Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » tis 05 sep, 2017 11:10

Enceladus skrev:En av poängerna med det här projektet är att frambringa billiga bostäder i storstadsregionerna - då måste man ju bygga ganska långt ut. Enligt utvärderingen skulle dubbelspår på Nynäsbanan kosta runt 3-4 miljarder kronor. För det priset får man ingen tunnelbana. Visst, på sikt måste man öka kapaciteten i tågsystemet, men det är oavsett om detta projekt blir av eller inte. Eftersom Nynäsbanan har lägst belastning borde det inte bli problem på Nynäsbanan i sig. 8 tåg/h till Nynäshamn och 12 tåg/h till Södertälje borde gå att ordna runt 2020 då fyrspåret till Spånga blir klart. Med fyrspåriga stationer i Citybanan och fler vändmöjligheter i systemet borde det gå att få 12 tåg/h till Nynäshamn och 16 tåg/h till Södertälje. Räcker inte det på medellång sikt? Observera att dessa kapacitetshöjningar skulle ändå behövas utan detta projekt.

Många på det här forumet verkar tro att dessa nya stadsdelar skulle bli problemområden. Det är inte bara avståndet som avgör hur attraktivt ett område är, även om det kanske är den viktigaste faktorn. Hur många "dåliga" områden finns det mellan Älvsjö och Västerhaninge samt mellan Västerhaninge och Nynäshamn? Jag vill inte peka ut några särskilda exempel, men jag skulle knappast säga att Ösmo och Nynäshamn tillhör de värsta. För övrigt är kötiden till billiga bostäder i Stockholmsområdet så lång att ingen nyanländ utan jobb hade haft en chans. Jag tror inte heller att man skulle placera flyktingförläggningar här - åtminstone inte förrän det blir klart att projektet är lyckat. Det känns alltså ganska obefogat att skrika "getto" i det här stadiet.

Ett eventuellt fyrspår till Spånga är fullständigt irrelevant för frågan om hur många tåg som kan gå till Nynäshamn. Men jag tror som sagt inte art der behövs fler tåg...

Varför kalla getto något annat än getto? Självklart skulle detta misslyckas precis som allt annat som byggts med samma förtecken. Dessutom är förutsättningarna ännu sämre den här gången.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 05 sep, 2017 14:04

Inge skrev:Ett eventuellt fyrspår till Spånga är fullständigt irrelevant för frågan om hur många tåg som kan gå till Nynäshamn. Men jag tror som sagt inte art der behövs fler tåg...


Jag utgår från det Trafikverket har sagt.

Inge skrev:Varför kalla getto något annat än getto? Självklart skulle detta misslyckas precis som allt annat som byggts med samma förtecken. Dessutom är förutsättningarna ännu sämre den här gången.


Anser du att Ösmo är ett getto?
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » tis 05 sep, 2017 16:41

Enceladus skrev:
Inge skrev:Ett eventuellt fyrspår till Spånga är fullständigt irrelevant för frågan om hur många tåg som kan gå till Nynäshamn. Men jag tror som sagt inte art der behövs fler tåg...


Jag utgår från det Trafikverket har sagt.
En mindre bra idé, som dessutom kräver förtydligande då Trafikverket ständigt motsäger sig själva.
Enceladus skrev:
Inge skrev:Varför kalla getto något annat än getto? Självklart skulle detta misslyckas precis som allt annat som byggts med samma förtecken. Dessutom är förutsättningarna ännu sämre den här gången.


Anser du att Ösmo är ett getto?
Nej.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tis 05 sep, 2017 22:41

Enceladus skrev:En av poängerna med det här projektet är att frambringa billiga bostäder i storstadsregionerna - då måste man ju bygga ganska långt ut. Enligt utvärderingen skulle dubbelspår på Nynäsbanan kosta runt 3-4 miljarder kronor. För det priset får man ingen tunnelbana. Visst, på sikt måste man öka kapaciteten i tågsystemet, men det är oavsett om detta projekt blir av eller inte. Eftersom Nynäsbanan har lägst belastning borde det inte bli problem på Nynäsbanan i sig. 8 tåg/h till Nynäshamn och 12 tåg/h till Södertälje borde gå att ordna runt 2020 då fyrspåret till Spånga blir klart. Med fyrspåriga stationer i Citybanan och fler vändmöjligheter i systemet borde det gå att få 12 tåg/h till Nynäshamn och 16 tåg/h till Södertälje. Räcker inte det på medellång sikt? Observera att dessa kapacitetshöjningar ändå skulle behövas utan detta projekt.


Jag tycker det är bra och viktigt att man bygger en blandad bebyggelse. Det är nog de erfarenheter vi har lärt oss från miljonprogramtiden. De flerfamiljsområden som ligger längst från centrum utan egen arbetsmarknad kommer vara minst attraktiva att flytta till och det är därför där folk kommer påbörja sin bostadskarriär. Inget problem alltså att man bygger sådana områden i sig - men det är viktigt att den andelen inte blir för stor i området och att man bygger blandad bebyggelse och med en variation av upplåtelseformer.

Nja, man får ju ganska mycket t-bana för 3-4 miljarder. Ett förslag är ju exempelvis att förlänga till Veddesta industriområde från Barkarby station. Sedan behövs det som sagt andra investeringar också om man ska bygga 22 000 nya bostäder på en av grenarna. Men problemet med Swecos analys är ju att man utgår från att det ska gå att köra snabbt till stan med tåg för att få ner restiden och restidskvoten. Vilket inte är möjligt och därmed går inte heller projektet ihop.

Men, om vi ändå räknar med att resandeantalet växer Och att Citybanan i slutändan kommer bli rätt full - så är ju ändå frågan om det egentligen är så smart att satsa på detta så långt ut på en av grenarna. Särskilt som att man inte kan köra snabbtåg om man bygger ut så här mycket och då kvarstår restider på ca 50-minuter, viket i sin tur gör projektet omöjligt.

Man kan alltså säga att resonemanget utgår från en falsk premiss.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » ons 06 sep, 2017 9:04

Lars_L skrev:Jag tycker det är bra och viktigt att man bygger en blandad bebyggelse. Det är nog de erfarenheter vi har lärt oss från miljonprogramtiden. De flerfamiljsområden som ligger längst från centrum utan egen arbetsmarknad kommer vara minst attraktiva att flytta till och det är därför där folk kommer påbörja sin bostadskarriär. Inget problem alltså att man bygger sådana områden i sig - men det är viktigt att den andelen inte blir för stor i området och att man bygger blandad bebyggelse och med en variation av upplåtelseformer.

...

Man kan alltså säga att resonemanget utgår från en falsk premiss.


Nu är det inte blandade områden som föreslås, utan traditionell sosseenfald. Det skulle också vara svårt att bygga blandat på så oattraktiv mark, beaktat att blandningen sänker värdet på marken upplåten för enfamiljshus. Det är tveksamt att den skulle komma över noll.

Annars är det generellt så att enfamiljshus oftare byggs på billigare mark. Det blir ju ganska dyrt ändå om man inte har någon att dela kostnaden med.

Sedan är jag inte så säker på att det funkar bara för att man blandar bostadsfromer. I Ursvik som vi diskuterade tidigare och Järvastaden generellt, där ingångsparametrarna är betydligt gynsammate har man ju verkligen försökt. Men områdena har trots det blivit erbarmligt tråkiga.

Det återstår förstås att se om man lyckas. Men jag tvivlar starkt. När nyhetens behag lagt sig ligger de illa till.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » ons 06 sep, 2017 13:15

Inge skrev:Nu är det inte blandade områden som föreslås, utan traditionell sosseenfald


Brilliant analys!
Och vad är alternativet?
RÄTT SVAR: Att det inte byggs tillräckligt många bostäder för att möta det behov som finns.

"Marknaden" har misslyckats med att ge de mindre bemedlade goda bostäder i åtminstone 300 år och inte heller är "blandade områden" något som vare sej de betalningsstarka bostadskonsumenterna eller byggmästarkapitalet efterfrågar. Nej lilla Victoria ska väl ändå inte behöva dela skolsal med en Kevin - eller ännu värre en Ahmed? (Genom "det fira skolvalet" har borgarhögern lyckats gardera sej dubbelt mot detta - först bostadssegregering och sedan skolsegregering).

Men kamrater - har denna diskussion egentligen så mycket med trådens ämnesrubrik ("framtida pendeltågstrafik") att göra? Det finns väl tillräckligt många andra nätforum där det går att ventilera sitt klassintresse så varför här?

Thomas K Ohlsson
"sosse" - dock ej enfaldig
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » ons 06 sep, 2017 15:03

TKO skrev:
Inge skrev:Nu är det inte blandade områden som föreslås, utan traditionell sosseenfald


Brilliant analys!
Och vad är alternativet?
RÄTT SVAR: Att det inte byggs tillräckligt många bostäder för att möta det behov som finns.

"Marknaden" har misslyckats med att ge de mindre bemedlade goda bostäder i åtminstone 300 år och inte heller är "blandade områden" något som vare sej de betalningsstarka bostadskonsumenterna eller byggmästarkapitalet efterfrågar. Nej lilla Victoria ska väl ändå inte behöva dela skolsal med en Kevin - eller ännu värre en Ahmed? (Genom "det fira skolvalet" har borgarhögern lyckats gardera sej dubbelt mot detta - först bostadssegregering och sedan skolsegregering).

Men kamrater - har denna diskussion egentligen så mycket med trådens ämnesrubrik ("framtida pendeltågstrafik") att göra? Det finns väl tillräckligt många andra nätforum där det går att ventilera sitt klassintresse så varför här?

Thomas K Ohlsson
"sosse" - dock ej enfaldig

Man måste ändå säga att det krävs en viss kreativitet för att skylla både sosseriets misslyckade miljonprogram och dess enfaldiga vilja att upprepa felet, på "de borgerliga".

Angående marknaden är det kanske så att det någon gång under de tre senaste århundraden funnits tillfällen då det funnits folk som inte haft råd att efterfråga det vi idag ser som en minsta dräglighetsnivå.

Detta kan dock inte med nödvändighet sägas om de senaste hundra åren, i själva verket skulle ett sådant påstående sakna grund. Dessutom har marknaden inte haft en chans att hävda sig under all politisering. Detta misslyckande kan omöjligen skyllas någon annan än politikerna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Sio » ons 06 sep, 2017 21:53

Inge skrev:Man måste ändå säga att det krävs en viss kreativitet för att skylla både sosseriets misslyckade miljonprogram och dess enfaldiga vilja att upprepa felet, på "de borgerliga".

Problemet är de borgerliga som envisas med att kalla det ett misslyckande. Som uppväxt i miljonprogrammet skulle jag vilja kalla det en succé. Miljonprogrammet har gett och ger miljontals svenskar tak över huvudet, till exempel mig de första 22 åren av mitt liv.
Inge skrev:Angående marknaden är det kanske så att det någon gång under de tre senaste århundraden funnits tillfällen då det funnits folk som inte haft råd att efterfråga det vi idag ser som en minsta dräglighetsnivå.

Detta kan dock inte med nödvändighet sägas om de senaste hundra åren, i själva verket skulle ett sådant påstående sakna grund. Dessutom har marknaden inte haft en chans att hävda sig under all politisering. Detta misslyckande kan omöjligen skyllas någon annan än politikerna.


Sedan bostadssubventionerna avskaffades på 90-talet har ju bollen legat hos marknaden, som nog har lyckats med sina mål att ge kapitalet avkastning. Men marknaden fäster som bekant inget avseende vid samhällets mål som att förse befolkningen med bostäder de har råd med.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 7:42

Herr ordförande - en ordningsfråga!

Får jag föreslå att vi försöker hålla oss till ämnet, som faktiskt är "Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm"?

Visst påverkas denna av både bostadsbyggandets omfattning och utformning, men nu har debatten helt spårat ur. Den som vill framföra sin alldeles egna analys av de senaste århundradenas samhällsutveckling med speciell inriktning på bostadsfrågan kanske kan vända sej någon annan stans, kanske till Axessgruppen som verkar stödja den form av hjärtlöshet som framskymtar hos vissa skribenter.

Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » tor 07 sep, 2017 8:46

Sio skrev:
Inge skrev:Man måste ändå säga att det krävs en viss kreativitet för att skylla både sosseriets misslyckade miljonprogram och dess enfaldiga vilja att upprepa felet, på "de borgerliga".

Problemet är de borgerliga som envisas med att kalla det ett misslyckande. Som uppväxt i miljonprogrammet skulle jag vilja kalla det en succé. Miljonprogrammet har gett och ger miljontals svenskar tak över huvudet, till exempel mig de första 22 åren av mitt liv.
Miljonprogrammet har inte givit någonting. Det har stulit en massa pengar från medborgarna som kunde gått till goda bostäder och förvandlat dem till generellt sett sämre bostäder. Vissa att rätteligen betrakta som getton, vilka är de, som också med rätta, främst brukar förknippas med miljonprogrammet.
Sio skrev:
Inge skrev:Angående marknaden är det kanske så att det någon gång under de tre senaste århundraden funnits tillfällen då det funnits folk som inte haft råd att efterfråga det vi idag ser som en minsta dräglighetsnivå.

Detta kan dock inte med nödvändighet sägas om de senaste hundra åren, i själva verket skulle ett sådant påstående sakna grund. Dessutom har marknaden inte haft en chans att hävda sig under all politisering. Detta misslyckande kan omöjligen skyllas någon annan än politikerna.


Sedan bostadssubventionerna avskaffades på 90-talet har ju bollen legat hos marknaden, som nog har lyckats med sina mål att ge kapitalet avkastning. Men marknaden fäster som bekant inget avseende vid samhällets mål som att förse befolkningen med bostäder de har råd med.
Så länge vi har planmonopol och dessutom ett både extremt och missbrukat sådant, ligger bollen uteslutande hos politikerna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 12:34

En kort kommentar till ovanstående:

Ett monopol är väl ett monopol och därmed absolut - det är svårt att tänka sej "lite monopol". Så uttrycket "extremt monopol" tyder på en viss oförståelse för begreppets innebörd!

(Men nu är detta inte "Svenskt ordforum" - så kunde skribenten "Inge" kanske någon gång hålla sej till ämnet istället för att ventilera sina EXTREMA åsikter om ditten och datten?)


skriver förhoppningsfullt
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » tor 07 sep, 2017 13:10

TKO skrev:En kort kommentar till ovanstående:

Ett monopol är väl ett monopol och därmed absolut - det är svårt att tänka sej "lite monopol". Så uttrycket "extremt monopol" tyder på en viss oförståelse för begreppets innebörd!

(Men nu är detta inte "Svenskt ordforum" - så kunde skribenten "Inge" kanske någon gång hålla sej till ämnet istället för att ventilera sina EXTREMA åsikter om ditten och datten?)


skriver förhoppningsfullt
Thomas K Ohlsson

Det går alldeles utmärkt att tänka sig ett mindre monopol. Tex kan man göra de frågor sin en detaljplan reglerar färre. Man kan också göra monopolet mindre extremt. Dels genom att reglera det, tex införa en skildighet för kommunerna att hålla med färdiga detaljplaner motsvarande minst tio gånger byggårstakten. Fullt rimligt och skulle minska missbruket radikalt.

Dels genom att villkora det. Om tex kommunen hade en skyldighet att ta ställning till en markägares föreslagna plan och själva bekosta värdeförlusterna vid godtyckliga negativa svar, skulle man fortfarande ha kvar monopolet. Men risken för det extrema missbruket skulle minska. Monopolet skulle vara mindre extremt.

Detta är inga extrema åtgärder. Det är den svenska lagstiftningen som är extrem. Inget civiliserat land har motsvarande.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 15:59

Inge skrev:
TKO skrev:En kort kommentar till ovanstående:

Ett monopol är väl ett monopol och därmed absolut - det är svårt att tänka sej "lite monopol". Så uttrycket "extremt monopol" tyder på en viss oförståelse för begreppets innebörd!

(Men nu är detta inte "Svenskt ordforum" - så kunde skribenten "Inge" kanske någon gång hålla sej till ämnet istället för att ventilera sina EXTREMA åsikter om ditten och datten?)


skriver förhoppningsfullt
Thomas K Ohlsson

Det går alldeles utmärkt att tänka sig ett mindre monopol. Tex kan man göra de frågor sin en detaljplan reglerar färre. Man kan också göra monopolet mindre extremt. Dels genom att reglera det, tex införa en skildighet för kommunerna att hålla med färdiga detaljplaner motsvarande minst tio gånger byggårstakten. Fullt rimligt och skulle minska missbruket radikalt.

Dels genom att villkora det. Om tex kommunen hade en skyldighet att ta ställning till en markägares föreslagna plan och själva bekosta värdeförlusterna vid godtyckliga negativa svar, skulle man fortfarande ha kvar monopolet. Men risken för det extrema missbruket skulle minska. Monopolet skulle vara mindre extremt.

Detta är inga extrema åtgärder. Det är den svenska lagstiftningen som är extrem. Inget civiliserat land har motsvarande.


Schweiz?

För övrigt vidhåller jag att ett monopol är ett monopol - det kan inte vara "lite monopol", då är det inte ett monopol.
Att sedan monopolet kan omfatta olika sektorer är en helt annan sak. I Sverige har vi till exempel statligt monopol på detaljhandelsförsäljning av rusdrycker men inte på att bedriva universitetsundervisning, för att ta två vitt skilda exempel. I många andra länder råder det motsatta förhållandet, för övrigt...

Frågan om vilka bestämmelser en detaljplan får innehålla är inte en fråga om "mer eller mindre" monopol, och har inte heller så mycket med denna tråds ämne att göra. Men det verkar skribenten ha urbota svårt att få in i huvet!

den alltid lika överseende
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » ons 13 sep, 2017 14:13

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Avgången från Bålsta kl. 1:20 på helgdagar verkar saknas i sammanställningen (om den fortfarande uppdateras).


Jag har nog inte bara lagt upp den rättelsen (tack för den, fanns nog inte med i de första förslagen). Jag kommer göra en extrakoll sedan i september när tågplanen fastställs att allt är med.


Det verkar ha blivit fel avgångstid i Kungsängen. Borde vara 1:31 istället för 2:01.
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » ons 13 sep, 2017 17:01

Lars_L skrev:och så här skulle kompletteringen av nattbusslinjer som går hela natten behöva se ut (de nattbusslinjer som inte trafikerar Stockholms centrala delar utan redan idag kompletterar utbudet oberäknat, såsom 515 (som även har en annan funktion) och 199)

Norr om stan:
580 (1 omlopp i timmestrafik)
583 (1 omlopp i timmestrafik)
536 (1 omlopp i timmestrafik)
568 (1 omlopp i timmestrafik)
553 (1 omlopp i timmestrafik)
559 (1 omlopp i timmestrafik)
Söder om stan
807 (3 omlopp i halvtimmestrafik)
834 (1 omlopp i timmestrafik)
837 (Handelns närsjukhus-Jordbro), 1 omlopp
144 (hela sträckan - idag bara enkelriktad Fruängen-Älvsjö), 3 omlopp halvtimmestafik
704 (Flemingsberg-Björnkulla) - 1 omlopp

Totalt ca 15 omlopp. Besparingen ligger på omkring 35 omlopp. Här finns förstås några som är tveksamma åt båda håll och i något fall kanske det är bättre att bara ha trafik i ena riktningen och då kunna erbjuda halvtimmestrafik till samma kostnad - alternativt att man gör en nattvariant som "ringlinje"


Intressant förslag! Ja, det är rimligt att behålla vissa nattbussar (främst 697, 199 och 515).

På Södertäljegrenen försvinner 791 och 794. 144 kompletterar mellan Gullmarsplan och Fruängen (detta blir en stor förbättring som möjliggör nattresor på tvären utan att behöva åka runt halva stan). 704 kompletterar mellan Flemingsberg och Björnkulla (detta blir en stor förbättring då 794 inte går ända till Björnkulla). Dessutom kompletterar 172 i Huddinge (detta är oberoende av pendeltåget men minskar behovet av nattbussarna). En enorm förbättring över lag.
På Nynäsgrenen försvinner 892 och 893. 828 finns redan som en lokal nattlinje i Trångsund och Skogås. 807 ersätter första halvan av 892 (stor förbättring då 892 skippar Svartbäcken). 834 ger en alternativ väg till Brandbergen (tvärförbindelser är bra). 837 ersätter andra halvan av 892 (resan går snabbare även med byte). Pendeltåget ersätter 893 (snabbare resa för de flesta), men bör även kompletteras med 830 (detta glömdes bort här). Stora förbättringar på många håll.
På Bålstagrenen försvinner 591. 553 kompletterar i Viksjö och 559 kompletterar i Brunna. Mycket snabbare resa för de flesta, men bör även kompletteras med 540 (detta glömdes bort här). Stora förbättringar.
På Märstagrenen försvinner 592, 593, 598 och 599. 592 ersätts av 580 (Valsta). 593 ersätts av 583 (Arlanda) samt pendeltåg till Märsta och Uppsala. 598 ersätts av 536 (Bollstanäs). 599 ersätts av 568 (Brunnby Vik). Återigen stora förbättringar.

Pendeltågsnattbussar är helt enkelt ingen bra idé!
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav roggek » ons 13 sep, 2017 18:03

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:och så här skulle kompletteringen av nattbusslinjer som går hela natten behöva se ut (de nattbusslinjer som inte trafikerar Stockholms centrala delar utan redan idag kompletterar utbudet oberäknat, såsom 515 (som även har en annan funktion) och 199)

Norr om stan:
580 (1 omlopp i timmestrafik)
583 (1 omlopp i timmestrafik)
536 (1 omlopp i timmestrafik)
568 (1 omlopp i timmestrafik)
553 (1 omlopp i timmestrafik)
559 (1 omlopp i timmestrafik)
Söder om stan
807 (3 omlopp i halvtimmestrafik)
834 (1 omlopp i timmestrafik)
837 (Handelns närsjukhus-Jordbro), 1 omlopp
144 (hela sträckan - idag bara enkelriktad Fruängen-Älvsjö), 3 omlopp halvtimmestafik
704 (Flemingsberg-Björnkulla) - 1 omlopp

Totalt ca 15 omlopp. Besparingen ligger på omkring 35 omlopp. Här finns förstås några som är tveksamma åt båda håll och i något fall kanske det är bättre att bara ha trafik i ena riktningen och då kunna erbjuda halvtimmestrafik till samma kostnad - alternativt att man gör en nattvariant som "ringlinje"


Intressant förslag! Ja, det är rimligt att behålla vissa nattbussar (främst 697, 199 och 515).

På Södertäljegrenen försvinner 791 och 794. 144 kompletterar mellan Gullmarsplan och Fruängen (detta blir en stor förbättring som möjliggör nattresor på tvären utan att behöva åka runt halva stan). 704 kompletterar mellan Flemingsberg och Björnkulla (detta blir en stor förbättring då 794 inte går ända till Björnkulla). Dessutom kompletterar 172 i Huddinge (detta är oberoende av pendeltåget men minskar behovet av nattbussarna). En enorm förbättring över lag.
På Nynäsgrenen försvinner 892 och 893. 828 finns redan som en lokal nattlinje i Trångsund och Skogås. 807 ersätter första halvan av 892 (stor förbättring då 892 skippar Svartbäcken). 834 ger en alternativ väg till Brandbergen (tvärförbindelser är bra). 837 ersätter andra halvan av 892 (resan går snabbare även med byte). Pendeltåget ersätter 893 (snabbare resa för de flesta), men bör även kompletteras med 830 (detta glömdes bort här). Stora förbättringar på många håll.
På Bålstagrenen försvinner 591. 553 kompletterar i Viksjö och 559 kompletterar i Brunna. Mycket snabbare resa för de flesta, men bör även kompletteras med 540 (detta glömdes bort här). Stora förbättringar.
På Märstagrenen försvinner 592, 593, 598 och 599. 592 ersätts av 580 (Valsta). 593 ersätts av 583 (Arlanda) samt pendeltåg till Märsta och Uppsala. 598 ersätts av 536 (Bollstanäs). 599 ersätts av 568 (Brunnby Vik). Återigen stora förbättringar.

Pendeltågsnattbussar är helt enkelt ingen bra idé!


Jag är mer orolig för vilka bussförare som frivilligt kommer att ställa upp på dessa arbetsförsämringar? Det är därför vi till mångt och mycket har nattbussar, ALLA vill inte jobba natt!

Sen undrar jag också vilka som i slutändan får betala detta "bussupplägg" med höjda biljettpriser...Jag (och säkert flera med mig) vill det helst inte!
Förbättringar i all ära, men Enceladus lever i en främmande verklighetsuppfattning med kostnader och löner, OB, personal, bränsle, underhåll av fordon m m...
Vore kul om Dr Nöjdh kunde ge en ordination! :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » ons 13 sep, 2017 18:34

roggek skrev:Jag är mer orolig för vilka bussförare som frivilligt kommer att ställa upp på dessa arbetsförsämringar? Det är därför vi till mångt och mycket har nattbussar, ALLA vill inte jobba natt!

Sen undrar jag också vilka som i slutändan får betala detta "bussupplägg" med höjda biljettpriser...Jag (och säkert flera med mig) vill det helst inte!
Förbättringar i all ära, men Enceladus lever i en främmande verklighetsuppfattning med kostnader och löner, OB, personal, bränsle, underhåll av fordon m m...
Vore kul om Dr Nöjdh kunde ge en ordination! :cheesygrin:


Detta förslag sparar cirka 30 bussomlopp...
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » ons 13 sep, 2017 21:37

roggek skrev:
Jag är mer orolig för vilka bussförare som frivilligt kommer att ställa upp på dessa arbetsförsämringar? Det är därför vi till mångt och mycket har nattbussar, ALLA vill inte jobba natt!

Sen undrar jag också vilka som i slutändan får betala detta "bussupplägg" med höjda biljettpriser...Jag (och säkert flera med mig) vill det helst inte!
Förbättringar i all ära, men Enceladus lever i en främmande verklighetsuppfattning med kostnader och löner, OB, personal, bränsle, underhåll av fordon m m...
Vore kul om Dr Nöjdh kunde ge en ordination! :cheesygrin:


Det är väl bra att vi tänker på ekonomin. Men här handlade det ju om att spara in ca 30 nattomlopp i helgtrafiken på bussar för att ersätta med pendeltåg. Jag har dock ganska bra kontroll på vad det kostar att köra buss och tåg. Sedan är alltid en fråga vad man ska räkna in. Och inget säger ju att man ens behöver utöka antalet vagnskilometer totalt per år.

Men ett sådant här förslag skulle väl spara in omkring 9-10 miljoner per år åt Trafikförvaltningen och i gengäld kosta ca 12-15 miljoner mer (exklusive ökade biljettintäkter). Men jag vill påpeka att vi återigen talar om en årsbudget för Trafikförvaltningen på ca 20 miljarder. Detta kan ju ställas bara mot satsningen nu på busstrafik för 110 miljoner, där man säkert har fått gått med på ett dyrt tilläggsavtal till Nobina, då man med detta blir tvungen att frångå huvudprincipen i avtalet.

För att förstå när man pratar om kostnader i kollektivtrafik, så är det så att kostnaden för att köra mer utanför dim. tid är väldigt låg, medan kostnaden är väldigt hög för att öka under maxtimmen - och framförallt inom spårtrafiken köpa in fler vagnar. Sedan kan man ha avtal som inte alla gånger helt tar hänsyn till detta. Men det är en annan sak. Utan andra besparingar kanske det här skulle utöka det totala vagnsutnyttjandet med ca 2 procent.

Jag är för en effektiv kollektivtrafik, men som ger mycket för pengarna. Finns rätt stora pengar att spara in på att styra kollektivtrafiken bättre. Men totalt tror jag inte ens alla de förslag jag någonsin givet här tillsammans skulle kosta mer än de över 100 miljoner som föreslås till busstrafiken nu (en satsning jag förvisso inte har något emot).

Däremot har det alltid låtit från Trafikförvaltningen att allt är så dyrt att utöka. Sedan när man gör utökningarna så går satsningarna oftast inte ens att utläsa i ökade driftskostnader på totalen. Inte minst hittar man ju oftast också något annat sätt att lägga in besparingarna. Såsom i t-banan där man nuförtiden på gröna linjen kör med korta tåg på lördagsmorgnar före klockan 11.00. Är ju utmärkt att köra korta tåg då, och istället långa tåg efter klockan 20.00 på lördagskvällen.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » fre 15 sep, 2017 14:36

Jag tänkte jämföra antalet tåg som vänder i City mellan de två uppläggen.

T17 skrev:Följande tåg avslutar sin resa i City på vardagar: från Märsta 0:44, från Nynäshamn 0:56, från Bålsta 1:02, från Uppsala 1:21 (totalt 4 ankomster)
Följande tåg avslutar sin resa i City på helgdagar: från Nynäshamn 1:56, från Bålsta 2:02, från Märsta 2:14, från Södertälje 2:14 (totalt 4 ankomster)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på vardagar: mot Uppsala 4:09 och 4:39, mot Märsta 4:46 och 5:16, mot Södertälje 4:46 och 5:16, mot Bålsta 4:58, mot Nynäshamn 5:04 (totalt 8 avgångar)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på helgdagar: mot Nynäshamn 5:04, mot Märsta 5:16 och 5:46, mot Södertälje 5:16 och 5:46, mot Bålsta 5:28, mot Västerhaninge 5:34 (totalt 7 avgångar)


T18 skrev:Följande tåg avslutar sin resa i City på vardagar: från Bålsta 0:29 och 0:59, från Nynäshamn 0:44, från Uppsala 0:48 och 1:18, från Södertälje 0:55, från Västerhaninge 1:14 (totalt 7 ankomster)
Följande tåg avslutar sin resa i City på helgdagar: från Bålsta 1:59, från Märsta 2:03, från Västerhaninge 2:14, från Södertälje 2:25 (totalt 4 ankomster)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på vardagar: mot Uppsala 4:12 och 4:42, mot Bålsta 4:46, mot Nynäshamn 4:46 och 5:16, mot Södertälje 4:50, mot Märsta 4:57, mot Tungelsta 5:01 (totalt 8 avgångar)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på helgdagar: mot Nynäshamn 5:01, mot Bålsta 5:16, mot Södertälje 5:20 och 5:50, mot Märsta 5:27, mot Västerhaninge 5:31 (totalt 6 avgångar)


Blir det inte onödigt många tomkörningar på vardagsnätter? 0:29-tåget borde ju kunna fortsätta till Västerhaninge utan några större problem, speciellt då det går ett tåg mot Älvsjö sex minuter senare. 0:44-tåget borde också kunna fortsätta till Bålsta, liksom 0:48-tåget till Södertälje. Tåglägena finns som sagt redan för tomkörning till depåerna (ibland med visst uppehåll i City).
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lennart Petersen » fre 15 sep, 2017 20:02

Enceladus skrev:Jag tänkte jämföra antalet tåg som vänder i City mellan de två uppläggen.

T17 skrev:Följande tåg avslutar sin resa i City på vardagar: från Märsta 0:44, från Nynäshamn 0:56, från Bålsta 1:02, från Uppsala 1:21 (totalt 4 ankomster)
Följande tåg avslutar sin resa i City på helgdagar: från Nynäshamn 1:56, från Bålsta 2:02, från Märsta 2:14, från Södertälje 2:14 (totalt 4 ankomster)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på vardagar: mot Uppsala 4:09 och 4:39, mot Märsta 4:46 och 5:16, mot Södertälje 4:46 och 5:16, mot Bålsta 4:58, mot Nynäshamn 5:04 (totalt 8 avgångar)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på helgdagar: mot Nynäshamn 5:04, mot Märsta 5:16 och 5:46, mot Södertälje 5:16 och 5:46, mot Bålsta 5:28, mot Västerhaninge 5:34 (totalt 7 avgångar)


T18 skrev:Följande tåg avslutar sin resa i City på vardagar: från Bålsta 0:29 och 0:59, från Nynäshamn 0:44, från Uppsala 0:48 och 1:18, från Södertälje 0:55, från Västerhaninge 1:14 (totalt 7 ankomster)
Följande tåg avslutar sin resa i City på helgdagar: från Bålsta 1:59, från Märsta 2:03, från Västerhaninge 2:14, från Södertälje 2:25 (totalt 4 ankomster)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på vardagar: mot Uppsala 4:12 och 4:42, mot Bålsta 4:46, mot Nynäshamn 4:46 och 5:16, mot Södertälje 4:50, mot Märsta 4:57, mot Tungelsta 5:01 (totalt 8 avgångar)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på helgdagar: mot Nynäshamn 5:01, mot Bålsta 5:16, mot Södertälje 5:20 och 5:50, mot Märsta 5:27, mot Västerhaninge 5:31 (totalt 6 avgångar)


Blir det inte onödigt många tomkörningar på vardagsnätter? 0:29-tåget borde ju kunna fortsätta till Västerhaninge utan några större problem, speciellt då det går ett tåg mot Älvsjö sex minuter senare. 0:44-tåget borde också kunna fortsätta till Bålsta, liksom 0:48-tåget till Södertälje. Tåglägena finns som sagt redan för tomkörning till depåerna (ibland med visst uppehåll i City).


Det kan ju låta lätt att förlänga tågen i stället för tomkörning men det förutsätter väl också att man har igång ett rätt stort maskineri med anslutningsbussar och bemannade stationer. Som kostar en del, men man kan ju alltid fundera över nyttan och om det är motiverat av den anledningen.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1737
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster