Från länkad text: "Pendlarna i länet är mer belåtna än någonsin med sitt pendeltågsåkande. Det visar SL:s senaste undersökning."
Är det långsökt att tro att intervjuarna undvek grenen mot Bålsta?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
LÅ1 skrev:"Pendlarna nöjdare än någonsin" skriver SvT/nyheter.
Från länkad text: "Pendlarna i länet är mer belåtna än någonsin med sitt pendeltågsåkande. Det visar SL:s senaste undersökning."
Är det långsökt att tro att intervjuarna undvek grenen mot Bålsta?
Odd skrev:De undvek nog Bålstagrenen. Bara i den här veckan har det varit förseningar på minst fem minuter både måndag, tisdag och onsdag. Får se om det håller i sig i dag, torsdag, när jag skall åka mellan sumpan och spånga.
Jag kan i alla fall inte påstå att det blivit bättre med MTR, snarare tvärtom. Fler korta tåg, många förseningar eller inställda tåg pga märkliga orsaker som "personalbyte" osv. Jag har vid två tillfällen sett tågvakter som stängt dörrarna trots att inte alla har gått på eller av, ena gången en dagisklass som höll på att gå på och den andra gången när man körde med en vagn vid Odenplan och inte väntade på alla trafikanter. Alla kom visserligen med men tågvakten fick i alla fall en mindre utskällning av en resenär.
Inge skrev:Det är skönt att blivit av med SJ och det kommer säkert att göra att nöjdheten ligger ett snäpp över vad den annars skulle, även framöver.
Samtidigt är jag lite skeptisk till sådana här undersökningar. Bland annat eftersom de till stor del avspeglar hur nyanserade folk är och i vad mån de uppfostrats att svara artigt i respektive område, än verkliga skillnader.
Inge skrev:Det jag syftade på var snarare att om gnällspikarna i tex Årsta upplever en sak ungefär på samma sätt som väldresserad undre medelklass i Vasastan så kommer gnällspikarna i Årsta att sätta ett lägre betyg trots samma upplevelse.
Det enda sätter att komma ifrån sånt är att ha ett antal kontrollfrågor som man vet är lika för båda grupperna och sedan genomföra en normering utifrån det. Vad jag vet sker inget sådant i SLs undersökningar.
Inge skrev:Pendeltågen går till många gnällspiksområden. Det påverkar statistiken när man jämför med andra trafikslag.
Inge skrev:Lars_L skrev:Inge skrev:Pendeltågen går till många gnällspiksområden. Det påverkar statistiken när man jämför med andra trafikslag.
Fast då borde det väl visa sig för busstrafiken i dessa områden? Vilket det inte går att utläsa. Snarare är ju orsaken till den i vanliga fall låga nöjdheten att punktligheten är så dålig. För pendeltågsresenärerna blir ju effekten extra stor då man missar bussanslutningar. Snarare är det väl så att man får förhållandevis hög kundnöjdhet, mot vad man borde få. Om man alltså ser till att man har dålig punktlighet, dålig turtäthet och stor trängselproblematik.
Men det är ju inte säkert. Det är framförallt centrumen kring vissa pendeltågsstationer som är typiska gnällspiksområden. Dessutom har väl innerstadsbussarna högre synbar kundnöjdhet än förotsbussarna trots sämre tidhållning?
Inge skrev:
Men det är ju inte säkert. Det är framförallt centrumen kring vissa pendeltågsstationer som är typiska gnällspiksområden. Dessutom har väl innerstadsbussarna högre synbar kundnöjdhet än förotsbussarna trots sämre tidhållning?
Inge skrev:Som du själv skriver så får man även bättre betyg på sådant som är uppenbart mycket sämre, tex tidhållning. Det beror på hur man sätter betyg och inte alls på busstrafiken i sig.
Jag har inte studerat tunnelbanans undersökningar, men den har ju allmännt en mycket större blandning av folk. Inte bara de som bor i förstäderna.
Inge skrev:Men det synes enklare och rimligare att konstatera att resultatet helt enkelt blir olika beroende på vilka grupper som tillfrågas, än att förlita sig på att konstiga korrelationer skall kompensera alla fel.
Således är undersökningarna odugliga till att jämföra olika områden och olika trafikslag. Men de kan användas till att jämföra över tid och uppenbarligen blev det bättre när SJ försvann.
Inge skrev:
Men det synes enklare och rimligare att konstatera att resultatet helt enkelt blir olika beroende på vilka grupper som tillfrågas, än att förlita sig på att konstiga korrelationer skall kompensera alla fel.
Således är undersökningarna odugliga till att jämföra olika områden och olika trafikslag. Men de kan användas till att jämföra över tid och uppenbarligen blev det bättre när SJ försvann.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster