Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » fre 21 jul, 2017 18:52

För att återgå till trådstarten: De två första avgångarna från Kungsängen kl. 5:16 respektive 5:46 verkar utgå från Bro (inte konstigt med tanke på depån).
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » fre 21 jul, 2017 20:37

Enceladus skrev:För att återgå till trådstarten: De två första avgångarna från Kungsängen kl. 5:16 respektive 5:46 verkar utgå från Bro (inte konstigt med tanke på depån).


Precis, fick med det också som en anmärkning i min sista version. Överlag har ju det varit en ganska stort missnöje i Upplands-Bro att stationen bara har halvtimmestrafik. Att man bara har ett spår att vända på i Bålsta gör det ju också knepigt (om än inte omöjligt) att ha tätare trafik dit en halvtimmestrafik. Ett sätt att försöka blidka Bro-borna har ju då blivit att försöka låta några utgående (och ingående) tåg angöra Bro. Är ju också ett ganska stort mervärde särskilt när folk ska börja arbeta på morgonen (de som inte har flexmöjlighet) att slippa komma 20-minuter innan arbetet för hinna i tid...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » mån 24 jul, 2017 23:58

Det verkar finnas två avgångar i Excel-filen som saknas i sammanställningen: den sista avgången från Uppsala kl. 0:24 på vardagar (tåg 2285) och den första avgången mot Uppsala från Älvsjö kl. 5:01 på helgdagar (tåg 2204).
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 25 jul, 2017 11:22

Jag gjorde en jämförelse mellan det gamla och det nya upplägget (då den nya bytespunkten Södertälje C är klar) med avseende på antalet avgångar mot City en vanlig vintervardag (ej natt mot helgdag). Färgerna borde vara självförklarande (stor ökning, liten ökning, ingen förändring respektive minskning).

Ostkustbanan
Uppsala 40→41
Knivsta 40→41
Arlanda 40→41
Märsta 71→71
Rosersberg 71→71
Upplands Väsby 117→143
Rotebro 117→80
Norrviken 117→80
Häggvik 117→80
Sollentuna 117→143
Helenelund 117→143
Ulriksdal 117→80
Solna 117→143

Mälarbanan
Bålsta 40→40
Bro 45→45
Kungsängen 75→80
Kallhäll 85→99
Jakobsberg 85→99
Barkarby 83→99
Spånga 83→99
Sundbyberg 85→99

Västra stambanan
Södertälje C 74→89
Södertälje hamn 74→89
Östertälje 74→89
Rönninge 74→89
Tumba 93→113
Tullinge 93→89
Flemingsberg 93→113
Huddinge 93→113
Stuvsta 92→89

Nynäsbanan
Nynäshamn 36→37
Gröndalsviken 36→37
Nynäsgård 36→37
Ösmo 36→37
Segersäng 36→37
Hemfosa 35→37
Tungelsta 35→70
Krigslida 35→40
Västerhaninge 76→107
Jordbro 74→77
Handen 76→107
Skogås 74→77
Trångsund 72→77
Farsta strand 76→107

Citybanan
Odenplan 202→242
Älvsjö 208→242
Årstaberg 208→242
Södra 208→242

Denna jämförelse tar inte upp alla relevanta aspekter och påstås inte heller vara uttömmande, men den borde ändå ge en bra fingervisning om det nya upplägget.
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Ute och åker » tis 25 jul, 2017 16:50

Enceladus skrev:Jag gjorde en jämförelse mellan det gamla och det nya upplägget (då den nya bytespunkten Södertälje C är klar) med avseende på antalet avgångar mot City en vanlig vintervardag (ej natt mot helgdag). Färgerna borde vara självförklarande (stor ökning, liten ökning, ingen förändring respektive minskning).

