Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav BSB101 » fre 18 aug, 2017 8:42

Ute och åker skrev: Det skulle inte bli längre gångavstånd därifrån till övrig spårtrafik än vid de vindlande gångarna runt Stockholm C (kartlänk).

Att man har en mindre bra lösning på ett ställe är ett dåligt argument för att ha det på ett annat ställe.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Inge » fre 18 aug, 2017 8:54

Ute och åker skrev:
Odd skrev:Har man aldrig funderat på att i stället för att bygga fyrspår mellan Tomteboda och Barkarby, bygga ett dubbelspår mellan Solna Station och Barkarby eller kanske Ulriksdal-Barkarby?? Den skulle ju att kunna gräva ner, i varje fall delvis, och gå en sträcka som kanske skulle vara rätt enkel med cut and cover?

Jo, det är både funderat på och ordentligt utrett. Avfärdat av skäl som är historia nu. Däremot kan jag förstå skepsisen kring den dyra lösningen med nedgrävda spår genom Sundbyberg. Blir det inte så många fler regionaltåg så räcker det ju väl till med förbigångssträckan Spånga-Kallhäll, som medger två relativt störningsfria förbigångar (en vid Barkarby, en vid Jakobsberg). Man borde vara mer bekymrad över och kanske lägga pengarna på, att det inte går att köra fler pendeltåg och ha fler pendeltågsstationer söder om Uppsala förrän man får fyrspår där, för att ta ett ganska näraliggande exempel. Eller varför måste regionaltågsplattformarna vara exakt parallella med pendeltågsplattformarna vid Sundbyberg? Vad jag kan se finns det gott om utrymme lite längre söderut att anlägga regionaltågsplattformar i ytläge, om man nu vill ha sådana i Sundbyberg. Det skulle inte bli längre gångavstånd därifrån till övrig spårtrafik än vid de vindlande gångarna runt Stockholm C (kartlänk).

Historia är det väl inte. Det är ju först i höst Trafikverkets glömska att lämna in detta val till Regeringen genom den obligatoriska tillåtlighetsprövningen kommer att prövas.

I järnvägsutredning, som skulle ha tillåtlighetsprövats, var det detta alternativ som stod mot fyrspårsalternativet, efter att ett antal andra avfärdas.

Vad gäller Sundbyberg har det aldrig funnits något annat alternativ än tunnel, oavsett vad Trafikverket sökt förespegla. I Jakobsberg kunde man muta kommunen med möjligheten för fler tåg till Kallhäll. För Spånga genomfördes en ljusskygg deal med Stockholms stad som inkluderade nedgrävningen vid Gamla Stan (Citybanan). I Sundbyberg har man inte haft något att deala med. Att genomföra ett tvångsförfarande för att få till en detaljplan får ses som utsiktslöst då man i sak hade varit tvungna att bryta mot bullerriktvärden, krav på skyddszoner etcetera. Då gäller det att ha kommunen med på noterna.
Marcus L skrev:Det jag funderade på (men det är ju inte aktuellt nu) var om det skulle ha varit en poäng i att ha dragit en förgrening från Odenplan i en fortsatt bergtunnel mot Sundbyberg, med en undergjordisk station där, för att sedan ”gå upp” någonstans innan Spånga och bli ett fyrspår. Frågan är hur mycket dyrare det skulle blivit jämfört med nuvarande planer på tråg i Sundbyberg (och eventuell överdäckning genom Huvudsta).

Visst och i synnerhet som man ändå behöver bygga om Odenplan med ytterligare en plattform innan fyrspåret genom Sundbyberg kan vara till någon nytta. Dessutom med betydligt mindre störningar under byggtiden.

Det enda som talar mot är att Trafikverket skulle tappa ansiktet på grund av det redan genomföra idiotbygget vid Tomteboda.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 18 aug, 2017 9:49

Frågan om att ansluta Västeråsbanan till Norra stambanan via en ny länk över eller norr om Järvafältet har harvats i det oändliga och i många varianter. Jag tror till och med att det var med i den första regionplanen!

Så även om det återstår lite formalia torde det var riskfritt att säga "det är historia nu"...

Men snart vet vi om jag har rätt i min förmodan - då jag ej är synsk vill jag inte vara tvärsäker.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » fre 18 aug, 2017 9:56

TKO skrev:Frågan om att ansluta Västeråsbanan till Norra stambanan via en ny länk över eller norr om Järvafältet har harvats i det oändliga och i många varianter. Jag tror till och med att det var med i den första regionplanen!

Så även om det återstår lite formalia torde det var riskfritt att säga "det är historia nu"...

Men snart vet vi om jag har rätt i min förmodan - då jag ej är synsk vill jag inte vara tvärsäker.

/TKO

Ja, jo det finns ju ingen riktigt rättssäker process för att få detta prövat, vilket till och med Europadomstolen slagit ned på flera gånger.

Men den enda och halvdanna domstolsprövningen sker först i höst. Frågan har alltså ännu inte prövats överhuvudtaget.

Det var ingen sakägare i Järfälla som överklagade och som fastslagit i samband med bygget av Botniabanan måste varje sakägare vänta tills järnvägsplanen kommit till deras fastighet. (Det är alltså inte tillåtet att överklaga en felaktig eller utebliven tillåtlighetsprövning omedelbart. Däremot har sakägare rätt att överklaga en eventuellt fastställd järnvägsplan med hänvusning till felaktig tillåtlighetsprövning.) Ärendet överklagades i våras.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 18 aug, 2017 10:05

Inge skrev:
TKO skrev:Frågan om att ansluta Västeråsbanan till Norra stambanan via en ny länk över eller norr om Järvafältet har harvats i det oändliga och i många varianter. Jag tror till och med att det var med i den första regionplanen!

/TKO

Ja, jo det finns ju ingen riktigt rättssäker process för att få detta prövat, vilket till och med Europadomstolen slagit ned på flera gånger.

Men den enda och halvdanna domstolsprövningen sker först i höst. Frågan har alltså ännu inte prövats överhuvudtaget.

Det var ingen sakägare i Järfälla som överklagade och som fastslagit i samband med bygget av Botniabanan måste varje sakägare vänta tills järnvägsplanen kommit till deras fastighet. (Det är alltså inte tillåtet att överklaga en felaktig eller utebliven tillåtlighetsprövning omedelbart. Däremot har sakägare rätt att överklaga en eventuellt fastställd järnvägsplan med hänvusning till felaktig tillåtlighetsprövning.) Ärendet överklagades i våras.

Jaja...
Själv tror jag att anledningen till att det aldrig blir eller blev något av planerna på att ansluta Västeråsbanan till Norra Stambanan är att det är ett dåligt förslag!
Jag tror att det finns en risk i att se allting som konspirationer, det är lätt att missa själva sakfrågan då...

upplyser i all vänlighet
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » fre 18 aug, 2017 10:12

TKO skrev:
Inge skrev:

/TKO

Jaja...
Själv tror jag att anledningen till att det aldrig blir eller blev något av planerna på att ansluta Västeråsbanan till Norra Stambanan är att det är ett dåligt förslag!
Jag tror att det finns en risk i att se allting som konspirationer, det är lätt att missa själva sakfrågan då...

upplyser i all vänlighet
Thomas K Ohlsson
Eftersom förslaget aldrig framfördes blev det knappast utvärderat. Eller hur?

Hur totallösningen hade blivit om förslaget legat på regeringens bord när det skulle är förstås svårt att spekulera om. Men det handlade alltså om att dra regionaltågen via Kista till stambanan. Dvs med en i stor utsträckning likvärdig trafikuppgift som den tunnelbana som samtidigt låg på regeringens bord.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 18 aug, 2017 10:30

Som redan påpekats har detta och liknande alternativ varit föremål för åtskilliga utredningar.
Nån gång måste man helt enkelt inse att ens favvo-förslag inte håller i verkligheten!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » fre 18 aug, 2017 10:32

TKO skrev:Som redan påpekats har detta och liknande alternativ varit föremål för åtskilliga utredningar.
Nån gång måste man helt enkelt inse att ens favvo-förslag inte håller i verkligheten!

/TKO

Du verkar tala om Trafikverkets interna tyckande?

Nej, det håller inte för att inse något överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » mån 21 aug, 2017 21:40

Någon observation för dagen. Noterade på förmiddagen ett pendeltåg mot Västerhaninge som i Barkarby fick vänta in ett (troligen ordentligt) försenat regionaltåg. Resultatet blev två-tre minuter sent till Spånga. Missat tåglägen vid Odenplan 5-7 minuter sen till T-Centralen. Fem minuter sen därifrån. Allmänn oordning i tågföljden.

Varför gör man på detta vis? Enligt alla tänkbara prioriteringsregler skulle regionaltåget väntat. Det är också det enda rimliga, det har ju slutstation vid centralen och är därefter ur vägen. Längtade man så mycket efter att få göra en förbigång på fyrspåret att man la in den trots att regionaltåget uppenbarligen inte hann fram?

Noterade också att det återigen går godståg på Mälarbanan. Det har varit glest med dem de senaste åren, men detta såg ut som ett regelbundet containertåg. Inte bra!

Synd att man inte satsat på ett spår mellan Kungsängen och Rosersberg.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 21 aug, 2017 22:03

Vad var/är det för godståg?

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » mån 21 aug, 2017 22:09

TKO skrev:Vad var/är det för godståg?

undrar
Thomas K Ohlsson

Jag har inte fördjupat mig i det. Men det var ett containertåg på väg västerut. Gisningsvis kom det antingen från Rosersberg eller Frihamnen. Det senare är kanske det troligaste. Inte minst på grund av strejken i Göteborg.

Ytterligare en möjlighet är att man nu tycker att man har så mycket kapacitet genom stan att man körde det den vägen från Älvsjö.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 21 aug, 2017 22:29

Jag ska kolla i morgon.
Inte så troligt att det gick till/från Rosersberg - den terminalen torde vara en ekonomisk moras för Kilenkrysset.

Natti natti
önskar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » mån 21 aug, 2017 22:34

TKO skrev:Jag ska kolla i morgon.
Inte så troligt att det gick till/från Rosersberg - den terminalen torde vara en ekonomisk moras för Kilenkrysset.

Natti natti
önskar
Thomas K Ohlsson

Det verkar heta 5476 och utgå från Tomteboda. En stund innan går tåg 5472 från Frihamnen till Tomteboda. Inte otänkbart att det finns ett samband. 5476 går till Kolbäck och sedan finns ett misstänkt tåg 5473 som går till Folkesta/Eskilstuna.

Med andra ord verkar det vara ett tåg som kör containrar mellan Frihamnen och gamla TGOJ i Eskilstuna.

Ytterligare efterforskning ger vid handen att Eskilstuna logistik skryter med dagliga pendlar från hamnarna i Göteborg, Malmö och Trelleborg till sin kombiterminal. Så jo det är nog hamnstrejken i Göteborg som ligger bakom, så tillvida att man satt in ett tåg för att köra containrarna via Stockholm istället.

Men under förutsättning att min analys är korrekt verkar lösningen kortsiktig och ett sätt att uppfylla ingångna avtal och transportlösningar som utgår från Eskilstuna. Förutom att containerhanterigen i Stockholm skall flytta till Nynäshamn, så finns det ju containerhamnar i Mälaren där lastbilarna kan hämta godset direkt. Ett tåg för en så kort sträcka som Stockholm-Eskilstuna är knappast optimalt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » ons 23 aug, 2017 12:37

Då slipper jag kolla!

Jag har för mej att GC kör ett containertåg mellan centrala Göteborg och Skandiahamnen, så ibland fungerar järnvägstransport även på korta sträckor.

Dock torde vare sej den nuvarande hamnverksamheten i Frihamnen eller den planerade i Nynäshamn generera speciellt mycket järnvägstrafik annat än under speciella omständigheter som den nu rådande strejken i Göteborg. Däremot förekommer knappast linjelagd containertrafik till några mälarhamnar, så det är inte där konkurrensen finns.

Så godstrafik på Västeråsbanan är nog inget vi behöver räkna med i någon större utsträckning.

/TKO
TKO

Inläggav bda157 » ons 23 aug, 2017 21:49

Inge skrev:
Ute och åker skrev:
Odd skrev:Har man aldrig funderat på att i stället för att bygga fyrspår mellan Tomteboda och Barkarby, bygga ett dubbelspår mellan Solna Station och Barkarby eller kanske Ulriksdal-Barkarby?? Den skulle ju att kunna gräva ner, i varje fall delvis, och gå en sträcka som kanske skulle vara rätt enkel med cut and cover?

Att hoppa över Sundbyberg hade inte alls varit bra, det är ju en av de större stationerna i nätet.

Inge skrev:Jo, det är både funderat på och ordentligt utrett. Avfärdat av skäl som är historia nu. Däremot kan jag förstå skepsisen kring den dyra lösningen med nedgrävda spår genom Sundbyberg. Blir det inte så många fler regionaltåg så räcker det ju väl till med förbigångssträckan Spånga-Kallhäll, som medger två relativt störningsfria förbigångar (en vid Barkarby, en vid Jakobsberg). Man borde vara mer bekymrad över och kanske lägga pengarna på, att det inte går att köra fler pendeltåg och ha fler pendeltågsstationer söder om Uppsala förrän man får fyrspår där, för att ta ett ganska näraliggande exempel. Eller varför måste regionaltågsplattformarna vara exakt parallella med pendeltågsplattformarna vid Sundbyberg? Vad jag kan se finns det gott om utrymme lite längre söderut att anlägga regionaltågsplattformar i ytläge, om man nu vill ha sådana i Sundbyberg. Det skulle inte bli längre gångavstånd därifrån till övrig spårtrafik än vid de vindlande gångarna runt Stockholm C (kartlänk).
Historia är det väl inte. Det är ju först i höst Trafikverkets glömska att lämna in detta val till Regeringen genom den obligatoriska tillåtlighetsprövningen kommer att prövas.

I järnvägsutredning, som skulle ha tillåtlighetsprövats, var det detta alternativ som stod mot fyrspårsalternativet, efter att ett antal andra avfärdas.

Vad gäller Sundbyberg har det aldrig funnits något annat alternativ än tunnel, oavsett vad Trafikverket sökt förespegla. I Jakobsberg kunde man muta kommunen med möjligheten för fler tåg till Kallhäll. För Spånga genomfördes en ljusskygg deal med Stockholms stad som inkluderade nedgrävningen vid Gamla Stan (Citybanan). I Sundbyberg har man inte haft något att deala med. Att genomföra ett tvångsförfarande för att få till en detaljplan får ses som utsiktslöst då man i sak hade varit tvungna att bryta mot bullerriktvärden, krav på skyddszoner etcetera. Då gäller det att ha kommunen med på noterna.
Marcus L skrev:Det jag funderade på (men det är ju inte aktuellt nu) var om det skulle ha varit en poäng i att ha dragit en förgrening från Odenplan i en fortsatt bergtunnel mot Sundbyberg, med en undergjordisk station där, för att sedan ”gå upp” någonstans innan Spånga och bli ett fyrspår. Frågan är hur mycket dyrare det skulle blivit jämfört med nuvarande planer på tråg i Sundbyberg (och eventuell överdäckning genom Huvudsta).

Inge skrev:Visst och i synnerhet som man ändå behöver bygga om Odenplan med ytterligare en plattform innan fyrspåret genom Sundbyberg kan vara till någon nytta. Dessutom med betydligt mindre störningar under byggtiden.

De finns väl inget samband mellan mellan behov av två plattformat i Sundbyberg resp Odenplan. Den andra plattformen i Sundbyberg är ju till för regionaltåg, inte för pendeltåg.
bda157

Inläggav Inge » tor 24 aug, 2017 9:59

bda157 skrev:Att hoppa över Sundbyberg hade inte alls varit bra, det är ju en av de större stationerna i nätet.
Är det verkligen det? Större än Bålsta kanske, men knappast större än Enköping och Västerås.
bda157 skrev:De finns väl inget samband mellan mellan behov av två plattformat i Sundbyberg resp Odenplan. Den andra plattformen i Sundbyberg är ju till för regionaltåg, inte för pendeltåg.
Skulle nog snarare påstå att sambandet är mycket starkt. Det går inte att få igenom fler tåg i Sundbyberg utan att man först har dubblerat plattformarna vid Odenplan, Södra och Årsta. Regionaltågen mot Västerås tar mindre plats än pendeltågen mot Märsta och Uppsala. Det även med hänsyn taget till framtida förtätning av regionaltågstrafiken.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » tor 24 aug, 2017 10:52

Eftersom jag i annan tråd läser att det finns intresse för Europadomstolen skall jag redogöra lite om processen för järnvägsplanen och samtidigt göra en rättelse beträffande vad jag skrev ovan.

Bakgrunden är förstås Palme och gängets ambitioner att samla all makt hos Palme. Politiseringen av domstolsväsendet och regeringens övertagande vissa domstolsfrågor. Det är förstås en dubblering för att till säkra sig all tänkbar makt. Det Europadomstolen i första hand slagit ned på är dock det senare (Trots EUs nu hårda tag mot den mycket mildare politiserien av de Polska domstolarna. Men det kan ju bero på Donald Tusks bakgrund... Dessutom var ju inte Sverige medlem av EU vid tiden.) Europadomstolen har dock inget med EU att göra utan bevakar de mänskliga rättigheterna i Europa. Och det man specifikt slagit ned på vid ett flertal tillfällen är att Sverige fastslagit expropiering av mark utan möjlighet till domstolsprövning. Inte minst genom järnvägsplaner. Detta strider mot de mäskliga rättigheterna.

Därför infördes någon gång kring 1990 en ytterst begränsad möjlighet att rättspröva regeringsbeslut. Syftet var ju inte att egentligen uppfylla grundläggande mäskliga rättigheter. Makten ville man ha kvar hos den store ledaren, som vid det här laget hette Carlsson eller möjligen Persson. Syftet var naturligtvis att göra det svårare för Europadomstolen att göra ytterligare nedslag

I vilket fall fungerade inte detta i samband med tillåtlighetsprövning. Regeringsrätten fastslog i samband med tillåtlighetsprövningen att man inte behövde erkänna några sakägare i samband med tillåtlighetsprövningen eftersom korridoren ännu inte var tillräckligt exakt.

När sedan järnvägsplanen fastställdes ansågs regeringens fastställelsebeslut vara bundet av tillåtlighetsbeslutet varför saken inte kunde prövas... (detta hade jag missuppfattat ovan) Således bröt Sverige fortfarande mot de mänskliga rättigheterna. Men i samband med prövningen av förbifartens tillåtlighet ändrade regeringsrätten, som nu bytt namn till Högsta förvaltningsdomstolen, sin tidigare fastställda praxis och erkände sakägare även vid tillåtlighetsprövning.

För Mälarbanan har ingen tillåtlighetsprövning gjorts. Det skulle ju vara jobbigt eftersom kommunerna i en sådan ges en något starkare vetorätt än via planmonopolet. I båda fallen är vetorätten stark och i inget av fallen är den absolut. Men den är alltså något starkare vid tillåtlighetsprövning.

När regeringen sedan skulle fastställa järnvägsplanen restes frågan om den uteblivna tillåtlighetsprövningen. Regeringen fattade då två kopplade beslut. Ett om Att man inte behövde tillåtlighetsprövning (med en ytterst krystad och uppenbart felaktig motivering) samt ett om att fastställa järnvägsplanen.

Båda besluten ligger nu hos Högsta förvaltningsdomstol för handläggning. I frågan om fastställigheten av järnvägsplanen finns också några sakfrågor som i sig borde vara tillräckliga för att domstolen skall häva planen.

Sammanfattningsvis vore det inte bara bra rent sakligt om järnvägsplanen upphävdes, det vore också högst värdefullt för att stärka det svenska domstolsväsendet skamfilade rykte och i förlängningen trovärdighet.

Utifrån detta tror jag faktiskt nu att sannoliktheten för att man faktiskt upphäver planen är lite större. Kanske till och med så stor som 50/50.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 24 aug, 2017 13:12

Man behöver inte fästa något större avseende vid den kverulansparanoida smörjan ovan (i synnerhet som den anser den polska PiS-regimens angrepp på domstolsväsendet vara "milda").
Syftet var ju inte att egentligen uppfylla grundläggande mäskliga rättigheter.

Ja, hembrännarnas rättigheter är ju skamligt behandlade!

Diskussionen om svenska domstolars oberoende är däremot i sig intressant, och kräver en helt annan intellektuell behandling. Den intresserade kan ju börja med att läsa detta inlägg: http://svjt.se/svjt/2017/345
Svensk Juristtidning är iofs. en intressant läsning, inte minst därför att någon eller några skräpar ned kommentarsfälten med retorik starkt påminnande om den ovan.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » tor 24 aug, 2017 16:58

Inge skrev:
bda157 skrev:Att hoppa över Sundbyberg hade inte alls varit bra, det är ju en av de större stationerna i nätet.
Är det verkligen det? Större än Bålsta kanske, men knappast större än Enköping och Västerås.
n.

Sundbyberg är numera ett rätt stort trafiknav med Tvärbanan, tunnelbana och ett antal busslinjer och fungerar för byten till ett rätt stort område. Det har också tilkomitt många nya arbetsplatser och Sundbyberg station har växt i betydelse. Trafiken till T-banestationen har växt till stora nivåer så numera behövs två rulltrappor för ankommande tåg.
Sundbyberg är också enda station med både fjärr,regional, pendeltåg samt tvärbana och tunnelbana.
Lennart Petersen

Inläggav Odd » tor 24 aug, 2017 17:49

Inge skrev:...Bakgrunden är förstås Palme och gängets ambitioner att samla all makt hos Palme....

Jag borde ha vetat bättre än att läsa det du skriver, men som tur är så blev du väldigt oseriös tidigt vilket gjorde att jag slapp läsa resten.

(Och jag är då verkligen inte något fan av varken Palme eller sossarna/vänstern, tvärtom!)
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik