Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » lör 16 sep, 2017 2:43

Enceladus skrev:
Blir det inte onödigt många tomkörningar på vardagsnätter? 0:29-tåget borde ju kunna fortsätta till Västerhaninge utan några större problem, speciellt då det går ett tåg mot Älvsjö sex minuter senare. 0:44-tåget borde också kunna fortsätta till Bålsta, liksom 0:48-tåget till Södertälje. Tåglägena finns som sagt redan för tomkörning till depåerna (ibland med visst uppehåll i City).


Jo, 0.29-tåget borde antagligen kunna fortsätta till Västerhaninge. Men annars är det ju detta med servicefönstren mellan 0.40-4.40 med inlagd enkelspårsdrift via Citybanan. 0.46-tåget mot Bålsta skulle alltså behöva vänta in tåget från Uppsala, klockan 0.48 och avgå 0.50, men i sådana fall måste tåget från Bålsta få försenad ankomst till 1.03 (omkring). 0.50 skulle det väl kunna gå tåg till Södertälje, men då måste tåget från Södertälje få försenad ankomsttid till ca 1.03.

Tjänstetågen är ju mindre problem att förskjuta när det är enkelspårsdrift.

Det här är ju också sådant som kan justeras fram till att tågplanen har fastställts. Det finns ju andra oklarheter också - exempelvis varför man kör tjänstetåg från Södertälje C till Stockholm city mitt i natten - 92980 ank 1.01? Eftersom bara 3 tåg kan stå över natten vid SCI, saknas ju då också 5 tjänstetåg på natten från Stockholm city.

Sedan är det ju en kostnadsfråga också. Om 0.29 tåget tomkör till Älvsjö - hinner det väl in till depån 0.38. Men skulle det fortsätta till Västerhaninge blir det ju ett tjänstetåg även från Västerhaninge som då skulle ankomma Älvsjö någon timme senare istället (eller något annat tåg som måste gå som tjänstetåg dit). Då är det nästan en timmes längre tjänstgöringstid för ganska liten nytta kanske? Och är det motiverat med kvartstrafik fram till 0.31 till Västerhaninge? Så ofta går ju inte ens tunnelbanan på natten (alltså i kvartstrafik på grenarna). 0.46 skulle det väl snarare gå ett tåg om det skulle vara någon vits, men då inkommer ju inget tåg från Kungsängen till Stockholm City.

Sedan kanske inte kostnaden för att förlänga stationsuppehållet med 15-minuter i Jordbro och 8 minuter i Handen är den stora kostnaden för just denna avgång. Att förlänga 0.50 avgången till Södertälje börjar ju dock att kosta även när det gäller stationsbemanningen (ca 3 timmars sammanlagd extra tjänstgöringstid på sträckan Tullinge-Södertälje C). Billigare och enklare vore ju att förlänga 0.35 - men det blir ju ologiskt trafikering (eftersom avgången innan från Märsta har slutstation vid Älvsjö). Men som vi sagt här tidigare, finns ju en logik i att ha samma sluttid på kvällen som tunnelbanan. Egentligen är det väl bara till Arlanda som det är viktigt att ha tidig trafik från city. Det vore ju alltså bättre att komma överens med Trafikverket om att flytta fram underhållsfönstret till 1.00-5.00, totalavstängningen kan ju ändå vara mellan 1.30-4.00. Men det är väl frågan om också hur stor resande de är på dessa morgonavgångar från city annars? Känns väl mer naturligt även där att de annars börjar gå strax efter klockan 5.00 som tunnelbanan?
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 16 sep, 2017 8:25

Det vore absolut mer naturligt att erbjuda lika tidiga morgonavgångar som tunnelbanan.

11 Hallonbergen 4:50→T-Centralen 5:02
10 Västra skogen 5:02→T-Centralen 5:09
11 Akalla 4:57→T-Centralen 5:17
10 Hjulsta 5:04→T-Centralen 5:25

10 Kungsträdgården 5:06→T-Centralen 5:08


13 Liljeholmen 4:52→T-Centralen 5:02
14 Fruängen 4:49→T-Centralen 5:08
13 Norsborg 4:41→T-Centralen 5:17

13 Ropsten 5:00→T-Centralen 5:08
14 Mörby centrum 5:02→T-Centralen 5:16


19 Hagsätra 4:44→T-Centralen 5:08
17 Skarpnäck 4:59→T-Centralen 5:18
18 Farsta strand 4:59→T-Centralen 5:23

19 Vällingby 4:40→T-Centralen 5:08
19 Hässelby strand 4:51→T-Centralen 5:23


38 Älvsjö 5:01→Stockholm City 5:10
35 Västerhaninge 4:42→Stockholm City 5:14 (stor förbättring i T18, men missar tyvärr tåget mot Arlanda)
36 Södertälje 4:55→Stockholm City 5:40
35 Nynäshamn 4:40→Stockholm City 5:44

38 Uppsala 4:24→Stockholm City 5:18
35 Bålsta 4:50→Stockholm City 5:29
36 Märsta 4:56→Stockholm City 5:33 (viss förbättring i T18)

Den första avgången från Älvsjö borde utgå från Södertälje. Egentligen borde alla tåg till Arlanda utgå från Södertälje - annars blir det nästan omöjligt att ta morgonflyg från södra sidan. De dåliga kommunikationerna till Arlanda är ett stort problem för näringslivet söder om stan. Dessutom skulle dessa tåg antagligen få fler påstigande i söder än i norr (annars hade linje 791 inte varit så populär). Tågens ordningsföljd borde också kastas om så att det blir möjligt att byta från Västerhaninge. Med tanke på tomkörningen från Brodepån borde en ny avgång införas 4:40. Den skulle ankomma till City 5:14 och därefter fortsätta till Nynäshamn. Det finns tyvärr ingen depå i närheten av Märsta, men en tidigare avgång därifrån borde ändå övervägas.
Senast redigerad av Enceladus lör 16 sep, 2017 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 16 sep, 2017 8:40

Det verkar som att man har storsatsat på Västerhaninge i T18. Förmodligen för att man tänkte dra in en hel del direktbussar från Gullmarsplan. Nu när man har ångrat sig blir helheten inte så genomtänkt. Men om direktbusstrafiken kostar en storleksordning mer än nattrafik på pendeln måste man ändå fråga sig om det är en rimlig satsning - direktbussarna vi talar om har trots allt färre resande än nattbussarna.
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » lör 16 sep, 2017 10:22

Enceladus skrev:Det verkar som att man har storsatsat på Västerhaninge i T18. Förmodligen för att man tänkte dra in en hel del direktbussar från Gullmarsplan. Nu när man har ångrat sig blir helheten inte så genomtänkt. Men om direktbusstrafiken kostar en storleksordning mer än nattrafik på pendeln måste man ändå fråga sig om det är en rimlig satsning - direktbussarna vi talar om har trots allt färre resande än nattbussarna.


Det är väl både ja och nej. Man har väl framförallt satsat på att korta restiderna från Nynäshamn. Men man har ju inte fler tåg i högtrafik - och det går ju ett tåg färre i maxtimmen från Nynäshamn. Snarare är väl det ett skäl till att man inte gjort något åt direktbusstrafiken. Planen var ju att köra med 8 tåg i timmen i högtrafik.

Men det är onekligen lite luddigt. Det relativt fåtal resenärer kostar ju enligt avtalet inte mycket att köra. Men för att säkra det har man säkerligen fått gå in med ett tilläggsavtal. Ett avtal som säkert är ganska fördelaktigt för Nobina. Men hur mycket det kostar är svårt att säga. Beror ju också på vilka direktbussar mer exakt som räddas. Men linjerna till Dalarö och Nynäshamn är det ju ganska få avgångar på. Samtidigt bör ju underlaget minska på Nynäshamnsbussarna om nu upplägget med snabbtåg fungerar - det blir ju rätt påfallande tidsvinster mot dagens lösning (om man inte redan satsat in sig på att åka med snabbtågen). Risken är väl bara att förseningarna på Nynäsbanan - särskilt i eftermiddagsrusningen, gör att tågen ändå får stå och vänta på tågmöte vid Ösmo istället för vid Nynäsgård och därmed blir 10-minuter sena till Nynäshamn. Ösmoborna bör väl dock kunna få en förbättring åtminstone!

Svårigheten att beräkna avtalskostnaderna gäller ju även nattrafiken. Vi kan beräkna vad det borde kosta ungefär. Däremot hur mycket det kostar i realiteten beror ju på hur avtalet ser ut. Att utöka nattrafik på Södertörn är alltså i princip gratis för Trafikförvaltningen (om än det väl är lite begränsat vad man kan göra inom ramen för avtalskonstruktionen), medan det kostar mer på linje 791.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 16 sep, 2017 10:23

Lars_L skrev:Sedan är det ju en kostnadsfråga också. Om 0.29 tåget tomkör till Älvsjö - hinner det väl in till depån 0.38. Men skulle det fortsätta till Västerhaninge blir det ju ett tjänstetåg även från Västerhaninge som då skulle ankomma Älvsjö någon timme senare istället (eller något annat tåg som måste gå som tjänstetåg dit). Då är det nästan en timmes längre tjänstgöringstid för ganska liten nytta kanske? Och är det motiverat med kvartstrafik fram till 0.31 till Västerhaninge? Så ofta går ju inte ens tunnelbanan på natten (alltså i kvartstrafik på grenarna). 0.46 skulle det väl snarare gå ett tåg om det skulle vara någon vits, men då inkommer ju inget tåg från Kungsängen till Stockholm City.

Sedan kanske inte kostnaden för att förlänga stationsuppehållet med 15-minuter i Jordbro och 8 minuter i Handen är den stora kostnaden för just denna avgång. Att förlänga 0.50 avgången till Södertälje börjar ju dock att kosta även när det gäller stationsbemanningen (ca 3 timmars sammanlagd extra tjänstgöringstid på sträckan Tullinge-Södertälje C). Billigare och enklare vore ju att förlänga 0.35 - men det blir ju ologiskt trafikering (eftersom avgången innan från Märsta har slutstation vid Älvsjö). Men som vi sagt här tidigare, finns ju en logik i att ha samma sluttid på kvällen som tunnelbanan. Egentligen är det väl bara till Arlanda som det är viktigt att ha tidig trafik från city. Det vore ju alltså bättre att komma överens med Trafikverket om att flytta fram underhållsfönstret till 1.00-5.00, totalavstängningen kan ju ändå vara mellan 1.30-4.00. Men det är väl frågan om också hur stor resande de är på dessa morgonavgångar från city annars? Känns väl mer naturligt även där att de annars börjar gå strax efter klockan 5.00 som tunnelbanan?


Jag håller med om att det är lite tveksamt att förlänga just den avgången till Västerhaninge, men finns det ett bättre alternativ? Man vill ju helst ha genomgående tåg, speciellt med tanke på Odenplan. Tåget 1:01 hade kanske passat bättre ur ett efterfrågeperspektiv, men det skulle också kosta mycket mer. Man skulle kunna dra in tåget 0:16, men det sparar inte mycket pengar.

Att förlänga avgångarna 0:50 och 1:20 till Södertälje borde vara motiverat om kan kollar på linje 791:s resandesiffror. Båda avgångarna skulle förmodligen få tresiffriga resandesiffror. Det är mer än vissa av tunnelbanans sista avgångar.
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » lör 16 sep, 2017 10:36

Enceladus skrev:
Den första avgången från Älvsjö borde utgå från Södertälje. Egentligen borde alla tåg till Arlanda utgå från Södertälje - annars blir det nästan omöjligt att ta morgonflyg från södra sidan. De dåliga kommunikationerna till Arlanda är ett stort problem för näringslivet söder om stan. Dessutom skulle dessa tåg antagligen få fler påstigande i söder än i norr (annars hade linje 791 inte varit så populär). Tågens ordningsföljd borde också kastas om så att det blir möjligt att byta från Västerhaninge. Med tanke på tomkörningen från Brodepån borde en ny avgång införas 4:40. Den skulle ankomma till City 5:14 och därefter fortsätta till Nynäshamn. Det finns tyvärr ingen depå i närheten av Märsta, men en tidigare avgång därifrån borde ändå övervägas.


Det talas ju mycket om Arlanda. Men utifrån hur många som faktiskt stiger på och av där, kan man ju diskutera hur mycket man ska satsa på just det? Särskilt med de avgifter som är för stationspassagen. Däremot brukar det ju vara ganska fullt på första tåget från Södertälje på morgonen, så det finns nog skäl ändå till en tidigare avgång oavsett. Instämmer ju i resonemanget från Bro. Även om ju inte MTR får betalt för tomkörningar. Rent driftsmässigt blir det ju ändå en kostnad. Samt förstås för stationsvärdarna. Men ska man spara något där, skulle man faktiskt kunna ha obemannat första timmen på vardagar, eller något sådant. Är ju knappast några ordningsproblem så dags, och alla resor är i princip arbetsresor där resenärerna har kort.

Jag säger inte att man inte ska satsa på tåg till Arlanda. Men undrar om resandet blir så stort att det kan motivera att man styr så mycket av trafiken efter det? Det kanske är lika viktigt exempelvis att ha bra och tidig kommunikation till det logistikcentrum som växt fram i Rosersberg? Dit det inte kostar 120 kronor extra att stiga av (må vara att påslaget inte är så extremt om man tillägg på kortet). Risken med Arlanda är väl att de som börjar så pass tidigt och har råd åker bil (för att det inte fungerar att gå upp klockan 2.30 på natten), eller så har man inte råd, men då betalar man nog inte heller för tillägget på SL-kortet för att gå av/på vid Arlanda, utan tar ändå nattbussen dit.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 16 sep, 2017 12:05

Inge skrev:
Enceladus skrev:Regeringen vill bygga nio nya hållbara stadsdelar och städer, företrädesvis längs Ostkustbanan söder om Uppsala samt längs Nynäsbanan söder om Tungelsta. Då kan ju hela meningen få citeras!


Vilket naturligtvis saknar all form av tendens till trovärdighet, då man i samma andetag låter Trafikverket lyfta bort Österleden från planeringen.


Nynäshamns kommun har bestämt att den nya staden Segersäng ska byggas - oavsett ekonomiskt stöd. Man hoppas ändå på dubbelspår mellan Hemfosa och Nynäshamn, ombyggd länsväg 225 samt Tvärförbindelse Södertörn.

Lars_L skrev:Men det är onekligen lite luddigt. Det relativt fåtal resenärer kostar ju enligt avtalet inte mycket att köra. Men för att säkra det har man säkerligen fått gå in med ett tilläggsavtal. Ett avtal som säkert är ganska fördelaktigt för Nobina. Men hur mycket det kostar är svårt att säga. Beror ju också på vilka direktbussar mer exakt som räddas. Men linjerna till Dalarö och Nynäshamn är det ju ganska få avgångar på. Samtidigt bör ju underlaget minska på Nynäshamnsbussarna om nu upplägget med snabbtåg fungerar - det blir ju rätt påfallande tidsvinster mot dagens lösning (om man inte redan satsat in sig på att åka med snabbtågen). Risken är väl bara att förseningarna på Nynäsbanan - särskilt i eftermiddagsrusningen, gör att tågen ändå får stå och vänta på tågmöte vid Ösmo istället för vid Nynäsgård och därmed blir 10-minuter sena till Nynäshamn. Ösmoborna bör väl dock kunna få en förbättring åtminstone!


