Inget nytt signalsystem på T-röd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 0:51

Men det är väl inte svårt att inse att det räcker med sexminuterstrafik mot Ropsten. Med ditt sätt att räkna blir det ju inte mer än max 600 passagerare per tåg. Egentligen blir det vid max något fler.

Men i vilket fall, det är ju inget problem mellan Östermalmstorg och Ropsten.

Då återstår frågan om tåget även funkar mellan T-centralen och Östermalmstorg. Det gör det ju om det är relativt tomt när det går in mot stan. Relativt tomt blir det om det tex utgår från Sätra bakom ett Norsborgståg. Sätra kan bytas ut mot Alby eller Liljeholmen beroende på hur man vill korrigera balansen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4217
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 1:05

Lars_L skrev:Men hur får du det till att det räcker till Ropsten med sexminuterstrafik? Vad utgår du från för siffror då? Tycker nog de siffror jag visat på att det är ungefär lika stort resande mot Mörby som mot Ropsten i morgonrusningen. Det är ungefär lika många som åker från Fruängensgrenen som från Norsborgsgrenen. Av de som fortsätter från Östermalmstorg är det omkring 6500 mot Mörby och 6000 mot Ropsten. Men det som är viktigt är ju att det inte blir för hård belastning mellan T-centralen och Östermalmstorg.

Det är ju också viktigt att det är jämn belastning mellan Slussen och T-Centralen, där är det ju nästan lika många resenärer som mellan T-Centralen och Östermalmstorg.

Lars_L skrev:En sak som förvisso talar för två i rad mot Mörby är att man har sämre fördelning i tågen.

Det löser inget problem med två tåg i rad mot Mörby eftersom belastningen på det första tåget blir lika hög som vid jämn 4-minuterstrafik. Ska man ha 6-minuterstrafik mot Ropsten måste det tåget komma från Sätra. Då måste det första av tågen mot Mörby centrum komma från Fruängen, och då blir den enda förändringen för de tågen att det blir fler resenärer som kommer från Fruängen (jämfört med jämn 4-minuterstrafik alltså). Det andra av tågen mot Mörby centrum får då komma från Norsborg, vilket innebär att det måste gå precis före tåget som går Sätra->Ropsten, och då blir det ännu mer snedbelastning på Norsborgsgrenen...

Jag kan inte alls förstå vad problemet med jämn 4-minuterstrafik skulle vara. Det blir nästan helt jämn belastning mellan T-Centralen och Östermalmstorg.

Lars_L skrev:Jag ser inte heller att växeln vid Östermalmstorg på något sätt skulle vara kritisk. Tågen passerar ju med hög fart. Det som verkligen ställer till det är lösningen vid exempelvis Odenplan där tågen ska in på vändbrygga direkt efter stationen. Där har det stor betydelse.

Problemet är att det är L-signal innan plattformen om växeln inte har hunnit läggas om.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 1:28

AdrianLangemar skrev:Det löser inget problem med två tåg i rad mot Mörby eftersom belastningen på det första tåget blir lika hög som vid jämn 4-minuterstrafik. Ska man ha 6-minuterstrafik mot Ropsten måste det tåget komma från Sätra. Då måste det första av tågen mot Mörby centrum komma från Fruängen, och då blir den enda förändringen för de tågen att det blir fler resenärer som kommer från Fruängen (jämfört med jämn 4-minuterstrafik alltså).
Vilket är bra.
AdrianLangemar skrev:Det andra av tågen mot Mörby centrum får då komma från Norsborg, vilket innebär att det måste gå precis före tåget som går Sätra->Ropsten, och då blir det ännu mer snedbelastning på Norsborgsgrenen...
Vilket inte spelar någon roll. Sned förresten, det blir ju bara en typ av tåg på större delen av grenen?
AdrianLangemar skrev:Jag kan inte alls förstå vad problemet med jämn 4-minuterstrafik skulle vara. Det blir nästan helt jämn belastning mellan T-Centralen och Östermalmstorg.

Nej, men förutom fördelen med färre växelomläggningar så är det bra att ha fler tåg på Mörbygrenen när de vänt och går söderut. Det var ju poängen från början. Inte kritiskt nödvändigt, men bra. En större fördel än nackdelen med lite snedbelastning söder om Liljeholmen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4217
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Odd » sön 24 sep, 2017 1:38

Min tanke om autonom drift övertolkades något av vissa...
Att tågen kan köras autonomt innebär inte att de inte kan/skall kommunicera med ett centralsystem eller varandra, tvärtom, men ett centralsystem (vilket i sin tur hanteras av trafikledare i vanlig ordning) behöver då inte utföra uppgifter som kan utföras på tåget. Poängen här är att trafiken skall kunna bli bättre, utan hänsyn till toalettbehov, vändtider vid station, avlösningstider, trötthet, missbedömningar, borttappade körattiraljer och annat som inte sällan orsakar mer eller mindre stora störningar.

Det kommer säkerligen inte gå åt färre anställda i trafiken, snarare tvärtom, men kvaliteten på verksamheten kan öka då den s k mänskliga faktorn i stället kan ägna sig åt det som människor är bättre på i stället för sådant som maskiner är bättre på.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 2:07

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Det löser inget problem med två tåg i rad mot Mörby eftersom belastningen på det första tåget blir lika hög som vid jämn 4-minuterstrafik. Ska man ha 6-minuterstrafik mot Ropsten måste det tåget komma från Sätra. Då måste det första av tågen mot Mörby centrum komma från Fruängen, och då blir den enda förändringen för de tågen att det blir fler resenärer som kommer från Fruängen (jämfört med jämn 4-minuterstrafik alltså).
Vilket är bra.

Jaså, det tycker du? Är det bra att tåget Fruängen-Mörby centrum på sträckan hela sträckan Liljeholmen-Östermalmstorg för fler resenärer jämfört med vad båda tågen skulle få vid jämn 4-minuterstrafik?

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Det andra av tågen mot Mörby centrum får då komma från Norsborg, vilket innebär att det måste gå precis före tåget som går Sätra->Ropsten, och då blir det ännu mer snedbelastning på Norsborgsgrenen...
Vilket inte spelar någon roll. Sned förresten, det blir ju bara en typ av tåg på större delen av grenen?

Det blir extremt sned belastning vid ankomst till Lijeholmen där två av tre tåg tar nästan alla resenärer. Först vid avgång från T-Centralen blir det hyfsat jämn belastning, men antagligen sämre än med jämn 4-minuterstrafik. Vad tror du resenärerna tycker om att trängseln blir mycket högre hela vägen fram till T-Centralen? Dessutom blir belastningen på alla tåg mellan Slussen och T-Centralen (utom tåget från Sätra) blir högre än belastningen på alla tåg mellan T-Centralen och Östermalmstorg vid 4-minuterstrafik

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Jag kan inte alls förstå vad problemet med jämn 4-minuterstrafik skulle vara. Det blir nästan helt jämn belastning mellan T-Centralen och Östermalmstorg.

Nej, men förutom fördelen med färre växelomläggningar så är det bra att ha fler tåg på Mörbygrenen när de vänt och går söderut. Det var ju poängen från början. Inte kritiskt nödvändigt, men bra. En större fördel än nackdelen med lite snedbelastning söder om Liljeholmen.

Det finns inga fördelar med det. Belastningen på tågen från Mörby Centrum med 4-minuterstrafik blir lika hög som belastningen på tågen från Ropsten vid 6-minuterstrafik. Belastningen vid ankomst Liljeholmen söderifrån är ungefär lika stor som belastningen vid ankomst Östermalmstorg norrifrån.

http://mtr-rusning.delibr.se/ visar belastningen vid avgång från olika stationer under olika tider i rusningen.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 4:25

Ute och åker skrev:
Enceladus skrev:Skärholmen är södra Stockholms tredje största tunnelbanestation efter Gullmarsplan och Liljeholmen. Inräknat alla trafikslag är det södra Stockholms fjärde största knutpunkt. Förbifartsbussarna och Spårväg Syd lär knappast ändra på detta. Då är det inte speciellt genomtänkt att vända tåg en station innan. Eftersom man ändå tänker trafikera en linje mellan Skärholmen och Fridhemsplan kan man lika gärna bygga vändspåret nu. Innan dess får man hitta på något annat, t.ex. 4-minuterstrafik på båda grenarna.

Skärholmen och Fridhemsplan nämndes väl som ändpunkter för den där nya tunnellinjen eftersom det är två stora målpunkter. Det kan vara många som vill åka till Skärholmen eller kanske Kungens Kurva från Fridhemplan (eventuellt efter att ha bytt från gröna och blå linjen), men det kan ju likaväl vara många som vill åka från Spårväg Syds hållplats vid Masmo till Fridhemsplan (för eventuell fortsatt resa därifrån). Spårväg Syds resenärer mot Fridhemsplan-hållet bör fångas upp av den nya linjen, och då bör den gå ända från Alby. Alltså Alby-Fridhemsplan.

Jag vet inte riktigt hur det här hamnade i tråden "Inget nytt signalsystem på T-röd", men när det ändå blev så kan det ju vara inom trådens ramar att fundera över vad man tänker installera för signalsystem på den nya linjen Älvsjö-Fridhemsplan. Jag tänkte mig ju att det skulle bli det upphandlade för röda linjen direkt, men nu kan man ju fråga sig hur det blir. Det kan ju vara ett annat signalsystem och så får tunneltågen byta nånstans vid Liljeholmen (som man gjorde med nya signalsystemet för gröna linjen där man successivt flyttade gränsen mellan signalsystem allteftersom det nya togs i bruk).

Man kan ju faktiskt göra så istället att man beställer ett nytt tänkbart signalsystem för den nya linjen Älvsjö-Fridhemsplan först, och provar det där i lugn och ro under ett antal år. Håller det måttet där, så går man därefter vidare och beställer det för röda linjen. Det skulle innebära en fördröjning av nytt signalsystem för röda linjen med 10-15 år. Men fördelen är att då slipper man ett signalsystem som ställer till det för existerande trafik på röda linjen! Jag tycker vi verkar överens om att det nuvarande signalsystemet kommer att räcka för röda linjen de närmaste åren framåt, även med lite tätare trafik än idag, då C30 kommer. En tunneltågmodell som i bästa fall kommer att sänka uppehållstiderna på de värst belastade stationerna och kanske ha bättre acceleration/retardation man kan utnyttja på ett bra sätt också. :)


Trafikförvaltningen har själv skrivit följande som svar på en remissynpunkt:

Inom tunnelbanans utvecklingsprojekt kan ett förslag om komplettering av vändspår i Skärholmen vara aktuellt, något som skulle göra det möjligt att effektivisera trafiken på linjegrenen.

Skärholmen har ungefär lika många resande som Örnsberg, Axelsberg, Mälarhöjden och Sätra tillsammans! Vändspåret i Sätra kan jämföras med det i Häggvik för södergående tåg - en historisk rest som får oss att reflektera över hur världen en gång såg ut.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 6:16

Enceladus skrev:Trafikförvaltningen har själv skrivit följande som svar på en remissynpunkt:

Inom tunnelbanans utvecklingsprojekt kan ett förslag om komplettering av vändspår i Skärholmen vara aktuellt, något som skulle göra det möjligt att effektivisera trafiken på linjegrenen.

Skärholmen har ungefär lika många resande som Örnsberg, Axelsberg, Mälarhöjden och Sätra tillsammans! Vändspåret i Sätra kan jämföras med det i Häggvik för södergående tåg - en historisk rest som får oss att reflektera över hur världen en gång såg ut.

I morgonrusningen har Skärholmen ungefär lika många påstigande som vilken station som helst, så att vända tåg där är nästan lika dåligt som att vända vid Sätra.
http://sl.se/globalassets/rapporter-etc ... t-2015.pdf (sid 51)
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 6:36

Ungefärligt antal resenärer i maxperioden på respektive sträcka enligt http://mtr-rusning.delibr.se/:

Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6000

Aspudden->Liljeholmen 6000
Midsommarkransen->Liljeholmen 6000

Östermalmstorg->Karlaplan 6000
Östermalmstorg->Stadion 7000
(det sista framgår inte direkt med går att räkna ut på ett ungefär med hjälp av antalet resenärer vid avgång från Karlaplan respektive Stadion, eftersom antalet avstigande vid Karlaplan respektive Stadion står på sidan 51 i http://sl.se/globalassets/rapporter-etc ... t-2015.pdf)

Nu måste det väl ändå vara uppenbart att det bästa är att köra två linjer i 4-minuterstrafik?
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 9:31

AdrianLangemar skrev:
Enceladus skrev:Trafikförvaltningen har själv skrivit följande som svar på en remissynpunkt:

Inom tunnelbanans utvecklingsprojekt kan ett förslag om komplettering av vändspår i Skärholmen vara aktuellt, något som skulle göra det möjligt att effektivisera trafiken på linjegrenen.

Skärholmen har ungefär lika många resande som Örnsberg, Axelsberg, Mälarhöjden och Sätra tillsammans! Vändspåret i Sätra kan jämföras med det i Häggvik för södergående tåg - en historisk rest som får oss att reflektera över hur världen en gång såg ut.

I morgonrusningen har Skärholmen ungefär lika många påstigande som vilken station som helst, så att vända tåg där är nästan lika dåligt som att vända vid Sätra.
http://sl.se/globalassets/rapporter-etc ... t-2015.pdf (sid 51)


Det är enbart påstigande i morgonrusningen som ligger på samma nivå. I eftermiddagsrusningen har Skärholmen ungefär lika många påstigande som Sätra, Mälarhöjden, Axelsberg, Örnsberg och Aspudden. Antalet avstigande är avsevärt större under hela dygnet. Att vända tåg i Sätra och/eller Axelsberg är ineffektivt användande av resurser. (Ironiskt nog görs detta just då resandet till Skärholmen är som störst - på helgdagar.) Problemet är att det finns för få vändmöjligheter på linjen - om tåg ska förlängas måste de gå minst till Alby, vilket Trafikförvaltningen inte vill betala för. Södra Sidan har nämnt detta som "ett irritationsmoment för trafikanter mot Norsborg". Så visst behövs ett vändspår i Skärholmen eller Vårberg.
Senast redigerad av Enceladus sön 24 sep, 2017 9:39, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » sön 24 sep, 2017 9:33

Odd skrev:Min tanke om autonom drift övertolkades något av vissa...
Att tågen kan köras autonomt innebär inte att de inte kan/skall kommunicera med ett centralsystem eller varandra, tvärtom, men ett centralsystem (vilket i sin tur hanteras av trafikledare i vanlig ordning) behöver då inte utföra uppgifter som kan utföras på tåget. Poängen här är att trafiken skall kunna bli bättre, utan hänsyn till toalettbehov, vändtider vid station, avlösningstider, trötthet, missbedömningar, borttappade körattiraljer och annat som inte sällan orsakar mer eller mindre stora störningar.

Nej då, det var ingen som övertolkade din tanke, utan förstod att det var så du menade. De från det sådda fröet utblommande reflexionerna om olika möjliga utvecklingsvägar kring autonom drift ska väl heller inte övertolkas, hoppas jag? ;)

Enceladus skrev:Trafikförvaltningen har själv skrivit följande som svar på en remissynpunkt:

Inom tunnelbanans utvecklingsprojekt kan ett förslag om komplettering av vändspår i Skärholmen vara aktuellt, något som skulle göra det möjligt att effektivisera trafiken på linjegrenen.

Vad som är effektivt för trafikeringen är inte alltid det mest effektiva för resenärerna, speciellt inte för de långväga som kanske först måste åka Spårväg Syd till Masmo och sedan Röda linjen för att komma till Fridhemsplan och vidare. Man får heller inte glömma bort att ju fler resenärer en linje från Alby till Fridhemsplan tar med sig, desto mer avlastas de övriga tågen från Norsborg mot Ropsten.

AdrianLangemar skrev:Ungefärligt antal resenärer i maxperioden på respektive sträcka enligt http://mtr-rusning.delibr.se/:

Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6000

Aspudden->Liljeholmen 6000
Midsommarkransen->Liljeholmen 6000

Östermalmstorg->Karlaplan 6000
Östermalmstorg->Stadion 7000
(det sista framgår inte direkt med går att räkna ut på ett ungefär med hjälp av antalet resenärer vid avgång från Karlaplan respektive Stadion, eftersom antalet avstigande vid Karlaplan respektive Stadion står på sidan 51 i http://sl.se/globalassets/rapporter-etc ... t-2015.pdf)

Nu måste det väl ändå vara uppenbart att det bästa är att köra två linjer i 4-minuterstrafik?

Ja, när det gäller att dra slutsatser från statistik så är det pedagogiskt att peka på de siffror som bäst gör att man intuitivt kan översätta dem till ett begripligt sammanhang. Och en uppenbar slutsats, som det är näst intill omöjligt att värja sig mot. Det gjorde du verkligen! Jag var tvungen att rama in det! :)
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 9:42

Jag tror att vi är överens om det mesta. 4-minuterstrafik på båda grenarna under vardagsrusningarna. Däremot borde tågen som vänder i Sätra och/eller Axelsberg på helgdagar fortsätta till Skärholmen.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 9:42

Ute och åker skrev:
AdrianLangemar skrev:Ungefärligt antal resenärer i maxperioden på respektive sträcka enligt http://mtr-rusning.delibr.se/:

Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6000

Aspudden->Liljeholmen 6000
Midsommarkransen->Liljeholmen 6000

Östermalmstorg->Karlaplan 6000
Östermalmstorg->Stadion 7000
(det sista framgår inte direkt med går att räkna ut på ett ungefär med hjälp av antalet resenärer vid avgång från Karlaplan respektive Stadion, eftersom antalet avstigande vid Karlaplan respektive Stadion står på sidan 51 i http://sl.se/globalassets/rapporter-etc ... t-2015.pdf)

Nu måste det väl ändå vara uppenbart att det bästa är att köra två linjer i 4-minuterstrafik?

Ja, när det gäller att dra slutsatser från statistik så är det pedagogiskt att peka på de siffror som bäst gör att man intuitivt kan översätta dem till ett begripligt sammanhang. Och en uppenbar slutsats, som det är näst intill omöjligt att värja sig mot. Det gjorde du verkligen! Jag var tvungen att rama in det! :)

Det hade det kaske varit om det inte byggt på ett systematiskt användande av avrundningsfel i samma storleksordning som att gå från 5- till 6- minutersintervall. Alltså ca 20%
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4217
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » sön 24 sep, 2017 9:48

Inge skrev:
Ute och åker skrev:
AdrianLangemar skrev:Nu måste det väl ändå vara uppenbart att det bästa är att köra två linjer i 4-minuterstrafik?

Ja, när det gäller att dra slutsatser från statistik så är det pedagogiskt att peka på de siffror som bäst gör att man intuitivt kan översätta dem till ett begripligt sammanhang. Och en uppenbar slutsats, som det är näst intill omöjligt att värja sig mot. Det gjorde du verkligen! Jag var tvungen att rama in det! :)

Det hade det kaske varit om det inte byggt på ett systematiskt användande av avrundningsfel i samma storleksordning som att gå från 5- till 6- minutersintervall. Alltså ca 20%

Strategiskt använda avrundningsfel ingår i den pedagogiska framställningen! :)
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 10:14

Vad gäller trafiken norrut så innebär det förslag jag skissat på att ingen av linjerna norrut får mer än ca 550 resenärer i snitt per tåg på respektive tågs dimensionerande sträcka. Motsvarande siffra för dagens Mörbytåg mellan T-centralen och Östermalmstorg är ca 700 resenärer. Lösningen är alltså tillräckligt bra för att ge avsedd effekt. Det blir ungefär lika med jämn 4-minuterstrafik. Jag säger inte att det blir sämre. (Jämn 4 minuterstrafik 700x (4/5)=560 dvs också ungefär 550.)

Men den parallella frågan som ställdes i en annan tråd var hur mycket trafik Mörbybanan klarar söderut. För att svara på det måste man först utreda hur många tåg som kan avdelas till detta utifrån behovet på andra linjegrenar och trafiken norrut. Svaret blir 20 tåg per timme.

Om dessa 20 tåg lastas med 700 passagerare i snitt blir kapaciteten 14.000 passagerare per timme. Idag åker drygt 6.000, dvs tunnelbanan har kapacitet att ta åtminstone 7.500 fler resenärer i den riktningen under den värsta morgonrusningstimmen.

Detta motsvarar, för den som undrar, en sexdubbling av Roslagsbanans passagerare. Något som förstås Roslagsbanan i sig aldrig skulle klara. Men slutsatsen av parantesen är att tunnelbanan alltid kommer att klara av denna trafik. Det är bara att sätta ut och i begränsad omfattning välja att disponera tågen för detta när behov uppstår.

PS - I detta sammanhang bör jag nämna att jag gjorde ett misstag i den andra tråden. Jag skrev där om belastningsökningen norrut, dvs i dimensionerande rikting, vid en hypotetisk omdragning av Roslagsbanan. Den siffran avsåg max 3-timmar alltså hela rusningen, ej endast maxtimmen, vilket jag råkade skriva. Det kan vara bra att känna till om man jämför inläggen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4217
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 10:27

AdrianLangemar skrev:Ungefärligt antal resenärer i maxperioden på respektive sträcka enligt http://mtr-rusning.delibr.se/:

Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6000


Maxtimmen på dessa sträckor ligger på eftermiddagen. Då blir det ungefär 5 200 mot 6 400. Man behöver inte ha samma trafikering på morgonen som på eftermiddagen, men det vore ändå att föredra ur ett resenärsperspektiv.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 10:31

Ute och åker skrev:
Inge skrev:
Ute och åker skrev:Ja, när det gäller att dra slutsatser från statistik så är det pedagogiskt att peka på de siffror som bäst gör att man intuitivt kan översätta dem till ett begripligt sammanhang. Och en uppenbar slutsats, som det är näst intill omöjligt att värja sig mot. Det gjorde du verkligen! Jag var tvungen att rama in det! :)

Det hade det kaske varit om det inte byggt på ett systematiskt användande av avrundningsfel i samma storleksordning som att gå från 5- till 6- minutersintervall. Alltså ca 20%

Strategiskt använda avrundningsfel ingår i den pedagogiska framställningen! :)

Pedagogik kan också bedrivas med praktik. Om man idag skulle köra några veckor med den trelinjelösning jag skissade skulle alla omedelbart inse att det inte behövs någon extra tunnel till Universitetet.

Från tekniska högskolan och in mot stan skulle det inte bli mer än ca 300 resenärer per tåg i snitt ens i rusningstimen. Nästan alla skulle få sittplats!

-Det borde få till och med den mest trögtänkte förhandlingsperson att inse sakernas tillstånd och tunnelbanans kapacitet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4217
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 10:49

Inge skrev:Vad gäller trafiken norrut så innebär det förslag jag skissat på att ingen av linjerna norrut får mer än ca 550 resenärer i snitt per tåg på respektive tågs dimensionerande sträcka. Motsvarande siffra för dagens Mörbytåg mellan T-centralen och Östermalmstorg är ca 700 resenärer. Lösningen är alltså tillräckligt bra för att ge avsedd effekt. Det blir ungefär lika med jämn 4-minuterstrafik. Jag säger inte att det blir sämre. (Jämn 4 minuterstrafik 700x (4/5)=560 dvs också ungefär 550.)

Men den parallella frågan som ställdes i en annan tråd var hur mycket trafik Mörbybanan klarar söderut. För att svara på det måste man först utreda hur många tåg som kan avdelas till detta utifrån behovet på andra linjegrenar och trafiken norrut. Svaret blir 20 tåg per timme.

Om dessa 20 tåg lastas med 700 passagerare i snitt blir kapaciteten 14.000 passagerare per timme. Idag åker drygt 6.000, dvs tunnelbanan har kapacitet att ta åtminstone 7.500 fler resenärer i den riktningen under den värsta morgonrusningstimmen.

Detta motsvarar, för den som undrar, en sexdubbling av Roslagsbanans passagerare. Något som förstås Roslagsbanan i sig aldrig skulle klara. Men slutsatsen av parantesen är att tunnelbanan alltid kommer att klara av denna trafik. Det är bara att sätta ut och i begränsad omfattning välja att disponera tågen för detta när behov uppstår.

PS - I detta sammanhang bör jag nämna att jag gjorde ett misstag i den andra tråden. Jag skrev där om belastningsökningen norrut, dvs i dimensionerande rikting, vid en hypotetisk omdragning av Roslagsbanan. Den siffran avsåg max 3-timmar alltså hela rusningen, ej endast maxtimmen, vilket jag råkade skriva. Det kan vara bra att känna till om man jämför inläggen.


Denna analys tar varken hänsyn till ökningen på grenen till Ropsten som Norra Djurgårdsstaden kommer att medföra eller den generella befolkningstillväxten. Vi byggde tunnelbana för drygt en miljon invånare. År 2010 passerade vi 2 miljoner. Enligt Sverigeförhandlingen blir vi 2,5 miljoner år 2022. Både förlängd Roslagsbana, tunnelbana till Fridhemsplan och Spårväg City behövs så snabbt som möjligt.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 10:50

Enceladus skrev:
AdrianLangemar skrev:Ungefärligt antal resenärer i maxperioden på respektive sträcka enligt http://mtr-rusning.delibr.se/:

Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6000


Maxtimmen på dessa sträckor ligger på eftermiddagen. Då blir det ungefär 5 200 mot 6 400. Man behöver inte ha samma trafikering på morgonen som på eftermiddagen, men det vore ändå att föredra ur ett resenärsperspektiv.

Det finns för och nackdelar med det. Mitt förslag som jag skrev ovan var ju att eftermiddagstrafiken skulle fortsättas att bedrivas sim idag. Två linjer i femminuterstrafik. Det ger tillräcklig kapacitet för eftermiddagen och dessutom stora marginaler.

Men visst finns det fördelar med att ha en trafik som liknar morgonen? Å andra sidan vad ska man ha i mellantrafik tid. Mitt förslag var två linjer i sexminutersintervall. Dvs lite sämre än idag. Det räcker och man spar lite pengar för att lägga på morgonrusningen.

Men detta ser jag som närmast politiska beslut. Frågan blir ju så enkel att till och med en politiker förstår den. Mer pengar ger bekvämare trafik.

Ett optimalt upplägg för morgonrusningen kräver en större insikt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4217
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 10:52

Enceladus skrev:
Inge skrev:Vad gäller trafiken norrut så innebär det förslag jag skissat på att ingen av linjerna norrut får mer än ca 550 resenärer i snitt per tåg på respektive tågs dimensionerande sträcka. Motsvarande siffra för dagens Mörbytåg mellan T-centralen och Östermalmstorg är ca 700 resenärer. Lösningen är alltså tillräckligt bra för att ge avsedd effekt. Det blir ungefär lika med jämn 4-minuterstrafik. Jag säger inte att det blir sämre. (Jämn 4 minuterstrafik 700x (4/5)=560 dvs också ungefär 550.)

Men den parallella frågan som ställdes i en annan tråd var hur mycket trafik Mörbybanan klarar söderut. För att svara på det måste man först utreda hur många tåg som kan avdelas till detta utifrån behovet på andra linjegrenar och trafiken norrut. Svaret blir 20 tåg per timme.

Om dessa 20 tåg lastas med 700 passagerare i snitt blir kapaciteten 14.000 passagerare per timme. Idag åker drygt 6.000, dvs tunnelbanan har kapacitet att ta åtminstone 7.500 fler resenärer i den riktningen under den värsta morgonrusningstimmen.

Detta motsvarar, för den som undrar, en sexdubbling av Roslagsbanans passagerare. Något som förstås Roslagsbanan i sig aldrig skulle klara. Men slutsatsen av parantesen är att tunnelbanan alltid kommer att klara av denna trafik. Det är bara att sätta ut och i begränsad omfattning välja att disponera tågen för detta när behov uppstår.

PS - I detta sammanhang bör jag nämna att jag gjorde ett misstag i den andra tråden. Jag skrev där om belastningsökningen norrut, dvs i dimensionerande rikting, vid en hypotetisk omdragning av Roslagsbanan. Den siffran avsåg max 3-timmar alltså hela rusningen, ej endast maxtimmen, vilket jag råkade skriva. Det kan vara bra att känna till om man jämför inläggen.


Denna analys tar varken hänsyn till ökningen på grenen till Ropsten som Norra Djurgårdsstaden kommer att medföra eller den generella befolkningstillväxten. Vi byggde tunnelbana för drygt en miljon invånare. År 2010 passerade vi 2 miljoner. Enligt Sverigeförhandlingen blir vi 2,5 miljoner år 2022. Både förlängd Roslagsbana, tunnelbana till Fridhemsplan och Spårväg City behövs så snabbt som möjligt.

Jodå. Det är en avsevärd marginal från de ca 550 resenärer i snitt för de mest belastade tågen i maxtimmen som det bleve idag, till de 700-750 resenärer som tågen faktiskt skulle klara som ett medeltal.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4217
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 11:04

Och lite mer exakta uppgifter:
Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6300

Aspudden->Liljeholmen 6000
Midsommarkransen->Liljeholmen 5600

Östermalmstorg->Karlaplan 6000
Östermalmstorg->Stadion 7000
(de sistnämnda går inte att gå mer exakt statistik på)

Det är fortfarande lika uppenbart att man bör köra två linjer med 4-minuterstrafik. Då blir det inte mer än 420 resenärer per tåg mellan Tekniska högskolan och Östermalmstorg. Om man kör som Inge vill blir det mer än 420 resenärer på tågen från Norsborg och Fruängen redan vid Örnsberg respektive Telefonplan.

Men det är klart, vill man stoppa Roslagsbanans förlängning till varje pris är det klart att fler tåg från Mörby Centrum är viktigare än allt annat.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster