Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 22:06

Resandeutvecklingen på pendeltåget i Märsta har sett ut så här under de senaste åren:

2015 - 6 500
2014 - 6 400
2013 - 6 200
2012 - 6 600
2011 - 6 100
2010 - 5 400
2009 - 5 000
2008 - 5 800
2007 - 5 400

Tyvärr verkar SJ inte vara lika villiga att dela med sig av resandestatistiken. Vi har dock siffran 700 för 2012.
Enceladus
 
Inlägg: 427
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav TKO » fre 08 sep, 2017 7:35

SJ:s trafik bedrivs ju kommersiellt och då kan bolaget anse att resandesiffrorna är en "affärshemlighet" - med viss rätt...

Jag förmodar att siffran 700 (för 2012) innehåller resande mot såväl Stockholm C som mot Knivsta/Uppsala?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6020
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » fre 08 sep, 2017 12:37

TKO skrev:SJ:s trafik bedrivs ju kommersiellt och då kan bolaget anse att resandesiffrorna är en "affärshemlighet" - med viss rätt...

Jag förmodar att siffran 700 (för 2012) innehåller resande mot såväl Stockholm C som mot Knivsta/Uppsala?

/TKO


Ja. Dessutom gjordes den mätningen innan SL:s pendeltåg förlängdes till Uppsala.
Enceladus
 
Inlägg: 427
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav TKO » fre 08 sep, 2017 14:04

Enceladus skrev:
TKO skrev:SJ:s trafik bedrivs ju kommersiellt och då kan bolaget anse att resandesiffrorna är en "affärshemlighet" - med viss rätt...

Jag förmodar att siffran 700 (för 2012) innehåller resande mot såväl Stockholm C som mot Knivsta/Uppsala?

/TKO


Ja. Dessutom gjordes den mätningen innan SL:s pendeltåg förlängdes till Uppsala.


För några år sedan åkte jag relativt regelbundet med tåg till och från Uppsala - dock sällan i morgonens högtrafik. Men min minnesbild är att antalet på- och avstigande i Märsta oftast kunde räknas på händernas fingrar, ja ibland blott på den enas.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6020
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 08 sep, 2017 22:50

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:SJ:s trafik bedrivs ju kommersiellt och då kan bolaget anse att resandesiffrorna är en "affärshemlighet" - med viss rätt...

Jag förmodar att siffran 700 (för 2012) innehåller resande mot såväl Stockholm C som mot Knivsta/Uppsala?

/TKO


Ja. Dessutom gjordes den mätningen innan SL:s pendeltåg förlängdes till Uppsala.


För några år sedan åkte jag relativt regelbundet med tåg till och från Uppsala - dock sällan i morgonens högtrafik. Men min minnesbild är att antalet på- och avstigande i Märsta oftast kunde räknas på händernas fingrar, ja ibland blott på den enas.

/TKO


Ja några resenärer som går av och på vid Märsta som ska/kommer från Stockholm lär det knappt finnas. Däremot är det ju som sagt en del som reser till/från Uppsala. Förr var ju en snikvariant för studenter att åka pendeltåg till Märsta och där ta pendeln (fick man själv göra som fattig student). Men nu åker väl flertalet av dem SL:s pendeltåg skulle jag tro.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Magnus Ahltorp » mån 11 sep, 2017 19:19

Lars_L skrev:Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.


På vilket sätt är det märkligt? SL-korten gäller inte för taxiresor heller. SJ är ett företag som vilket annat som helst i förhållande till landstinget. Antingen är SJ speciellt, och då gör det inget att SL/UL konkurrerar genom att bedriva "skattesubventionerad trafik", eller så är det inte speciellt, och då ska SJ inte heller få subventioner.

Jag förespråkar inte olika pris på SL-månadskort, men för de som gör det kan det väl inte vara extremt med 1600 för SJ-giltighet till Nykvarn?
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lennart Petersen » mån 11 sep, 2017 19:30

Magnus Ahltorp skrev:
Lars_L skrev:Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.


På vilket sätt är det märkligt? SL-korten gäller inte för taxiresor heller. SJ är ett företag som vilket annat som helst i förhållande till landstinget. Antingen är SJ speciellt, och då gör det inget att SL/UL konkurrerar genom att bedriva "skattesubventionerad trafik", eller så är det inte speciellt, och då ska SJ inte heller få subventioner.

Jag förespråkar inte olika pris på SL-månadskort, men för de som gör det kan det väl inte vara extremt med 1600 för SJ-giltighet till Nykvarn?


Eftersom Nykvarn ligger inom SL måste man ju ändå tillhandahålla SL-förbindelser men med buss.
Det skulle väl gå att förhandla fram avtal så att SL gäller på SJ regional och det kanske rentav skulle vara en ekonomiskt fördelaktig lösning.
Det går ju att jämföra med t.ex Köpenhamn eller Berlin där lokala biljetter gäller på alla tåg oavsett och tvärtom med fjärrtågsbiljett kan man åka vilket lokaltåg som helst.
Det fungerar ju uppenbart mycket bra , resenärerna behöver vare sig bry sig om vilken sorts biljett man har eller vilket tåg man kliver på.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » mån 11 sep, 2017 19:41

Magnus Ahltorp skrev:
Lars_L skrev:Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.


På vilket sätt är det märkligt? SL-korten gäller inte för taxiresor heller. SJ är ett företag som vilket annat som helst i förhållande till landstinget. Antingen är SJ speciellt, och då gör det inget att SL/UL konkurrerar genom att bedriva "skattesubventionerad trafik", eller så är det inte speciellt, och då ska SJ inte heller få subventioner.

Jag förespråkar inte olika pris på SL-månadskort, men för de som gör det kan det väl inte vara extremt med 1600 för SJ-giltighet till Nykvarn?


För att Nykvarn ligger i Stockholms län och saknar pendeltågsförbindelse, för att periodkort oftast gäller på regionaltågen i andra delar av landet (när alternativ saknas), för att det är så det fungerar i många andra städer i Europa, som Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, London etc. Om man har en lösning som är ovanlig och innebär att resenärer från Nykvarn får en restid på ungefär 80-minuter om de ska åka med SL är det väl märkligt? Varför ska Nykvarn ha mycket sämre service än folk som bor i Järna?

Sedan är lösningen märkligt för att man därmed utnyttjar resurserna sämre. Visst är SJ ett bolag som alla andra. Men nu när länen lagt trafikplikt på trafiken, så blir det ju ännu konstigare om Nykvarninvånarna ska betala mer än andra länsinvånare för att kunna åka tåg.

Jag har inte ens hört att Trafikförvaltningen haft någon förhandling med SJ kring detta. Det kan förvisso vara så att det skulle vara för dyrt, i förhållande till annan trafik. Men jag har svårt att se att det är billigare att bedriva trafiken på Roslagsbanan till Kårsta (som exempel) - om man ser till resandeunderlag.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 19:56

Lars_L skrev:För att Nykvarn ligger i Stockholms län och saknar pendeltågsförbindelse, för att periodkort oftast gäller på regionaltågen i andra delar av landet (när alternativ saknas), för att det är så det fungerar i många andra städer i Europa, som Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, London etc. Om man har en lösning som är ovanlig och innebär att resenärer från Nykvarn får en restid på ungefär 80-minuter om de ska åka med SL är det väl märkligt? Varför ska Nykvarn ha mycket sämre service än folk som bor i Järna?

Sedan är lösningen märkligt för att man därmed utnyttjar resurserna sämre. Visst är SJ ett bolag som alla andra. Men nu när länen lagt trafikplikt på trafiken, så blir det ju ännu konstigare om Nykvarninvånarna ska betala mer än andra länsinvånare för att kunna åka tåg.

Jag har inte ens hört att Trafikförvaltningen haft någon förhandling med SJ kring detta. Det kan förvisso vara så att det skulle vara för dyrt, i förhållande till annan trafik. Men jag har svårt att se att det är billigare att bedriva trafiken på Roslagsbanan till Kårsta (som exempel) - om man ser till resandeunderlag.


Jag tror att det behövs fler regionaltågsstationer i Stockholms län för att det ska bli lönsamt för länet att subventionera regionaltågstrafiken - så är det ju i andra städer. Jag skulle föreslå följande: Solna, Helenelund/Sollentuna, Upplands Väsby, Märsta, Arlanda, Sundbyberg, Barkarby, Älvsjö/Årstaberg/Södra, Flemingsberg, Södertälje Syd, Nykvarn. Tyvärr finns bara hälften av dessa idag... Men det är absolut något man borde satsa på snarast, speciellt som det skulle avlasta pendeltågen.
Enceladus
 
Inlägg: 427
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav ADDE » mån 11 sep, 2017 20:04

Kommer inte SLs Taxa gälla ombord på Mälartåg/MÄLAB? Har inte MÄLAB planer på en linje förbi Nykvarn?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Magnus Ahltorp » mån 11 sep, 2017 20:28

Lars_L skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Lars_L skrev:Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.


På vilket sätt är det märkligt? SL-korten gäller inte för taxiresor heller. SJ är ett företag som vilket annat som helst i förhållande till landstinget. Antingen är SJ speciellt, och då gör det inget att SL/UL konkurrerar genom att bedriva "skattesubventionerad trafik", eller så är det inte speciellt, och då ska SJ inte heller få subventioner.

Jag förespråkar inte olika pris på SL-månadskort, men för de som gör det kan det väl inte vara extremt med 1600 för SJ-giltighet till Nykvarn?


För att Nykvarn ligger i Stockholms län och saknar pendeltågsförbindelse, för att periodkort oftast gäller på regionaltågen i andra delar av landet (när alternativ saknas), för att det är så det fungerar i många andra städer i Europa, som Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, London etc. Om man har en lösning som är ovanlig och innebär att resenärer från Nykvarn får en restid på ungefär 80-minuter om de ska åka med SL är det väl märkligt? Varför ska Nykvarn ha mycket sämre service än folk som bor i Järna?

Sedan är lösningen märkligt för att man därmed utnyttjar resurserna sämre. Visst är SJ ett bolag som alla andra. Men nu när länen lagt trafikplikt på trafiken, så blir det ju ännu konstigare om Nykvarninvånarna ska betala mer än andra länsinvånare för att kunna åka tåg.


Men att en massa andra ställen betalar pengar till monopolisten eller defacto-monopolisten är ju inte en anledning till att SLL ska göra det. Särskilt som det i alla andra sammanhang är så viktigt att allt upphandlas korrekt. Jag tycker att det är ytterst märkligt att subventioner får ges på det här sättet till ett specifikt vinstdrivande företag. Korrekt sätt är ju förstås att köra trafiken "själv".

Och vilka resurser är det som utnyttjas sämre? Om det är alla samhällsresurser så föreslår jag att vi börjar med att inte lägga en massa pengar på bilvägar. Men av någon anledning ska just järnvägstrafiken vara en sammanhållen tjänst med gemensam taxa samtidigt som det ska vara fri konkurrens, medan biltrafiken inte har några krav på sig alls.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 20:37

Magnus Ahltorp skrev:Men att en massa andra ställen betalar pengar till monopolisten eller defacto-monopolisten är ju inte en anledning till att SLL ska göra det. Särskilt som det i alla andra sammanhang är så viktigt att allt upphandlas korrekt. Jag tycker att det är ytterst märkligt att subventioner får ges på det här sättet till ett specifikt vinstdrivande företag. Korrekt sätt är ju förstås att köra trafiken "själv".

Och vilka resurser är det som utnyttjas sämre? Om det är alla samhällsresurser så föreslår jag att vi börjar med att inte lägga en massa pengar på bilvägar. Men av någon anledning ska just järnvägstrafiken vara en sammanhållen tjänst med gemensam taxa samtidigt som det ska vara fri konkurrens, medan biltrafiken inte har några krav på sig alls.


Ja, det vore nog att föredra om de regionala kollektivtrafikmyndigheterna körde trafiken själva, men hur ska man köra tågen utan några stationer? Stockholms län kan inte subventionera direkttåg till Uppsala - det gör ingen annan stad. Regionaltåg är inget nytt koncept - kolla hur andra gör i världen!
Enceladus
 
Inlägg: 427
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » mån 11 sep, 2017 20:45

Magnus Ahltorp skrev:Men att en massa andra ställen betalar pengar till monopolisten eller defacto-monopolisten är ju inte en anledning till att SLL ska göra det. Särskilt som det i alla andra sammanhang är så viktigt att allt upphandlas korrekt. Jag tycker att det är ytterst märkligt att subventioner får ges på det här sättet till ett specifikt vinstdrivande företag. Korrekt sätt är ju förstås att köra trafiken "själv".

Och vilka resurser är det som utnyttjas sämre? Om det är alla samhällsresurser så föreslår jag att vi börjar med att inte lägga en massa pengar på bilvägar. Men av någon anledning ska just järnvägstrafiken vara en sammanhållen tjänst med gemensam taxa samtidigt som det ska vara fri konkurrens, medan biltrafiken inte har några krav på sig alls.



Det görs ju inom ramen för upphandlingsreglerna, genom en s.k. tjänstekoncession i sådana fall. Det är helt okej att köpa platser - eller då ge ett visst bidrag som Mälab ger till SJ för att köra trafiken, som Trafikförvaltningen är med och bekostar.

Man ska väl göra en analys som i alla andra fall. Och det är väl det Mälab har gjort. Det är ju därför man tar över trafiken 2019-2020 när nya tågen kommer. Sedan vem som kör får ju bli en annan fråga.

Man bör väl alltid göra en bedömning vad som är bäst för skattebetalarna och vad som är möjligt. Man skulle ju kunna tänka sig att SL kör en lillpendel även mellan Södertälje C och Nykvarn. Då får man ju ställa den kostnaden - den samhällsekonomiska nyttan med olika lösningar och vad de olika alternativen kostar.

Men man kan ju lugnt konstatera att vi inte utnyttjar kapaciteten på ett bra sätt i Stockholm där vi har tåg som kör med låg kapacitet till olika delar av landet, samtidigt som mycket trafik körs parallellt. På det lokala/regonala tåget är jag väl lite mer skeptisk till den helt fria konkurrensen (eftersom spårtrafik måste planeras på ett helt annat sätt än exempelvis busstrafik). Däremot är det ju fullt rimligt i fjärrtågstrafiken.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » mån 11 sep, 2017 20:48

ADDE skrev:Kommer inte SLs Taxa gälla ombord på Mälartåg/MÄLAB? Har inte MÄLAB planer på en linje förbi Nykvarn?


Det har väl inte framgått. Snarare har man väl talat om att man måste köpa det speciella kortet, som dock kommer gälla på SL.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 21:14

Just nu är det viktigaste att det faktiskt blir regionaltågsstationer i Barkarby och Sundbyberg. Utan regionaltågsstationer finns det ju inget att diskutera. Sedan behöver man bygga ett par stationer på Ostkustbanan. Detta kan man göra i samband med ett framtida sexspår. I Solna kan man börja lite tidigare. Vidare behövs det bättre koppling till Nynäsbanan. Såvida man inte bygger en bro till Gotland får man nöja sig med en regionaltågsstation någonstans mellan Älvsjö och Södermalm. När detta är klart finns det förmodligen tillräckligt underlag för resor inom Stockholms län på dessa tåg, och då kan landstinget finansiera driften inom länet. De andra länen finansierar driften inom sina territorier. Eftersom det blir icke-kommersiellt kan man förvänta sig högre turtäthet, men det borde ändå bli ganska god beläggning. Det är ungefär så regionaltågstrafiken brukar se ut.
Enceladus
 
Inlägg: 427
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » mån 11 sep, 2017 21:25

Enceladus skrev:Just nu är det viktigaste att det faktiskt blir regionaltågsstationer i Barkarby och Sundbyberg. Utan regionaltågsstationer finns det ju inget att diskutera. Sedan behöver man bygga ett par stationer på Ostkustbanan. Detta kan man göra i samband med ett framtida sexspår. I Solna kan man börja lite tidigare. Vidare behövs det bättre koppling till Nynäsbanan. Såvida man inte bygger en bro till Gotland får man nöja sig med en regionaltågsstation någonstans mellan Älvsjö och Södermalm. När detta är klart finns det förmodligen tillräckligt underlag för resor inom Stockholms län på dessa tåg, och då kan landstinget finansiera driften inom länet. De andra länen finansierar driften inom sina territorier. Eftersom det blir icke-kommersiellt kan man förvänta sig högre turtäthet, men det borde ändå bli ganska god beläggning. Det är ungefär så regionaltågstrafiken brukar se ut.

Tror du verkligen att det blir några sex spår på stambanan? I så fall vore det verkligen läge att dra de nya spåren till Kista (centrum) och en regionaltågsstation där och sedan vidare till Barkarby respektive Väsby.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 21:28

Inge skrev:
Enceladus skrev:Just nu är det viktigaste att det faktiskt blir regionaltågsstationer i Barkarby och Sundbyberg. Utan regionaltågsstationer finns det ju inget att diskutera. Sedan behöver man bygga ett par stationer på Ostkustbanan. Detta kan man göra i samband med ett framtida sexspår. I Solna kan man börja lite tidigare. Vidare behövs det bättre koppling till Nynäsbanan. Såvida man inte bygger en bro till Gotland får man nöja sig med en regionaltågsstation någonstans mellan Älvsjö och Södermalm. När detta är klart finns det förmodligen tillräckligt underlag för resor inom Stockholms län på dessa tåg, och då kan landstinget finansiera driften inom länet. De andra länen finansierar driften inom sina territorier. Eftersom det blir icke-kommersiellt kan man förvänta sig högre turtäthet, men det borde ändå bli ganska god beläggning. Det är ungefär så regionaltågstrafiken brukar se ut.

Tror du verkligen att det blir några sex spår på stambanan? I så fall vore det verkligen läge att dra de nya spåren till Kista (centrum) och en regionaltågsstation där och sedan vidare till Barkarby respektive Väsby.


Sexspår har nämnts som en förutsättning för en regionaltågsstation i Solna. Det senare tror jag blir av. Osäker på det tidigare.
Enceladus
 
Inlägg: 427
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » mån 11 sep, 2017 21:33

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Just nu är det viktigaste att det faktiskt blir regionaltågsstationer i Barkarby och Sundbyberg. Utan regionaltågsstationer finns det ju inget att diskutera. Sedan behöver man bygga ett par stationer på Ostkustbanan. Detta kan man göra i samband med ett framtida sexspår. I Solna kan man börja lite tidigare. Vidare behövs det bättre koppling till Nynäsbanan. Såvida man inte bygger en bro till Gotland får man nöja sig med en regionaltågsstation någonstans mellan Älvsjö och Södermalm. När detta är klart finns det förmodligen tillräckligt underlag för resor inom Stockholms län på dessa tåg, och då kan landstinget finansiera driften inom länet. De andra länen finansierar driften inom sina territorier. Eftersom det blir icke-kommersiellt kan man förvänta sig högre turtäthet, men det borde ändå bli ganska god beläggning. Det är ungefär så regionaltågstrafiken brukar se ut.

Tror du verkligen att det blir några sex spår på stambanan? I så fall vore det verkligen läge att dra de nya spåren till Kista (centrum) och en regionaltågsstation där och sedan vidare till Barkarby respektive Väsby.


Sexspår har nämnts som en förutsättning för en regionaltågsstation i Solna. Det senare tror jag blir av. Osäker på det tidigare.


Men just det låter ju lite konstigt. Vid Solna är det en massa spår, långt fler än sex, redan nu.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 21:57

Inge skrev:Men just det låter ju lite konstigt. Vid Solna är det en massa spår, långt fler än sex, redan nu.


Idag finns det två pendeltågsspår och två fjärrtågsspår på Ostkustbanan. Ytterligare två regionaltågsspår är nödvändiga om man vill ha regionaltåg på sträckan (SJ Regional med dagens trafikering är ett fjärrtåg). Finns mer att läsa här:

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... unkter.pdf
Enceladus
 
Inlägg: 427
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » mån 11 sep, 2017 22:05

Enceladus skrev:Just nu är det viktigaste att det faktiskt blir regionaltågsstationer i Barkarby och Sundbyberg. Utan regionaltågsstationer finns det ju inget att diskutera. Sedan behöver man bygga ett par stationer på Ostkustbanan. Detta kan man göra i samband med ett framtida sexspår. I Solna kan man börja lite tidigare. Vidare behövs det bättre koppling till Nynäsbanan. Såvida man inte bygger en bro till Gotland får man nöja sig med en regionaltågsstation någonstans mellan Älvsjö och Södermalm. När detta är klart finns det förmodligen tillräckligt underlag för resor inom Stockholms län på dessa tåg, och då kan landstinget finansiera driften inom länet. De andra länen finansierar driften inom sina territorier. Eftersom det blir icke-kommersiellt kan man förvänta sig högre turtäthet, men det borde ändå bli ganska god beläggning. Det är ungefär så regionaltågstrafiken brukar se ut.


Du helt rätt i att det saknas ett par stationer i det halvcentrala bandet för att fungera riktigt bra. Är väl en följd av att det varit relativt få spår in till centrala Stockholm. Fast jag ser inte det som avgörande för regionaltåg. Uppsala ser jag väl inte att det blir någon subvention till direkt. Uppsala län står ju för sin del och Stockholm för sin. Då är det väl bara en fördel om fler åker mellan Märsta och Stockholm?, eller motsvarande mellan Flemingsberg och Stockholm, och som därmed avlastar pendeln. Priset på SJ-pendeln till Uppsala skulle ju hamna på ungefär samma nivå som SJ, men att man kan utnyttja kapaciteten i systemet genom att erbjuda snabbtåg från Märsta och om man tänker sig genomgående regionaltåg, snabba resor till Flemingsberg och Södertälje.

Men naturligtvis måste man räkna på kostnaderna. Dock får man nog räkna med att resandet kommer öka ganska markant om man låter trafiken ingå i SL-trafiken. Jämför med Bålsta som ju har ökat enormt! Tror inte att Trafikförvaltningens "sponsring" av resorna behöver bli större än annan kollektivtrafik.

Men det är väl klart. Längre resor kostar mer. Går ju inte att komma ifrån. Vad man får titta på är väl förstås så att kostnaden per sittplatskilometer inte blir för hög. Här får man ju också se lite på alternativkostnader. Alltså om man skulle behöva utöka med exempelvis fler pendeltåg på Ostkustbanan och allt det medför, kontra att kunna utnyttja ledig kapacitet på pendeltåg till/från Uppsala (må vara att jag är osäker på hur just den aspekten ser ut för närvarande).

Men grunden för trafikplanering ska ju också vara att sitta på samhällsnyttorna. Och egentligen ser jag väl det som grunden för det mesta (förutom att ett visst grundutbud måste upprätthållas generellt). Om ett antal Nykvarnsbor kommer till Stockholm på 30-minuter istället för 80, så är ju restidsvinsten ganska enorm. Om man nu pratar om att bygga nya städer, så är väl Nykvarn ett utmärkt område att bygga ut på om man ser på restiden från Stockholm. Må vara den begränsning som enkeslpår på del av sträckan innebär.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: TKO och 8 gäster