SS planerade reducerat spårvägsnät 1930

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

SS planerade reducerat spårvägsnät 1930

Inläggav Harald » ons 30 aug, 2017 16:45

På Mannaminne hittade jag denna intressanta karta som visar att SS redan 1930 planerade att lägga om en stor del av innerstadsnätet till buss. Det skulle ske när Västerbron och en ny trafikled Skeppsbron-Nybroplan var klara. Den senare blev inte av, i vart fall inte riktigt i den form som visas på kartan. Möjligen var detta orsaken till att planen inte genomfördes. Men man började ju snart att planera total nedläggning i stället. Busslinjerna är tyvärr urblekta på kartan, men det finns text som anger sträckningen.

Kartan i större format

Bild
Harald
 
Inlägg: 8014
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: SS planerade reducerat spårvägsnät 1930

Inläggav TKO » tor 31 aug, 2017 5:53

Intressant!

Förslaget berör enbart innerstadslinjerna, men jag kan inte undgå att undra hur man tänkte göra med förortslinjerna:

Brommalinjerna (12,13) - skulle dessa gå kvar i Hantverkargatan, gå i Flemminggatan eller vända tidigare, t ex vid Fridhemsplan?

Sundbybergslinjen (15) - vända vid Odenplan?

Linjerna söder om Slussen verkar inte påverkas av förslaget vad jag kan se.

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SS planerade reducerat spårvägsnät 1930

Inläggav gbd » tor 31 aug, 2017 6:30

När sätts spaden I backen? :D
gbd
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: SS planerade reducerat spårvägsnät 1930

Inläggav TKO » tor 31 aug, 2017 8:21

Inge skrev:Är lite förvånad att man så sent som 1930 inte hade klart för sig att viadukten över Rålambshovsparken skulle byggas. Det i en plan som bygger på bygget av Västerbron.

Det är också märkligt att man inte inser att de omledningsspår som måste läggas i Ringvägen för södrrortslinjerna, under bygger av Katarinatunneln, kan användas i framtiden. Istället tänker man sig uppenbarligen en linje 6 på återställda spår längs Götgatan. En återställning som aldrig kommer att ske.


Det kan ju bero på att när kartan ritades var varken Södertunneln eller Västerbron beslutade, långt mindre projekterade...

Den streckade fortsättningen av Västerbron mot Drottningholmsvägen kanske kan ses som en föregångare till den senare utförda viadukten över parken?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SS planerade reducerat spårvägsnät 1930

Inläggav TKO » tor 31 aug, 2017 8:24

En annan observation är de stora likheterna mellan denna plan och det spårvägsnät som fanns kvar 1967.
Den stora skillnaden är att det då inte gick spårvagnar på Kungsgatan, linjerna 1 & 11 i 1930 års förslag.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SS planerade reducerat spårvägsnät 1930

Inläggav Harald » tor 31 aug, 2017 15:35

Lite lustigt att linje 11 är en av de få linjer som skulle vara kvar enligt förslaget, men sedan blev den första linjen som ställdes om till trådbuss. Annars är det väl ungefär det nät som skulle finnas kvar efter de tre första i etapperna i 1939 års plan.

Det ser väl ut som man tänkte sig två anslutningar norrifrån till Västerbron, en från Fridhemsgatan och en från trakten av nuvarande Lindhagensplan. Sedan blev det bara en mellan dessa två.

I 1939 års plan skulle ju Sundbybergslinjen vända vid Odenplan, och det troligt att det var så även i denna plan. Man ville väl få ett mindre spårnät, så några spår i Hantverkargatan skulle nog inte heller finnas kvar. Det är ju rätt många innerstadslinjer mellan Fridhemsplan och Klara i förslaget, en spårvagnslinje och en busslinje i Fleminggatan (11 och E) och två busslinjer i Hantverkargatan (D och E).

En annan konstig sak är att denna karta inte har dykt upp tidigare. Jag är väl inte den förste forummedlemmen som har besökt Mannaminne.
Harald
 
Inlägg: 8014
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: SS planerade reducerat spårvägsnät 1930

Inläggav gek » tor 31 aug, 2017 20:18

TKO skrev:Brommalinjerna (12,13) - skulle dessa gå kvar i Hantverkargatan, gå i Flemminggatan eller vända tidigare, t ex vid Fridhemsplan?


1933 fanns ett förslag om att låta Brommabanorna gå via Norr Mälarstrand http://ekeving.se/r/SL/TK1930/VI.jpg
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 929
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: SS planerade reducerat spårvägsnät 1930

Inläggav Hechtwagen » tor 31 aug, 2017 21:41

Det var andra världskriget som satte stopp för dessa planer men linje 11 hann bli linje 41 bland annat.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: SS planerade reducerat spårvägsnät 1930

Inläggav TKO » fre 01 sep, 2017 8:34

Harald skrev:Lite lustigt att linje 11 är en av de få linjer som skulle vara kvar enligt förslaget, men sedan blev den första linjen som ställdes om till trådbuss. Annars är det väl ungefär det nät som skulle finnas kvar efter de tre första i etapperna i 1939 års plan.


Egentligen är 1930 års förslag mer logiskt, där behåller man spårvagnarna på de breda gatorna (Flemminggatan och Kungsgatan) men tar bort dem på den smala Hantverkargatan. Varför SS valde Flemminggatan/Kungsgatan för sina första trådbusslinjer känner jag inte till - var det kanske för att det var lämpligt att förlänga linjerna som gick där till de nybyggda områdena Stadshagen och Gärdet?