Ostkustbanan
Uppsala 40→41
Knivsta 40→41
Arlanda 40→41
Märsta 71→71
Rosersberg 71→71
Upplands Väsby 117→143
Rotebro 117→80
Norrviken 117→80
Häggvik 117→80
Sollentuna 117→143
Helenelund 117→143
Ulriksdal 117→80
Solna 117→143

Mälarbanan
Bålsta 40→40
Bro 45→45
Kungsängen 75→80
Kallhäll 85→99
Jakobsberg 85→99
Barkarby 83→99
Spånga 83→99
Sundbyberg 85→99

Västra stambanan
Södertälje C 74→89
Södertälje hamn 74→89
Östertälje 74→89
Rönninge 74→89
Tumba 93→113
Tullinge 93→89
Flemingsberg 93→113
Huddinge 93→113
Stuvsta 92→89

Nynäsbanan
Nynäshamn 36→37
Gröndalsviken 36→37
Nynäsgård 36→37
Ösmo 36→37
Segersäng 36→37
Hemfosa 35→37
Tungelsta 35→70
Krigslida 35→40
Västerhaninge 76→107
Jordbro 74→77
Handen 76→107
Skogås 74→77
Trångsund 72→77
Farsta strand 76→107

Citybanan
Odenplan 202→242
Älvsjö 208→242
Årstaberg 208→242
Södra 208→242

Denna jämförelse tar inte upp alla relevanta aspekter och påstås inte heller vara uttömmande, men den borde ändå ge en bra fingervisning om det nya upplägget.

Jag tackar för denna färgglada fingervisning. Bra indikation för den som inte ägnat den uttömmande informationen så mycket tid. :)

Det är ju bara att sätta fingret på de röda stationerna (Tullinge och Stuvsta med mer marginella neddragningar möjligen undantaget) och säga att det här är inte OK. Att där det sker stora neddragningar så är det speciellt en enskild kommun Sollentuna som drabbas. Och att det sker på platser där det byggs kraftigt.

Den röda färgen på de drabbade stationerna bör tjäna som en alarmsignal!

Jag har inte följt de senaste turerna på Citybanan :D. Men om nu snabbtågsupplägget (och inte det ansvariga statsrådet) pekas ut som boven i dramat som omöjliggör tätare turer, så bör man väl se igenom upplägget en gång till. Tiden börjar kännas knapp inför starten av T18, det medger jag. Men man får kanskei värsta fall drabbas av det här nu ett tag, och under den tiden noggrant studera de nya resvanor som etableras. Och sedan kanske komma med ett bättre upplägg senare, så snart som möjligt. Kanske redan under pågående tidtabellsperiod, om det är möjligt. Men minutjusteringar bör man kunna göra flera uppehåll, utan att behöva kasta om tågordningen. ;)

Det kanske behöver beställas ytterligare några vagnar för att få ihop det på ett bra sätt i längden, men då får man väl ta det i så fall. Vill man locka bosättare till de nya bostadsområdena som ska växa fram kring pendeltågen, så kan man ju inte gå ut med så här stora neddragningar i antalet avgångar för dem. Det är en alltför kraftig försämring! Jag sticker också ut hakan (ej fingret) och påstår att den samhällsekonomiska förlusten för de som får färre avgångar och sämre turtäthet överstiger betydligt de marginella restidsvinsterna för de som får något kortare restider genom snabbtågsupplägget och de överhoppade stationerna på Märsta/Uppsalagrenen. Snabbtågsupplägget på Märsta/Uppsalagrenen ger alltså en välfärdsförlust!

Slutsaten är given, snabbtåg på Märsta/Uppsalagrenen bör man vänta med tills man får ett bättre upplägg. Och tills vidare stanna alla pendeltåg även på de nu rödfärgade stationerna! :!:
Ute och åker
 
Inlägg: 620
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » ons 16 aug, 2017 16:39

Det finns en annan försämring som inte fått tillräcklig uppmärksamhet.

Sista avgång mot Västerhaninge i T17: 0:34
Sista avgång mot Västerhaninge i T18: 0:16

Sista avgång mot Södertälje i T17: 0:23
Sista avgång mot Södertälje i T18: 0:20

Sista avgång mot Bålsta i T17: 0:28
Sista avgång mot Bålsta i T18: 0:16

Sista avgång mot Märsta i T17: 0:46
Sista avgång mot Märsta i T18: 0:27

Med det nya upplägget slutar pendeltåget gå nästan en timme innan tunnelbanan. Nattbussarnas resandesiffror talar snarare för en omvänd lösning...
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » tor 17 aug, 2017 8:58

Forumkollegiet må förlåta mej - men jag tänkte göra en historisk utvikning, nu när tråden allt mer börjat handla om kvälls/natttrafik.

När jag gick på teknis, alltså i slutet på 70-talet, vill jag minnas att sista pendeln till Kallhäll gick efter klockan 1 - kanske 1:10 eller nåt sånt. Det var inte det vanliga minuttalet som då var XX:19 och XX:49.

Frågan är nu om min minnesbild stämmer, eller om jag numera ser det förflutna i ett rosarött skimmer?

filosoferar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » ons 23 aug, 2017 14:31

Enceladus skrev:Det finns en annan försämring som inte fått tillräcklig uppmärksamhet.

Sista avgång mot Västerhaninge i T17: 0:34
Sista avgång mot Västerhaninge i T18: 0:16

Sista avgång mot Södertälje i T17: 0:23
Sista avgång mot Södertälje i T18: 0:20

Sista avgång mot Bålsta i T17: 0:28
Sista avgång mot Bålsta i T18: 0:16

Sista avgång mot Märsta i T17: 0:46
Sista avgång mot Märsta i T18: 0:27

Med det nya upplägget slutar pendeltåget gå nästan en timme innan tunnelbanan. Nattbussarnas resandesiffror talar snarare för en omvänd lösning...


Tog en titt på de sista avgångarna åt det andra hållet.

Sista ankomst i City från Västerhaninge i T17: 0:56
Sista ankomst i City från Västerhaninge i T18: 1:14

Sista ankomst i City från Södertälje i T17: 0:44
Sista ankomst i City från Södertälje i T18: 0:55

Sista ankomst i City från Bålsta i T17: 1:02
Sista ankomst i City från Bålsta i T18: 0:59

Sista ankomst i City från Märsta/Uppsala i T17: 1:21
Sista ankomst i City från Märsta/Uppsala i T18: 1:18

Vad är poängen med att tidigarelägga de sista avgångarna i den riktning som har många resande om de flesta stationer ändå måste hållas öppna? Det handlar alltså inte bara om onödigt många tomkörningar till och från City, utan också om onödigt långa öppettider på stationerna.
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » ons 23 aug, 2017 18:30

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:Det finns en annan försämring som inte fått tillräcklig uppmärksamhet.

Sista avgång mot Västerhaninge i T17: 0:34
Sista avgång mot Västerhaninge i T18: 0:16

Sista avgång mot Södertälje i T17: 0:23
Sista avgång mot Södertälje i T18: 0:20

Sista avgång mot Bålsta i T17: 0:28
Sista avgång mot Bålsta i T18: 0:16

Sista avgång mot Märsta i T17: 0:46
Sista avgång mot Märsta i T18: 0:27

Med det nya upplägget slutar pendeltåget gå nästan en timme innan tunnelbanan. Nattbussarnas resandesiffror talar snarare för en omvänd lösning...


Tog en titt på de sista avgångarna åt det andra hållet.

Sista ankomst i City från Västerhaninge i T17: 0:56
Sista ankomst i City från Västerhaninge i T18: 1:14

Sista ankomst i City från Södertälje i T17: 0:44
Sista ankomst i City från Södertälje i T18: 0:55

Sista ankomst i City från Bålsta i T17: 1:02
Sista ankomst i City från Bålsta i T18: 0:59

Sista ankomst i City från Märsta/Uppsala i T17: 1:21
Sista ankomst i City från Märsta/Uppsala i T18: 1:18

Vad är poängen med att tidigarelägga de sista avgångarna i den riktning som har många resande om de flesta stationer ändå måste hållas öppna? Det handlar alltså inte bara om onödigt många tomkörningar till och från City, utan också om onödigt långa öppettider på stationerna.


Kan man ju tycka - tror nog bara att man kört på med någon standardtid för sista avgångstid från ändstation - vilket ju blir lite märkligt får man säga. Antagligen har man sagt i riktlinjen att sista avgång ska vara från ändstationerna respektive Stockholm City mellan 0.00-0.29 eller något sådant och då får man det här resultatet. Men det riktigt märkliga är ju som sagt att man väljer att stänga så tidigt från City. Måste ju bara bli krångligt med alla trafikanter som rusar ner till pendeltågen och tror att man ska kunna åka när stationen fortfarande kommer vara öppen.

Att förlänga trafiken en halvtimme till från City vore ju det normala.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » ons 23 aug, 2017 18:30

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:Det finns en annan försämring som inte fått tillräcklig uppmärksamhet.

Sista avgång mot Västerhaninge i T17: 0:34
Sista avgång mot Västerhaninge i T18: 0:16

Sista avgång mot Södertälje i T17: 0:23
Sista avgång mot Södertälje i T18: 0:20

Sista avgång mot Bålsta i T17: 0:28
Sista avgång mot Bålsta i T18: 0:16

Sista avgång mot Märsta i T17: 0:46
Sista avgång mot Märsta i T18: 0:27

Med det nya upplägget slutar pendeltåget gå nästan en timme innan tunnelbanan. Nattbussarnas resandesiffror talar snarare för en omvänd lösning...


Tog en titt på de sista avgångarna åt det andra hållet.

Sista ankomst i City från Västerhaninge i T17: 0:56
Sista ankomst i City från Västerhaninge i T18: 1:14

Sista ankomst i City från Södertälje i T17: 0:44
Sista ankomst i City från Södertälje i T18: 0:55

Sista ankomst i City från Bålsta i T17: 1:02
Sista ankomst i City från Bålsta i T18: 0:59

Sista ankomst i City från Märsta/Uppsala i T17: 1:21
Sista ankomst i City från Märsta/Uppsala i T18: 1:18

Vad är poängen med att tidigarelägga de sista avgångarna i den riktning som har många resande om de flesta stationer ändå måste hållas öppna? Det handlar alltså inte bara om onödigt många tomkörningar till och från City, utan också om onödigt långa öppettider på stationerna.


Kan man ju tycka - tror nog bara att man kört på med någon standardtid för sista avgångstid från ändstation - vilket ju blir lite märkligt får man säga. Antagligen har man sagt i riktlinjen att sista avgång ska vara från ändstationerna respektive Stockholm City mellan 0.00-0.29 eller något sådant och då får man det här resultatet. Men det riktigt märkliga är ju som sagt att man väljer att stänga så tidigt från City. Måste ju bara bli krångligt med alla trafikanter som rusar ner till pendeltågen och tror att man ska kunna åka när stationen fortfarande kommer vara öppen.

Att förlänga trafiken en halvtimme till från City vore ju det normala.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » ons 23 aug, 2017 19:21

Lars_L skrev:Kan man ju tycka - tror nog bara att man kört på med någon standardtid för sista avgångstid från ändstation - vilket ju blir lite märkligt får man säga. Antagligen har man sagt i riktlinjen att sista avgång ska vara från ändstationerna respektive Stockholm City mellan 0.00-0.29 eller något sådant och då får man det här resultatet. Men det riktigt märkliga är ju som sagt att man väljer att stänga så tidigt från City. Måste ju bara bli krångligt med alla trafikanter som rusar ner till pendeltågen och tror att man ska kunna åka när stationen fortfarande kommer vara öppen.

Att förlänga trafiken en halvtimme till från City vore ju det normala.


Sista tåget mot Västerhaninge avgår från City kl. 0:16 med ankomst kl. 0:48 medan sista tåget från Västerhaninge avgår kl. 0:42 med ankomst i City kl. 1:14. Tågen går alltså en halvtimme längre i motriktningen - fastän det borde vara tvärtom! Det är så många nattåg som slutar i City (och morgontåg som börjar i City) att en del ändå måste tomköras till och från depåerna. Jag förstår verkligen inte varför man envisas med att köra så många tåg till och från City, speciellt då efterfrågan är i den andra riktningen. Så gör man ju inte i tunnelbanan. Det är inte så stor skillnad att köra tåg till Västerhaninge istället för City från Älvsjödepån. I Södertälje och Bro finns det depåer. Annars kan tåg ställas upp vid vissa stationer. Detta upplägg är ett otroligt resursslöseri - skippa de sena nattavgångarna mot City och kör istället tidiga morgonavgångar (tillsammans med senare avgångar från City)!
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » ons 23 aug, 2017 19:47

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Kan man ju tycka - tror nog bara att man kört på med någon standardtid för sista avgångstid från ändstation - vilket ju blir lite märkligt får man säga. Antagligen har man sagt i riktlinjen att sista avgång ska vara från ändstationerna respektive Stockholm City mellan 0.00-0.29 eller något sådant och då får man det här resultatet. Men det riktigt märkliga är ju som sagt att man väljer att stänga så tidigt från City. Måste ju bara bli krångligt med alla trafikanter som rusar ner till pendeltågen och tror att man ska kunna åka när stationen fortfarande kommer vara öppen.

Att förlänga trafiken en halvtimme till från City vore ju det normala.


Sista tåget mot Västerhaninge avgår från City kl. 0:16 med ankomst kl. 0:48 medan sista tåget från Västerhaninge avgår kl. 0:42 med ankomst i City kl. 1:14. Tågen går alltså en halvtimme längre i motriktningen - fastän det borde vara tvärtom! Det är så många nattåg som slutar i City (och morgontåg som börjar i City) att en del ändå måste tomköras till och från depåerna. Jag förstår verkligen inte varför man envisas med att köra så många tåg till och från City, speciellt då efterfrågan är i den andra riktningen. Så gör man ju inte i tunnelbanan. Det är inte så stor skillnad att köra tåg till Västerhaninge istället för City från Älvsjödepån. I Södertälje och Bro finns det depåer. Annars kan tåg ställas upp vid vissa stationer. Detta upplägg är ett otroligt resursslöseri - skippa de sena nattavgångarna mot City och kör istället tidiga morgonavgångar (tillsammans med senare avgångar från City)!


Tänkte först att det var en avgång från Nynäshamn, men såg när jag kontrollerade att det inte var så. Håller med om att det är märkligt. Särskilt som ju inte heller Trafikförvaltningen betalar för tomkörningar (gör man i vilket fall inte inom övrig trafik). Det är ju också mycket lättare att ersätta tur in mot stan än tvärtom. Från Västerhaninge kan det ju knappat heller vara någon större resandemängd så dags natt mot vardag. Det där kan väl förvisso också vara en tur som finns med här - men som inte kommer med i den slutliga tidtabellen. Vi får väl se.

Men de sista kvällsavgångarna idag från Stockholm City kan ju ha ett par hundra passagerare på vardagar. Så visst är det märkligt att de tidigareläggs i vissa fall - särskilt som kopplingen till t-banan blivit så tydlig i och med Citybanan och det blir ologiskt att sluta trafiken vid olika tider på dygnet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 26 aug, 2017 22:33

Avgången från Bålsta kl. 1:20 på helgdagar verkar saknas i sammanställningen (om den fortfarande uppdateras).
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » sön 27 aug, 2017 7:57

Enceladus skrev:Avgången från Bålsta kl. 1:20 på helgdagar verkar saknas i sammanställningen (om den fortfarande uppdateras).


Jag har nog inte bara lagt upp den rättelsen (tack för den, fanns nog inte med i de första förslagen). Jag kommer göra en extrakoll sedan i september när tågplanen fastställs att allt är med.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 16:30

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Avgången från Bålsta kl. 1:20 på helgdagar verkar saknas i sammanställningen (om den fortfarande uppdateras).


Jag har nog inte bara lagt upp den rättelsen (tack för den, fanns nog inte med i de första förslagen). Jag kommer göra en extrakoll sedan i september när tågplanen fastställs att allt är med.


Det blir intressant att se om SL lyckas konkurrera med din tidtabell! När det finns så många olika linjevarianter är det väldigt användbart att ha allt på samma sida. Jag hoppas verkligen inte att SL väljer att ge alla varianter ett eget linjenummer och en egen tidtabell.
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tor 31 aug, 2017 13:55

Enceladus skrev:Den mest prioriterade järnvägsutbyggnaden i regionen borde vara fyrspår till Uppsala.


Fyrspåret finns med i Trafikverkets förslag till nationell plan 2018-2029! Förhoppningsvis blir det kvartstrafik till Bergsbrunna och Alsike.
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » fre 01 sep, 2017 13:21

Enceladus skrev:Den mest prioriterade järnvägsutbyggnaden i regionen borde vara fyrspår till Uppsala (och möjligtvis mer dubbelspår på Nynäsbanan om man vill satsa på godståg till Norvik).


Regeringen vill bygga nio nya hållbara stadsdelar och städer, företrädesvis längs Ostkustbanan söder om Uppsala samt längs Nynäsbanan söder om Tungelsta. Då kan ju hela meningen få citeras!
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 02 sep, 2017 14:49

Inge skrev:Vilket naturligtvis saknar all form av tendens till trovärdighet, då man i samma andetag låter Trafikverket lyfta bort Österleden från planeringen.

(Sverigeförhandlingen försvann naturligtvis även den, för den som av oklar anledning ännu inte fört den av agendan.)


Jag tycker också att det är olyckligt att man ännu inte lyckats hitta finansiering till Östlig förbindelse. Jag tror ändå att den blir av, om än inte nu. Men jag vet inte om jag skulle hålla med om att fyrspår till Uppsala är mindre angeläget - inget annat projekt ger lika många bostäder per krona som detta. Samma sak gäller dubbelspår på Nynäsbanan om man avser att bygga alla dessa bostäder i Hemfosa och Segersäng.

De avtal som har slutits med Sverigeförhandlingen finns givetvis med i den nationella planen. Nu kanske du äntligen kan sluta tjata om att den inte är finansierad?
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Ulrik Berggren » sön 03 sep, 2017 16:34

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Vilket naturligtvis saknar all form av tendens till trovärdighet, då man i samma andetag låter Trafikverket lyfta bort Österleden från planeringen.

(Sverigeförhandlingen försvann naturligtvis även den, för den som av oklar anledning ännu inte fört den av agendan.)


Jag tycker också att det är olyckligt att man ännu inte lyckats hitta finansiering till Östlig förbindelse. Jag tror ändå att den blir av, om än inte nu. Men jag vet inte om jag skulle hålla med om att fyrspår till Uppsala är mindre angeläget - inget annat projekt ger lika många bostäder per krona som detta. Samma sak gäller dubbelspår på Nynäsbanan om man avser att bygga alla dessa bostäder i Hemfosa och Segersäng.

De avtal som har slutits med Sverigeförhandlingen finns givetvis med i den nationella planen. Nu kanske du äntligen kan sluta tjata om att den inte är finansierad?

Det finns naturligtvis ingen finansiering till något av projekten och alla projekt är inte heller med, tex Österleden.

Du kan bygga tio spår på Nynäsbanan om du vill. Utan rimlig möjlighet att köra bil dit blir det ändå inga städer. På sin höjd större flyktingläger, om man får för sig att finansiera byggen offentligt. Men det har man förstås inte heller någon finansiering för.


Det går alldeles utmärkt att köra bil till såväl Hemfosa som Segersäng. Om inte annat så fär väl exploateringarna själva, när det blir dags, bekosta väganslutningarna genom exploateringsavgifter.

Att jag sen sågar planen på 9 "städer" beror på att de aldrig kommer att bli städer, snarare villamattor med begränsad service (som innebär att alla kommer köra bil oavsett av Peter Eriksson tycker).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav X12 » sön 03 sep, 2017 20:36

Enceladus skrev:Regeringen vill bygga nio nya hållbara stadsdelar och städer, företrädesvis längs Ostkustbanan söder om Uppsala samt längs Nynäsbanan söder om Tungelsta. Då kan ju hela meningen få citeras!

Tidigare har civilministerns nämnt att Läggesta skulle vara aktuellt för en av dessa nystäder, men det verkar ha fallit bort nu.
X12
 
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
Ort: Norrköping

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster