av Lars_L » sön 03 sep, 2017 21:21
Det fungerar ju inte så att man kan kommendera fram bostäder eller städer. Inte med mindre än att man låter staten själv bygga eller tvingar kommunerna till det. Många har väl i och för sig identifierat att det inte är speciellt smart med så mycket glesbygd mellan Västerhaninge-Nynäshamn (finns ju även längs de andra bansträckningarna på ungefär samma avstånd från stan). Men ska man bygga 20 000 bostäder totalt (utöver det som redan planeras), kommer det innebära omkring 5000 pendeltågsresenärer ytterligare i maxtimmen på Nynäsgrenen. Detta är ju förutom det som redan planeras i exempelvis Vega och andra ställen längs sträckan. Då börjar man komma över de 15 tåg i timmen, som Citybanan klarar per gren, även om man bygger dubbla plattformar vid Odenplan, Årstaberg och leder fjärr/regionaltågen vid godsspåren vid Stockholms södra.
Alltså kommer man ändå bli tvungen att låta resenärerna bussas in från områden runtomkring. I Haninge idag finns det omkring 18 000 bostäder totalt.
Trafiksituationen kommer förvisso bli sådan, att det inte kommer finnas något alternativ till att åka kollektivt för flertalet. Det finns ju inte heller där några egentliga tvärförbindelser som kommer att fungera.
Men om inte mp (eller staten) själva börjar bygga bostäder är det svårt att se hur man skulle kunna skapa en stad i den här storleken genom att peka ut ett område på en karta, så pass långt ut från stan. Tror inte Haninge har så väldigt lätt att sälja ut mark vid Vega och Järfälla har ju fått göra en hel del eftergifter för att få till bostäder vid Barkarbystaden. Dessutom är det svårt med så här stora projekt, då många gärna vill vara med och bygga några hus - men knappast mer. Stora aktörer som JM kanske kan vara intresserade av att bygga några hundra lägenheter, möjligen fler om man får dra ut på byggandet under många år.
Eftersom man dock säger att man ska hjälpa till med infrastruktur och att pendeltågstrafiken omöjligen kan svälja den här storleken på bostadsutbyggnad, så är man ju nyfiken på vad regeringen tänker på förutom att bygga ut till dubbla plattformar Odenplan-Årstaberg - som ännu inte tagits något beslut om - trots att planen redan från början varit att det kommer att behövas kring 2030 (sedan dess har ju mycket fler bostäder och verksamhet längs grenarna planerats).
Det går förstås att nå upp till samma prestanda med andra vagnar på Citybanan med bättre passagerarflöde (dörrar m.m.), men det är faktiskt billigare att bygga ut plattformarna än att köpa in nya tåg i dagsläget. Samtidigt kommer det att krävas dubbeldäckare för att klara trafiken - så det blir ju dåligt hur man än gör - nu när man inte haft tillräcklig framåtblick från början.
Nu kanske någon vill framhäva att man inte behöver ha sittplats till alla i pendeltågen. Det behövs förstås inte. Problemet är ju bara att uppehållstiderna på stationerna blir extremt mycket längre så fort passagerarutbytet (och antalet passagerare per avgång) ökar, vilket gör att antalet passagerare som systemet klarar av per timme, inte blir mycket högre trots att man räknar med ett större antal stående.
Vi kan alltså konstatera:
1. Det behövs stora infrastrukturinvesteringar för att kunna bygga dessa bostäder då kapaciteten i pendeltågsnätet är för begränsat idag. Redan utbyggnaden av Vegastaden tecknar in det utrymme som finns på bangrenen (ca 8 tåg i timmen, i alla fall med snabbtåg - annars går det att fördela resenärerna något mer jämt och klara lite högre bostadsbyggande).
2. Det behövs att staten går in som en stor bostadsbyggare för att det ska bli bostäder på de här orterna i den här digniteten. Marknaden själv kan omöjligt klara av det. Inte ens med subventioner.
3. Vägnätet klarar inte den här storleken på bebyggelse. Därför kommer belastningen på kollektivtrafiken bli hög. Ett dilemma här är att det också är svårt med tvärförbindelser mot sydväst.
4. Ytterligare ett problem är att det inte finns några affärsverksamheter här. Nog svårt att exploatera också. Så nog blir det gigantiska sovstäder allt. Man kan förstås placera ut några statliga myndigheter dit, eller bygga ett nytt universitetssjukhus eller något. Men även denna del måste nog lösas från statligt håll i sådana fall.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,