Nattrafik med lokalbanor och spårvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Nattrafik med lokalbanor och spårvagnar

Inläggav Enceladus » fre 08 sep, 2017 20:16

Nattrafiken är en viktig del av kollektivtrafiken, speciellt på helger. Dess betydelse i samhället verkar dessutom öka med tiden. Eftersom tunnelbanan redan har nattrafik och pendeltåget håller på att avhandlas i en annan tråd tänkte jag påbörja en diskussion om lokalbanorna och spårvagnarna.

Mitt resonemang är enkelt: Om man anser att spårtrafik är överlägsen på dagen, gäller det då inte också på natten? När man talar om spårvagnsstäder brukar jag alltid välja Prag som exempel (men egentligen kan man ta vilken östeuropeisk stad som helst). Där är spårvagnarna en självklar del av stadsbilden. Givetvis ersätts inte spårvagnarna med bussar på natten - de går hela tiden alla dagar om året - hur annars skulle de kunna vara en självklar del av stadsbilden? Stockholms lokalbanor och spårvagnar har i regel stort resandeunderlag. Varför håller man då på att envisas med nattbussar? Är det bara en kvarleva från gummitiden eller har nattresandet ökat så mycket på senare tid?

Jag tror att den här frågan måste redas ut om andra trafikslag ska kunna konkurrera med tunnelbanan.
Enceladus

Re: Nattrafik med lokalbanor och spårvagnar

Inläggav Odd » fre 08 sep, 2017 20:21

Med tanke på hur dräggigt det är i tuben på helgnätter så slipper jag gärna. Men jag förstår dom som inte har råd med taxi.

Nattrafik är nog bland det mest olönsamma verksamheter som man kan ägna sig åt, näst efter att gräva djupa hål som man kan slänga säckar med pengar i eller bygga tunnelbana mellan Karolinska och Solna Station.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » fre 08 sep, 2017 20:27

Odd skrev:Med tanke på hur dräggigt det är i tuben på helgnätter så slipper jag gärna. Men jag förstår dom som inte har råd med taxi.

Nattrafik är nog bland det mest olönsamma verksamheter som man kan ägna sig åt, näst efter att gräva djupa hål som man kan slänga säckar med pengar i eller bygga tunnelbana mellan Karolinska och Solna Station.

Du tror inte att nattrafiken hade en inverkan på valet av trafikslag mellan Karolinska och Solna? Som du själv säger är det långt ifrån alla som har råd med taxi. Har dock svårt att förstå varför det skulle vara mindre lönsamt än vanlig trafik - det får du gärna motivera.
Enceladus

Inläggav ADDE » fre 08 sep, 2017 20:30

Precis som med pendeltågen så anser jag att Roslagsbanan till Kårsta & Österskär bör köras på natten, åtminstone i timmestrafik eller liknande på helgerna. Även Tvärbanan bör köras på natten i halvtimmestrafik och korta spårvagnståg.

I övrigt så tror jag nattrafiken i form av nattbussar som ersätter övriga spårtrafikslag räcker gott o väl!

Tunnelbanan bör f.ö. köras även i vardagsnätterna. Det tror jag ger ett lyft för folk som jobbar i obekväma arbetstider, främst nattjobb o dyl.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav daniel_s » fre 08 sep, 2017 21:28

Enceladus skrev:Jag tror att den här frågan måste redas ut om andra trafikslag ska kunna konkurrera med tunnelbanan.

Men varför skulle man vilja att de andra trafikslagen "konkurrerade" med tunnelbanan? Det förstår jag inte, tunnelbanan går dit den går och pendeltågen går dit de går och så vidare och det ligger inte i någons intresse att flytta marknadsandelar mellan olika SL-trafik för konkurrensens skull, möjligen skulle man kunna vilja göra det för kapacitetens skull men det är ju en helt annan sak.

Eller du kanske menar att om t ex Tvärbanan skulle gå nattetid så skulle alla plötsligt bli vansinnigt intresserade av att bygga ut den hit och dit i stället för att bygga ut tunnelbanan. Men så är det ju inte heller. Du har nog helt enkelt fel i att nattrafik skulle vara så himla viktigt och avgörande för framtiden...
daniel_s

Inläggav Lennart Petersen » fre 08 sep, 2017 21:35

Odd skrev:Med tanke på hur dräggigt det är i tuben på helgnätter så slipper jag gärna. Men jag förstår dom som inte har råd med taxi.

Jag har åkt ganska frekvent i nattrafiken och då från jobbet på fredag natt. Det har genomgående varit problemfria resor utan stök.
En gång inträffade att tåget blev försenat och inställt efter att några busar hållit i dörrarna så det blev en halvtimmes försening.
Men det är också allt under ca 20år förutom då några år när det var nattbuss.
Det är också bra beläggning i tågen så särskilt olönsamt är det nog inte om man ser trafiken i relation till utförd nytta, infrastruktur och fordon finns ju redan och vad som kostar är personalkostnaden.
Och ja om jag nu upplevt att det är relativ ordning i själva nattrafiken så är det nog betydligt stökigare på sen fredag kväll när jag åkt, pratade med några kollegor om detta och dom höll med. Alltså 22-24, då är "fjortisar" ute i gäng och ska vara kaxiga.
Men det sagt så har jag under nu 42 års frekvent T-baneåkande aldrig själv blivit utsatt för något, vare sig fysiskt våld eller något verbalt angrepp. Inte heller har jag sett någon bli utsatt för våld. Fast visst förstår jag att den som har sitt yrke i T-banan och tillbringar så mycket mer tid där ser lite mer problem.
Lennart Petersen

Inläggav Odd » fre 08 sep, 2017 22:12

Ja, eftersom jag har jobbat både i tuben och på spårvägarna nattetid så har jag ett annat perspektiv på det än sällannattresenärer.

Ang frågan om t-bana vs andra trafikslag så skall valet vara efter just behov, och inte för att det är en viss trafiktyp. Vissa partier röd-bruna partier har ju i Stockholm fixerat sig vid att tunnelbana och bil skall det va, kosta vad det kosta vill.
Senast redigerad av Odd lör 09 sep, 2017 9:13, redigerad totalt 1 gång.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lars_L » fre 08 sep, 2017 22:26

Fast i slutändan blir det väl att all trafik ska gå på lördags- söndagsnätter i sådana fall? Varför ska man överhuvud ha särskilda nattlinjer ens för busstrafiken?

Men visst finns det spårtrafik som har underlag för nattrafik. Samtidigt är det en kostnad, och jag tror väl kanske inte att det har så stor betydelse för resandet i sin helhet om man får ta en buss på natten istället, särskilt inte om turtätheten annars blir för dålig. Kostnaden blir ju dock inte så mycket högre än med buss.

Saltsjöbanan har ju faktiskt haft nattrafik, men det slutade i och med att någon rånade trafikexpeditionen vid Neglinge. Där var alltså inte ens problem på själva tågen som gjorde att man gick över till nattbussar.

Men om kollektivtrafiken i slutändan inte ska kosta än mer än idag, så får man ju ändå göra vissa begränsningar på kostnadssidan. På ett sådant här forum blir det ju lätt så att kollektivtrafiken får kosta hur mycket som helst. Men då blir det ju också ganska ointressant att diskutera, eftersom det inte finns oändligt med resurser.

Men man kan ju säga ganska lätt att det knappast är motiverat med spårbunden nattrafik till Näsbypark (som exempel).
Lars_L

Inläggav Lennart Petersen » lör 09 sep, 2017 0:03

Odd skrev:Ja, eftersom jag har jobbat både i tuben och på spårvägarna nattetid så har jag ett annat perspektiv på det än sällannattresenärer.

.

Är man alltså "sällannattresenär" om man åkt frekvent i ca 20 år med en resa ungefär varannan vecka.
Alltså kanske runt 400 resor som har gått bra , det borde vara ett hyggligt statistiskt underlag
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » lör 09 sep, 2017 4:03

Lars_L skrev:Fast i slutändan blir det väl att all trafik ska gå på lördags- söndagsnätter i sådana fall? Varför ska man överhuvud ha särskilda nattlinjer ens för busstrafiken?

Men visst finns det spårtrafik som har underlag för nattrafik. Samtidigt är det en kostnad, och jag tror väl kanske inte att det har så stor betydelse för resandet i sin helhet om man får ta en buss på natten istället, särskilt inte om turtätheten annars blir för dålig. Kostnaden blir ju dock inte så mycket högre än med buss.

Saltsjöbanan har ju faktiskt haft nattrafik, men det slutade i och med att någon rånade trafikexpeditionen vid Neglinge. Där var alltså inte ens problem på själva tågen som gjorde att man gick över till nattbussar.

Men om kollektivtrafiken i slutändan inte ska kosta än mer än idag, så får man ju ändå göra vissa begränsningar på kostnadssidan. På ett sådant här forum blir det ju lätt så att kollektivtrafiken får kosta hur mycket som helst. Men då blir det ju också ganska ointressant att diskutera, eftersom det inte finns oändligt med resurser.

Men man kan ju säga ganska lätt att det knappast är motiverat med spårbunden nattrafik till Näsbypark (som exempel).

Det är ganska många vanliga busslinjer som går hela dygnet. Bara för att ge några exempel: 133, 134, 142, 147, 160, 165, 188. Precis som med busslinjerna skulle man kunna välja de spårlinjer som har störst resandeunderlag. Att låta Tvärbanan gå dygnet runt betyder inte att alla linjer på Roslagsbanan måste gå dygnet runt. I Prag går ju inte heller alla spårvagnslinjer på natten. Det gäller att hitta en rimlig gräns. När det gäller kostnaden har det visat sig att nattrafik skapar en hel del arbetstillfällen. Men även om man bara tar hänsyn till beläggningen finns det ingen anledning att peka ut nattrafiken som särskilt kostsam. Vill man spara pengar finns det mer att hämta i dagtrafiken!
Enceladus

Inläggav Odd » lör 09 sep, 2017 9:22

Påminner om att signaturen 'Enceladus' ursprungsinlägg baserades på att nattrafikens varande eller ej helt var helt avgörande för trafikslagets konkurrensförmåga. Dessa två saker har ju inte alls med varandra att göra, över huvud taget, utan är två helt olika saker som inte skall eller kan kopplas ihop. Annars skulle ju resonemanget vara att "hur skall tunnelbanan kunna konkurrera med buss när bussarna har nattrafik sju dagar i veckan, men tunnelbanan bara har det två", och slutsatsen skulle bli "bygg ingen mer tunnelbana".

Nattrafikens existens eller ej skall ju baseras på om det finns ett rimligt behov och en rimlig kostnad för detta, och inte minst, om det går att göra med hänsyn till underhållsåtgärder och arbeten mm. Inte på vilket trafikslag det är.

Påminner om att stora delar av nattrafikens ursprung kommer från personaltransporterna på nätterna där allmänheten helt enkelt fick följa med på köpet.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » lör 09 sep, 2017 10:17

Idag är det trafikslaget som avgör nattrafikens existens. Mitt förslag är att efterfrågan ska avgöra, oavsett om det är tunnelbana, pendeltåg, lokalbana, spårvagn eller buss. Så länge det bara är trafikslaget som avgör kommer det att påverka trafikslagens attraktivitet. Är inte detta ett spårvägsforum? Tror ni verkligen att någon kommunpolitiker kommer att välja spårväg framför tunnelbana när trafikeringen ser ut så här? Och jag väntar fortfarande på en motivering till varför nattrafik skulle vara mindre lönsam än övrig trafik.
Enceladus

Inläggav Lars_L » lör 09 sep, 2017 12:20

Det är ju fler aspekter här. Visst räknar man med i London att nattrafiken där på tunnelbanan bidrar till ekonomiskt tillväxt. Tycker det är intressant att den diskussionen inte förekommit när det gällt diskussionerna i Stockholm. Tvärbanan är ju dock just en tvärbana. Det är antagligen bättre för Gröndalsborna att ha bussförbindelse (inte minst för de till Ekensberg) än en spårväg som då kanske inte kan ha passning från T-banan. De som bor i norra delarna av Årsta tycker nog det är bättre att 160 går på natten än att hänvisas till Tvärbanan. Mellan Alvik och Solna tror jag underlaget är för dåligt. Mellan Sickla och Gullmarsplan skulle väl dock kunna vara vettigt kanske. Men om det exempelvis skulle bli nattrafik på pendeltågen vore det ju kanske lämpligt att också köra till Liljeholmen.

På 12 kan man ju säga att nattrafiken slutar för tidigt. Kanske vore vettigt att även 21 hade längre nattrafik på lördagar- och söndagar?
Lars_L

Inläggav daniel_s » sön 10 sep, 2017 7:51

Enceladus skrev:Är inte detta ett spårvägsforum? Tror ni verkligen att någon kommunpolitiker kommer att välja spårväg framför tunnelbana när trafikeringen ser ut så här? Och jag väntar fortfarande på en motivering till varför nattrafik skulle vara mindre lönsam än övrig trafik.

Nej, detta är ett forum för lokaltrafikintresserade, som drivs av en förening för lokaltrafikintresserade. Den heter visserligen "Svenska spårvägssällskapet" men det framgår av föreningens stadgar och verksamhet att den omfattar intresset och studiet av alla former av lokaltrafik på land. Egentligen borde den heta Svenska lokaltrafiksällskapet men håll med om att nuvarande namn är mer traditionsrikt och låter finare :-)

Nå, du får nog utveckla varför kommunpolitiker skulle gilla spårvagnarna mindre för att de inte går på natten. T ex pendeltågen går ju vanligtvis inte heller på natten men de verkar väldigt populära att satsa på.

Nattrafik har högre kostnader för personal, städning och skadegörelse, den tar upp spårkapacitet som behövs för spårunderhåll (knappast på veckoslut iofs) och den kan även skapa tröskeleffekter som t ex att verkstadsplatser för fordonen tar slut pga ökat kilometeruttag över tid med dyra utbyggnader som följd.
daniel_s

Inläggav Lars_L » sön 10 sep, 2017 23:25

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Är inte detta ett spårvägsforum? Tror ni verkligen att någon kommunpolitiker kommer att välja spårväg framför tunnelbana när trafikeringen ser ut så här? Och jag väntar fortfarande på en motivering till varför nattrafik skulle vara mindre lönsam än övrig trafik.

Nej, detta är ett forum för lokaltrafikintresserade, som drivs av en förening för lokaltrafikintresserade. Den heter visserligen "Svenska spårvägssällskapet" men det framgår av föreningens stadgar och verksamhet att den omfattar intresset och studiet av alla former av lokaltrafik på land. Egentligen borde den heta Svenska lokaltrafiksällskapet men håll med om att nuvarande namn är mer traditionsrikt och låter finare :-)

Nå, du får nog utveckla varför kommunpolitiker skulle gilla spårvagnarna mindre för att de inte går på natten. T ex pendeltågen går ju vanligtvis inte heller på natten men de verkar väldigt populära att satsa på.

Nattrafik har högre kostnader för personal, städning och skadegörelse, den tar upp spårkapacitet som behövs för spårunderhåll (knappast på veckoslut iofs) och den kan även skapa tröskeleffekter som t ex att verkstadsplatser för fordonen tar slut pga ökat kilometeruttag över tid med dyra utbyggnader som följd.

Fast det finurliga är ju iof att det inte i några av avtalen finns något extra påslag för nattrafik. En kostnad som alltså bara drabbar operatörerna, och nog ges liten vikt även i upphandlingarna när man lägger anbud. För pendeltågen är ju det här med underhåll dock kanske det största problemet för att kunna köra på natten. På helgen ska väl gå (förutom då på Bålstagrenen ett antal år framöver), men på vardagar har ju Trafikfverket ständiga servicefönster på Citybanan (fyra timmar på endera upp/nerspår, och 2,5-timmar totalavstängt).

Själva kilometeruttaget är oftast väldigt marginellt för spårtrafiken på natten eftersom det är så pass få fordon ute. Det är knappast avgörande. Och är det det - så bör man nog ändå planera för att bygga ut kapaciteten, då det knappast kommer fungera i längden med så knappt med plats på verkstadsdepåerna.
Lars_L

Inläggav Enceladus » sön 10 sep, 2017 23:31

daniel_s skrev:

Det är klart att man inte bara satsar på tunnelbanan - den är ju för långsam för att vara ett reellt alternativ för de yttre kommunerna. Det jag syftar på är att de centrala kommunerna, där tunnelbanor är praktiskt möjliga, inte nöjer sig med de andra trafikslagen. Det har tagits beslut om att bygga tunnelbanor som till stor del går parallellt med pendeltåget. Många personer på detta forum har frågat sig om inte spårväg är ett bättre lokalt komplement till pendeltåget. Då är det rimligt att försöka hitta någon anledning varför dessa kommuner ändå förordar tunnelbana. Nattrafik är en möjlig anledning - kanske inte en avgörande anledning, men likväl en anledning. Vore det inte bättre om detta inte var en faktor i valet av trafikslag? Tunnelbana är trots allt ganska dyrt.

Det kan diskuteras hur viktig nattrafiken är. Många undersökningar som har gjorts i världen tyder dock på att den är samhällsekonomiskt lönsam - den anses skapa ekonomisk tillväxt som täcker dess (högre) kostnader. Precis som subventionerad kollektivtrafik på dagen. Egentligen förstår jag inte varför nattrafiken måste särskiljas. Om resandet på helgnätter är större än på kvällar, varför inte ha samma utbud? Det finns en viss problematik med spårunderhåll, men det går att ordna om man vill. Det finns ett stort antal trafiksystem som har nattrafik alla dagar, inte minst Öresundståget, men det är inte ens vad jag föreslår här - jag föreslår bara nattrafik på helger och bara på de tyngsta linjerna, åtminstone till en början.
Enceladus

Inläggav Enceladus » sön 10 sep, 2017 23:45

Lars_L skrev:Fast det finurliga är ju iof att det inte i några av avtalen finns något extra påslag för nattrafik. En kostnad som alltså bara drabbar operatörerna, och nog ges liten vikt även i upphandlingarna när man lägger anbud. För pendeltågen är ju det här med underhåll dock kanske det största problemet för att kunna köra på natten. På helgen ska väl gå (förutom då på Bålstagrenen ett antal år framöver), men på vardagar har ju Trafikfverket ständiga servicefönster på Citybanan (fyra timmar på endera upp/nerspår, och 2,5-timmar totalavstängt).

Själva kilometeruttaget är oftast väldigt marginellt för spårtrafiken på natten eftersom det är så pass få fordon ute. Det är knappast avgörande. Och är det det - så bör man nog ändå planera för att bygga ut kapaciteten, då det knappast kommer fungera i längden med så knappt med plats på verkstadsdepåerna.

Trafikverket har öppnat för att köra nattliga godståg genom Citybanan. Bara för att Trafikförvaltningen inte är intresserad av nattrafik betyder det inte att Trafikverket inte skulle kunna hitta en lösning - det gjorde man ju för Öresundståget. Trafiken får planeras så att den ska kunna utföras med enkelspårsdrift.
Enceladus

Inläggav roggek » mån 11 sep, 2017 11:06

Enceladus skrev:Trafikverket har öppnat för att köra nattliga godståg genom Citybanan. Bara för att Trafikförvaltningen inte är intresserad av nattrafik betyder det inte att Trafikverket inte skulle kunna hitta en lösning - det gjorde man ju för Öresundståget. Trafiken får planeras så att den ska kunna utföras med enkelspårsdrift.

