Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav bda157 » tor 24 aug, 2017 21:43

Inge skrev:
bda157 skrev:Att hoppa över Sundbyberg hade inte alls varit bra, det är ju en av de större stationerna i nätet.
Är det verkligen det? Större än Bålsta kanske, men knappast större än Enköping och Västerås.
bda157 skrev:De finns väl inget samband mellan mellan behov av två plattformat i Sundbyberg resp Odenplan. Den andra plattformen i Sundbyberg är ju till för regionaltåg, inte för pendeltåg.
Skulle nog snarare påstå att sambandet är mycket starkt. Det går inte att få igenom fler tåg i Sundbyberg utan att man först har dubblerat plattformarna vid Odenplan, Södra och Årsta. Regionaltågen mot Västerås tar mindre plats än pendeltågen mot Märsta och Uppsala. Det även med hänsyn taget till framtida förtätning av regionaltågstrafiken.


Du resonerar som om tåg alltid är i tid. Det blir från december under 6-7 timmar om dygnet 7,5-minuterstrafik med pendeltåg. Däremellan skall således fjärrtåg och regionaltåg klämmas in. Minsta försening så blir det följdverkningar.
bda157
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 13 jan, 2009 19:08

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 25 aug, 2017 6:00

bda157 skrev:
Inge skrev:
bda157 skrev:Att hoppa över Sundbyberg hade inte alls varit bra, det är ju en av de större stationerna i nätet.
Är det verkligen det? Större än Bålsta kanske, men knappast större än Enköping och Västerås.
bda157 skrev:De finns väl inget samband mellan mellan behov av två plattformat i Sundbyberg resp Odenplan. Den andra plattformen i Sundbyberg är ju till för regionaltåg, inte för pendeltåg.
Skulle nog snarare påstå att sambandet är mycket starkt. Det går inte att få igenom fler tåg i Sundbyberg utan att man först har dubblerat plattformarna vid Odenplan, Södra och Årsta. Regionaltågen mot Västerås tar mindre plats än pendeltågen mot Märsta och Uppsala. Det även med hänsyn taget till framtida förtätning av regionaltågstrafiken.


Du resonerar som om tåg alltid är i tid. Det blir från december under 6-7 timmar om dygnet 7,5-minuterstrafik med pendeltåg. Däremellan skall således fjärrtåg och regionaltåg klämmas in. Minsta försening så blir det följdverkningar.


Det finns ingen anledning att två tåg i timmen mot Västerås utgående från Centralen skall ha svårare att passa luckorna än tio tåg under samma period mot Märsta/Uppsala utgående från diverse förorter.

Nej jag tror inte att alla tåg går i tid och framförallt inte SJs, varifrån får du det? Men hur mycket sämre än sämst och sämre än alla andra skall man i så fall behöva ta hänsyn till att det är, om du menar att dessa två tåg skulle ha svårare än de tio pendeltågen? Det är precis samma luckor det handlar om.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » tor 31 aug, 2017 17:23

Det kan bli regionaltågsstationer i både Barkarby och Sundbyberg: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... oTzVl4Zig/

Om några år kan Stockholmsregionen alltså få riktiga regionaltåg, åtminstone på en av grenarna!
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » tis 05 sep, 2017 1:16

Alternativet att ansluta Mälarbanan till Ostkustbanan verkar diskuteras en hel del i den här tråden. Detta skulle kräva en lång tunnel och sexspår på Ostkustbanan. Antagligen hade det kostat mer än fyrspåret Barkarby–Tomteboda och tunnelbanan Akalla–Barkarby tillsammans. Och hur stor nytta skulle det egentligen bli med en förbindelse mellan Barkarby och Kista där bara regionaltåg kan gå? Regionaltåget i Märsta har nästan inga påstigande trots att det borde vara ett bättre alternativ än pendeltåget. Börjar man även köra pendeltåg i denna tunnel uppstår samma problem som man har idag. Det skulle alltså bli buss för en stor majoritet av resenärerna. Nej, tunnelbana är helt klart ett bättre val för en förbindelse som har en lokal funktion.
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » tis 05 sep, 2017 6:07

Enceladus skrev:Alternativet att ansluta Mälarbanan till Ostkustbanan verkar diskuteras en hel del i den här tråden. Detta skulle kräva en lång tunnel och sexspår på Ostkustbanan. Antagligen hade det kostat mer än fyrspåret Barkarby–Tomteboda och tunnelbanan Akalla–Barkarby tillsammans. Och hur stor nytta skulle det egentligen bli med en förbindelse mellan Barkarby och Kista där bara regionaltåg kan gå? Regionaltåget i Märsta har nästan inga påstigande trots att det borde vara ett bättre alternativ än pendeltåget. Börjar man även köra pendeltåg i denna tunnel uppstår samma problem som man har idag. Det skulle alltså bli buss för en stor majoritet av resenärerna. Nej, tunnelbana är helt klart ett bättre val för en förbindelse som har en lokal funktion.

Det skulle naturligtvis inte bli dyrare än både Sundbybergstunnel och tunnelbana. Du hittar ju bara på.

Sundbybergstunneln är i sig extremt dyr och nästan varje alternativ torde bli billigare än den ensam.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav BSB101 » tis 05 sep, 2017 6:45

Då det redan idag finns behov av sex spår på Ostkustbanan är det nog åtta spår vi pratar om ett läge där vi ska koppla på ännu en bana. Spår som verken Sollentuna eller Solna skulle godkänna byggdes som ytspår vilket återstår en tunnel. Man ska komma ihåg att både Stockholm och Sollentuna kommer förtäta änmer i Kista/Helenelund vilket gör att det blir svårt att koppla på några spår där i ytläget (vilket ändå blir återslutet då fortsatta spår in mot Stockholm ändå måste byggas i tunnel).
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » tis 05 sep, 2017 6:57

BSB101 skrev:Då det redan idag finns behov av sex spår på Ostkustbanan är det nog åtta spår vi pratar om ett läge där vi ska koppla på ännu en bana. Spår som verken Sollentuna eller Solna skulle godkänna byggdes som ytspår vilket återstår en tunnel. Man ska komma ihåg att både Stockholm och Sollentuna kommer förtäta änmer i Kista/Helenelund vilket gör att det blir svårt att koppla på några spår där i ytläget (vilket ändå blir återslutet då fortsatta spår in mot Stockholm ändå måste byggas i tunnel).

Det är ju sex spår idag och de skulle räcka länge. Möjligen skulle man behöva vara lite mer dynamisk i användningen. Dvs att två spår inte kunde vara reservade för transporterna till Hagalund hela tiden.

Men man ska också komma ihåg att man skulle ha mellan 20 till 30 miljarder att bygga för. Det räcker tull väldigt mycket. Den lösning man idag förordar är extremt dyr.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav TKO » tis 05 sep, 2017 9:18

Och med dessa ord från forumets ledande experter på bygglagstiftning, kapacitetsplanering, övergripande samhällsekonomiska frågan samt SIM-kort får vi väl en gång för alla anse debatten avslutat. Självklart är det bäst och billigast att dra in Västeråsbanan via Hagalund! Den nuvarande banan kanske kan användas för trafik mot Kyrkhamn, ett annat av skribentens mycket realistiska favoritprojekt...

Nog med förslag?

Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav duga » tis 05 sep, 2017 18:54

Enceladus skrev:Regionaltåget i Märsta har nästan inga påstigande trots att det borde vara ett bättre alternativ än pendeltåget.


Jag tycker mig ha noterat att antalet på- och avstigande på SJ:s Regionaltåg i Märsta ökat senaste 2-3 åren. Hur fördelningen mellan SJ och SL utvecklats törs jag inte uttala mig om. Restiden Märsta - Stockholm förlängdes från 36 till 38 minuter härom året.
Spårväg i Uppsala!
duga
 
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 29 aug, 2004 0:21
Ort: Uppsala

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » tis 05 sep, 2017 20:38

duga skrev:Jag tycker mig ha noterat att antalet på- och avstigande på SJ:s Regionaltåg i Märsta ökat senaste 2-3 åren. Hur fördelningen mellan SJ och SL utvecklats törs jag inte uttala mig om. Restiden Märsta - Stockholm förlängdes från 36 till 38 minuter härom året.


Enligt en åtgärdsvalsstudie från Trafikverket har pendeltåget 6 400 påstigande per dag medan regionaltåget har 700. Och SJ:s andel kommer knappast att öka när SL börjar köra snabbtåg till Märsta nästa år. Nej, regionaltåget har varit ett komplett misslyckande i Stockholmsregionen (främst av politiska skäl). Det vore i alla fall helt orimligt att bygga en tunnel bara för detta trafikslag.
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav duga » tis 05 sep, 2017 21:16

Enceladus skrev:
duga skrev:Jag tycker mig ha noterat att antalet på- och avstigande på SJ:s Regionaltåg i Märsta ökat senaste 2-3 åren. Hur fördelningen mellan SJ och SL utvecklats törs jag inte uttala mig om. Restiden Märsta - Stockholm förlängdes från 36 till 38 minuter härom året.


Enligt en åtgärdsvalsstudie från Trafikverket har pendeltåget 6 400 påstigande per dag medan regionaltåget har 700. Och SJ:s andel kommer knappast att öka när SL börjar köra snabbtåg till Märsta nästa år. Nej, regionaltåget har varit ett komplett misslyckande i Stockholmsregionen (främst av politiska skäl). Det vore i alla fall helt orimligt att bygga en tunnel bara för detta trafikslag.


Siffran 700 gäller för 2012, och jag pratar om de senaste 2-3 åren. När bostadspriserna blir allt mer absurda hamnar medelklassen allt längre ut och sedan några år har utträngningen nått Märsta. Medelklassen har råd att betala mer för snabbare resa.

Att SL kör på 33 i stället för 38 minuter kommer inte locka över särskilt många som vant sig med 20 minuters restid. Idag kostar TIM (SJ + SL) 1928 kr, med Movingo hamnar priset på 1600 kr. Snarare lär fler byta till SJ. http://www.malab.se/wp-content/uploads/ ... 170419.pdf


En sak är vi överens om: någon tunnel ska inte till.
Spårväg i Uppsala!
duga
 
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 29 aug, 2004 0:21
Ort: Uppsala

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav BSB101 » ons 06 sep, 2017 9:20

Inge skrev:
BSB101 skrev:Då det redan idag finns behov av sex spår på Ostkustbanan är det nog åtta spår vi pratar om ett läge där vi ska koppla på ännu en bana. Spår som verken Sollentuna eller Solna skulle godkänna byggdes som ytspår vilket återstår en tunnel. Man ska komma ihåg att både Stockholm och Sollentuna kommer förtäta änmer i Kista/Helenelund vilket gör att det blir svårt att koppla på några spår där i ytläget (vilket ändå blir återslutet då fortsatta spår in mot Stockholm ändå måste byggas i tunnel).

Det är ju sex spår idag och de skulle räcka länge. Möjligen skulle man behöva vara lite mer dynamisk i användningen. Dvs att två spår inte kunde vara reservade för transporterna till Hagalund hela tiden.


Från Kista/Helenelund (där du föreslår att man ska koppla på) finns inte sex spår utan fyra spår. Två till spår behövs redan utan att koppla på en bana till vilket gör att det behövs åtta spår varav en hel del i tunnel vilket gör det dyrt. Om nu inte du har någon lösning på hur man ska kunna lägga ytspår för påkoppling i Kista/Helenelund mitt i ett område där inblandade kommuner planerar för en kraftig bebyggelse.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » ons 06 sep, 2017 10:32

BSB101 skrev:
Inge skrev:
BSB101 skrev:Då det redan idag finns behov av sex spår på Ostkustbanan är det nog åtta spår vi pratar om ett läge där vi ska koppla på ännu en bana. Spår som verken Sollentuna eller Solna skulle godkänna byggdes som ytspår vilket återstår en tunnel. Man ska komma ihåg att både Stockholm och Sollentuna kommer förtäta änmer i Kista/Helenelund vilket gör att det blir svårt att koppla på några spår där i ytläget (vilket ändå blir återslutet då fortsatta spår in mot Stockholm ändå måste byggas i tunnel).

Det är ju sex spår idag och de skulle räcka länge. Möjligen skulle man behöva vara lite mer dynamisk i användningen. Dvs att två spår inte kunde vara reservade för transporterna till Hagalund hela tiden.


Från Kista/Helenelund (där du föreslår att man ska koppla på) finns inte sex spår utan fyra spår. Två till spår behövs redan utan att koppla på en bana till vilket gör att det behövs åtta spår varav en hel del i tunnel vilket gör det dyrt. Om nu inte du har någon lösning på hur man ska kunna lägga ytspår för påkoppling i Kista/Helenelund mitt i ett område där inblandade kommuner planerar för en kraftig bebyggelse.

Det är du själv som hittat på att man skulle koppla in spår vid Helenelund. Det har förvisso förekommit förslag längre norrut, men någon T-korsning för tåg vid Helenelund har veterligen ingen annan än du funderat kring.

Det främsta alternativet till fyrspår längs Mälarbanan var via Kista och ut ur berget ungefär vid Överjärva gård. Just där är faktiskt sex spår även om en viss utbyggnad behövs precis förbi Ulriksdal.

Även ett förslag med inkoppling längre söderut, till stickspåren vid Råsta/Hagalund förekom. Därifrån ät minst sex spår hela vägen.

Nej det behövs inga åtta spår. Västeråstågen är inte särskilt många.

Det är för övrigt inte mycket att komma med att det finns planer på bebyggelse vid stambanan. Det finns mycket mer omfattande planer längs Mälarbanan. Där behöver man dessutom riva hus för att klämma in två spår till.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » ons 06 sep, 2017 12:22

duga skrev:Siffran 700 gäller för 2012, och jag pratar om de senaste 2-3 åren. När bostadspriserna blir allt mer absurda hamnar medelklassen allt längre ut och sedan några år har utträngningen nått Märsta. Medelklassen har råd att betala mer för snabbare resa.

Att SL kör på 33 i stället för 38 minuter kommer inte locka över särskilt många som vant sig med 20 minuters restid. Idag kostar TIM (SJ + SL) 1928 kr, med Movingo hamnar priset på 1600 kr. Snarare lär fler byta till SJ. http://www.malab.se/wp-content/uploads/ ... 170419.pdf


En sak är vi överens om: någon tunnel ska inte till.


SJ verkar inte hålla med om din analys då man minskar antalet stopp i Märsta från 26 till 20 per dag. 20 minuters restid hjälper inte mycket om man måste vänta en timme på nästa tåg. Med färre stopp blir det ännu färre resande och den onda cirkeln tar aldrig slut.

I de flesta fall går det inte att konkurrera med skattesubventionerad trafik på kommersiella villkor. På lite längre sikt planerar SL att förlänga hälften av snabbtågen till Uppsala (utöver de långsamma tågen via Arlanda). Vad blir det då kvar av Uppsalapendeln? Utan samma biljettsystem missar regionaltrafiken målet - Stockholm är i princip den enda storstadsregionen som fortfarande inte insett detta.
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav TKO » ons 06 sep, 2017 13:42

Enceladus skrev:
duga skrev:Siffran 700 gäller för 2012, och jag pratar om de senaste 2-3 åren. När bostadspriserna blir allt mer absurda hamnar medelklassen allt längre ut och sedan några år har utträngningen nått Märsta. Medelklassen har råd att betala mer för snabbare resa.

Att SL kör på 33 i stället för 38 minuter kommer inte locka över särskilt många som vant sig med 20 minuters restid. Idag kostar TIM (SJ + SL) 1928 kr, med Movingo hamnar priset på 1600 kr. Snarare lär fler byta till SJ. http://www.malab.se/wp-content/uploads/ ... 170419.pdf


En sak är vi överens om: någon tunnel ska inte till.


SJ verkar inte hålla med om din analys då man minskar antalet stopp i Märsta från 26 till 20 per dag. 20 minuters restid hjälper inte mycket om man måste vänta en timme på nästa tåg. Med färre stopp blir det ännu färre resande och den onda cirkeln tar aldrig slut.

I de flesta fall går det inte att konkurrera med skattesubventionerad trafik på kommersiella villkor. På lite längre sikt planerar SL att förlänga hälften av snabbtågen till Uppsala (utöver de långsamma tågen via Arlanda). Vad blir det då kvar av Uppsalapendeln? Utan samma biljettsystem missar regionaltrafiken målet - Stockholm är i princip den enda storstadsregionen som fortfarande inte insett detta.


Jag tror den här debatten skulle vinna på om någon tog fram aktuella siffror för påstigande i Märsta. Min uppfattning är att det fortfarande är en försvinnande liten andel av resenärerna som väljer SJ för att åka till Stockholm. Men jag har inte kollat - för jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på sådant. Gäller det däremot den stolta buss 160 finns inga gränser för mina ansträngningar att hitta relevanta fakta!

/TKO
(selektivt lat)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » ons 06 sep, 2017 21:35

TKO skrev:Jag tror den här debatten skulle vinna på om någon tog fram aktuella siffror för påstigande i Märsta. Min uppfattning är att det fortfarande är en försvinnande liten andel av resenärerna som väljer SJ för att åka till Stockholm. Men jag har inte kollat - för jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på sådant. Gäller det däremot den stolta buss 160 finns inga gränser för mina ansträngningar att hitta relevanta fakta!

/TKO
(selektivt lat)


Delar nog din uppfattning (men tror din lata ambitionsnivå räcker). Vi vet sedan gammalt att kollektivtrafikresenärer är priskänsliga. En aspekt är ju också att Märstabussarna inte har passning till SJ:s pendeltåg till/från Stockholm och få bor centralt i Märsta. Det är alltså ingen som vinner någon större restid på att åka 10-minuter senare för att komma fram 8 minuter tidigare, eller får vänta 10-minuter extra på bussen - särskilt som turtätheten är sämre och man därför ändå måste har kort både på SJ och SL. Se bara hur få som åker första klass på regionaltågen. Trots att man utanför högtrafik oftast får ha nästan hela vagnen för sig själv.

Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav duga » tor 07 sep, 2017 6:44

Enceladus skrev:
duga skrev:Siffran 700 gäller för 2012, och jag pratar om de senaste 2-3 åren. När bostadspriserna blir allt mer absurda hamnar medelklassen allt längre ut och sedan några år har utträngningen nått Märsta. Medelklassen har råd att betala mer för snabbare resa.

Att SL kör på 33 i stället för 38 minuter kommer inte locka över särskilt många som vant sig med 20 minuters restid. Idag kostar TIM (SJ + SL) 1928 kr, med Movingo hamnar priset på 1600 kr. Snarare lär fler byta till SJ. http://www.malab.se/wp-content/uploads/ ... 170419.pdf


En sak är vi överens om: någon tunnel ska inte till.


SJ verkar inte hålla med om din analys då man minskar antalet stopp i Märsta från 26 till 20 per dag. 20 minuters restid hjälper inte mycket om man måste vänta en timme på nästa tåg. Med färre stopp blir det ännu färre resande och den onda cirkeln tar aldrig slut.

I de flesta fall går det inte att konkurrera med skattesubventionerad trafik på kommersiella villkor. På lite längre sikt planerar SL att förlänga hälften av snabbtågen till Uppsala (utöver de långsamma tågen via Arlanda). Vad blir det då kvar av Uppsalapendeln? Utan samma biljettsystem missar regionaltrafiken målet - Stockholm är i princip den enda storstadsregionen som fortfarande inte insett detta.


Du har rätt i att en del drabbas av färre avgångar.

Uppsalapendeln blir kvar eftersom en majoritet tycker restiden är så pass viktig att man hellre väljer 30-38 minuter än 54 minuter.
Spårväg i Uppsala!
duga
 
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 29 aug, 2004 0:21
Ort: Uppsala

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav duga » tor 07 sep, 2017 6:49

Lars_L skrev:
TKO skrev:Jag tror den här debatten skulle vinna på om någon tog fram aktuella siffror för påstigande i Märsta. Min uppfattning är att det fortfarande är en försvinnande liten andel av resenärerna som väljer SJ för att åka till Stockholm. Men jag har inte kollat - för jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på sådant. Gäller det däremot den stolta buss 160 finns inga gränser för mina ansträngningar att hitta relevanta fakta!

/TKO
(selektivt lat)


Delar nog din uppfattning (men tror din lata ambitionsnivå räcker). Vi vet sedan gammalt att kollektivtrafikresenärer är priskänsliga. En aspekt är ju också att Märstabussarna inte har passning till SJ:s pendeltåg till/från Stockholm och få bor centralt i Märsta. Det är alltså ingen som vinner någon större restid på att åka 10-minuter senare för att komma fram 8 minuter tidigare, eller får vänta 10-minuter extra på bussen - särskilt som turtätheten är sämre och man därför ändå måste har kort både på SJ och SL. Se bara hur få som åker första klass på regionaltågen. Trots att man utanför högtrafik oftast får ha nästan hela vagnen för sig själv.

Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.


Restiden är samma för 1:a som för 2:a klass.

En hundralapp? SJ är 541 kr dyrare än SL/UL på sträckan Uppsala - Stockholm. SJ + SL är ca 1150 kr dyrare. Du tycks underskatta betalningsviljan för minskad restid en smula.
Spårväg i Uppsala!
duga
 
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 29 aug, 2004 0:21
Ort: Uppsala

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 7:34

Ett sätt att på ett objektivt sätt avgöra dispyten om märstabornas resvanor är att ta fram siffror som visar om resandet med SJ-tåg ökat eller minskat de senaste åren!
(Favorit i repris...)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » tor 07 sep, 2017 17:17

duga skrev:
Lars_L skrev:
TKO skrev:Jag tror den här debatten skulle vinna på om någon tog fram aktuella siffror för påstigande i Märsta. Min uppfattning är att det fortfarande är en försvinnande liten andel av resenärerna som väljer SJ för att åka till Stockholm. Men jag har inte kollat - för jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på sådant. Gäller det däremot den stolta buss 160 finns inga gränser för mina ansträngningar att hitta relevanta fakta!

/TKO
(selektivt lat)


Delar nog din uppfattning (men tror din lata ambitionsnivå räcker). Vi vet sedan gammalt att kollektivtrafikresenärer är priskänsliga. En aspekt är ju också att Märstabussarna inte har passning till SJ:s pendeltåg till/från Stockholm och få bor centralt i Märsta. Det är alltså ingen som vinner någon större restid på att åka 10-minuter senare för att komma fram 8 minuter tidigare, eller får vänta 10-minuter extra på bussen - särskilt som turtätheten är sämre och man därför ändå måste har kort både på SJ och SL. Se bara hur få som åker första klass på regionaltågen. Trots att man utanför högtrafik oftast får ha nästan hela vagnen för sig själv.

Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.


Restiden är samma för 1:a som för 2:a klass.

En hundralapp? SJ är 541 kr dyrare än SL/UL på sträckan Uppsala - Stockholm. SJ + SL är ca 1150 kr dyrare. Du tycks underskatta betalningsviljan för minskad restid en smula.


Nja. Det är ju olika faktorer som styr. Men en sak till SJ-pendelns fördel är ju att den var först. De allra priskänsligaste har ju onekligen gått över till att åka med SL, men de som idag reser med SJ har ju redan kalkylerat med den kostnaden. Det är en väldig skillnad att säga att du får sänkt pris med några hundralappar om du går med på 15-minuters längre restid, än att säga att du får 15-minuter kortare restid om du är beredd att slänga upp några hundralappar till i månaden.

Sedan står ju priset alltid i relation till reslängd och restid. Från/till Uppsala gör du ju en reell tidsvinst som är större än från/till Märsta. Just beroende på att tidsvinsten inte kan utnyttjas till något meningsfullt. Här finns ju en bekvämlighetsaspekt också.

Poängen var ju att den upplevda restiden inte blir något kortare till/från Märsta eftersom det inte finns någon bussanslutning och att du behöver ha båda korten i sådana fall. För mindre tidsvinst blir det alltså större kostnad.

Till/från Uppsala är det ändå fortfarande relativt många som kan klara sig att bara ha SJ-kortet. Därför är det mycket mer attraktivt.

Sedan har man ju också en smärtgräns för kollektiva resor som brukar sägas ligga på omkring 60-minuter. Det klarar man från Märsta ändå (på ett ungefär) men inte från/till Uppsala - om man inte skulle jobba precis vid någon av målpunkterna.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster