Inget nytt signalsystem på T-röd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav JohanB » tor 21 sep, 2017 20:32

SL:s, eller numera Trafikförvaltningens, anseende i att tillhandahålla signalsystem till sin spårtrafik får sig ännu en knäck. Man har idag meddelat leverantören Ansaldo att man inte längre avser att gå vidare med dem för installation av nytt signalsystem på Bana 2.

Efter att ha följt problemen med införandet av signalsystem på Bana 1 och Tvärbanan så undrar jag vad det är man gör så fundamentalt fel på Trafikförvaltningen när man så många gånger lyckas så dåligt.

https://www.svd.se/sl-kraver-tillbaka-300-miljoner
JohanB
 
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 9:47

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 21 sep, 2017 20:48

Utmärkande var ju att dessa upphandlingar gjordes under S:t Christers tid. Man ska inte köpa italienska signalsystem (eller spanska vagnar). Nu blir det Hitachi som får städa upp i Ansaldo STS, på samma sätt som att Alstom får städa upp i GE Transportation.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Odd » fre 22 sep, 2017 6:10

Hur ämnar man göra nu då? Finns det någon hyttsignalleverantör kvar som kan HS-systemet?

Jag ser dock en stor möjlighet som nu dyker upp för SL. Låt säga att man nu försöker komma i kontakt med någon eller några av de tillverkare av utrustning till autonoma fordons som finns nu, som tex Tesla eller Bosch. Då skulle man ju kanske kunna få automatkörning av tunneltågen utan att man behöver byta signalsystem, och i stället kunna börja utnyttja befintligt system fullt ut.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav CS » fre 22 sep, 2017 7:36

Landstinget bygger ut blå linjen med HS-systemet så det torde finnas såväl möjligheter som fördelar med att fortsätta med HS-systemet på röda linjen. Sedan finns liknande system på järnvägen i Amerikat.

Ibland är det helt enkelt bäst att avbryta ett projekt. Det verkar som landstinget har kommit fram till det, alternativt så ligger det nära till hands. När sådant här händer finns det psykologiska behov att peka ut någon skyldig. Det förändrar sällan sakfrågan.

Det krävs ofta ganska mycket mod att avbryta ett projekt. Det är i många fall enklare att skicka iväg mer pengar. Så man kan tänka sig att sakförhållandena så kraftigt har rekommenderat ett projektavbrytande att det väger upp prestigeförlusten och det juridiska trasslet att avbryta projektet.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 573
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » fre 22 sep, 2017 8:30

CS skrev:Landstinget bygger ut blå linjen med HS-systemet så det torde finnas såväl möjligheter som fördelar med att fortsätta med HS-systemet på röda linjen. Sedan finns liknande system på järnvägen i Amerikat.

Ibland är det helt enkelt bäst att avbryta ett projekt. Det verkar som landstinget har kommit fram till det, alternativt så ligger det nära till hands. När sådant här händer finns det psykologiska behov att peka ut någon skyldig. Det förändrar sällan sakfrågan.

Det krävs ofta ganska mycket mod att avbryta ett projekt. Det är i många fall enklare att skicka iväg mer pengar. Så man kan tänka sig att sakförhållandena så kraftigt har rekommenderat ett projektavbrytande att det väger upp prestigeförlusten och det juridiska trasslet att avbryta projektet.

Det är ju intressant om man håller fast vid HS-systemet på blå linjen, eftersom man såvitt jag vet gått ut även där och "lockat" med fyraminuterstrafik på Hagsätragrenen som kompensation för eventuella nackdelar med den ändrade linjedragningen.

