Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav gek » sön 18 sep, 2016 9:58

daniel_s skrev:Det är nog snarare vignolspår med Strail-element i korsningen.


ja, så är det nog, att lägga in korta bitar rännskensspår där spårväg på egen banvall korsar en körbana är väl en förlegad och onödigt komplicerad konstruktionsmetod.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 782
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 26 sep, 2016 23:00

Strail är ju standardtekniken för plankorsningar numera. Exempel på detta kan ses ex.vis vid Gustavslundsvägen i Alvik och i Marievikskurvan i Liljeholmen. Dessutom kommer på sträckan Sickla Udde - Sickla station att introduceras en innovation för Stockholms del, nämligen grässpår, dvs. spår i gräs eller möjligen sedum. Den intresserade läser mer här:
http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -14-16.pdf

Kanske kommer man en dag till förnuft och fräser bort asfalten i Hammarby Sjöstads kollektivtrafikautostrada - när busslinje 74 lags ned - och anlägger grässpår hela vägen.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 28 sep, 2016 14:11

Några relativt nytagna bilder från framför allt Sickla station.

Bild
Här ser man hur stationsområdet håller på att växa fram. Såhär var det ju det ska se ut om ca. ett år: http://www.sll.se/Exigus/388404.jpg

Bild
Södra plattformstrappan upp till Sickla industriväg under montering. Som synes har prefab-elementen redan madame Chartins dekor applicerad. Formsättning för den norra plattformstrappans fundament pågår.

Bild
Spårmateriel finns redan på plats. Det tyder på att den första spårläggningen inte är långt borta.

Bild
An der Saltsjöbanan gehen die Uhren anders. Platsformsklockan visar givetvis inte rätt tid - hur många plattformsklockor gör det?

Bild
Spårporten under Sickla industriväg är färdigställd och öppnad för vägtrafik till och från Värmdövägen (att jag aldrig kan hålla kameran rakt). Man har börjat lägga ut makadam för spårbädden.

Bild
Mera spårmateriel, t.v. upplagt ovanpå spårportens icke trafikerade del. Om jag förstår saken rätt ska ett växelkryss anläggas i betongtråget upp från Uddvägen.

Bild
Och så till sist en bild från Sickla udde/Båtbyggargatan, där Anker spårtekniks medarbetare, med fara för eget liv, lägger Strail mm.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav daniel_s » ons 28 sep, 2016 20:10

dr Cassandra Nojdh skrev:An der Saltsjöbanan gehen die Uhren anders. Platsformsklockan visar givetvis inte rätt tid - hur många plattformsklockor gör det?


Just nu nästan ingen. Möjligen finns det någon som går rätt två gånger om dagen. Problemet är känt och man håller på att byta centraluren. Under tiden går klockorna i sin egen takt, vilket förstås är en aning förvirrande.

Vad är den bästa översättningen av "Saltsjöbanan" till tyska? Salzseebahn kanske?
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav roggek » ons 28 sep, 2016 20:56

daniel_s skrev:Vad är den bästa översättningen av "Saltsjöbanan" till tyska? Salzseebahn kanske?


Salzseebanane :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav TKO » ons 28 sep, 2016 21:16

Salzseestrassenbahn!
Natürlich...
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Vagnen » fre 07 okt, 2016 14:34

Mycket intressant att de hur denna spårvägslinje utvecklas hela tiden. Med möjlighet till byte till Saltsjöbanan blir det förstås ett ännu bättre alternativ för dem som vill resa runt i världen. Det verkar som om ett rejält stoppblock hindrar Tvärbanan från en kontakt med Saltsjöbanan. Det förvånar mig att ingen tänkt på att knyta samman dessa båda banor till en lång till förmån och gagn för alla dem som vill resa på detta vis. Det verkar som om SL inte tar tillvara de olika banornas fördelar på rätt sätt. Detta förvånar mig stort. På min gamla "hemmabana" Lidingöbanan gjorde man alltid ett stort nummer av att vara innovativ och framåtsträvande. Det fanns någon form av ingenjör i ledningen som brukade hjälpa till med att hitta på olika lösningar. En gång minns jag att han delade ut fribiljetter till bilister som satt i köer på Kungsvägen för att på detta sätt få dem att få ögonen för den i mångas ögon otroligt effektiva resan från vår gröna ö och in till staden vars siluett vi kunde skymta bakom Lidingöbroarnas slutpunkt. Jag vill minnas att han hette ingenjör Hagvall en barsk och sträng herre som vi barn var lite rädda för.
Vagnen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 21 dec, 2015 20:37

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav daniel_s » fre 07 okt, 2016 21:57

Harwall hette han! Ja det ska allt ha varit en klurig filur. Dock var ju Stockholm-Saltsjön inte ett dugg sämre utan möjligen ännu klurigare, just for the record!

Nu knyts ju banorna ihop med den här bytespunkten, du ska nog se att det blir en populär viaväg som man säger numera!
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 09 okt, 2016 1:25

Ja, jag vill rekommendera den värderade signaturen Vagnen att läsa igenom hela tråden. Där framkommer faktiskt en helt del av intresse, ända sedan den likaledes värderade nr. 1 för snart 4 år sedan inledde med utropet "Ibland sker det stora i det tysta!".

Någon fysisk sammankoppling mellan Saltsjöbanans och Tvärbanans spårsystem blir det dock inte. Frågan har avhandlats i tråden åtskilliga gånger och ingen har kunnat visa på något egentligt nytta. Med tanke på Nackas önskemål om en elevation av Saltsjöbanan bör man väl åtminstone avvakta hur de planerna faller ut, istället för att hänge sig åt Lidingönostalgi.
http://www.nacka.se/stadsutveckling-tra ... -startpage
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 09 okt, 2016 1:29

Nacka uppmärksammar att Sickla station börjar ta form. Madame Chartin intervjuas också:
http://www.nacka.se/nyheter-start/2016/ ... n-och-vav/
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 20 okt, 2016 11:56

Senaste nyhetsbrevet från utbyggnadsprojektet:
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... afikstart/
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 18 apr, 2017 12:13

Dags igen för lite nytagna bilder från banbygget, denna iskalla påsk:

Bild
Den provisoriska hållplatsen Sickla Udde är riven

Bild
och klätterväxleriet demonterat.

Bild
Ordinarie hpl Sickla Udde är fullständigt uppriven....

Bild
Mellan Rorgängargatan och Vävar Johans gata pågår gjutning av påldäcket. Arbetena har tydligen försenats en del av att man stött på träavlagringar (möjligen gamla sänkta fartyg) i samband med att man borrat ned stålrörspålarna.

Bild
Det ska ju bli grässpår. På den redan lagda sträckan mellan Vävar Johans gata och Sicklavägen ser vi här de plastkragar som knäpps fast på ömse sidor om vignolrälen, innan man fyller på med jord och växttäcke.

Bild
Från Sicklavägen och upp på Uddvägen har man också börjat lägga (kurv)spår.

Bild
Men sett från andra hållet finns en del kvar att göra.

Bild
Övre delen av Uddvägen och upp i tråget är spårlagd.

Bild
liksom i tråget självt. Här jobbar man med kanalisationen.

Bild
Växelkrysset i anslutning till spårporten under Sickla Industriväg. Det verkar bli ungefär samma lösning som vid Solna station.

Bild
Värmdövägen måste som bekant flyttas något norrut, närmare Saltsjöbanan, för att allt ska få plats. Här ser vi formsättningen till fundamentet för den sista delen av den nya stödmuren. Denna gjuts förmodligen inte förrän under avstängningen av SB i sommar.

Bild
Vid Sickla station har mycket blivit gjort. Spåren är lagda och Tvärbanans plattformar delvis färdigställda. Stoppbockarna, antagligen från Sickla Udde, är på plats.
Jag tror att Saltsjöbanans resenärer skulle uppskatta om den västra trappan på spårportens norra sida kunde öppnas för gångtrafik, men det kanske inte är prioriterat före SB:s sommarvstängning.

Bild
Sickla station sedd från norrsidan. Det ska ju byggas hus på tomten söder om Tvärbanans söderplattform. Riktigt hur man ska avgränsa plattformen mot byggarbetsplatsen vet jag inte, men det visar sig väl.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 08 sep, 2017 22:25

Hallå alla med- och motarbetare. Dags att höja den intellektuella standarden (örnen Sam i "The Muppet Show")

Tyvärr har Photobucket plötsligt infört regeln att "3rd party hosting" inte tillåts om man inte betalar dem en (avsevärd) summa. Alla bildlänkar i mina tidigare inlägg har därför gått förlorade. Men här följer lite nya vinklingar, eftersom det börjar brännas snart betr. Tvärbanan till Sickla (invigning 2/10).