Men nu jämför du väl äpplen med päron?...

Godstrafik är en riksangelägenhet, vilket nattrafiken inte är...

Skulle egentligen hellre vilja se mindre nattrafik för nöjesresandets skull, då skulle det säkert bli mindre problem med kl-tt-r, våldtäkter, rån, misshandel och skadegörelse, där pratar vi verkligen om samhällsekonomisk lönsamhet!

(...och nej jag är inte släkt med sign. "Inge", men i vissa lägen kan jag också bara se nattsvart på dumma ogenomtänkta idéer!)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 11:59

roggek skrev:Men nu jämför du väl äpplen med päron?...

Godstrafik är en riksangelägenhet, vilket nattrafiken inte är...

Skulle egentligen hellre vilja se mindre nattrafik för nöjesresandets skull, då skulle det säkert bli mindre problem med kl-tt-r, våldtäkter, rån, misshandel och skadegörelse, där pratar vi verkligen om samhällsekonomisk lönsamhet!

(...och nej jag är inte släkt med sign. "Inge", men i vissa lägen kan jag också bara se nattsvart på dumma ogenomtänkta idéer!)

Det ena utesluter inte det andra - det var bara ett exempel på att det går att köra tåg genom Citybanan på natten. Men om man skulle behöva göra ett val hade det antagligen varit mer samhällsekonomiskt lönsamt att låta godstrafiken gå på vägarna - där spelar restiden inte lika stor roll. Om du vill undvika stadsliv kanske du borde flytta till skogen...
Enceladus

Inläggav Lars_L » mån 11 sep, 2017 17:04

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Fast det finurliga är ju iof att det inte i några av avtalen finns något extra påslag för nattrafik. En kostnad som alltså bara drabbar operatörerna, och nog ges liten vikt även i upphandlingarna när man lägger anbud. För pendeltågen är ju det här med underhåll dock kanske det största problemet för att kunna köra på natten. På helgen ska väl gå (förutom då på Bålstagrenen ett antal år framöver), men på vardagar har ju Trafikfverket ständiga servicefönster på Citybanan (fyra timmar på endera upp/nerspår, och 2,5-timmar totalavstängt).

Trafikverket har öppnat för att köra nattliga godståg genom Citybanan. Bara för att Trafikförvaltningen inte är intresserad av nattrafik betyder det inte att Trafikverket inte skulle kunna hitta en lösning - det gjorde man ju för Öresundståget. Trafiken får planeras så att den ska kunna utföras med enkelspårsdrift.

Man har sagt att man ska göra tillfälligt undantag p.g.a. arbete med getingmidjan, bl.a. så att posten kan komma fram. Vilket ju kan vara ganska vettigt.
Visst man kan köra med enkelspår för sista avgångarna. Sträckan genom citybanan tar ju dock 12-minuter. Förvisso fungerar det ju bra på linje 35 där man har samma avgångstid från Stockholms City i T18. Men om även Märsta-Södertälje ska kunna ha någon senare avgång blir det ju knepigare. Norrut bör det väl kunna fungera också att lägga till en avgång 0.57 till Märsta. Men då skulle sista avgången mot Södertälje behöva gå ganska mycket senare - omkring 1.20 om man ska ha en styv tidtabell. Däremot kunde man väl i sådana fall kanske förlänga 0.35-avgången hela vägen till Södertälje + då att en del tåg som idag går till Stockholms city - kanske måste tas bort - för att få plats med tågen från stan. Förvisso en på ett sätt kanske vettig prioritering.
Lars_L

Nästa

Återgå till Spårtrafik