Apropå det här med psykologiska behov och att peka ut någon skyldig, så tycker jag man alltför länge har pekat ut HS-systemet som skyldigt till att man inte kan köra tvåminuterstrafik på röda linjen, trots att vi är många som vet att man bevisligen gjort det tidigare, såväl norrut som söderut. Nu får man ju lite för många C30 jämfört med den nuvarande tidtabell. Så det mod man bör kräva nu är att de skickar iväg åtminstone ETT tåg på varje linjegren i varje riktning under maxkvarten och konstaterar att det med till visshet gränsande sannolikhet kommer att fungera alldeles utmärkt. Det kräver fyra extra turer jämfört med nu, och antalet tåg kan man utmärkt skrapa ihop bland de C30 man får.

Utan att veta om det exakt är maxkvarten så i norrgående riktning så ger jag ett enkelt exempel. I norrgående riktning passerar nu linje 13 T-Centralen kl 7.41, 46, 51. 56 ooch 8.01, medan linje 14 passerar kl 7.39, 44, 49, 54 och 59. Sätter man in ett extratåg från varje linjegren där, skulle de i så fall linje 13 kunna passera T-Centralen 7,41, 45, 49, 53, 57 och 8.01, medan linje 14 skulle passera 7.39, 43, 47, 51, 55 och 59. Motsvarande kan förstås tillämpas i södergående riktning, och på samma sätt under eftermiddagen. Då kommer man få bekräftelse på att det fungerar, och det skulle i så fall innebära en liten förbättring jämfört med idag. Och så kan man få kraft att svälja den värsta besvikelsen över det uteblivna signalsystemet. Därefter kan man i lugn och ro börja upphandla igen.

Att sätta in ett extratåg per linjegren och riktning kräver naturligtvis även det ett visst mod. Men om omständigheterna tvingar en att bli modig, så finns det många exempel från historien att människan faktiskt kan vara kapabel till det. Låt oss hoppas nu att man visar mod i den här frågan, och förlitar sig åtminstone en liten kvart på morgonen och en kvart på eftermiddagen på det man har nu! :)
Ute och åker
 
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Lars_L » fre 22 sep, 2017 8:44

Givetvis fungerar det redan idag att köra 30-tåg i timmen på röda linjen. Men däremot blir det förstås ökad risk för tågkö. Men egentligen handlar det främst om att man även på röda linjen ofta har haft lite för korta körtider. Ser man bara till att tågen går punktligt från Stadion respektive Karlaplan, och att man har tillräcklig körtid söderifrån till LIljeholmen så kommer det att fungera. Till saken hör ju också att man genrellt haft för kort vändtider, vilket också orsakat följdförseningar.

Bäst är som sagt att köra 4-minuterstrafik på båda linjerna. Då får man en bra stabilitet. När man testat och det inte fungerat så bra, har det ju berott på att man därtill haft ojämn belastning mellan tågen. Den aspekten är faktiskt en av de viktigaste för att undvika tågkö.

Sedan är ju tågkö bara tecken på att två tåg kommer för nära varandra, inte att det inte går att köra så tätt. Men det skapar förseningar och har man därtill då för korta vändtider, så blir det lätt kaos.
Lars_L
 
Inlägg: 1865
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » fre 22 sep, 2017 9:01

När det gäller att peka ut skyldiga är det generellt sett bra att peka ut skyldiga om man har förmågan att göra det korrekt. Den eller de skyldiga är normalt en eller flera inkompetenta individer som vanligen också är oförbätterliga. Pekar man ut och avlägsnar dem löser man problemet.

I en skyddad verkstad som landstinget är dock bekymret att man aldrig lyckas med det avgörande steget, varför ingen förbättring uppnås.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » fre 22 sep, 2017 9:07

Lars_L skrev:Givetvis fungerar det redan idag att köra 30-tåg i timmen på röda linjen. Men däremot blir det förstås ökad risk för tågkö. Men egentligen handlar det främst om att man även på röda linjen ofta har haft lite för korta körtider. Ser man bara till att tågen går punktligt från Stadion respektive Karlaplan, och att man har tillräcklig körtid söderifrån till LIljeholmen så kommer det att fungera. Till saken hör ju också att man genrellt haft för kort vändtider, vilket också orsakat följdförseningar.

Bäst är som sagt att köra 4-minuterstrafik på båda linjerna. Då får man en bra stabilitet. När man testat och det inte fungerat så bra, har det ju berott på att man därtill haft ojämn belastning mellan tågen. Den aspekten är faktiskt en av de viktigaste för att undvika tågkö.

Sedan är ju tågkö bara tecken på att två tåg kommer för nära varandra, inte att det inte går att köra så tätt. Men det skapar förseningar och har man därtill då för korta vändtider, så blir det lätt kaos.

Ja, vi är ju helt överens. Hoppas att Trafikförvaltningen och beslutsfattarna ser det du och jag ser!

Som sagts, för korta vändtider ställer till det. Med det antal C30 man får nu, kan man också utnyttja dem till att något förlänga vändtiderna på alla vändstationer. Och apropå ojämn belastning. En ny linje mellan Norsborg-Mörby centrum medför oundvikligen att två tåg måste gå efter varandra på både Norsborgslinjen och Mörbylinjen. Det medför extra belastning på Fruängenlinjen och Ropstenlinjen för de tåg som går efter 6-minutersluckan, och det var de tåg som blev extra belastade som inte fungerade bra, som du skrev. Det finns också ett resonemang kring belastningen mot Ropsten i tråden Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafikslag. Ofattbart att man tidigare föreslagit att C30 ska sättas in som en extra linje Norsborgsgrenen-Mörby centrum. Men nu har man chansen att göra omtag och göra rätt och välja generell fyraminuterstrafik på linjerna istället! Nu är det ordentligt satt på pränt! :D
Ute och åker
 
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » fre 22 sep, 2017 9:14

Ute och åker skrev:
Lars_L skrev:Givetvis fungerar det redan idag att köra 30-tåg i timmen på röda linjen. Men däremot blir det förstås ökad risk för tågkö. Men egentligen handlar det främst om att man även på röda linjen ofta har haft lite för korta körtider. Ser man bara till att tågen går punktligt från Stadion respektive Karlaplan, och att man har tillräcklig körtid söderifrån till LIljeholmen så kommer det att fungera. Till saken hör ju också att man genrellt haft för kort vändtider, vilket också orsakat följdförseningar.

Bäst är som sagt att köra 4-minuterstrafik på båda linjerna. Då får man en bra stabilitet. När man testat och det inte fungerat så bra, har det ju berott på att man därtill haft ojämn belastning mellan tågen. Den aspekten är faktiskt en av de viktigaste för att undvika tågkö.

Sedan är ju tågkö bara tecken på att två tåg kommer för nära varandra, inte att det inte går att köra så tätt. Men det skapar förseningar och har man därtill då för korta vändtider, så blir det lätt kaos.

Ja, vi är ju helt överens. Hoppas att Trafikförvaltningen och beslutsfattarna ser det du och jag ser!

Som sagts, för korta vändtider ställer till det. Med det antal C30 man får nu, kan man också utnyttja dem till att något förlänga vändtiderna på alla vändstationer. Och apropå ojämn belastning. En ny linje mellan Norsborg-Mörby centrum medför oundvikligen att två tåg måste gå efter varandra på både Norsborgslinjen och Mörbylinjen. Det medför extra belastning på Fruängenlinjen och Ropstenlinjen, och det var det som inte fungerade bra, som du skrev. Det finns också ett resonemang kring belastningen mot Ropsten i tråden Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafikslag. Ofattbart att man tidigare föreslagit att C30 ska sättas in som en extra linje Norsborgsgrenen-Mörby centrum. Men nu har man chansen att göra omtag och göra rätt och välja generell fyraminuterstrafik på linjerna istället! Nu är det ordentligt satt på pränt! :D

Vad man också kan göra är att köra Fruängen-Ropsten med fast sexminutersintervall.

Tåget från Alby (eller Sätra) går sedan två minuter framför tåget från Norsborg. Båda till Mörby förstås.

Det ger också hyggligt jämn belastning i rusningsriktningen och har fördelen att det ger bekvämare resor i motriktningen. Dvs en betydligt jämnare belastning i motriktningen, även om den inte är dimensionerande.

Dessutom tjänar man faktiskt någon sekund om växlarna vid Östermalmstorg inte behöver läggas om efter varje tåg.

Edit: Gjorde ett tillägg som jag bort igen och flyttade till nytt inlägg.
Senast redigerad av Inge fre 22 sep, 2017 9:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » fre 22 sep, 2017 9:19

Inge skrev:
Ute och åker skrev:En ny linje mellan Norsborg-Mörby centrum medför oundvikligen att två tåg måste gå efter varandra på både Norsborgslinjen och Mörbylinjen. Det medför extra belastning på Fruängenlinjen och Ropstenlinjen, och det var det som inte fungerade bra, som du skrev. Det finns också ett resonemang kring belastningen mot Ropsten i tråden Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafikslag. Ofattbart att man tidigare föreslagit att C30 ska sättas in som en extra linje Norsborgsgrenen-Mörby centrum. Men nu har man chansen att göra omtag och göra rätt och välja generell fyraminuterstrafik på linjerna istället! Nu är det ordentligt satt på pränt! :D

Vad man också kan göra är att köra Fruängen-Ropsten med fast sexminutersintervall.

Tåget från Alby (eller Sätra) går sedan två minuter framför tåget från Norsborg. Båda till Mörby förstås.

Det ger också hyggligt jämn belastning i rusningsriktningen

Nej, det kan man inte alls göra och det ger inte alls hyggligt jämn belastning i rusningsriktningen. I inlägget jag länkade till nyss framgår varför.

Det där tåget från Alby (eller Sätra) som ska gå två minuter framför tåget från Norsborg ska istället gå till Fridhemsplan när linjen dit är klar. Jag har skrivit det tidigare, att man får ge sig till tåls till linjen till Fridhemsplan är klar innan man börjar köra tätare tåg än fyraminuterstrafik på Norsborgsgrenen!
Ute och åker
 
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » fre 22 sep, 2017 9:31

Ute och åker skrev:
Inge skrev:
Ute och åker skrev:En ny linje mellan Norsborg-Mörby centrum medför oundvikligen att två tåg måste gå efter varandra på både Norsborgslinjen och Mörbylinjen. Det medför extra belastning på Fruängenlinjen och Ropstenlinjen, och det var det som inte fungerade bra, som du skrev. Det finns också ett resonemang kring belastningen mot Ropsten i tråden Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafikslag. Ofattbart att man tidigare föreslagit att C30 ska sättas in som en extra linje Norsborgsgrenen-Mörby centrum. Men nu har man chansen att göra omtag och göra rätt och välja generell fyraminuterstrafik på linjerna istället! Nu är det ordentligt satt på pränt! :D

Vad man också kan göra är att köra Fruängen-Ropsten med fast sexminutersintervall.

Tåget från Alby (eller Sätra) går sedan två minuter framför tåget från Norsborg. Båda till Mörby förstås.

Det ger också hyggligt jämn belastning i rusningsriktningen

Nej, det kan man inte alls göra och det ger inte alls hyggligt jämn belastning i rusningsriktningen. I inlägget jag länkade till nyss framgår varför.

Det där tåget från Alby (eller Sätra) som ska gå två minuter framför tåget från Norsborg ska istället gå till Fridhemsplan när linjen dit är klar. Jag har skrivit det tidigare, att man får ge sig till tåls till linjen till Fridhemsplan är klar innan man börjar köra tätare tåg än fyraminuterstrafik på Norsborgsgrenen!


Det kommer aldrig att bli någon linje till Fridhemsplan. Jag kan inte heller riktigt se varför det inte skulle fungera. Att man förlänger intervallet från fem till sex minuter för tågen till Ropsten gör väldigt liten skillnad. 20% fler resenärer från Östermalmstorg till Ropsten förstås, men mellan T-Centralen och Östermalmstorg blir det bra.

Ytterligare en variant, som jag tror är helt oprövad, är att köra både Fruängs- och Norsborgståg till Mörby. Samt ett tåg med sexminutersintervall mellan Sätra och Ropsten.

PS Din länk är beroende av vilka inställningar man har för forumet och funkar därför inte riktigt, men jag skall försöka hitta vilket inlägg du avser.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » fre 22 sep, 2017 9:40

Inge skrev:Det kommer aldrig att bli någon linje till Fridhemsplan. Jag kan inte heller riktigt se varför det inte skulle fungera. Att man förlänger intervallet från fem till sex minuter för tågen till Ropsten gör väldigt liten skillnad. 20% fler resenärer från Östermalmstorg till Ropsten förstås, men mellan T-Centralen och Östermalmstorg blir det bra.

Ytterligare en variant, som jag tror är helt oprövad, är att köra både Fruängs- och Norsborgståg till Mörby. Samt ett tåg med sexminutersintervall mellan Sätra och Ropsten.

PS Din länk är beroende av vilka inställningar man har för forumet och funkar därför inte riktigt, men jag skall försöka hitta vilket inlägg du avser.

Då gör jag så att jag citerar vad du själv skrivit här (ny länk):
Inge skrev:Naturligtvis är det T-centralen -> Östermalmstorg som är mest belastad och även tågen mot Ropsten är hårt belastade om än inte lika hårt, så det gäller även totalt.

Mot bakgrund av att du själv nyligen i länken jag gav skrivit "även tågen mot Ropsten är hårt belastade" du nu föreslår en utglesning av tågen mot Ropsten och skriver "Att man förlänger intervallet från fem till sex minuter för tågen till Ropsten gör väldigt liten skillnad". Du säger ju emot dig själv.
Ute och åker
 
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » fre 22 sep, 2017 9:43

Inge skrev:Det kommer aldrig att bli någon linje till Fridhemsplan. Jag kan inte heller riktigt se varför det inte skulle fungera. Att man förlänger intervallet från fem till sex minuter för tågen till Ropsten gör väldigt liten skillnad. 20% fler resenärer från Östermalmstorg till Ropsten förstås, men mellan T-Centralen och Östermalmstorg blir det bra.

Ytterligare en variant, som jag tror är helt oprövad, är att köra både Fruängs- och Norsborgståg till Mörby. Samt ett tåg med sexminutersintervall mellan Sätra och Ropsten.

PS Din länk är beroende av vilka inställningar man har för forumet och funkar därför inte riktigt, men jag skall försöka hitta vilket inlägg du avser.


Med Roslagsbanans förlängning till City kan det bli linjen mot Ropsten som blir tyngst. Men 4-minuterstrafik på båda borde ändå vara bäst av stabilitetsskäl.
Enceladus
 
Inlägg: 649
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » fre 22 sep, 2017 9:48

Enceladus skrev:
Inge skrev:Det kommer aldrig att bli någon linje till Fridhemsplan. Jag kan inte heller riktigt se varför det inte skulle fungera. Att man förlänger intervallet från fem till sex minuter för tågen till Ropsten gör väldigt liten skillnad. 20% fler resenärer från Östermalmstorg till Ropsten förstås, men mellan T-Centralen och Östermalmstorg blir det bra.

Ytterligare en variant, som jag tror är helt oprövad, är att köra både Fruängs- och Norsborgståg till Mörby. Samt ett tåg med sexminutersintervall mellan Sätra och Ropsten.

PS Din länk är beroende av vilka inställningar man har för forumet och funkar därför inte riktigt, men jag skall försöka hitta vilket inlägg du avser.


Med Roslagsbanans förlängning till City kan det bli linjen mot Ropsten som blir tyngst. Men 4-minuterstrafik på båda borde ändå vara bäst av stabilitetsskäl.


Nej, omfördelning skulle bara bli några enstaka procent. Det är förvisso ganska jämnt mellan grenarna, men inte så jämnt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » fre 22 sep, 2017 9:51

Enceladus skrev:
Inge skrev:Med Roslagsbanans förlängning till City kan det bli linjen mot Ropsten som blir tyngst. Men 4-minuterstrafik på båda borde ändå vara bäst av stabilitetsskäl.


Nej, omfördelning skulle bara bli några enstaka procent. Det är förvisso ganska jämnt mellan grenarna, men inte så jämnt.


Om det är "ganska jämnt mellan grenarna" så är det väl ingen bra idé att ha dubbelt så hög turtäthet på en av dem?
Enceladus
 
Inlägg: 649
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav ADDE » fre 22 sep, 2017 9:53

Jag hoppas ändå att SL skrotar denna projekt med Ansaldo och börjar tänka om, så vi inte har allt för många floppar!

Sedan kan de starta en ny upphandling av signalsystem och säkerställa så man har seriösa leverantörer med bra referenser att välja emellan. Man kan ju handla upp en upphandling för både röda- och blå linjen, så de får samma signalsystem!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1522
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » fre 22 sep, 2017 9:56

Enceladus skrev:Med Roslagsbanans förlängning till City kan det bli linjen mot Ropsten som blir tyngst.

När man tidigare körde den norrgående tvåminuterstrafiken på röda linjen (det fanns andra år en annan variant med södergående tvåminutertrafik också) så satte man in linje 13E, ibland från Vårberg, ibland från Alby, men destinationen var Gärdet och inte Tekniska Högskolan (där det varit enklare att vända eftersom man inte behövda korsa motriktad trafik i ena riktningen). Orsaken till det var enkel. ÄVEN om generellt Mörbylinjen var hårdast belastad så just under maxkvarten på morgonen så var Ropstengrenen hårdast belastad. Varför? Jo, det var i större utsträckning kontorsarbetsplatser som började prick kl 8 i riktning mot Ropsten än det var mot Mörby. Så att glesa ut till sexminuterstrafik eller att köra tågen mot Ropsten i intervallen 4 resp 6 minuter är kontraproduktivt! Även Fruängentågen är hårt belastade. I vagnarna sist i tågen från Fruängen på morgonen är det knökfullt. Den som tror man kan glesa ut vissa tåg från Fruängen till 6-minutersluckor på morgonen, bör göra en exkursion dit och provåka verkligheten! ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » fre 22 sep, 2017 9:59

Ute och åker skrev:
Inge skrev:Det kommer aldrig att bli någon linje till Fridhemsplan. Jag kan inte heller riktigt se varför det inte skulle fungera. Att man förlänger intervallet från fem till sex minuter för tågen till Ropsten gör väldigt liten skillnad. 20% fler resenärer från Östermalmstorg till Ropsten förstås, men mellan T-Centralen och Östermalmstorg blir det bra.

Ytterligare en variant, som jag tror är helt oprövad, är att köra både Fruängs- och Norsborgståg till Mörby. Samt ett tåg med sexminutersintervall mellan Sätra och Ropsten.

PS Din länk är beroende av vilka inställningar man har för forumet och funkar därför inte riktigt, men jag skall försöka hitta vilket inlägg du avser.

Då gör jag så att jag citerar vad du själv skrivit här (ny länk):
Inge skrev:Naturligtvis är det T-centralen -> Östermalmstorg som är mest belastad och även tågen mot Ropsten är hårt belastade om än inte lika hårt, så det gäller även totalt.

Mot bakgrund av att du själv nyligen i länken jag gav skrivit "även tågen mot Ropsten är hårt belastade" du nu föreslår en utglesning av tågen mot Ropsten och skriver "Att man förlänger intervallet från fem till sex minuter för tågen till Ropsten gör väldigt liten skillnad". Du säger ju emot dig själv.


Jovisst, men det blir ju inte heller några jätteskillander om man glesare ut från fem till sex minuter. Det viktiga är det totala antalet tåg mellan T-centralen och Östermalmstorg, samt att inget av den är väldigt mycket mer belastat än de andra.

Jag kan inte riktigt se att det skulle bli effekten om man drar ner frekvensen något på de tåg som faktiskt är lite mindre belastade idag samtidigt som man kortar dem i södra änden. Kanske blir de istället lite mer mer belastade än övriga tåg, men inte mycket mer. Det blir fortfarande en ganska jämn belastning.

Vad man gjorde fel förra gången var att man körde 4-6. Det förenar båda nackdelarna. Det tåg med sexminutersintervall framför blir fortfarande lika fullt som vid -6-6-, men man fick bara avlastning på vartannat tåg från Norsborg (som då gick till Mörby). Vartannat var fortfarande lika belastat som det skulle varit utan insatståg.

Båda dessa nackdelar består inte om man kör -6-6- mellan Ropsten och Fruängen. I klartext, man slipper problemet med att vissa tåg Norsborg-Mörby blir överbelastade och då kan nog helheten bli bra.

PS Jag noterar att vi refererar olika tvåminutersvarianter. Man har även prövat Tekniska Högskolan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » fre 22 sep, 2017 10:03

Ute och åker skrev:När man tidigare körde den norrgående tvåminuterstrafiken på röda linjen (det fanns andra år en annan variant med södergående tvåminutertrafik också) så satte man in linje 13E, ibland från Vårberg, ibland från Alby, men destinationen var Gärdet och inte Tekniska Högskolan (där det varit enklare att vända eftersom man inte behövda korsa motriktad trafik i ena riktningen). Orsaken till det var enkel. ÄVEN om generellt Mörbylinjen var hårdast belastad så just under maxkvarten på morgonen så var Ropstengrenen hårdast belastad. Varför? Jo, det var i större utsträckning kontorsarbetsplatser som började prick kl 8 i riktning mot Ropsten än det var mot Mörby. Så att glesa ut till sexminuterstrafik eller att köra tågen mot Ropsten i intervallen 4 resp 6 minuter är kontraproduktivt! Även Fruängentågen är hårt belastade. I vagnarna sist i tågen från Fruängen på morgonen är det knökfullt. Den som tror man kan glesa ut vissa tåg från Fruängen till 6-minutersluckor på morgonen, bör göra en exkursion dit och provåka verkligheten! ;)


Det finns nog ingen seriös aktör som har föreslagit 6-minuterstrafik på någon av röda linjens grenar. Man har dock föreslagit 6/4-minuterstrafik, vilket också är tveksamt, men inte lika tveksamt. Orsaken till att man valde tunnelbana till Fridhemsplan och inte något annat trafikslag är ju att man vill kunna öka turtätheten på den ena grenen utan att behöva dra ner på den andra. Jag är inte helt övertygad om att det var rätt val, men det var i alla fall en av orsakerna.
Senast redigerad av Enceladus fre 22 sep, 2017 10:09, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 649
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » fre 22 sep, 2017 10:07

Inge skrev:Vad man gjorde fel förra gången var att man körde 4-6. Det förenar båda nackdelarna..

Åtminstone kan vi nå konsensus om just det. Alltid något. Nu gäller det bara att övertyga Trafikförvaltningen (och politikerna) om att en ny linje Alby/Sätra-Mörby centrum ofelbart tvingar fram just 4-6 på både Fruängengrenen och Ropstengrenen. Jag tror inte de varit medvetna om eller förstått den konsekvensen av den föreslagna nya linjen Alby/Sätra-Mörby centrum. Men om de nu får göra omtag och vi är tillräckligt många som är tillräckligt tydliga med att påpeka nackdelarna med detta, och åtminstone några som är överens om fördelarna med generell fyraminuterstrafik på linje 13 och 14, så finns visst hopp om bot och bättring i framtiden. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster