Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 04 sep, 2015 23:16

LÅ1 skrev:Sollentuna kommun är inte så förtjust i skip-stop: "Sollentuna säger nej till 'skip-stop'”.
"Alla pendeltåg ska stanna på alla stationer i Sollentuna" säger man!


Kanske inte så oväntat. De yttre kommunerna lär väl vara mer positiva och vice versa. Ungefär lika många kommuner som förlorar jämfört med som vinner på Skip-stop.

De tar väl därmed ut varandra.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav bda157 » lör 05 sep, 2015 12:13

Lars_L skrev:
bda157 skrev:Det lilla man vinner i restid på skipstop förbrukas ju helt eller delvis av att man får genomsnittligt längre väntetider till nästa avgång. Dessutom blir det rörigt. Tät turtäthet med jämna intervall mellan tågen är bäst!


Det är väl därför vissa villkor bör vara uppfyllda för att Skip-stoptåg ska vara aktuellt.
1. Relativt lång restid. Är restiden under 20-minuter är knappast skip-stop något intressant alternativ.
2. En stor variation i stationernas storlek. Där ett antal små stationer - med ytterst få resande - ger längre restid för majoriteten av resenärerna. Detta innebär att för en majoritet av resenärerna blir väntetiden densamma men restiden kortare.
3. Helst också en turtäthet som är så pass dålig (mer sällan än var 10:e minut för de som skip-stopförbindelsen vänder sig till), att man ändå planerar när man reser. Därför är ju också värdet ofta större på morgonen än eftermiddagen, då det är fler som kan planera att åka med ett visst tåg.
4. I vissa fall kan dock skip-stop vara nödvändigt för att uppnå den kapacitet som krävs - på grund av exempelvis enkelspår. Det är väl det sista här som nästan nödvändiggör att man använder sig av denna tanke på Bålstagrenen - trots att det ger liten tidsvinst. Men ska man ha det, så bör det bara gälla tågen till Bålsta, de andra resenärerna på linjen bör ha minst 10-minuterstrafik. Det går att lösa - om än det inte blir lika elegant på "Märsta-Södertäljegrenen". Dock går det även där att få till det på ett sätt att med 18 avgångar i timmen totalt, man både kan ha skip-stop och minst sex tåg i timmen från samtliga stationer (utom Uppsala-Arlanda, Bro-Bålsta och Nynäshamn-Västerhaninge.


Om 2: Med ojämna intervall mellan avgångarna blir det ofta längre väntetid även för majoriteten.

om 3: Om turtätheten är dålig så är behovet av jämna intervall mellan tågen extra stort. Då minskar ju genomsnittliga väntetiden mest.
bda157
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 13 jan, 2009 19:08

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » lör 05 sep, 2015 14:38

bda157 skrev:
Lars_L skrev:
bda157 skrev:Det lilla man vinner i restid på skipstop förbrukas ju helt eller delvis av att man får genomsnittligt längre väntetider till nästa avgång. Dessutom blir det rörigt. Tät turtäthet med jämna intervall mellan tågen är bäst!


Det är väl därför vissa villkor bör vara uppfyllda för att Skip-stoptåg ska vara aktuellt.
1. Relativt lång restid. Är restiden under 20-minuter är knappast skip-stop något intressant alternativ.
2. En stor variation i stationernas storlek. Där ett antal små stationer - med ytterst få resande - ger längre restid för majoriteten av resenärerna. Detta innebär att för en majoritet av resenärerna blir väntetiden densamma men restiden kortare.
3. Helst också en turtäthet som är så pass dålig (mer sällan än var 10:e minut för de som skip-stopförbindelsen vänder sig till), att man ändå planerar när man reser. Därför är ju också värdet ofta större på morgonen än eftermiddagen, då det är fler som kan planera att åka med ett visst tåg.
4. I vissa fall kan dock skip-stop vara nödvändigt för att uppnå den kapacitet som krävs - på grund av exempelvis enkelspår. Det är väl det sista här som nästan nödvändiggör att man använder sig av denna tanke på Bålstagrenen - trots att det ger liten tidsvinst. Men ska man ha det, så bör det bara gälla tågen till Bålsta, de andra resenärerna på linjen bör ha minst 10-minuterstrafik. Det går att lösa - om än det inte blir lika elegant på "Märsta-Södertäljegrenen". Dock går det även där att få till det på ett sätt att med 18 avgångar i timmen totalt, man både kan ha skip-stop och minst sex tåg i timmen från samtliga stationer (utom Uppsala-Arlanda, Bro-Bålsta och Nynäshamn-Västerhaninge.


