Inget nytt signalsystem på T-röd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav mamma Ulla » lör 23 sep, 2017 10:05

Harald skrev:Trafikorder om utvidgning av proven med autopilotdrift.

Så här såg underverket ut:

Bild


Kul att se! Enligt en ingenjör som jobbade med dom där grejerna, så var själva utrustningen inte mer komplicerad än programverket i en tvättmaskin. Men det gick tydligen lite ryckigt, körstilen kändes "mekanisk". Inte så konstigt kanske.
40 000 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mamma Ulla
 
Inlägg: 204
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 20:41
Ort: Åmotfors

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Hechtwagen » lör 23 sep, 2017 10:55

De stora rattarna är samma som hastighetsreferensen på motorvagn X1.
Att det gick ryckigare med autopilot än utan har jag svårt att tänka mig! Tunneltågförare som kör någotsånär bekvämt är en bristvara i huvudstaden!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1822
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav daniel_s » lör 23 sep, 2017 11:19

Fantiserar lite om rattarna. Vad står det egentligen? Kommer att tänka på Tom&Jerry. Ni vet "Freezing cold", "Extremely cold" osv. Den högra verkar heta Stoppunkt. Den beskrivs ju i trafikordern. Vad är de andra två? Krånglometer och Braxering?

Det är slående hur likt den här uppfinningen fungerar den 30 år nyare ATO på tunnelbana 1. Den har ungefär samma begränsningar och funktionssätt.
daniel_s
 
Inlägg: 11379
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Harald » lör 23 sep, 2017 16:40

Bilden är skannad från en rastererad bild i "Från kusk till autopilot". Jag tänkte att det kanske kunde finnas en bättre bild hos Spårvägsmuseet, men det gjorde det inte, så jag har försökt tyda bilden i boken. Över den vänstra ratten står det HJULDIAMETER. Skalan går från 1 till 12 och den är inställd på 1. Förmodligen fanns det en tabell för att översätta hjuldiameter i mm till talen 1-12. Över ratten bredvid tror jag det står JUSTERING. Skalan går från -5 till +4 och den är inställd på 0.
Harald
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » lör 23 sep, 2017 16:53

Traesk skrev:Jag måste säga att förslaget med jämn 6-minuterstrafik Ropsten-Sätra och tåg till Mörby från både Fruängen och Norsborg är rätt så intressant får jag säga.

Det skulle innebära att man norrut får:
Ropsten-Mörby-Mörby-Ropsten-Mörby-Mörby

Och söderut:
Sätra-Norsborg-Fruängen-Sätra-Norsborg-Fruängen

Jag har själv bott både på Ropsten- och Mörby-grenarna, och skillnaden är enorm. På Ropstengrenen finns det utan tvekan utrymme för att glesa ut till jämn 6-minuterstrafik jämfört med situationen på sträckan Östermalmstorg-Tekniska.

Vad är det som är så dåligt med det förslaget?


Med det förslaget kan man köra jämn 3-minuterstrafik från Mörby centrum om varannat tåg väntar vid Stadion i 1 minut. Det är den enda fördelen jämfört med två linjer i 4-minuterstrafik. I den andra riktningen blir får det ena tåget mot Mörby centrum lika hög belastning som med 4-minuterstrafik och tågen till och från Norsborg, Fruängen och Ropsten får högre belastning. Slutligen kan det bli svårt att vända tåg var 6:e minut i Sätra, men det går nog att lösa med mindre ombyggnader.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » lör 23 sep, 2017 18:25

Även jag har ju den där boken "Från kusk till Autopilot", vilket man kanske förstod av vad jag skrev tidigare, även om jag inte var så modig så jag vågade scanna ur den. Men tack för att bilden kom upp! :)
Jag tänkte att om jag tar fram ett förstoringsglas och försöker titta så noga jag kan på originalbilden i boken så kanske jag kan uttyda vad som står.
Jag håller med om tolkningen av rattarna. Justeringsratten är kanske om man vill justera var tåget brukar stanna i förhållande till hållmärket (kanske speciellt viktigt vid inställt Stoppunkt "8" vid fullängdståg)?
Jag försökte också tolka den nedersta raden, och där tycker jag mig se att det i tur och ordning står:
"Pådrag, Inställning, Hållbroms, Halvbroms, Fullbroms, STN-Signal, Rullsignal", och allra sist en omkopplare höger/vänster ovanför vilken jag tycker det står "Program".
Nederst är en omkopplare där vi väl alla ser att det står 1 uppåt och 0 nedåt.
Men sett till beskrivningen så verkar det ju vara rimliga texter med hänsyn till de beskrivna funktionerna i arbetsordern. Alltså blinkande lampor som talar om vad autopiloten har observerat och håller på med? :)
I den länkade arbetsordern står "Urkoppling av autopiloten för övergång till manuell drift kan ske under färd genom att föraren vrider omkopplaren till läge Hand = H."
Något som motsvarar den beskrivningen hittar jag inte på bilden. Kanske någon med bättre ögon kan tolka bättre. :)
Senast redigerad av Ute och åker lör 23 sep, 2017 18:39, redigerad totalt 1 gång.
Ute och åker
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » lör 23 sep, 2017 18:35

Harald skrev:Att införa fler hastighetsnivåer blir dyrt. Förutom nya kodgeneratorer i alla relärum, så måste man ju bygga om alla ombordutrustningar så att de reagerar på den nya koden. Dessutom ger det som påpekats ingen kapacitetsvinst. Om tågen ska kunna hålla full hastighet så krävs det ju samma avstånd mellan tågen oavsett hur många nivåer som finns under den högsta. Det som kan ge en vinst är att sänka hastigheten. Om man accepterar att tågen kör på M-signal så krävs det bara två fria blocksträckor mellan tågen mot tre för H-signal. Det är dock ganska lite man vinner på det. Det rör sig nog om 4-5 sekunder tätare mellan tågen.

Det som är dyrt är ju att göra ändringar i säkerhetskritiska system. Om man bara kan se till att föraren får information om optimal hastighet för att inte få tågkänning skulle man kunna öka kapaciteten betydligt.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Lars_L » lör 23 sep, 2017 18:42

Traesk skrev:Jag måste säga att förslaget med jämn 6-minuterstrafik Ropsten-Sätra och tåg till Mörby från både Fruängen och Norsborg är rätt så intressant får jag säga.

Det skulle innebära att man norrut får:
Ropsten-Mörby-Mörby-Ropsten-Mörby-Mörby

Och söderut:
Sätra-Norsborg-Fruängen-Sätra-Norsborg-Fruängen

Jag har själv bott både på Ropsten- och Mörby-grenarna, och skillnaden är enorm. På Ropstengrenen finns det utan tvekan utrymme för att glesa ut till jämn 6-minuterstrafik jämfört med situationen på sträckan Östermalmstorg-Tekniska.

Vad är det som är så dåligt med det förslaget?


För att den skillnaden finns i rusningsriktning mot stan - inte i den omvända riktningen. Där är det - som visats i en annan tråd rätt jämn belastning mellan tågen mot Mörby respektive Ropsten. Där går det absolut inte att göra så. Tågen är proppfulla till Karlaplan på morgonen och från Karlaplan under maxtimmen. Fruängen är lika tung under max 30-minuter som från Norsborg. En orsak är nog demografisk - den andra att just det stora trycket på Norsborgsgrenen gör att resenärer i större utsträckning väljer att åka före och efter maxtid.

Däremot kan det vara en idé att ändå - om vagntillgången är god - sätta ut ett par extratåg från Mörby för att i andra riktningen göra en sådan lösning. På köpet skulle man få lite bättre vändmarginaler vid Ropsten och även kunna parkera något tåg på uppställningsspåret.

Därtill är faktiskt resandet från Sätra och in mot stan betydligt lägre än längre norrut. Det gör att en utglesning till var 6:e minut där skulle ge för stor belastning på de tågen.

Nej, var fjärde minut är överlägset den bästa lösningen som ger stabilast trafik. Detta hindrar som sagt inte att man kan göra några varianter för att anpassa till att trafiken ser lite annorlunda ut under olika delar av rusningstrafiken och i olika riktningar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » lör 23 sep, 2017 18:51

AdrianLangemar skrev:
Harald skrev:Att införa fler hastighetsnivåer blir dyrt. Förutom nya kodgeneratorer i alla relärum, så måste man ju bygga om alla ombordutrustningar så att de reagerar på den nya koden. Dessutom ger det som påpekats ingen kapacitetsvinst. Om tågen ska kunna hålla full hastighet så krävs det ju samma avstånd mellan tågen oavsett hur många nivåer som finns under den högsta. Det som kan ge en vinst är att sänka hastigheten. Om man accepterar att tågen kör på M-signal så krävs det bara två fria blocksträckor mellan tågen mot tre för H-signal. Det är dock ganska lite man vinner på det. Det rör sig nog om 4-5 sekunder tätare mellan tågen.

Det som är dyrt är ju att göra ändringar i säkerhetskritiska system. Om man bara kan se till att föraren får information om optimal hastighet för att inte få tågkänning skulle man kunna öka kapaciteten betydligt.

Kanske inte är viktigt, men på vilket sätt ökar det kapaciteten genom att inte få tågkänning? Som det skrevs så sänker man hastigheten så ökar kapaciteten. Det är väl ungefär som vid köbildning på Essingeleden typ. Men får man tågkänning så behövs ju inte fler hastighetsnivåer. Man håller 50 km/h tills man måste gå ner till 15 km/h, sedan ökar man till 50 km/h igen. Det lär väl gå att få tågen gå hyfsat nära varandra då? Även om hastigheten är lägre och åktiden genom innerstan förlängs med flera minuter.

Tittar vi på röda linjen så är det bara drygt en fjärdedel av linje 13 som är på den gemensamma sträckan. För linje 14 är det ungefär en tredjedel. Även om åktiden på den gemensamma sträckan ökar med flera minuter så gör den ju inte det på sträckorna utanför de gemensamma sträckorna.

Om nu bilister frivilligt sätter sig i köer som ökar åktiden väsentligt mer än några minuter under rusningstid, så kan man fråga sig om tunnelbaneresenärerna verkligen är jättekänsliga för om åktiden ökar med några minuter när fler tåg sätts in, om de i gengäld får fler sittplatser och trängseln på befintliga tåg minskar? Jag föreslog tidigare att man då det är som mest folk sätter in några extra tåg i varje riktning. Det bör ju minska trängseln och därmed uppehållstiderna på stationerna. Det borde verkligen prövas och mätas för att se vad effekterna blir innan man tar nya beslut om att gå vidare med signalsystem som man uppenbarligen inte vet om eller hur de fungerar. Dåligt fungerande signalsystem kan ju leda till betydligt större förseningar än några minuter. :(
Ute och åker
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » lör 23 sep, 2017 18:57

Ute och åker skrev:Kanske inte är viktigt, men på vilket sätt ökar det kapaciteten genom att inte få tågkänning? Som det skrevs så sänker man hastigheten så ökar kapaciteten. Det är väl ungefär som vid köbildning på Essingeleden typ. Men får man tågkänning så behövs ju inte fler hastighetsnivåer. Man håller 50 km/h tills man måste gå ner till 15 km/h, sedan ökar man till 50 km/h igen. Det lär väl gå att få tågen gå hyfsat nära varandra då? Även om hastigheten är lägre och åktiden genom innerstan förlängs med flera minuter.


Det sänker kapaciteten om tågen kör i 15 km/h på väg in till en station.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » lör 23 sep, 2017 19:21

Inge skrev:
Lars_L skrev:Därtill är faktiskt resandet från Sätra och in mot stan betydligt lägre än längre norrut. Det gör att en utglesning till var 6:e minut där skulle ge för stor belastning på de tågen.


De här meningarna förstår jag faktiskt inte.

Det skulle ha stått söderut i stället för norrut?
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » lör 23 sep, 2017 20:03

AdrianLangemar skrev:
Ute och åker skrev:Kanske inte är viktigt, men på vilket sätt ökar det kapaciteten genom att inte få tågkänning? Som det skrevs så sänker man hastigheten så ökar kapaciteten. Det är väl ungefär som vid köbildning på Essingeleden typ. Men får man tågkänning så behövs ju inte fler hastighetsnivåer. Man håller 50 km/h tills man måste gå ner till 15 km/h, sedan ökar man till 50 km/h igen. Det lär väl gå att få tågen gå hyfsat nära varandra då? Även om hastigheten är lägre och åktiden genom innerstan förlängs med flera minuter.


Det sänker kapaciteten om tågen kör i 15 km/h på väg in till en station.

Om tåget befinner sig 10 m bakom stationen när framförvarande tåg står på stationen (som jag skrev säkerhetsordningen tillät). så är det ca 150 m fram till hållmärket. Det tar 37 sek i 15 km/h. När föregående tåg lämnar stationen tar det ungefär 17 sekunder innan stationssträckan är helt fri och 18 sekunder innan bakersta änden på föregående tåg är mer än 10 m bortom stationen (jag använder formeln för acceleration s=axtxt/2 och sätter in a=1 som ska vara tunneltågs acceleration). Det ger ytterligare 17 sekunder. Därtill kommer sekunderna för att bromsa ner till 0 från 15 km/h. Låt oss säga att det tar 6 sekunder. Då har efterföljande tåg hunnit in på stationen och stannat efter 37+17+6 sekunder = 60 sekunder efter att föregående tåg lämnat stationen. I själva verket släpper 15 km/h-signalen tidigare än efter 37 sekunder om det inte finns en röd signal direkt efter stationen, det går inte att hålla riktigt 15 km/h så i praktiken tar det några sekunder mer, om efterföljande tåg startar framåt innan föregående tåg helt lämnat stationen tar det några sekunder mindre, men vi bortser från de här komplikationerna just nu. Efter 30 sekunder har föregående tåg hunnit nästan 500 meter (om accelerationen hålls uppe) och då kan förhoppningsvis en signal efter stationen visa grönt igen. Låt oss fortsätta med att säga att det tar 30 sekunder att hålla dörrarna öppna, stänga dem och starta för efterföljande tåg. Då är vi uppe i 90 sekunder, som är det teoretiska avståndet för nuvarande signalsystem på röda linjen. Enligt den här beräkningen går det att teoretiskt hålla 90 sekunder mellan tågen om tågen kör i 15 km/h på väg in till en station.

Givetvis menar jag inte att man ska räkna så här och det är inte ens meningen att man ska köra så tätt, men meningen "Det sänker kapaciteten om tågen kör i 15 km/h på väg in till en station" bevisar inte för mig att det sänker kapaciteten så lågt att det inte går att köra med 120 sekunders intervall med nuvarande signalsystem. Jag vill i så fall läsa för mig mer övertygande argument än så. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » lör 23 sep, 2017 20:31

Inge skrev:Men just det där är ju en av nackdelarna med autonoma system (oavsett om styrenheten är mänsklig eller automatiserad). När för många bilar samtidigt försöker komma igenom, blir det faktiskt färre som lyckas. Men samtidigt har varje enskild bil ofta inte något bättre alternativ än att försöka. (I synnerhet om alternativen blockeras med tullar.)

Här har ju det centralstyrda systemet fördelen att man inte behöver släppa in fler tåg, än att man vet att de kommer igenom på rimlig tid.

Det är en viktig synpunkt. Man behöver ha central övervakning för att inte släppa igenom för många tåg, speciellt om förseningar uppstått nånstans. Jag kommer att tänka på sådana system som Södra länken, där man håll koll på trafikflödena och stänger nerfarten från Gullmarsplan när det är för trångt i tunneln (det finns säkert flera exempel). Men det får ju bli trafikledningens sak. Ungefär som nu när det blir förseningar. Det är ju inte signalsystemet som tänker ut hur man ska styra om trafiken när det blir störningar, åtminstone inte än. Man får förstås hoppas att de inte försöker anropa ett förarlöst tåg via radio, utan att de har andra möjligheter att fjärrstyra och vid behov ändra tågens destinationer. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav daniel_s » lör 23 sep, 2017 20:52

Du menar, ungefär som idag?
daniel_s
 
Inlägg: 11379
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » lör 23 sep, 2017 21:05

Ute och åker skrev:Det är en viktig synpunkt. Man behöver ha central övervakning för att inte släppa igenom för många tåg, speciellt om förseningar uppstått nånstans. Jag kommer att tänka på sådana system som Södra länken, där man håll koll på trafikflödena och stänger nerfarten från Gullmarsplan när det är för trångt i tunneln (det finns säkert flera exempel). Men det får ju bli trafikledningens sak. Ungefär som nu när det blir förseningar.

Men det fungerar inte eftersom det skulle ta alldeles för lång tid för trafikledningen sköta det manuellt. Sådant här är lätt att lösa automatiskt numera. Det behövs inte några ändringar i signalsystemet för det.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » lör 23 sep, 2017 21:08

Inge skrev:Vill man vara matematisk, så kan man konstatera att det är mycket enkelt att bevisa att det centrala systemet teoretiskt kan optimera flödet bättre. Men det går också att visa att detta snabbt blir praktiskt omöjligt när parametrarna ökar.

För att få ett så bra system som möjligt bör centralstyrningen inskränkas till enstaka kvarter, kortare sträckor etcetera, där man kan ha full koll på systemet. I övrigt bör nog fordonen vara autonoma och optimera sin strategi för att ta sig fram, även för helhetens bästa.

Jag håller med om detta. Stora komplexa system lär innebära krångel. Nu finns det ju något som heter AI, flitigt använt i dataspel m m, där de olika figurerna/karaktärerna håller koll på vad omgivningen gör och anpassar sig. Det finns ju inget som hindrar att de autonoma tunneltågen håller koll på sin närmaste omgivning och håller reda på den, kanske också inhämtar information om den övergripande trafiksituationen, och sedan optimerar sin individuella strategi efter det. Det kan ju rentav utvecklas så de inhämtar information om hur många som befinner sig på de olika stationerna och anpassar sina rutter efter det. Man kör ut ett antal tåg och så får de göra jobbet bäst de kan. Det är intressanta perspektiv, men inte alls utopiskt. Nu pratar vi ju inte om nästa signalsystem utan om nästnästa. Eller kanske inte direkt av signalsystemet utan vad som styr vart tågen ska, turlista ersätts av AI alltså. Eller åtminstone att man utgår ifrån ett baslinjesystem där de enskilda fordonen snabbt gör förändringar av sina destinationer om störningar uppstår. Det finns många utvecklingsvägar det kan ta. Men i princip tror jag vi kan komma dit så småningom. För taxitrafiken finns redan den utvecklingen. Visst kan en trafikledning säga att kör dit och dit för där behövs det bilar, men det vardagliga är att förarna själva håller koll på var de andra bilarna finns, genom den teknik som finns i bilarna, och styr till de områden där de bedömer att de behövs snabbast. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » lör 23 sep, 2017 21:39

Ute och åker skrev:Jag håller med om detta. Stora komplexa system lär innebära krångel. Nu finns det ju något som heter AI, flitigt använt i dataspel m m, där de olika figurerna/karaktärerna håller koll på vad omgivningen gör och anpassar sig. Det finns ju inget som hindrar att de autonoma tunneltågen håller koll på sin närmaste omgivning och håller reda på den, kanske också inhämtar information om den övergripande trafiksituationen, och sedan optimerar sin individuella strategi efter det. Det kan ju rentav utvecklas så de inhämtar information om hur många som befinner sig på de olika stationerna och anpassar sina rutter efter det. Man kör ut ett antal tåg och så får de göra jobbet bäst de kan. Det är intressanta perspektiv, men inte alls utopiskt. Nu pratar vi ju inte om nästa signalsystem utan om nästnästa. Eller kanske inte direkt av signalsystemet utan vad som styr vart tågen ska, turlista ersätts av AI alltså. Eller åtminstone att man utgår ifrån ett baslinjesystem där de enskilda fordonen snabbt gör förändringar av sina destinationer om störningar uppstår. Det finns många utvecklingsvägar det kan ta. Men i princip tror jag vi kan komma dit så småningom.


Det är fullständigt obegripligt att du pratar om att datorn i enskilda tåg på egen hand ska räkna ut sin destination utifrån trafiksituationen. Självklart ska den uppgiften skötas av ett centralt system. Det är inte någon särskilt avancerad teknik vi talar om. Tekniskt sett har det absolut ingenting med ett införande av förarlös drift att göra, förutom att man då inte skulle behöva ta hänsyn till förarnas tjänster.

Sen får du inte glömma bort att man inte bör ändra destinationen under färd annat än vid stora störningar, av hänsyn till resenärerna.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » lör 23 sep, 2017 21:58

AdrianLangemar skrev:
Ute och åker skrev:Jag håller med om detta. Stora komplexa system lär innebära krångel. Nu finns det ju något som heter AI, flitigt använt i dataspel m m, där de olika figurerna/karaktärerna håller koll på vad omgivningen gör och anpassar sig. Det finns ju inget som hindrar att de autonoma tunneltågen håller koll på sin närmaste omgivning och håller reda på den, kanske också inhämtar information om den övergripande trafiksituationen, och sedan optimerar sin individuella strategi efter det. Det kan ju rentav utvecklas så de inhämtar information om hur många som befinner sig på de olika stationerna och anpassar sina rutter efter det. Man kör ut ett antal tåg och så får de göra jobbet bäst de kan. Det är intressanta perspektiv, men inte alls utopiskt. Nu pratar vi ju inte om nästa signalsystem utan om nästnästa. Eller kanske inte direkt av signalsystemet utan vad som styr vart tågen ska, turlista ersätts av AI alltså. Eller åtminstone att man utgår ifrån ett baslinjesystem där de enskilda fordonen snabbt gör förändringar av sina destinationer om störningar uppstår. Det finns många utvecklingsvägar det kan ta. Men i princip tror jag vi kan komma dit så småningom.


Det är fullständigt obegripligt att du pratar om att datorn i enskilda tåg på egen hand ska räkna ut sin destination utifrån trafiksituationen. Självklart ska den uppgiften skötas av ett centralt system. Det är inte någon särskilt avancerad teknik vi talar om. Tekniskt sett har det absolut ingenting med ett införande av förarlös drift att göra, förutom att man då inte skulle behöva ta hänsyn till förarnas tjänster.

Sen får du inte glömma bort att man inte bör ändra destinationen under färd annat än vid stora störningar, av hänsyn till resenärerna.

Det här med autonoma system kom ju in som en diskussion apropå sådana för bilar. Det gör väl inget att man gör en sådan utblick. Risken är väldigt liten att vi får uppleva sådana i närtid. :)

Att ändra sin destination kan ju vara klokt att göra vid ändstationen. Jag hade väl inte tänkt att ett autonomt tunneltåg skulle vara ett sorts "spöktåg" som ingen vet vart det går och var det stannar? :D.

Men man kan ju intressera sig för dagens system också. T ex att det är fullt möjligt att köra med 120 sekunders intervall med nuvarande signalsystem på röda linjen. Även om man kör med 15 km/h in till stationen. Eller hur? ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » lör 23 sep, 2017 22:03

Skärholmen är södra Stockholms tredje största tunnelbanestation efter Gullmarsplan och Liljeholmen. Inräknat alla trafikslag är det södra Stockholms fjärde största knutpunkt. Förbifartsbussarna och Spårväg Syd lär knappast ändra på detta. Då är det inte speciellt genomtänkt att vända tåg en station innan. Eftersom man ändå tänker trafikera en linje mellan Skärholmen och Fridhemsplan kan man lika gärna bygga vändspåret nu. Innan dess får man hitta på något annat, t.ex. 4-minuterstrafik på båda grenarna.
Enceladus
 
Inlägg: 2286
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » lör 23 sep, 2017 22:22

Enceladus skrev:Skärholmen är södra Stockholms tredje största tunnelbanestation efter Gullmarsplan och Liljeholmen. Inräknat alla trafikslag är det södra Stockholms fjärde största knutpunkt. Förbifartsbussarna och Spårväg Syd lär knappast ändra på detta. Då är det inte speciellt genomtänkt att vända tåg en station innan. Eftersom man ändå tänker trafikera en linje mellan Skärholmen och Fridhemsplan kan man lika gärna bygga vändspåret nu. Innan dess får man hitta på något annat, t.ex. 4-minuterstrafik på båda grenarna.

Skärholmen och Fridhemsplan nämndes väl som ändpunkter för den där nya tunnellinjen eftersom det är två stora målpunkter. Det kan vara många som vill åka till Skärholmen eller kanske Kungens Kurva från Fridhemplan (eventuellt efter att ha bytt från gröna och blå linjen), men det kan ju likaväl vara många som vill åka från Spårväg Syds hållplats vid Masmo till Fridhemsplan (för eventuell fortsatt resa därifrån). Spårväg Syds resenärer mot Fridhemsplan-hållet bör fångas upp av den nya linjen, och då bör den gå ända från Alby. Alltså Alby-Fridhemsplan.

Jag vet inte riktigt hur det här hamnade i tråden "Inget nytt signalsystem på T-röd", men när det ändå blev så kan det ju vara inom trådens ramar att fundera över vad man tänker installera för signalsystem på den nya linjen Älvsjö-Fridhemsplan. Jag tänkte mig ju att det skulle bli det upphandlade för röda linjen direkt, men nu kan man ju fråga sig hur det blir. Det kan ju vara ett annat signalsystem och så får tunneltågen byta nånstans vid Liljeholmen (som man gjorde med nya signalsystemet för gröna linjen där man successivt flyttade gränsen mellan signalsystem allteftersom det nya togs i bruk).

Man kan ju faktiskt göra så istället att man beställer ett nytt tänkbart signalsystem för den nya linjen Älvsjö-Fridhemsplan först, och provar det där i lugn och ro under ett antal år. Håller det måttet där, så går man därefter vidare och beställer det för röda linjen. Det skulle innebära en fördröjning av nytt signalsystem för röda linjen med 10-15 år. Men fördelen är att då slipper man ett signalsystem som ställer till det för existerande trafik på röda linjen! Jag tycker vi verkar överens om att det nuvarande signalsystemet kommer att räcka för röda linjen de närmaste åren framåt, även med lite tätare trafik än idag, då C30 kommer. En tunneltågmodell som i bästa fall kommer att sänka uppehållstiderna på de värst belastade stationerna och kanske ha bättre acceleration/retardation man kan utnyttja på ett bra sätt också. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: IngvarH och 3 gäster