Det är inte utan anledning kommunen storsatsar på den nya staden Segersäng!
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 16 sep, 2017 12:21

Lars_L skrev:Jag säger inte att man inte ska satsa på tåg till Arlanda. Men undrar om resandet blir så stort att det kan motivera att man styr så mycket av trafiken efter det? Det kanske är lika viktigt exempelvis att ha bra och tidig kommunikation till det logistikcentrum som växt fram i Rosersberg? Dit det inte kostar 120 kronor extra att stiga av (må vara att påslaget inte är så extremt om man tillägg på kortet). Risken med Arlanda är väl att de som börjar så pass tidigt och har råd åker bil (för att det inte fungerar att gå upp klockan 2.30 på natten), eller så har man inte råd, men då betalar man nog inte heller för tillägget på SL-kortet för att gå av/på vid Arlanda, utan tar ändå nattbussen dit.


Problemet är att den sista nattbussen till Arlanda går 3:50 från Centralen. De som åker nattbuss från Södertälje måste i praktiken ändå ta pendeltåget. Då kan det lika gärna gå tåg hela vägen så att man får en bekvämare resa. Detta skulle också möjliggöra resor via Märsta - idag tar den varianten på tok för lång tid med två byten. Dessutom skulle det med största sannolikhet finnas fler påstigande mellan Södertälje och City än mellan City och Uppsala vid den här tiden. Det är ett resursslöseri att köra dessa tidiga avgångar från City!

(Ersätt City med Älvsjö för den tredje avgången.)
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » lör 16 sep, 2017 16:03

Enceladus skrev:
Problemet är att den sista nattbussen till Arlanda går 3:50 från Centralen. De som åker nattbuss från Södertälje måste i praktiken ändå ta pendeltåget. Då kan det lika gärna gå tåg hela vägen så att man får en bekvämare resa. Detta skulle också möjliggöra resor via Märsta - idag tar den varianten på tok för lång tid med två byten. Dessutom skulle det med största sannolikhet finnas fler påstigande mellan Södertälje och City än mellan City och Uppsala vid den här tiden. Det är ett resursslöseri att köra dessa tidiga avgångar från City!

(Ersätt City med Älvsjö för den tredje avgången.)


jovisst är det så att sista nattbussen i sådana fall går för tidigt. Men det är som du säger nästan inga som åker vare sig med 4.09-avgången eller 4.39 avgången. Tågen har ju som mest knappt 30-passagerare. Men inte heller avgången 4.57 från Älvsjö har ju speciellt många avstigande vid Arlanda. Och 4.53-avgången från Södertälje C har ju inte heller några avstigande där, ca 25-40 personer (antar att det inte är några påstigande vid Arlanda denna arla morgonstund). Att tro att det är mer än en handfull som åker från Södertäljegrenen till Arlanda av dessa låter rätt orealistiskt. Nu behöver väl tågen ändå gå från Stockholm eftersom det inte finns några uppställningsspår att använda i Uppsala - så det kan ju gå i trafik till Uppsala, lika väl som att de går som tjänstetåg dit. Men det är svårt att se motiveringen till varför tågen av det skälet skulle ha passning med än det ena och än det andra söder om stan.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 16 sep, 2017 16:32

Lars_L skrev:jovisst är det så att sista nattbussen i sådana fall går för tidigt. Men det är som du säger nästan inga som åker vare sig med 4.09-avgången eller 4.39 avgången. Tågen har ju som mest knappt 30-passagerare. Men inte heller avgången 4.57 från Älvsjö har ju speciellt många avstigande vid Arlanda. Och 4.53-avgången från Södertälje C har ju inte heller några avstigande där, ca 25-40 personer (antar att det inte är några påstigande vid Arlanda denna arla morgonstund). Att tro att det är mer än en handfull som åker från Södertäljegrenen till Arlanda av dessa låter rätt orealistiskt. Nu behöver väl tågen ändå gå från Stockholm eftersom det inte finns några uppställningsspår att använda i Uppsala - så det kan ju gå i trafik till Uppsala, lika väl som att de går som tjänstetåg dit. Men det är svårt att se motiveringen till varför tågen av det skälet skulle ha passning med än det ena och än det andra söder om stan.


En av orsakerna - och kanske den viktigaste - till att dessa avgångar har så få resande är att väldigt få har anslutningar till City så tidigt. Tunnelbanan kommer runt fem. Pendeltåget kommer ungefär en halvtimme senare. Vem kan då åka med dessa tåg? Det är inte så många som bor på gångavstånd från City. På tunnelbanan har man löst problemet genom att inte ha några tåg som utgår från T-Centralen. Samma lösning kan appliceras på pendeltåget! Skippa alla morgonavgångar från City samt nattankomster till City och lägg istället resurserna på tidigare första morgonavgångar från ändstationerna samt senare sista nattavgångar från City. Då får man mycket mer för pengarna. Det funkar på tunnelbanan med färre depåer, så varför inte på pendeltåget?
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » lör 16 sep, 2017 20:38

Enceladus skrev:
En av orsakerna - och kanske den viktigaste - till att dessa avgångar har så få resande är att väldigt få har anslutningar till City så tidigt. Tunnelbanan kommer runt fem. Pendeltåget kommer ungefär en halvtimme senare. Vem kan då åka med dessa tåg? Det är inte så många som bor på gångavstånd från City. På tunnelbanan har man löst problemet genom att inte ha några tåg som utgår från T-Centralen. Samma lösning kan appliceras på pendeltåget! Skippa alla morgonavgångar från City samt nattankomster till City och lägg istället resurserna på tidigare första morgonavgångar från ändstationerna samt senare sista nattavgångar från City. Då får man mycket mer för pengarna. Det funkar på tunnelbanan med färre depåer, så varför inte på pendeltåget?


Jo, visst är det en förklaring. Ser väl kanske dock lösningen med pendeltåg just här, mer är tänkt för boende längs pendeltågssträckan. Förutom kabinpersonal som bor på hotell i city är det nog få som kan nyttja den. Men för flygpersonal är ju vinsten att ta pendeltåget mot att ta flygbussen eller Arlanda Express ganska liten.

Men även för boende i Norrort är i detta specifika fall nästan 592 bättre - den går ju via bostadsområdena och utan bussbyte till Arlanda.

Jag vet inte om man får så mycket mer för pengarna, eftersom man väl inte betalar för tjänstetågen, och även så, att tomkörningar från ändstationerna blir längre etc. Dock måste man ju också räkna med hur många resenärer som kan nyttja förbindelsen i förhållande till kostnad. Att köra 593 i halvtimmestrafik till med några avgångar ytterligare är nog betydligt billigare - särskilt om man räknar in att stationerna måste öppna tidigare med nuvarande lösning. Om Arlanda är målet ger det ju likvärdig restid. Eller kanske ännu enklare, att köpa platser hos Flygbussarna som ändå kör sträckan i kvartstrafik. Man kan ju ha ett undantag just för tid på dygnet då linje 38 inte går och låta SL:s biljetter gälla på flygbussarna under denna tid.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 19 sep, 2017 22:28

Det är kanske inte så oväntat att Göteborg och Skåne har en mer utvecklad pendeltågstrafik än Stockholm, men att Tierp har tidigare och senare avgångar än Södertälje är ju bara löjligt. Hoppas att detta blir en valfråga!

Göteborgs pendeltåg (T18)

Första tåget (på vardagar): Kungsbacka 4:49→Göteborg C 5:15
Sista tåget (på helgdagar): Göteborg C 3:20→Kungsbacka 3:46

Första tåget (på vardagar): Alingsås 4:40→Göteborg C 5:20
Sista tåget (på helgdagar): Göteborg C 3:20→Alingsås 4:00

Första tåget (på vardagar): Älvängen 4:58→Göteborg C 5:25
Sista tåget (på helgdagar): Göteborg C 3:20→Älvängen 3:47

Öresundståget (T18)

Dygnet runt alla dagar

Upptåget (T18)

Första tåget (på vardagar): Gävle 3:08→Uppsala C 4:17
Sista tåget (på helgdagar): Uppsala C 2:26→Tierp 3:02

Stockholms pendeltåg (T18)

Första tåget (på vardagar): Södertälje 4:55→Stockholm City 5:40
Sista tåget (på helgdagar): Stockholm City 1:50→Södertälje 2:35

Tillägg: Även Östgötapendeln har avgångar efter 3 på helgnätter!
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » fre 22 sep, 2017 9:20

Lennart Petersen skrev:Det kan ju låta lätt att förlänga tågen i stället för tomkörning men det förutsätter väl också att man har igång ett rätt stort maskineri med anslutningsbussar och bemannade stationer. Som kostar en del, men man kan ju alltid fundera över nyttan och om det är motiverat av den anledningen.


På linjen till Södertälje behövs inga fler anslutningsbussar än de som redan går oberoende av pendeltåget. På linjen till Västerhaninge behövs ingen ökad bemanning eftersom den senaste turen mot City går ännu senare. Visst finns det ett maskineri, men det är inte lika omfattande som det ser ut vid en första anblick.

Det är också underligt att de tre första tågen mot Västerhaninge på vardagar utgår från City istället för Brodepån.
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav kildor » fre 22 sep, 2017 17:26

Egentligen inget nytt än att tågplanen nu är fastställd...

Så går pendeltågstrafiken 2018
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... ?date=true

Grönt ljus för pendeltågen 2018
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... agen-2018/
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » fre 22 sep, 2017 17:47

kildor skrev:Egentligen inget nytt än att tågplanen nu är fastställd...

Så går pendeltågstrafiken 2018
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... ?date=true

Grönt ljus för pendeltågen 2018
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... agen-2018/

Ja, det är ju inte mycket att snacka om. Här har vi ett exempel på personer som måste avlägsnas för att få en fungerande förvaltning.

Det är förstås bekvämt för honom att jamsa med trafikverket. I många fall fråga om rena lögner. Men det är djupt illojalt mot resenärerna som förtjänar en bättre trafik.

Och hur bar han sig egentligen åt för att genom provkörningar i citybanan konstatera att det "krävdes" dubbelspår på Nynäsbanan tex? -Dravel !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4198
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 23 sep, 2017 0:44

kildor skrev:Egentligen inget nytt än att tågplanen nu är fastställd...

Så går pendeltågstrafiken 2018
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... ?date=true

Grönt ljus för pendeltågen 2018
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... agen-2018/


Jag gjorde en tidtabell för sydgående pendeltåg i T18. Gul betyder endast vardagar och blå betyder endast helgdagar. Den här tabellen är inte utformad för praktiskt bruk, utan snarare för studier. Upplägget kan komma att ändras.

(Uppdaterade länk.)
Senast redigerad av Enceladus lör 23 sep, 2017 3:52, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav roggek » lör 23 sep, 2017 2:12

Enceladus skrev:Det är kanske inte så oväntat att Göteborg och Skåne har en mer utvecklad pendeltågstrafik än Stockholm, men att Tierp har tidigare och senare avgångar än Södertälje är ju bara löjligt. Hoppas att detta blir en valfråga!


Skillnaden är att Det krävs bemannade stationer i Södertälje nattetid, än Tierp (som antagligen bara har ett väderskydd och en biljettautomat...)

Där har du orsaken till att vi inte har någon vidare pendeltågstrafik på natten i Stockholmsområdet, det kostar mer än det smakar med OB-tillägg, spärrbemanning och ordningsvakter...
Där har nattbussen klart sina fördelar om man jämför personalkostnaderna...

Men inför vi nattaxan igen så kanske...80 kr enkel resa... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 23 sep, 2017 2:46

roggek skrev:
Enceladus skrev:Det är kanske inte så oväntat att Göteborg och Skåne har en mer utvecklad pendeltågstrafik än Stockholm, men att Tierp har tidigare och senare avgångar än Södertälje är ju bara löjligt. Hoppas att detta blir en valfråga!


Skillnaden är att Det krävs bemannade stationer i Södertälje nattetid, än Tierp (som antagligen bara har ett väderskydd och en biljettautomat...)


Gör det? Hur ofta åker du pendeltåg till Södertälje?

roggek skrev:Där har du orsaken till att vi inte har någon vidare pendeltågstrafik på natten i Stockholmsområdet, det kostar mer än det smakar med OB-tillägg, spärrbemanning och ordningsvakter...
Där har nattbussen klart sina fördelar om man jämför personalkostnaderna...

Men inför vi nattaxan igen så kanske...80 kr enkel resa... :cheesygrin:


Vi har analyserat kostnaderna och då kom vi fram till att nattåg kostar mindre än vissa direktbussar. Ett påstående blir inte sant bara för att det upprepas.
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav kildor » lör 23 sep, 2017 19:43

Enceladus skrev:
roggek skrev:
Enceladus skrev:Det är kanske inte så oväntat att Göteborg och Skåne har en mer utvecklad pendeltågstrafik än Stockholm, men att Tierp har tidigare och senare avgångar än Södertälje är ju bara löjligt. Hoppas att detta blir en valfråga!


Skillnaden är att Det krävs bemannade stationer i Södertälje nattetid, än Tierp (som antagligen bara har ett väderskydd och en biljettautomat...)


Gör det? Hur ofta åker du pendeltåg till Södertälje?

Både Södertälje hamn och Södertälje centrum är bemannade stationer. Och Södertälje centrum ska snart byggas om och får då en spärrlinje.

Enceladus skrev:
roggek skrev:Där har du orsaken till att vi inte har någon vidare pendeltågstrafik på natten i Stockholmsområdet, det kostar mer än det smakar med OB-tillägg, spärrbemanning och ordningsvakter...
Där har nattbussen klart sina fördelar om man jämför personalkostnaderna...

Men inför vi nattaxan igen så kanske...80 kr enkel resa... :cheesygrin:


Vi har analyserat kostnaderna och då kom vi fram till att nattåg kostar mindre än vissa direktbussar. Ett påstående blir inte sant bara för att det upprepas.

Nej, just det... :roll:
Var skulle vi ha kommit fram till att nattåg kostar mindre än nattbuss?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 23 sep, 2017 20:00

kildor skrev:
Enceladus skrev:
roggek skrev:Där har du orsaken till att vi inte har någon vidare pendeltågstrafik på natten i Stockholmsområdet, det kostar mer än det smakar med OB-tillägg, spärrbemanning och ordningsvakter...
Där har nattbussen klart sina fördelar om man jämför personalkostnaderna...

Men inför vi nattaxan igen så kanske...80 kr enkel resa... :cheesygrin:


Vi har analyserat kostnaderna och då kom vi fram till att nattåg kostar mindre än vissa direktbussar. Ett påstående blir inte sant bara för att det upprepas.

Nej, just det... :roll:
Var skulle vi ha kommit fram till att nattåg kostar mindre än nattbuss?


Jag jämförde med direktbussar, inte nattbussar. Det är klart att nattåg kostar mer än nattbussar. Det som är relevant är inte kostnaden, utan relationen mellan kostnad och nytta.
Enceladus
 
Inlägg: 413
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dastrike, IngvarH och 5 gäster