Bild
Bild
För några veckor sedan såg det ut såhär, med div. installationsfarbröder som skruvade fast tåtar i kopplingsplintar i apparatskåpen.

Bild
Och vid Gullmarsplan såg det ut såhär, ett rejält slipershinder

Bild
Men del 1/9 hände något. Enligt uppgift ska en spårvagn ha kört ända upp till Sickla station då, för egen maskin. Tyvärr har jag ingen bild på detta.

Bild
Och vid Sickla station ser det ut såhär nu. En del finputs återstår förstås...

Bild
Vid Sickla station blir det tydligen ingen gc-korsning av spåret vid västra plattformsänden (till skillnad från ex.vis motsv. arr. vid Solna station.). Det utplacerade staketet är för kort - här kommer det att bli spårspring.

Bild
Trapparbete. Det vore ju tacknämligt om trapporna kunde bli färdiga och den västra plattformsdelen asfalterad till SB:s återöppnande om en dryg vecka'

Bild
Värmdövägen. På denna inte så jättetydliga bild ser man hur Värmdövägen flyttas en bit norrut och förläggs invid nyuppförda stödmurar mot SB.

Bild
Uddvägen, med ett helt nytt koncept i Stockholm: Grässpår! Man ser de "kragar", av märket Strail, som omsluter spåret och hindrar växtligheten att krypa för nära rälerna.

Bild
Slutpunktsmärket innan plankorsningen Uddvägen högst upp (mot rampen upp mot Sickla-tråget). Här noterar vi den intressanta tilläggstavlan H/K, vad den nu kan betyda.

Bild
(källa RTCon: http://www.rtcon.se/sakdok/sakdok.htm
Nu är det ju det, va, att TRI Spårväg stipulerar hur tilläggsmärkena ska se ut (men det är klart att det är väl undantaget som bekräftar regeln). En välvillig tolkning ger vid handen at detta S-märke varnar både för huvudsignal och kollektivtrafiksignal (KSI). Fast det är klart att det finns ju ingen KSI på platsen, bara en huvudsignal:

Bild
Planskorsningen ´"skyddas" även här med blinkljus, sk wigwag.

'Bild
Banans korsning med Sicklavägen. Frågan är hur länge det dröjer innan första last/kranbilen sliter ned kontaktledningen

Bild
Mot hpl. Sickla Udde. Här låg en gång vändspåren. Nu är allt förändrat till oigenkännlighet.

Bild
Vid hpl. Sickla Udde ska det tydligen bli makadamspår, ungefär som vid hpl. Bällsta Bro. Här kommer aldrig mer någon buss att köra (får man hoppas)
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav daniel_s » fre 08 sep, 2017 23:03

dr Cassandra Nojdh skrev:Slutpunktsmärket innan plankorsningen Uddvägen högst upp (mot rampen upp mot Sickla-tråget). Här noterar vi den intressanta tilläggstavlan H/K, vad den nu kan betyda.
[...]
Nu är det ju det, va, att TRI Spårväg stipulerar hur tilläggsmärkena ska se ut (men det är klart att det är väl undantaget som bekräftar regeln). En välvillig tolkning ger vid handen at detta S-märke varnar både för huvudsignal och kollektivtrafiksignal (KSI). Fast det är klart att det finns ju ingen KSI på platsen, bara en huvudsignal:


Ja tilläggsmärket är naturligtvis felaktigt, samt ska inte vara där överhuvudtaget. Den lustiga texten råkar stå så på ritningen och då tog någon det bokstavligt. Det är sånt som händer, och det lär nog hinna rättas till.

Här har du en bild med spårvagn på:

IMG_3204_.jpg
IMG_3204_.jpg (232.4 KiB) Visad 785 gånger
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav Per Lind » lör 09 sep, 2017 10:31

Tack för fina bilder.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 09 sep, 2017 18:46

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Slutpunktsmärket innan plankorsningen Uddvägen högst upp (mot rampen upp mot Sickla-tråget). Här noterar vi den intressanta tilläggstavlan H/K, vad den nu kan betyda.
[...]
Nu är det ju det, va, att TRI Spårväg stipulerar hur tilläggsmärkena ska se ut (men det är klart att det är väl undantaget som bekräftar regeln). En välvillig tolkning ger vid handen at detta S-märke varnar både för huvudsignal och kollektivtrafiksignal (KSI). Fast det är klart att det finns ju ingen KSI på platsen, bara en huvudsignal:


Ja tilläggsmärket är naturligtvis felaktigt, samt ska inte vara där överhuvudtaget. Den lustiga texten råkar stå så på ritningen och då tog någon det bokstavligt. Det är sånt som händer, och det lär nog hinna rättas till.

Här har du en bild med spårvagn på:

IMG_3204_.jpg

Jag tackar för denna bild (hygglig bild för att vara tagen med en Iphone 7). Det ser ut att vara en A32-a. Är det månne premiärvagnen?

Sedan en utvikning från ämnet: Jag ser att man längs Saltsjöbanans spår har lagt ut vad som ser ut att vara balisslingor till det nya Siemens ZUB200 ATC-systemet. Men jag ser inga baliser liknade dem som återfinns på Lidingöbanan?
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh lör 09 sep, 2017 18:55, redigerad totalt 1 gång.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 09 sep, 2017 18:51

Ja, det är väl hyfsat enkelt att skruva bort felaktiga skyltar, men här verkar någon ha tänkt fel:

Bild

Varför har man skapat ett sådant nålsöga för att komma ut till plattformarna? Ytan är väl tänkt som cykelparkering, är man rädd för att cyklisterna ska komma körande in på området utan hänsyn till gående, barn, hundar, barnvagnar etc. om infarten görs alltför bred?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav daniel_s » sön 10 sep, 2017 8:30

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag tackar för denna bild (hygglig bild för att vara tagen med en Iphone 7). Det ser ut att vara en A32-a. Är det månne premiärvagnen?

Sedan en utvikning från ämnet: Jag ser att man längs Saltsjöbanans spår har lagt ut vad som ser ut att vara balisslingor till det nya Siemens ZUB200 ATC-systemet. Men jag ser inga baliser liknade dem som återfinns på Lidingöbanan?


Bilden är lite redigerad i Paint, kanske har den därvid förlorat lite av sin skärpa men det är en A35 på bilden. Inte premiärvagnen (som var en A32) men möjligen den andra.

Håller med om att det är ett ganska konstigt arrangemang med den där planteringen och väderskyddet som täpper till det som hade varit en naturlig passage mellan plattformarna i östra änden. Jag anar att det kan få göras om senare...

Baliserna är inte monterade än, men de kommer.

Här är möjligen första bilden med två spårvagnståg:
IMG_3581.JPG
IMG_3581.JPG (126.75 KiB) Visad 537 gånger
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav GustavS » sön 10 sep, 2017 18:05

Tack för bilderna! Inte många som tagit bilder alls verkar det som.

Det är väl en gång mellan spårens slut och planteringen i dr Nojdhs senaste inlägg? Eller har man helt glömt att omvägar är idioti i stationsdesignen?
well known yimby
Användarvisningsbild
GustavS
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 29 jan, 2009 19:55

Re: Med spårvagn till Sickla

Inläggav daniel_s » sön 10 sep, 2017 21:01

GustavS skrev:Tack för bilderna! Inte många som tagit bilder alls verkar det som.

Det är väl en gång mellan spårens slut och planteringen i dr Nojdhs senaste inlägg? Eller har man helt glömt att omvägar är idioti i stationsdesignen?


Jag misstänker faktiskt att man har glömt att det är bra om folk kommer fram överhuvudtaget. All passage till SB från spårvagnens söderplattform, Sickla köpkvarter och Sickla bro behöver ske via en smal passage mellan planteringarna och vidare mellan cykelställen, se pilarna på följande bild:

IMG_3204__.jpg
IMG_3204__.jpg (208.59 KiB) Visad 395 gånger


Så här tycker jag att det borde se ut i stället:

IMG_3204___.jpg
IMG_3204___.jpg (204.82 KiB) Visad 390 gånger


Nu är iofs den där passagen idag inte riktigt så smal som den ser ut på första bilden, det är väl 2,5-3 m eller så, men det är ändå en rätt märklig arkitektur (om det nu var så arkitekten tänkte) och det räcker ju med EN felparkerad bil så är det helt tilltäppt...
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], jonask och 6 gäster