Om 2: Med ojämna intervall mellan avgångarna blir det ofta längre väntetid även för majoriteten.

om 3: Om turtätheten är dålig så är behovet av jämna intervall mellan tågen extra stort. Då minskar ju genomsnittliga väntetiden mest.


Båda dessa synpunkter - som jag förvisso kan instämma i, gör just att det måste avgöras från fall till fall. Och på ett plan hänger det ihop med antagande om hur resenärer beter sig. Antaganden som ingalunda behöver tas som sanningar, eller för alltid sanna (läs: kan förändras med tiden). I korthet går det ju ut på vad resenärer gör med sin tid, det vill säga när man använder tiden mer effektivt än att stå och vänta. Traditionellt har man ju satt detta till 12 minuter. I modellerna får dock en sådan gräns en del praktiska problem, men det kan vi bortse från här. Antar man alltså att man ändå tittar i tidtabellen före resan,har inte ojämna intervall någon effekt, men skulle ett jämnt intervall innebära att den genomsnittliga väntetiden understiger sex minuter, så kommer förvisso inte modellerna att ta hänsyn till det, men troligtvis innebär det en attraktivare trafik totalt sett, även om den faktiska väntetiden därmed blir längre i genomsnitt.

Effekten blir ju dock ändå så med stationer där alla tåg stannar. Där kommer väntetiden bli totalt sett längre med ojämnt intervall. Ofta ser ju det dock olika ut längs sträckan. Problemet kan sägas ligga i att ju närmare staden man kommer, ju ojämnare blir intervallet och ju mindre blir tidsvinsten pågrund av skip-stop (få stationer kvar att hoppa över). För stationerna längre ut blir det också längre väntetid, men i gengäld kortare tid på tåget mot att inte ha skip-stop. Eftersom byte och väntetid i regel straffas högre i modellerna än att sitta på tåget, krävs ju både att det är få resenärer som ska till stationer som åks förbi, samt att tidsvinsten blir relativt god för resenärer som ska till City. Det får man alltså räkna på.

På exempelvis Mälarbanan, där Bålstatågen utan skip-stop måste gå 3-minuter efter tåget från Kungsängen om man inte har skip-stop, blir ju dock vinsten med skip-stop större och skapar en aning jämnare belastning mellan tågen. Detta måste dock ställas mot om tågen från Kungsängen bara gick från/till Kallhäll och sex minuter innan Bålstatåget (som är det andra möjliga alternativet). En sådan lösning innebär dock att Kungängen får sämre förbindelse och längre väntetid. Men troligen vinner ändå den senare lösningen, eftersom tidsvinsten på denna gren blir så kort med Skip-stop.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Odd » sön 06 sep, 2015 10:44

Minns ni när "Scudmissilen", X20 och X23 var det väl, gick i en daglig tur mellan Lapplands Väsby och Tumba i början på seklet?
Den gick ju i skip-stop, men jag vill minnas att den ofta fick vänta in tåget framför.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4074
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Bo Rengmark » tis 08 sep, 2015 23:49

Att vända tåg vid Stockholm C går väl bra vare sig man kommer in norr- eller söderinfrån. Men hur blir det med nya Stockholm City, går det att vända där? Eller Odenplan? Behovet lär väl uppstå när Sundbyberg byggs underjordiskt och förbifart hindras vissa tider.
Bo Rengmark
 
Inlägg: 173
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 10:15

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » ons 09 sep, 2015 5:57

Bo Rengmark skrev:Att vända tåg vid Stockholm C går väl bra vare sig man kommer in norr- eller söderinfrån. Men hur blir det med nya Stockholm City, går det att vända där? Eller Odenplan? Behovet lär väl uppstå när Sundbyberg byggs underjordiskt och förbifart hindras vissa tider.


Jodå, det finns växlar för sådant, men inga uppställningsspår. Så det är väl ungefär samma möjlighet som idag. Risken är väl bara att den ökande trafiken gör att det blir svårt att klara av det med god regularitet. Men man får väl förmoda att man gör det under sommaren, då man kan köra med lägre turtäthet i sådana fall. Under normal högtrafik lär nog sådana lösningar åtminstone undvikas.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav twr » ons 09 sep, 2015 11:42

Lars_L skrev:
Bo Rengmark skrev:Att vända tåg vid Stockholm C går väl bra vare sig man kommer in norr- eller söderinfrån. Men hur blir det med nya Stockholm City, går det att vända där? Eller Odenplan? Behovet lär väl uppstå när Sundbyberg byggs underjordiskt och förbifart hindras vissa tider.


Jodå, det finns växlar för sådant, men inga uppställningsspår. Så det är väl ungefär samma möjlighet som idag. Risken är väl bara att den ökande trafiken gör att det blir svårt att klara av det med god regularitet. Men man får väl förmoda att man gör det under sommaren, då man kan köra med lägre turtäthet i sådana fall. Under normal högtrafik lär nog sådana lösningar åtminstone undvikas.

När man bygger om i Sundbyberg borde man väl kunna köra upp tågen söderifrån till någonstans i trakten av Huvudsta och vända tågen där?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav ADDE » ons 09 sep, 2015 12:33

Det är idag fullt möjligt att vända tågen i Ulriksdal. På så sätt är det rätt enkelt att nå just Sundbyberg med tvärbanan fån Solna. Frågan är då om man tänker köra pendeltåg mellan Spånga och Kungsängen/Bålsta? Det finns gott om tvärgående busslinjer som ansluter till blå linjen och Märstalinjen härifrån, men Ersättningstrafik kan vara intressant. Man körde ju ersättningsbussar från Hallonbergen när Pendeltågen från Västerhaninge vände vid Stockholm C, istället för spånga.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1659
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav twr » ons 09 sep, 2015 15:00

Inge skrev:Idag använder man ju spår 14 och 15 på centtalen för vändande tåg vid liknande tillfällen. De genomgående tågen får klara sig med spår 13 och 16. Motsvarande borde gå att göra i framtiden.

Ja, förstås. Det borde jag ha insett.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav AdrianLangemar » ons 09 sep, 2015 16:19

twr skrev:
Inge skrev:Idag använder man ju spår 14 och 15 på centtalen för vändande tåg vid liknande tillfällen. De genomgående tågen får klara sig med spår 13 och 16. Motsvarande borde gå att göra i framtiden.

Ja, förstås. Det borde jag ha insett.

Ja, om bara hälften av tågen är genomgående räcker det ju förstås med ett spår i varje riktning för genomgående tåg. Fast det är viktigt med ett smart spårsystem för att undvika korsande tågvägar, så att det inte blir som nu, att ett södergående tåg som startar från spår 15 kommer i konflikt med genomgående tåg norrut på spår 16. Vet någon hur det blir i Citybanan?
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » ons 09 sep, 2015 16:40

AdrianLangemar skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Idag använder man ju spår 14 och 15 på centtalen för vändande tåg vid liknande tillfällen. De genomgående tågen får klara sig med spår 13 och 16. Motsvarande borde gå att göra i framtiden.

Ja, förstås. Det borde jag ha insett.

Ja, om bara hälften av tågen är genomgående räcker det ju förstås med ett spår i varje riktning för genomgående tåg. Fast det är viktigt med ett smart spårsystem för att undvika korsande tågvägar, så att det inte blir som nu, att ett södergående tåg som startar från spår 15 kommer i konflikt med genomgående tåg norrut på spår 16. Vet någon hur det blir i Citybanan?


Av den schematiska spårplan som presenterats verkar det som att det krävs att man kör i motspår en relativt lång sträcka för att komma in på spåret i respektive körriktning. Alls inte optimerat för detta - och är väl knappast tänkt så heller. Vid centralen i dag är det så pass många spår att det går lättare att klara körvägarna.
Med den nya lösningen ska ju först de två spåren för vardera plattform bli till ett, innan växeln till motspåret kommer. Detta kommer säkerligen alltså dra ner kapaciteten ganska mycket om vändande tåg ska planeras in.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav twr » ons 16 sep, 2015 14:51

http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... -bromsten/

Samråd har hållits om fyrspår Duvbo - Spånga. Det ska byggas 2017 till 2019. Ligger Spånga - Barkarby före eller efter det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav twr » tor 17 sep, 2015 6:49

Inge skrev:Före, men ändå inte. Vad jag förstått hoppas man på att bygga båda sträckorna samtidigt. Men det blir knappast 2017.

Ingen lagaktaftvunnen plan finns och den första delplanen (krävs fyra, två järnvägsplaner och två detaljplaner) torde bli klar för juridisk prövning först efter nyår.

Från Duvbo till Barkarby passerar man tre kommuner. Blir det till och med 6 olika planer möjligen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav twr » tor 17 sep, 2015 8:47

Inge skrev:Möjligen, men jag tror att man valt etapperna med hänsyn tagen till kommungräns. Dvs att de två järnvägsplanerna tillsammans exakt täcker sträckan genom Stockholms kommun.

Mellan Sundbyberg och Solna är det svårare eftersom tunneln kommer att komma upp en bit in i Solna hur man än gör.

Ja, det verkar stämma.

Är tidplanen alltså:

Barkarby - Kallhäll, färdigställs 2016.
Tomteboda - Huvudsta, färdigställs 2017 med Citybanans tunnel.
Duvbo - Barkarby, inleds 2017, fast förskjuts troligen.
Huvudsta - Sundbyberg - Duvbo, än så länge oklart.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 22 jan, 2016 8:02

Vet inte om vi hade en tråd allmänt om nya trafikeringen på Citybanan, men hittande inte den och det här berör ändå Mälarbanan och behovet av vändkapacitet.

Trafikverket håller ju på att bygga en stor station vid Kallhäll, med bra vändkapacitet då det finns två spår som kan användas på ett bra sätt för att vända. Med ett skip-stoptågs-upplägg är ju dock Kallhäll en station som är tänkt att hoppas över. Det gör att - förutom då ett år framåt från i höst då man kan använda Kallhäll som vändpunkt, så kommer den då inte att användas på många år. Varför har man satasat på något nu där - som inte kommer bli aktuellt att använda kanske någonsin senare?

Samtidigt vill ju Trafikförvaltningen vända 6 tåg i timmen vid Kungsängen, enligt skip-stopförslaget. Detta å sin sida ställer krav både på en tidtabell som är anpassad för detta och god regularitet. Men varför har man inte förhandlat fram att bygga ut den stationen före Kallhäll? Visst om man någongång får så bra regularitet att man kan köra 12 tåg i timmen på Bålstagrenen, så skulle man ju kunna vända ett tåg i kvarten där. Men då behövs ju fortfarande inte två mittspår - i jämförelse med att det finns ett spår i Bålsta och ett uppställningsspår bakom plattformen vid Kungsängen (om än förviss fyrspår vid stationen, vilket ändå gör att regionaltågen inte hindras av tåg på plattformen.

Gjorde en skiss på hur vändning med skip-stop skulle kunna fungera vid Kungsängen. I exemplet är det ändå ganska "tursammt" för hur det kan bli i realiteten, när hänsyn måste tas till andra än mer kritiska ställen. Men så här skulle en sådan skiss se ut:

Minuttal spår........................minuttal spår
ank. Kungsängen från city........Avgång Kungsängen mot city
05....spår 2...uppställning....... 27....spår 2
.....................fr. Bålsta....... 12....spår2
10... spår 3..........................22... spår 3
20... spår 2......till Bålsta.....................
25... spår 3......................... 37... spår 3
35... spår 2......uppställning.... 57... spår 2
...................fr.Bålsta..........42... spår 2
40... spår 3..........................52... spår 3
50... spår 2......till Bålsta......................
55... spår 3..........................07....spår 3

Som synes måste man använda samma sida för tåg till och från Bålsta och omväxlande använda spår 2 och 3 för vändande tåg. Här har jag valt lång vändtid för skip-stopttågen som vänder vid Kungsängen, då den andra lösningen skulle bli än mer kritisk. Samtidigt gör detta att uppställningspåret i princip är upptaget mestadels och kan därmed inte användas som reserv för "stopp-tågen" vid förseningar. Är det någon som tror att man i praktiken kan klara av trafiken med ett sådant här upplägg ovan? Jag tycker det verkar rätt vanskligt.

Nu kan man ju förvisso använda Kallhäll som reservplats att vända på vid förseningar. Men problemet med skip-stop då är ju att skip-stoptågen inte stannar i Kalhäll (i för sig kan man ju lika gärna lägga in extrauppehåll vid förseningar, då ju ändå "skip-stop-tåget" kommer hamna i kö bakom.) Samtidigt är det ju i och för sig en liten grupp som drabbas (de som tänkt byta till Bålsta i Kungsängen, eller lokalresenärer mellan Kallhäll och Kungsängen - och givetvis de som har Kungsängen som mål.

Mälarbanan - om man tänker skip-stop som en framtida trafikeringslösning, är ju alltså synnerligen dåligt planerad för detta, då de bra vändmöjligheterna ligger för nära stan och de är riktigt dåliga längre ut.

Givetvis kan detta lösa sig något genom att bygga till med vändspår i Bro. Men det blir ju också ett problem; ska man ha bra vändmarginal när det bara finns ett spår i Bålsta, då vändtiden där blir avgörande för vändtiden i Bro. Skulle fungera med dagens tidtabell, men det räcker med att vändmarginalen skulle vara något längre vid Bålsta, för att man skulle få stora problem, såvida man då inte bygger fyrspår förbi stationen också. Kanske nästan är nödvändigt oavsett?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav daniel_s » fre 22 jan, 2016 17:33

Man kan väl vända skip-stoptåget i Kallhäll vid förseningar? Då får de som hade tänkt åka vidare åka med nästa uppehållståg.
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav C12C3C3C12 » fre 22 jan, 2016 19:15

Största problemet är att man inte var framsynta nog för att bygga 4 spår till Kungsängen tidigare, man tänker bara så långt näsan räcker nu.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » fre 22 jan, 2016 20:15

daniel_s skrev:Man kan väl vända skip-stoptåget i Kallhäll vid förseningar? Då får de som hade tänkt åka vidare åka med nästa uppehållståg.


Jo, går väl bra i och för sig med de skip-stoptåg som vänder vid Kungsängen, men gärna inte de som går vidare till Bålsta, då det bara är halvtimmestrafik dit. Sedan känns det väl kanske ologiskt också? - enligt mitt förslag här - är det ju också de tågen som har längst vändtid. Det gäller ju också att inte förseningen ska leda till följdförseningar på de andra sträckningarna. Men väljer man istället att ha en kort vändtid vid Kungsängen för de vändande skip-stoptågen så är det en bra lösning. Problemet är väl att då kommer även det andra spåret vara blockerat under en stor del av tiden, vilket ju kan skapa ännu större problem.

Hur som helst ställer det väldigt höga krav på trafikledningen att se saker i tid. Tittar man på hur många ankomste rmed pendeltågen som är 10-15 minuter sena nuförtiden, så kommer man få det hektiskt. Och då är ju bara en liten del följdförseningar på grund av "getingmidjan".
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » lör 23 jan, 2016 9:28

Inge skrev:Att man satsat på två spår i Kallhäll tror jag mest har att göra med att merkostnaden är minimal nu, medan det blir betydligt dyrare att bygga till senare. Man har ju också upptäckt att man byggt för få spår både vid Väsby och Flemmingsberg.

Vad gäller skip-stopp tågen är de helt enkelt fel för Mälarbanan, där småstationerna redan är rensade sedan länge. Däremot kunde man förstås tänka sig ett återppnande av ett antal hållplatser som endast trafikerade av särskilda tåg från Kallhäll.


Jo, det förstås. Men det blir ju ganska bisarrt när trafiken blir ganska dålig, de närmaste 8 åren. Skip-stop är ju som sagt svårt av flera skäl, inte minst då det är så få stationer att hoppa över, men då är ju problemet desto större att den enda fungerande vändstationen är en sådan.

Sedan tror jag i och för sig man kan ha skip-stop, men mer av praktiska skäl. Tycker att Bålstatågen kan vara det, men att man kör 10-minuterstrafik från Kungsängen. Med 10-minuterstrafik måste de ändå ligga i en "lucka" som innebär att de inte ger så stor nytta av att stanna vid alla ställen, då kan tågen lika gärna åka förbi ett par mindre stationer. Men i princip håller jag med om att det inte har någon större funktion som "skip-stop"-betraktat. Förut kunde man ju utifrån resandeunderlag hoppa över Barkarby, men det kan man ju knappast göra om några år, med tanke på den extrema explosionen för området och att man senare kommer ha tunnelbanekoppling.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav twr » lör 23 jan, 2016 12:21

Inge skrev:Att man satsat på två spår i Kallhäll tror jag mest har att göra med att merkostnaden är minimal nu, medan det blir betydligt dyrare att bygga till senare. Man har ju också upptäckt att man byggt för få spår både vid Väsby och Flemmingsberg.

Vad gäller skip-stopp tågen är de helt enkelt fel för Mälarbanan, där småstationerna redan är rensade sedan länge. Däremot kunde man förstås tänka sig ett återppnande av ett antal hållplatser som endast trafikerade av särskilda tåg från Kallhäll.

Kanske Huvudsta, Solvalla, Bromsten?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron