Enceladus skrev:I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror. Enligt den senaste upplagan av "Fakta om SL och länet" hade Tvärbanan 77 100 påstigande per dag år 2015 (varav 62 200 på den södra grenen). Enligt Stockholms framkomlighetsstrategi hade linje 4 cirka 60 000 påstigande per dag år 2014. Under dessa tio år har alltså Tvärbanan gått om linje 4 med råge. I år kopplas Tvärbanans två grenar ihop, och till yttermera visso förlängs linjen till Sickla, vilket borde öka ledningen ytterligare.
På lång sikt blir duellen ännu tråkigare när den västliga tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning snor en stor del av linje 4:s resande. Dessutom kan Tvärbanan komma att förlängas till Universitetet. Och då räknas inte den planerade grenen till Kista eller eventuella sammankopplingar med Spårväg Syd eller Lidingöbanan via Östlig förbindelse. Det skulle också vara intressant att jämföra med linje 160, men jag misstänker att den ligger en bra bit från linje 4, inte för att nämna Tvärbanan.
Kanske dags att komma med en mer fullständig redovisning av hur resandet utvecklats på linjerna 4, 22 och 160 under de senaste 10 åren!
Jag börjar som sej bör med linje 160, där det totala resandet "en vardag under vinterhalvåret" 2007 var 10.150. 2016 hade detta ökat till 17.300 - inte illa eller hur?
Linje 4 hade 2007 58.300 påstigande, 2016 var det 68.300 som klev på bussen. En ökning, men inte så stor.
Slutligen har vi då Tvärbanan. 2007 var antalet påstigande 44.400. Jag har tyvärr inga siffror för 2016, så vi får nöja oss med 2015. Då var det 62.200 dagliga resenärer på delen Alvik-Sickla Udde, och 14.900 påstigande på Solnadelen. Tillsammans blir det 77.100 för hela linje 22.
Vi kan då konstatera att det fortfarande är fler som åker med 4:an än med Tvärbanans södra del, och att Solnadelen har färre resenärer än linje 160!
Förhoppningsvis ökar resandet på Solnalinjen nu när det blir tätare och genomgående trafik - men resandet hittills kan inte ses annat än som en besvikelse.
Eventuellt återkommer jag med siffror som visar resandet i "mest belastade snitt" - det är mer intressant om man skall fundera på lämplig trafikform / lämpligt fordonsslag...
Thomas K Ohlsson
folkbildare