Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » sön 03 sep, 2017 21:21

Det fungerar ju inte så att man kan kommendera fram bostäder eller städer. Inte med mindre än att man låter staten själv bygga eller tvingar kommunerna till det. Många har väl i och för sig identifierat att det inte är speciellt smart med så mycket glesbygd mellan Västerhaninge-Nynäshamn (finns ju även längs de andra bansträckningarna på ungefär samma avstånd från stan). Men ska man bygga 20 000 bostäder totalt (utöver det som redan planeras), kommer det innebära omkring 5000 pendeltågsresenärer ytterligare i maxtimmen på Nynäsgrenen. Detta är ju förutom det som redan planeras i exempelvis Vega och andra ställen längs sträckan. Då börjar man komma över de 15 tåg i timmen, som Citybanan klarar per gren, även om man bygger dubbla plattformar vid Odenplan, Årstaberg och leder fjärr/regionaltågen vid godsspåren vid Stockholms södra.

Alltså kommer man ändå bli tvungen att låta resenärerna bussas in från områden runtomkring. I Haninge idag finns det omkring 18 000 bostäder totalt.

Trafiksituationen kommer förvisso bli sådan, att det inte kommer finnas något alternativ till att åka kollektivt för flertalet. Det finns ju inte heller där några egentliga tvärförbindelser som kommer att fungera.

Men om inte mp (eller staten) själva börjar bygga bostäder är det svårt att se hur man skulle kunna skapa en stad i den här storleken genom att peka ut ett område på en karta, så pass långt ut från stan. Tror inte Haninge har så väldigt lätt att sälja ut mark vid Vega och Järfälla har ju fått göra en hel del eftergifter för att få till bostäder vid Barkarbystaden. Dessutom är det svårt med så här stora projekt, då många gärna vill vara med och bygga några hus - men knappast mer. Stora aktörer som JM kanske kan vara intresserade av att bygga några hundra lägenheter, möjligen fler om man får dra ut på byggandet under många år.

Eftersom man dock säger att man ska hjälpa till med infrastruktur och att pendeltågstrafiken omöjligen kan svälja den här storleken på bostadsutbyggnad, så är man ju nyfiken på vad regeringen tänker på förutom att bygga ut till dubbla plattformar Odenplan-Årstaberg - som ännu inte tagits något beslut om - trots att planen redan från början varit att det kommer att behövas kring 2030 (sedan dess har ju mycket fler bostäder och verksamhet längs grenarna planerats).

Det går förstås att nå upp till samma prestanda med andra vagnar på Citybanan med bättre passagerarflöde (dörrar m.m.), men det är faktiskt billigare att bygga ut plattformarna än att köpa in nya tåg i dagsläget. Samtidigt kommer det att krävas dubbeldäckare för att klara trafiken - så det blir ju dåligt hur man än gör - nu när man inte haft tillräcklig framåtblick från början.

Nu kanske någon vill framhäva att man inte behöver ha sittplats till alla i pendeltågen. Det behövs förstås inte. Problemet är ju bara att uppehållstiderna på stationerna blir extremt mycket längre så fort passagerarutbytet (och antalet passagerare per avgång) ökar, vilket gör att antalet passagerare som systemet klarar av per timme, inte blir mycket högre trots att man räknar med ett större antal stående.

Vi kan alltså konstatera:
1. Det behövs stora infrastrukturinvesteringar för att kunna bygga dessa bostäder då kapaciteten i pendeltågsnätet är för begränsat idag. Redan utbyggnaden av Vegastaden tecknar in det utrymme som finns på bangrenen (ca 8 tåg i timmen, i alla fall med snabbtåg - annars går det att fördela resenärerna något mer jämt och klara lite högre bostadsbyggande).
2. Det behövs att staten går in som en stor bostadsbyggare för att det ska bli bostäder på de här orterna i den här digniteten. Marknaden själv kan omöjligt klara av det. Inte ens med subventioner.
3. Vägnätet klarar inte den här storleken på bebyggelse. Därför kommer belastningen på kollektivtrafiken bli hög. Ett dilemma här är att det också är svårt med tvärförbindelser mot sydväst.
4. Ytterligare ett problem är att det inte finns några affärsverksamheter här. Nog svårt att exploatera också. Så nog blir det gigantiska sovstäder allt. Man kan förstås placera ut några statliga myndigheter dit, eller bygga ett nytt universitetssjukhus eller något. Men även denna del måste nog lösas från statligt håll i sådana fall.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav BSB101 » mån 04 sep, 2017 9:04

X12 skrev:
Enceladus skrev:Regeringen vill bygga nio nya hållbara stadsdelar och städer, företrädesvis längs Ostkustbanan söder om Uppsala samt längs Nynäsbanan söder om Tungelsta. Då kan ju hela meningen få citeras!

Tidigare har civilministerns nämnt att Läggesta skulle vara aktuellt för en av dessa nystäder, men det verkar ha fallit bort nu.


Det har byggs en hel del både mellan Läggesta och Mariefred samt centralt i Mariefred utan att staten har behövt peka med hela handen. Allt blir inte bättre av bara för att staten kommer in och pekar.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1962
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 04 sep, 2017 10:41

Inge skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Inge skrev:Vilket naturligtvis saknar all form av tendens till trovärdighet, då man i samma andetag låter Trafikverket lyfta bort Österleden från planeringen.

(Sverigeförhandlingen försvann naturligtvis även den, för den som av oklar anledning ännu inte fört den av agendan.)


Det går alldeles utmärkt att köra bil till såväl Hemfosa som Segersäng. Om inte annat så fär väl exploateringarna själva, när det blir dags, bekosta väganslutningarna genom exploateringsavgifter.

Att jag sen sågar planen på 9 "städer" beror på att de aldrig kommer att bli städer, snarare villamattor med begränsad service (som innebär att alla kommer köra bil oavsett av Peter Eriksson tycker).


Du är inte med i matchen. Det går inte utmärkt att köra bil
till Hemfosa eller Segersäng. Den så kallade regeringen lät samtidigt som man presenterade detta bludder trafikverket meddela att man inte hade finasiering till varken österled eller södertörnsförbindelse. Således kan man inte nå någon arbetsmarknad. Till innerstan kommer man inte heller, då köerna börjar långt innan.

Och även om potentiella villabyggare är piskade att ta nästan vilken mark som helst på grund av kommunernas vägran att planlägga villatomter är detta ändå för dåligt. Men framförallt var (naturligtvis) inte regeringens plan att det skulle planläggas några villatomter. Det är nio nya getton med flerfamiljshus man talar om.

Naturligtvis är det bara två i stor utsträckning överlappande grupper som kan efterfråga dessa bostäder. De som inte har något val och de som inte har något att åka till.

Skall man se något "positivt" i detta (som vanligt) helidiotiska förslag är det att man nog ändå inte behöver oroas för trängsel på pendeln, då den sista gruppen lär komma att dominera.

Hej Ulrik.

Det finns ingen anledning att fästa något som helst avseende vid, eller bemöta det kverulansparanoida dravel som produceras ovan. Men vi är ändå överens om att detta är ett dåligt förslag. Alltid något.....
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 919
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » mån 04 sep, 2017 20:50

Det intressanta är ju att Sweco skriver om Segersäng: "Är målet att få in fler människor på bostadsmarknaden så måste det också finnas bostäder som människor har råd att bo i. Segersäng kan möjliggöra bostäder för en bredare socioekonomisk grupp än andra områden närmare Stockholm."

Detta är ju en omskrivning för att bygga ett nytt miljonprogramområde. Det viktiga är ju att man bygger en blandad bebyggelse. Förhoppningen om att den nya hamnterminalen ska ge så mycket arbeten som man talar om tycker jag också är märkligt. Så många jobbar inte i en hamn, för att bygga bostäder för 25 000. Man skulle kunna tänka sig att logistikföretag skulle bygga i närheten - men då måste det finnas närmast en motorväg mellan Nynäshamn och Södertälje. Så ser ju inte riktigt vägarna ut där idag, vilket gör att de ändå kommer att etablera sig närmare Stockholm.

Sedan pekar man ju därtill (tråden handlar ju ändå om pendeltågstrafik) att på ett ganska orealistiskt sätt få ner restiderna in till Centrum. I princip skulle det väl kräva att man la ner pendeltågsstationerna mellan Farsta och Västerhaninge. Det är ju ändå rätt begränsat vad man kan få plats med i form av snabbtåg - och den tidsvinst man kan göra med den typen av trafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 05 sep, 2017 2:34

Utvärderingen skriver följande om tågsystemets kapacitet:

Utöver problemet med kapacitet i de södra delarna kommer det dessutom krävas ytterligare spåråtgärder i tågsystemet längre in mot Stockholm, vilket förvisso gäller även om dubbelspåret byggs ut.

Förbigångsspår i Jordbro och en ny utfart vid Älvsjö godsbangård har redan diskuterats i samband med hamnen i Norvik. På lång sikt kan det bli aktuellt med fler förbigångsspår om man vill kunna köra fler snabbtåg mot Nynäshamn. Det är uppenbart att en exploatering kräver investeringar i infrastruktur.
Enceladus
 
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tis 05 sep, 2017 5:00

Enceladus skrev:Utvärderingen skriver följande om tågsystemets kapacitet:

Utöver problemet med kapacitet i de södra delarna kommer det dessutom krävas ytterligare spåråtgärder i tågsystemet längre in mot Stockholm, vilket förvisso gäller även om dubbelspåret byggs ut.

Förbigångsspår i Jordbro och en ny utfart vid Älvsjö godsbangård har redan diskuterats i samband med hamnen i Norvik. På lång sikt kan det bli aktuellt med fler förbigångsspår om man vill kunna köra fler snabbtåg mot Nynäshamn. Det är uppenbart att en exploatering kräver investeringar i infrastruktur.


Förbigångsspår löser ju frågan när det gäller godståg till Norvik. Men det ger ju inte fler snabbtåg. Det går inte att bygga på det viset - utan då måste man har fyra spår i sådana fall (möjligen skulle man väl som på vissa sträckor i New Yorks tunnelbana kunna nöja sig med tre spår och bara köra snabbtåg i rusningsriktning - men det är rätt komplicerat det också och kräver svårare ombyggnader av existerande stationer - eller begränsar var tågen kan stanna.

Det är uppenbart snarare att de som gjort analysen hitintills inte kan något om tågtrafik - vilket de inte heller utgör sig för att kunna. Problemet är bara att vitsen med att bygga i spårnära lägen försvinner ju, om man ändå måste bygga ny järnväg. Då kan man lika gärna satsa på t-baneutbyggnad till några av alla områden runt Stockholm där det går att bygga, eller till kranskommuner. Hela idén faller så att säga.

Ska man göra något som är effektivt och ger bättre utdelning är det nog snarare så att man bör - likt Vega, satsa på ett område närmare stan där man kan bygga en ny station (där avståndet mellan övriga stationer är relativt långt). Fördelen med att bygga längs Nynäsbanan är väl att den har minst beläggning. Men det här är nog ändå för långt från stan och infrastrukturkostnaden blir ju inte lägre. Dessutom blir ju det totala resandet för pendeltågens södra delar för högt. Enda fördelen är väl att det blir billigare att bygga - mot närmare stan där det ofta är saneringskostnader och annat som ökar byggkostnaderna. Å andra sidan finns ju ingen infrastruktur alls på dessa platser, medan det på andra håll går betydligt lättare att koppla in på existerande vägnät.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » tis 05 sep, 2017 9:22

Så signaturen "Inge":s förslag är att vi skall bygga begagnade bostäder?
Intressant... tänk att ingen tänkt på det tidigare!

den häpne
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7591
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 05 sep, 2017 10:58

En av poängerna med det här projektet är att frambringa billiga bostäder i storstadsregionerna - då måste man ju bygga ganska långt ut. Enligt utvärderingen skulle dubbelspår på Nynäsbanan kosta runt 3-4 miljarder kronor. För det priset får man ingen tunnelbana. Visst, på sikt måste man öka kapaciteten i tågsystemet, men det är oavsett om detta projekt blir av eller inte. Eftersom Nynäsbanan har lägst belastning borde det inte bli problem på Nynäsbanan i sig. 8 tåg/h till Nynäshamn och 12 tåg/h till Södertälje borde gå att ordna runt 2020 då fyrspåret till Spånga blir klart. Med fyrspåriga stationer i Citybanan och fler vändmöjligheter i systemet borde det gå att få 12 tåg/h till Nynäshamn och 16 tåg/h till Södertälje. Räcker inte det på medellång sikt? Observera att dessa kapacitetshöjningar ändå skulle behövas utan detta projekt.

Många på det här forumet verkar tro att dessa nya stadsdelar skulle bli problemområden. Det är inte bara avståndet som avgör hur attraktivt ett område är, även om det kanske är den viktigaste faktorn. Hur många "dåliga" områden finns det mellan Älvsjö och Västerhaninge samt mellan Västerhaninge och Nynäshamn? Jag vill inte peka ut några särskilda exempel, men jag skulle knappast säga att Ösmo och Nynäshamn tillhör de värsta. För övrigt är kötiden till billiga bostäder i Stockholmsområdet så lång att ingen nyanländ utan jobb hade haft en chans. Jag tror inte heller att man skulle placera flyktingförläggningar här - åtminstone inte förrän det blir klart att projektet är lyckat. Det känns alltså ganska obefogat att skrika "getto" i det här stadiet.
Enceladus
 
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 05 sep, 2017 14:04

Inge skrev:Ett eventuellt fyrspår till Spånga är fullständigt irrelevant för frågan om hur många tåg som kan gå till Nynäshamn. Men jag tror som sagt inte art der behövs fler tåg...


Jag utgår från det Trafikverket har sagt.

Inge skrev:Varför kalla getto något annat än getto? Självklart skulle detta misslyckas precis som allt annat som byggts med samma förtecken. Dessutom är förutsättningarna ännu sämre den här gången.


Anser du att Ösmo är ett getto?
Enceladus
 
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tis 05 sep, 2017 22:41

Enceladus skrev:En av poängerna med det här projektet är att frambringa billiga bostäder i storstadsregionerna - då måste man ju bygga ganska långt ut. Enligt utvärderingen skulle dubbelspår på Nynäsbanan kosta runt 3-4 miljarder kronor. För det priset får man ingen tunnelbana. Visst, på sikt måste man öka kapaciteten i tågsystemet, men det är oavsett om detta projekt blir av eller inte. Eftersom Nynäsbanan har lägst belastning borde det inte bli problem på Nynäsbanan i sig. 8 tåg/h till Nynäshamn och 12 tåg/h till Södertälje borde gå att ordna runt 2020 då fyrspåret till Spånga blir klart. Med fyrspåriga stationer i Citybanan och fler vändmöjligheter i systemet borde det gå att få 12 tåg/h till Nynäshamn och 16 tåg/h till Södertälje. Räcker inte det på medellång sikt? Observera att dessa kapacitetshöjningar ändå skulle behövas utan detta projekt.


Jag tycker det är bra och viktigt att man bygger en blandad bebyggelse. Det är nog de erfarenheter vi har lärt oss från miljonprogramtiden. De flerfamiljsområden som ligger längst från centrum utan egen arbetsmarknad kommer vara minst attraktiva att flytta till och det är därför där folk kommer påbörja sin bostadskarriär. Inget problem alltså att man bygger sådana områden i sig - men det är viktigt att den andelen inte blir för stor i området och att man bygger blandad bebyggelse och med en variation av upplåtelseformer.

Nja, man får ju ganska mycket t-bana för 3-4 miljarder. Ett förslag är ju exempelvis att förlänga till Veddesta industriområde från Barkarby station. Sedan behövs det som sagt andra investeringar också om man ska bygga 22 000 nya bostäder på en av grenarna. Men problemet med Swecos analys är ju att man utgår från att det ska gå att köra snabbt till stan med tåg för att få ner restiden och restidskvoten. Vilket inte är möjligt och därmed går inte heller projektet ihop.

Men, om vi ändå räknar med att resandeantalet växer Och att Citybanan i slutändan kommer bli rätt full - så är ju ändå frågan om det egentligen är så smart att satsa på detta så långt ut på en av grenarna. Särskilt som att man inte kan köra snabbtåg om man bygger ut så här mycket och då kvarstår restider på ca 50-minuter, viket i sin tur gör projektet omöjligt.

Man kan alltså säga att resonemanget utgår från en falsk premiss.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » ons 06 sep, 2017 13:15

Inge skrev:Nu är det inte blandade områden som föreslås, utan traditionell sosseenfald


Brilliant analys!
Och vad är alternativet?
RÄTT SVAR: Att det inte byggs tillräckligt många bostäder för att möta det behov som finns.

"Marknaden" har misslyckats med att ge de mindre bemedlade goda bostäder i åtminstone 300 år och inte heller är "blandade områden" något som vare sej de betalningsstarka bostadskonsumenterna eller byggmästarkapitalet efterfrågar. Nej lilla Victoria ska väl ändå inte behöva dela skolsal med en Kevin - eller ännu värre en Ahmed? (Genom "det fira skolvalet" har borgarhögern lyckats gardera sej dubbelt mot detta - först bostadssegregering och sedan skolsegregering).

Men kamrater - har denna diskussion egentligen så mycket med trådens ämnesrubrik ("framtida pendeltågstrafik") att göra? Det finns väl tillräckligt många andra nätforum där det går att ventilera sitt klassintresse så varför här?

Thomas K Ohlsson
"sosse" - dock ej enfaldig
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7591
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Sio » ons 06 sep, 2017 21:53

Inge skrev:Man måste ändå säga att det krävs en viss kreativitet för att skylla både sosseriets misslyckade miljonprogram och dess enfaldiga vilja att upprepa felet, på "de borgerliga".

Problemet är de borgerliga som envisas med att kalla det ett misslyckande. Som uppväxt i miljonprogrammet skulle jag vilja kalla det en succé. Miljonprogrammet har gett och ger miljontals svenskar tak över huvudet, till exempel mig de första 22 åren av mitt liv.
Inge skrev:Angående marknaden är det kanske så att det någon gång under de tre senaste århundraden funnits tillfällen då det funnits folk som inte haft råd att efterfråga det vi idag ser som en minsta dräglighetsnivå.

Detta kan dock inte med nödvändighet sägas om de senaste hundra åren, i själva verket skulle ett sådant påstående sakna grund. Dessutom har marknaden inte haft en chans att hävda sig under all politisering. Detta misslyckande kan omöjligen skyllas någon annan än politikerna.


Sedan bostadssubventionerna avskaffades på 90-talet har ju bollen legat hos marknaden, som nog har lyckats med sina mål att ge kapitalet avkastning. Men marknaden fäster som bekant inget avseende vid samhällets mål som att förse befolkningen med bostäder de har råd med.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 148
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 7:42

Herr ordförande - en ordningsfråga!

Får jag föreslå att vi försöker hålla oss till ämnet, som faktiskt är "Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm"?

Visst påverkas denna av både bostadsbyggandets omfattning och utformning, men nu har debatten helt spårat ur. Den som vill framföra sin alldeles egna analys av de senaste århundradenas samhällsutveckling med speciell inriktning på bostadsfrågan kanske kan vända sej någon annan stans, kanske till Axessgruppen som verkar stödja den form av hjärtlöshet som framskymtar hos vissa skribenter.

Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7591
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 12:34

En kort kommentar till ovanstående:

Ett monopol är väl ett monopol och därmed absolut - det är svårt att tänka sej "lite monopol". Så uttrycket "extremt monopol" tyder på en viss oförståelse för begreppets innebörd!

(Men nu är detta inte "Svenskt ordforum" - så kunde skribenten "Inge" kanske någon gång hålla sej till ämnet istället för att ventilera sina EXTREMA åsikter om ditten och datten?)


skriver förhoppningsfullt
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7591
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 15:59

Inge skrev:
TKO skrev:En kort kommentar till ovanstående:

Ett monopol är väl ett monopol och därmed absolut - det är svårt att tänka sej "lite monopol". Så uttrycket "extremt monopol" tyder på en viss oförståelse för begreppets innebörd!

(Men nu är detta inte "Svenskt ordforum" - så kunde skribenten "Inge" kanske någon gång hålla sej till ämnet istället för att ventilera sina EXTREMA åsikter om ditten och datten?)


skriver förhoppningsfullt
Thomas K Ohlsson

Det går alldeles utmärkt att tänka sig ett mindre monopol. Tex kan man göra de frågor sin en detaljplan reglerar färre. Man kan också göra monopolet mindre extremt. Dels genom att reglera det, tex införa en skildighet för kommunerna att hålla med färdiga detaljplaner motsvarande minst tio gånger byggårstakten. Fullt rimligt och skulle minska missbruket radikalt.

Dels genom att villkora det. Om tex kommunen hade en skyldighet att ta ställning till en markägares föreslagna plan och själva bekosta värdeförlusterna vid godtyckliga negativa svar, skulle man fortfarande ha kvar monopolet. Men risken för det extrema missbruket skulle minska. Monopolet skulle vara mindre extremt.

Detta är inga extrema åtgärder. Det är den svenska lagstiftningen som är extrem. Inget civiliserat land har motsvarande.


Schweiz?

För övrigt vidhåller jag att ett monopol är ett monopol - det kan inte vara "lite monopol", då är det inte ett monopol.
Att sedan monopolet kan omfatta olika sektorer är en helt annan sak. I Sverige har vi till exempel statligt monopol på detaljhandelsförsäljning av rusdrycker men inte på att bedriva universitetsundervisning, för att ta två vitt skilda exempel. I många andra länder råder det motsatta förhållandet, för övrigt...

Frågan om vilka bestämmelser en detaljplan får innehålla är inte en fråga om "mer eller mindre" monopol, och har inte heller så mycket med denna tråds ämne att göra. Men det verkar skribenten ha urbota svårt att få in i huvet!

den alltid lika överseende
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7591
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » ons 13 sep, 2017 14:13

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Avgången från Bålsta kl. 1:20 på helgdagar verkar saknas i sammanställningen (om den fortfarande uppdateras).


Jag har nog inte bara lagt upp den rättelsen (tack för den, fanns nog inte med i de första förslagen). Jag kommer göra en extrakoll sedan i september när tågplanen fastställs att allt är med.


Det verkar ha blivit fel avgångstid i Kungsängen. Borde vara 1:31 istället för 2:01.
Enceladus
 
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » ons 13 sep, 2017 17:01

Lars_L skrev:och så här skulle kompletteringen av nattbusslinjer som går hela natten behöva se ut (de nattbusslinjer som inte trafikerar Stockholms centrala delar utan redan idag kompletterar utbudet oberäknat, såsom 515 (som även har en annan funktion) och 199)

Norr om stan:
580 (1 omlopp i timmestrafik)
583 (1 omlopp i timmestrafik)
536 (1 omlopp i timmestrafik)
568 (1 omlopp i timmestrafik)
553 (1 omlopp i timmestrafik)
559 (1 omlopp i timmestrafik)
Söder om stan
807 (3 omlopp i halvtimmestrafik)
834 (1 omlopp i timmestrafik)
837 (Handelns närsjukhus-Jordbro), 1 omlopp
144 (hela sträckan - idag bara enkelriktad Fruängen-Älvsjö), 3 omlopp halvtimmestafik
704 (Flemingsberg-Björnkulla) - 1 omlopp

Totalt ca 15 omlopp. Besparingen ligger på omkring 35 omlopp. Här finns förstås några som är tveksamma åt båda håll och i något fall kanske det är bättre att bara ha trafik i ena riktningen och då kunna erbjuda halvtimmestrafik till samma kostnad - alternativt att man gör en nattvariant som "ringlinje"


Intressant förslag! Ja, det är rimligt att behålla vissa nattbussar (främst 697, 199 och 515).

På Södertäljegrenen försvinner 791 och 794. 144 kompletterar mellan Gullmarsplan och Fruängen (detta blir en stor förbättring som möjliggör nattresor på tvären utan att behöva åka runt halva stan). 704 kompletterar mellan Flemingsberg och Björnkulla (detta blir en stor förbättring då 794 inte går ända till Björnkulla). Dessutom kompletterar 172 i Huddinge (detta är oberoende av pendeltåget men minskar behovet av nattbussarna). En enorm förbättring över lag.
På Nynäsgrenen försvinner 892 och 893. 828 finns redan som en lokal nattlinje i Trångsund och Skogås. 807 ersätter första halvan av 892 (stor förbättring då 892 skippar Svartbäcken). 834 ger en alternativ väg till Brandbergen (tvärförbindelser är bra). 837 ersätter andra halvan av 892 (resan går snabbare även med byte). Pendeltåget ersätter 893 (snabbare resa för de flesta), men bör även kompletteras med 830 (detta glömdes bort här). Stora förbättringar på många håll.
På Bålstagrenen försvinner 591. 553 kompletterar i Viksjö och 559 kompletterar i Brunna. Mycket snabbare resa för de flesta, men bör även kompletteras med 540 (detta glömdes bort här). Stora förbättringar.
På Märstagrenen försvinner 592, 593, 598 och 599. 592 ersätts av 580 (Valsta). 593 ersätts av 583 (Arlanda) samt pendeltåg till Märsta och Uppsala. 598 ersätts av 536 (Bollstanäs). 599 ersätts av 568 (Brunnby Vik). Återigen stora förbättringar.

Pendeltågsnattbussar är helt enkelt ingen bra idé!
Enceladus
 
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav roggek » ons 13 sep, 2017 18:03

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:och så här skulle kompletteringen av nattbusslinjer som går hela natten behöva se ut (de nattbusslinjer som inte trafikerar Stockholms centrala delar utan redan idag kompletterar utbudet oberäknat, såsom 515 (som även har en annan funktion) och 199)

Norr om stan:
580 (1 omlopp i timmestrafik)
583 (1 omlopp i timmestrafik)
536 (1 omlopp i timmestrafik)
568 (1 omlopp i timmestrafik)
553 (1 omlopp i timmestrafik)
559 (1 omlopp i timmestrafik)
Söder om stan
807 (3 omlopp i halvtimmestrafik)
834 (1 omlopp i timmestrafik)
837 (Handelns närsjukhus-Jordbro), 1 omlopp
144 (hela sträckan - idag bara enkelriktad Fruängen-Älvsjö), 3 omlopp halvtimmestafik
704 (Flemingsberg-Björnkulla) - 1 omlopp

Totalt ca 15 omlopp. Besparingen ligger på omkring 35 omlopp. Här finns förstås några som är tveksamma åt båda håll och i något fall kanske det är bättre att bara ha trafik i ena riktningen och då kunna erbjuda halvtimmestrafik till samma kostnad - alternativt att man gör en nattvariant som "ringlinje"


Intressant förslag! Ja, det är rimligt att behålla vissa nattbussar (främst 697, 199 och 515).

På Södertäljegrenen försvinner 791 och 794. 144 kompletterar mellan Gullmarsplan och Fruängen (detta blir en stor förbättring som möjliggör nattresor på tvären utan att behöva åka runt halva stan). 704 kompletterar mellan Flemingsberg och Björnkulla (detta blir en stor förbättring då 794 inte går ända till Björnkulla). Dessutom kompletterar 172 i Huddinge (detta är oberoende av pendeltåget men minskar behovet av nattbussarna). En enorm förbättring över lag.
På Nynäsgrenen försvinner 892 och 893. 828 finns redan som en lokal nattlinje i Trångsund och Skogås. 807 ersätter första halvan av 892 (stor förbättring då 892 skippar Svartbäcken). 834 ger en alternativ väg till Brandbergen (tvärförbindelser är bra). 837 ersätter andra halvan av 892 (resan går snabbare även med byte). Pendeltåget ersätter 893 (snabbare resa för de flesta), men bör även kompletteras med 830 (detta glömdes bort här). Stora förbättringar på många håll.
På Bålstagrenen försvinner 591. 553 kompletterar i Viksjö och 559 kompletterar i Brunna. Mycket snabbare resa för de flesta, men bör även kompletteras med 540 (detta glömdes bort här). Stora förbättringar.
På Märstagrenen försvinner 592, 593, 598 och 599. 592 ersätts av 580 (Valsta). 593 ersätts av 583 (Arlanda) samt pendeltåg till Märsta och Uppsala. 598 ersätts av 536 (Bollstanäs). 599 ersätts av 568 (Brunnby Vik). Återigen stora förbättringar.

Pendeltågsnattbussar är helt enkelt ingen bra idé!


Jag är mer orolig för vilka bussförare som frivilligt kommer att ställa upp på dessa arbetsförsämringar? Det är därför vi till mångt och mycket har nattbussar, ALLA vill inte jobba natt!

Sen undrar jag också vilka som i slutändan får betala detta "bussupplägg" med höjda biljettpriser...Jag (och säkert flera med mig) vill det helst inte!
Förbättringar i all ära, men Enceladus lever i en främmande verklighetsuppfattning med kostnader och löner, OB, personal, bränsle, underhåll av fordon m m...
Vore kul om Dr Nöjdh kunde ge en ordination! :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » ons 13 sep, 2017 18:34

roggek skrev:Jag är mer orolig för vilka bussförare som frivilligt kommer att ställa upp på dessa arbetsförsämringar? Det är därför vi till mångt och mycket har nattbussar, ALLA vill inte jobba natt!

Sen undrar jag också vilka som i slutändan får betala detta "bussupplägg" med höjda biljettpriser...Jag (och säkert flera med mig) vill det helst inte!
Förbättringar i all ära, men Enceladus lever i en främmande verklighetsuppfattning med kostnader och löner, OB, personal, bränsle, underhåll av fordon m m...
Vore kul om Dr Nöjdh kunde ge en ordination! :cheesygrin:


Detta förslag sparar cirka 30 bussomlopp...
Enceladus
 
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » ons 13 sep, 2017 21:37

roggek skrev:
Jag är mer orolig för vilka bussförare som frivilligt kommer att ställa upp på dessa arbetsförsämringar? Det är därför vi till mångt och mycket har nattbussar, ALLA vill inte jobba natt!

Sen undrar jag också vilka som i slutändan får betala detta "bussupplägg" med höjda biljettpriser...Jag (och säkert flera med mig) vill det helst inte!
Förbättringar i all ära, men Enceladus lever i en främmande verklighetsuppfattning med kostnader och löner, OB, personal, bränsle, underhåll av fordon m m...
Vore kul om Dr Nöjdh kunde ge en ordination! :cheesygrin:


Det är väl bra att vi tänker på ekonomin. Men här handlade det ju om att spara in ca 30 nattomlopp i helgtrafiken på bussar för att ersätta med pendeltåg. Jag har dock ganska bra kontroll på vad det kostar att köra buss och tåg. Sedan är alltid en fråga vad man ska räkna in. Och inget säger ju att man ens behöver utöka antalet vagnskilometer totalt per år.

Men ett sådant här förslag skulle väl spara in omkring 9-10 miljoner per år åt Trafikförvaltningen och i gengäld kosta ca 12-15 miljoner mer (exklusive ökade biljettintäkter). Men jag vill påpeka att vi återigen talar om en årsbudget för Trafikförvaltningen på ca 20 miljarder. Detta kan ju ställas bara mot satsningen nu på busstrafik för 110 miljoner, där man säkert har fått gått med på ett dyrt tilläggsavtal till Nobina, då man med detta blir tvungen att frångå huvudprincipen i avtalet.

För att förstå när man pratar om kostnader i kollektivtrafik, så är det så att kostnaden för att köra mer utanför dim. tid är väldigt låg, medan kostnaden är väldigt hög för att öka under maxtimmen - och framförallt inom spårtrafiken köpa in fler vagnar. Sedan kan man ha avtal som inte alla gånger helt tar hänsyn till detta. Men det är en annan sak. Utan andra besparingar kanske det här skulle utöka det totala vagnsutnyttjandet med ca 2 procent.

Jag är för en effektiv kollektivtrafik, men som ger mycket för pengarna. Finns rätt stora pengar att spara in på att styra kollektivtrafiken bättre. Men totalt tror jag inte ens alla de förslag jag någonsin givet här tillsammans skulle kosta mer än de över 100 miljoner som föreslås till busstrafiken nu (en satsning jag förvisso inte har något emot).

Däremot har det alltid låtit från Trafikförvaltningen att allt är så dyrt att utöka. Sedan när man gör utökningarna så går satsningarna oftast inte ens att utläsa i ökade driftskostnader på totalen. Inte minst hittar man ju oftast också något annat sätt att lägga in besparingarna. Såsom i t-banan där man nuförtiden på gröna linjen kör med korta tåg på lördagsmorgnar före klockan 11.00. Är ju utmärkt att köra korta tåg då, och istället långa tåg efter klockan 20.00 på lördagskvällen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster