Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
CS skrev:Landstinget bygger ut blå linjen med HS-systemet så det torde finnas såväl möjligheter som fördelar med att fortsätta med HS-systemet på röda linjen. Sedan finns liknande system på järnvägen i Amerikat.
Ibland är det helt enkelt bäst att avbryta ett projekt. Det verkar som landstinget har kommit fram till det, alternativt så ligger det nära till hands. När sådant här händer finns det psykologiska behov att peka ut någon skyldig. Det förändrar sällan sakfrågan.
Det krävs ofta ganska mycket mod att avbryta ett projekt. Det är i många fall enklare att skicka iväg mer pengar. Så man kan tänka sig att sakförhållandena så kraftigt har rekommenderat ett projektavbrytande att det väger upp prestigeförlusten och det juridiska trasslet att avbryta projektet.
Lars_L skrev:Givetvis fungerar det redan idag att köra 30-tåg i timmen på röda linjen. Men däremot blir det förstås ökad risk för tågkö. Men egentligen handlar det främst om att man även på röda linjen ofta har haft lite för korta körtider. Ser man bara till att tågen går punktligt från Stadion respektive Karlaplan, och att man har tillräcklig körtid söderifrån till LIljeholmen så kommer det att fungera. Till saken hör ju också att man genrellt haft för kort vändtider, vilket också orsakat följdförseningar.
Bäst är som sagt att köra 4-minuterstrafik på båda linjerna. Då får man en bra stabilitet. När man testat och det inte fungerat så bra, har det ju berott på att man därtill haft ojämn belastning mellan tågen. Den aspekten är faktiskt en av de viktigaste för att undvika tågkö.
Sedan är ju tågkö bara tecken på att två tåg kommer för nära varandra, inte att det inte går att köra så tätt. Men det skapar förseningar och har man därtill då för korta vändtider, så blir det lätt kaos.
Inge skrev:Ute och åker skrev:En ny linje mellan Norsborg-Mörby centrum medför oundvikligen att två tåg måste gå efter varandra på både Norsborgslinjen och Mörbylinjen. Det medför extra belastning på Fruängenlinjen och Ropstenlinjen, och det var det som inte fungerade bra, som du skrev. Det finns också ett resonemang kring belastningen mot Ropsten i tråden Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafikslag. Ofattbart att man tidigare föreslagit att C30 ska sättas in som en extra linje Norsborgsgrenen-Mörby centrum. Men nu har man chansen att göra omtag och göra rätt och välja generell fyraminuterstrafik på linjerna istället! Nu är det ordentligt satt på pränt!
Vad man också kan göra är att köra Fruängen-Ropsten med fast sexminutersintervall.
Tåget från Alby (eller Sätra) går sedan två minuter framför tåget från Norsborg. Båda till Mörby förstås.
Det ger också hyggligt jämn belastning i rusningsriktningen
Inge skrev:Det kommer aldrig att bli någon linje till Fridhemsplan. Jag kan inte heller riktigt se varför det inte skulle fungera. Att man förlänger intervallet från fem till sex minuter för tågen till Ropsten gör väldigt liten skillnad. 20% fler resenärer från Östermalmstorg till Ropsten förstås, men mellan T-Centralen och Östermalmstorg blir det bra.
Ytterligare en variant, som jag tror är helt oprövad, är att köra både Fruängs- och Norsborgståg till Mörby. Samt ett tåg med sexminutersintervall mellan Sätra och Ropsten.
PS Din länk är beroende av vilka inställningar man har för forumet och funkar därför inte riktigt, men jag skall försöka hitta vilket inlägg du avser.
Inge skrev:Naturligtvis är det T-centralen -> Östermalmstorg som är mest belastad och även tågen mot Ropsten är hårt belastade om än inte lika hårt, så det gäller även totalt.
Inge skrev:Det kommer aldrig att bli någon linje till Fridhemsplan. Jag kan inte heller riktigt se varför det inte skulle fungera. Att man förlänger intervallet från fem till sex minuter för tågen till Ropsten gör väldigt liten skillnad. 20% fler resenärer från Östermalmstorg till Ropsten förstås, men mellan T-Centralen och Östermalmstorg blir det bra.
Ytterligare en variant, som jag tror är helt oprövad, är att köra både Fruängs- och Norsborgståg till Mörby. Samt ett tåg med sexminutersintervall mellan Sätra och Ropsten.
PS Din länk är beroende av vilka inställningar man har för forumet och funkar därför inte riktigt, men jag skall försöka hitta vilket inlägg du avser.
Enceladus skrev:Inge skrev:Med Roslagsbanans förlängning till City kan det bli linjen mot Ropsten som blir tyngst. Men 4-minuterstrafik på båda borde ändå vara bäst av stabilitetsskäl.
Nej, omfördelning skulle bara bli några enstaka procent. Det är förvisso ganska jämnt mellan grenarna, men inte så jämnt.
Enceladus skrev:Med Roslagsbanans förlängning till City kan det bli linjen mot Ropsten som blir tyngst.
Ute och åker skrev:När man tidigare körde den norrgående tvåminuterstrafiken på röda linjen (det fanns andra år en annan variant med södergående tvåminutertrafik också) så satte man in linje 13E, ibland från Vårberg, ibland från Alby, men destinationen var Gärdet och inte Tekniska Högskolan (där det varit enklare att vända eftersom man inte behövda korsa motriktad trafik i ena riktningen). Orsaken till det var enkel. ÄVEN om generellt Mörbylinjen var hårdast belastad så just under maxkvarten på morgonen så var Ropstengrenen hårdast belastad. Varför? Jo, det var i större utsträckning kontorsarbetsplatser som började prick kl 8 i riktning mot Ropsten än det var mot Mörby. Så att glesa ut till sexminuterstrafik eller att köra tågen mot Ropsten i intervallen 4 resp 6 minuter är kontraproduktivt! Även Fruängentågen är hårt belastade. I vagnarna sist i tågen från Fruängen på morgonen är det knökfullt. Den som tror man kan glesa ut vissa tåg från Fruängen till 6-minutersluckor på morgonen, bör göra en exkursion dit och provåka verkligheten!
Inge skrev:Vad man gjorde fel förra gången var att man körde 4-6. Det förenar båda nackdelarna..
Odd skrev:Hur mycket tätare trafik skulle man klara med HS-systemet om man använder pengarna som man förhoppningsvis får tillbaka från Ansaldo till att förbättra och förtäta HS-systemet?
Och visst är det väl så att bolaget Union Switch and Signal som en gång i tiden tillverkade HS-systemet, ägs av Ansaldo-STS...
dr Cassandra Nojdh skrev:Utmärkande var ju att dessa upphandlingar gjordes under S:t Christers tid. Man ska inte köpa italienska signalsystem (eller spanska vagnar). Nu blir det Hitachi som får städa upp i Ansaldo STS, på samma sätt som att Alstom får städa upp i GE Transportation.
Odd skrev:Hur mycket tätare trafik skulle man klara med HS-systemet om man använder pengarna som man förhoppningsvis får tillbaka från Ansaldo till att förbättra och förtäta HS-systemet?
Och visst är det väl så att bolaget Union Switch and Signal som en gång i tiden tillverkade HS-systemet, ägs av Ansaldo-STS...
Användare som besöker denna kategori: Enceladus och 4 gäster