Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav daniel_s » tis 15 aug, 2017 22:31

Hans Wibacke skrev:
gek skrev:Vad är syftet med att tända delar av plattformsbelysningen först när ett tåg kommer in på stationen? Energibesparing eller att om möjligt undvika att väntande passagerare ställer sig framför plattformsdörrarna och hindrar avstigande trafikanter?

När det gäller skyltning "kort tåg" tycker jag detta oftast fungerar även för de tåg som dessvärre är korta även under högtrafiktid.

Syftet är väl att förtydliga att ett tåg är på ingång och att visa vilka dörrar som kommer att öppnas. Om detta fyller någon funktion i praktiken, låter jag vara osagt. Det känns mer som en subtil tjusighet, typ.


Subtil, nja lite, men den påverkar folks beteende! Visst ja, kort tåg, verkar somliga tänka, andra dras liksom instinktivt till ljuset ungefär som flugor, och genom att dessa grupper börjar röra sig, så tar de också med sig de mer trögfattade.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Odd » tis 15 aug, 2017 23:15

Det hade varit lite coolt om man hade lagt in LED-ljus (!) i golvet som med en rinnande effekt skulle kunna hänvisa trafikanterna till den del av plattformen där tåget kommer att stanna när det är ett kort tåg. Med dagens teknik och kunnande så skulle hänvisningen kunna börja ske redan när föregående tåg har lämnat stationen i förhoppningsvis god tid till det korta tåget anländer.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Lennart Petersen » ons 16 aug, 2017 1:04

Odd skrev:Det hade varit lite coolt om man hade lagt in LED-ljus (!) i golvet som med en rinnande effekt skulle kunna hänvisa trafikanterna till den del av plattformen där tåget kommer att stanna när det är ett kort tåg. Med dagens teknik och kunnande så skulle hänvisningen kunna börja ske redan när föregående tåg har lämnat stationen i förhoppningsvis god tid till det korta tåget anländer.


Absolut ingen omöjlighet, och hade väl varit en kul grej om man nu tänkt på det.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Magnus Ahltorp » ons 16 aug, 2017 23:58

daniel_s skrev:
Hans Wibacke skrev:
gek skrev:Vad är syftet med att tända delar av plattformsbelysningen först när ett tåg kommer in på stationen? Energibesparing eller att om möjligt undvika att väntande passagerare ställer sig framför plattformsdörrarna och hindrar avstigande trafikanter?

När det gäller skyltning "kort tåg" tycker jag detta oftast fungerar även för de tåg som dessvärre är korta även under högtrafiktid.

Syftet är väl att förtydliga att ett tåg är på ingång och att visa vilka dörrar som kommer att öppnas. Om detta fyller någon funktion i praktiken, låter jag vara osagt. Det känns mer som en subtil tjusighet, typ.


Subtil, nja lite, men den påverkar folks beteende! Visst ja, kort tåg, verkar somliga tänka, andra dras liksom instinktivt till ljuset ungefär som flugor, och genom att dessa grupper börjar röra sig, så tar de också med sig de mer trögfattade.


Den här typen av mer subtila indikeringar är mycket bra, men de måste också kombineras med bra icke-subtila indikeringar. Subtila indikeringar är lättare för vaneresenärer att lära sig, men kan förstås även fungera på första-/sällanresenärer. Men även en vaneresenär som står på ett ställe där det inte märks så tydligt kommer missa den subtila indikeringen, t.ex. på ett ställe där bara den ena plattformshalvan syns, och skymd sikt är något av en paradgren för Stockholm City.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Inge » mån 21 aug, 2017 17:02

Dagsfärska observationsdata från Odenplan. Tågkö norrut eftermiddagsrusning.

Snittid mellan tåg: 115 sekunder

Av dessa stod tågen ungefär 55 sekunder vid station.

Från dörröppningen påbörjades tills plattformsdörrarna (exklusive tågvärdsdörren) var stängda tog det mellan 30-40 sekunder. Den längsta tiden uppmättes för ett helt fullpackat Märstatåg där alla inte kom med. I andra fall var man egentligen klara efter 20 sekunder, men dörrstägningen dröjde. Notabelt är att öppningen inte på något vis är hindrande. De flesta passagerarna klev av på under tre sekunder efter att tåget påbörjat sin dörröppning. (De var redan i klivet den halvsekund plattformsdörrarna låg efter)

Tågvärdarna tog mellan 15 och drygt 20 sekunder på sig. Dvs från det att övriga plattformsdörrar var stängda tills tåget rörde sig.

Något är det som gör att man kör in till plattform extremt sakta. Antagligen inte bara ovana utan troligen även något med signalsystemet, som verkar dåligt på att hantera kö. Utöver det är naturligtvis tågvärdsproceduren både kritisk och olämplig i sin nuvarande utformning.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Odd » mån 21 aug, 2017 17:56

Vid just T-centralen så har nog den proceduren inte någon större betydelse på just turtätheten, eftersom de ändå har lång väntetid där, men om man inför plattformsdörrar på fler stationer än även Södra Station, Årstaberg och Älvsjö, så kan man nog börja räkna på att det snart blir ett omlopp till i kostnad.

Observerade du också hur lång tid samma procedurer tar vid andra stationer, tex Södra Station eller Älvsjö?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Markus F » mån 21 aug, 2017 19:45

Det kan ju bara vara en tillfällighet att just det tåget gick sakta, men annars är det så att om signalen vid perrongkant står i stopp så får tågskyddsystemet besked om detta redan två signaler innan och tvingar då ner hastigheten till runt 50 redan vid signalen innan den som står i stopp. Vet inte om jag skulle kalla det extremt sakta, men det är ett möjligt alternativ.
Markus F
 
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 01 maj, 2017 21:33

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Inge » mån 21 aug, 2017 19:48

Ovan gällde alltså Odenplan. Dvs efter att man hade reglerat eller eventuellt inte kunnat reglera tiden vid T-centralen. Det är möjligt att turtätheten påverkades av att man kom ikapp i tidtabellen, så att de senare tågen inte gick så tätt som de kunde. Dvs att man egentligen kunde haft ett bättre snitt än 115 sekunder. Bland annat tycktes man växla tågordning på två tåg på T-centralen, dvs att ett Märstatåg körde förbi ett Bålstatåg. Jag är dock osäker på om det verkligen var så eller om informationsdystemet spelade mig ett spratt.

Faktumet att man körde in till plattform vääääldigt långsamt åt dock definitivt upp mycket tid.

Straxt efter kön, dvs straxt efter klockan 17 observerade jag också det minde fiffiga med att mitt i rusningen plötsligt köra ett kort tåg mot Bro. Folk sprang som tokar och jag han heller inte riktigt klocka manövern. Men det tog 40 sekunder från att förste man klev på tills plattformsdörrarna stängde och sedan ytterligare 20 sekunder innan man kom iväg. Därutöver tog det uppskattningsvis drygt 10 sekunder för folk att kliva av. Sammantaget förlorade man ca 15 sekunder och ett antal passagerare fick lite motion.

Det är sammantaget inte alls bra att norrgående tåg stannar längst fram vid Odenplan. För det första är plattformen längre än tågen, så redan normallånga tåg stor onödigt långt fram. Kommer det sedan ett kort tåg blir det riktigt illa. Här borde man dels flytta dörrarna bakå/söderut på det norrgående spåret, dels använda den bakre delen vid korta tåg. Dvs så att alla tåg stannar längst söderut och följaktligen mitt emot varandra och närmst tunnelbanan.

Rulltrappor och hissar till tunnelbanan var ett eget kapitel. Varför två rulltrappor uppåt och endast en nedåt i eftermiddagsrusningen? Det definitivt fler som kom från tunnelbanan och skulle med pendeln, än tvärt om. Dessutom hade man valt att endast låta den allra längst österut vara den som gick nedåt. Båda trapporna på mitten gick uppåt. Resultatet blev naturligtvis kö till hissarna i västra änden på plattformen. Det med följdfelet att den ena av dem slutade funka och gick upp och ned fylld med folk, men utan att öppna dörrarna! Detta förstås till allmänn beskådan genom glasväggarna. Hur det till slut gick för de instängda vet jag inte. Även rulltrapporna verkar vara av mindre god kvalité då flera redan var ur funktion trots att de är helt nya.

Sammanfattningsvis återstår en del trimningsåtgärder.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Lars_L » mån 21 aug, 2017 20:00

Inges observationer stämmer överens ganska bra med mina. 95-120 sekunder brukar det ta mellan det att tåget före har åkt iväg till nästkommande har stannat. 95-sekunder är i sammanhanget mycket bra - tåget körde mycket snabbt in på stationen och stannade effektivt exakt på rätt ställe (nästan vid hälften av gångerna är det ju fortfarande så att förarna stannar fel, och sedan får köra någon meter till)...

Den normala uppehållstiden (när tåget inte behöver vänta in avgångstid) brukar ligga på ungefär 52-sekunder. Normaltiden är 42-sekunder vid olika stationer. Innan brukade normaltiden hållas ganska bra vid Karlberg.

När tågen är fulla - och det är ju det som är problemet, så tar det mellan 75-90-sekunder vid Odenplan. Nu har ju inte hösten börjat knappt, och resandet både från Odenplan och totalt lär öka rätt mycket. Än har ju inte alla ens flyttat in till SEB i Solna och fler kontor flyttar dit. Studenterna vilka kommer bli en viktig grupp vid Odenplan, har ännu inte börjat sina terminer och inte ens gymnasieungdomarna har ju börjat än riktigt (finns ju fler stora gymnasier där Odenplan är bra bytespunkt för).

Södra station är ju svårt att jämföra med innan. Där klarar man nog på 90-sekunder från det ena tåget lämnar till nästa stannat. Där bör dock inte stationsuppehållen bli kritiska.

Årstaberg tar faktiskt ofta längre tid, både lite sämre med spårledningarna - brukar klara som bäst 100-sekunder mellan tåg vid tågkö där och uppehållet tar ofta över 60-sekunder. Särskilt i södergående riktning - dålig sikt gör att tågvakten måste kliva ner på plattformen. Problemet blir väl större ju mer man bygger i området och fler som lär sig nyttja stationen. Problemet där är väl också att man bara har en in/utgång.

Så man har många utmaningar vilket väl gör att just den här extratiden vid Odenplan blir mycket känslig för pendeltågen. Det är ju inget konstigt. Även s-tågen i Köpenhamn kan ju ta ungefär 60-sekunder på sig vid Norreport. Skillnaden där är ju dock att det går att öppna dörrarna precis när tåget stannar men framförallt att man åker iväg sekunden efter att dörrarna har stängts. Där har man ju också extremt kort mellanrum mellan tågen- ca 45-50-sekunder och då tar ju sällan uppehållen så lång tid som 60-sekunder ens.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Inge » mån 21 aug, 2017 20:18

Nja, det du har observerar stämmer inte riktigt med det jag såg idag. 115 sekunder var alltså snittiden från att ett tåg startade tills nästa gjorde det. Dvs den täthet tågen faktiskt höll. På lite drygt 7,5 minuter hade man fått iväg fyra tåg. På knappt sex minuter tre. Tiden från att ett tåg började röra sig tills nästa stod still varierade mellan 55 och 70 sekunder.

Detta är dock lite sämre än det bör vara för att regelmässigt köra 24 tåg per timme. En kortare rusningsperiod skulle nog funka.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Lars_L » mån 21 aug, 2017 20:35

Och så här såg alltså avgångstiderna ut enligt Trafikverket. Som vi väl varit inne på är det ganska exakt 180-sekunder mellan tågen som fungerar. Och då får man tyvärr inte så bra punktlighet fall man planerar trafiken så tätt eftersom det inte finns någon återställningsförmåga att ta av.

12746 16.30
12346 16.34
12946 16.37
12646 16.40
12248 16.43
12846 16.46
12748 16.49
12548 16.52
12348 16.55
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Inge » mån 21 aug, 2017 20:50

Lars_L skrev:Och så här såg alltså avgångstiderna ut enligt Trafikverket. Som vi väl varit inne på är det ganska exakt 180-sekunder mellan tågen som fungerar. Och då får man tyvärr inte så bra punktlighet fall man planerar trafiken så tätt eftersom det inte finns någon återställningsförmåga att ta av.

12746 16.30
12346 16.34
12946 16.37
12646 16.40
12248 16.43
12846 16.46
12748 16.49
12548 16.52
12348 16.55


Nja, det var i den där serien jag klockade dem. I början stoppade jag förvisso klockan emellan. Jag var då mest intresserad av dörrarna. Men sedan lät jag klockan rulla, så jag är helt säker på att åtminstone tre avgångar klarades på 5 minuter och 45 sekunder exakt. Och det kan inte varit många sekunder fel på den innan eller efter. Men det var kanske någon lucka i kön där det antagligen inte fanns tåg som avgick från T-centralen i omedelbar följd, så att trafikverkets tider stämmer på ett ungefär. Men utan avrundning fanns det sekvenser där tågen gick tätare än vad det verkar utifrån trafikverkets logg.

Men något är ju konstigt. Även om vi antar maximal avrundning så blir det ju inte mindre än åtta minuter enligt loggen. Kanske har det också med mätpunkter att göra. I det fallet mätte jag från dörröppning till dörröppning.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Lars_L » mån 21 aug, 2017 21:15

Inge skrev:
Lars_L skrev:Och så här såg alltså avgångstiderna ut enligt Trafikverket. Som vi väl varit inne på är det ganska exakt 180-sekunder mellan tågen som fungerar. Och då får man tyvärr inte så bra punktlighet fall man planerar trafiken så tätt eftersom det inte finns någon återställningsförmåga att ta av.

12746 16.30
12346 16.34
12946 16.37
12646 16.40
12248 16.43
12846 16.46
12748 16.49
12548 16.52
12348 16.55


Nja, det var i den där serien jag klockade dem. I början stoppade jag förvisso klockan emellan. Jag var då mest intresserad av dörrarna. Men sedan lät jag klockan rulla, så jag är helt säker på att åtminstone tre avgångar klarades på 5 minuter och 45 sekunder exakt. Och det kan inte varit många sekunder fel på den innan eller efter. Men det var kanske någon lucka i kön där det antagligen inte fanns tåg som avgick från T-centralen i omedelbar följd, så att trafikverkets tider stämmer på ett ungefär. Men utan avrundning fanns det sekvenser där tågen gick tätare än vad det verkar utifrån trafikverkets logg.

Men något är ju konstigt. Även om vi antar maximal avrundning så blir det ju inte mindre än åtta minuter enligt loggen. Kanske har det också med mätpunkter att göra. I det fallet mätte jag från dörrstägningen till dörrstägningen. Dvs när de allmänna plattformsdörrarna slog igen.


Fast å andra sidan finns ju alltid variationen så länge man inte kör med ATO. Förare reagerar olika snabbt om det blir grönt etc och från det tågvärden har gett klartecken, man accelererar olika hårt. Givetvis blir det lite tätare i vissa fall, och tar längre tid i andra. Det är ju så många faktorer som spelar in. Så det gick säkert fortare mellan några av tågen. Det ska väl också läggas tågvägar etc. Det finns ju så att säga många faktorer som spelar in.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Inge » mån 21 aug, 2017 21:23

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Lars_L skrev:Och så här såg alltså avgångstiderna ut enligt Trafikverket. Som vi väl varit inne på är det ganska exakt 180-sekunder mellan tågen som fungerar. Och då får man tyvärr inte så bra punktlighet fall man planerar trafiken så tätt eftersom det inte finns någon återställningsförmåga att ta av.

12746 16.30
12346 16.34
12946 16.37
12646 16.40
12248 16.43
12846 16.46
12748 16.49
12548 16.52
12348 16.55


Nja, det var i den där serien jag klockade dem. I början stoppade jag förvisso klockan emellan. Jag var då mest intresserad av dörrarna. Men sedan lät jag klockan rulla, så jag är helt säker på att åtminstone tre avgångar klarades på 5 minuter och 45 sekunder exakt. Och det kan inte varit många sekunder fel på den innan eller efter. Men det var kanske någon lucka i kön där det antagligen inte fanns tåg som avgick från T-centralen i omedelbar följd, så att trafikverkets tider stämmer på ett ungefär. Men utan avrundning fanns det sekvenser där tågen gick tätare än vad det verkar utifrån trafikverkets logg.

Men något är ju konstigt. Även om vi antar maximal avrundning så blir det ju inte mindre än åtta minuter enligt loggen. Kanske har det också med mätpunkter att göra. I det fallet mätte jag från dörrstägningen till dörrstägningen. Dvs när de allmänna plattformsdörrarna slog igen.


Fast å andra sidan finns ju alltid variationen så länge man inte kör med ATO. Förare reagerar olika snabbt om det blir grönt etc och från det tågvärden har gett klartecken, man accelererar olika hårt. Givetvis blir det lite tätare i vissa fall, och tar längre tid i andra. Det är ju så många faktorer som spelar in. Så det gick säkert fortare mellan några av tågen. Det ska väl också läggas tågvägar etc. Det finns ju så att säga många faktorer som spelar in.


Men frågan är var det sitter. Det som gör skillnaden. Trafikantutbytet tog inte så extremt lång tid och varierade inte så mycket. Som sagt mellan 30 och 40 sekunder. Något längre för det korta Brotåget, men det var inte med i kön, utan kom något senare. I sekunderna ovan räknas alltså endast tiden passagerare går av och på. Efterkontrollen ej medräknad. Möjligt är förstås att trafikantutbytet gick fortare just eftersom det var kö. Men åtminstone ett helt fullt tåg klarade det på 40 sekunder.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Lars_L » ons 23 aug, 2017 20:18

Tittade på avgångstiderna vid dagens trafik i samband med det dagliga stoppet (den här gången var det problem norr om stan med något slags rökutveckling). Det här är i södergående rikning. Men faktiskt är det några avgångar som tycks klara på ca 2,5-minuter mellan avgångarna i slutet av perioden. Då är förstås tågen rätt tomma och trafikantutbytet litet - särskilt de tåg som går tre minuter efter ett annat på samma gren. I alla fall aningen bättre än jag trott (må vara att detta är ganska ungefärliga avgångstider och inte sekundangivelser). Men så här blev resultatet från Odenplan i södergående riktning:

12949 17.28
12851 17.31
12751 17.34
12251 17.37
12651 17.40
12951 17.42
12553 17.45
12753 17.47
12253 17.50
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Inte alla som är nöjda med Citybanan

Inläggav Odd » tor 07 sep, 2017 23:16

I DN kan man idag läsa en åsikt om Citybanan, att det inte blivit bättre.

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/nya-citybanan-ar-en-enormt-kostsam-flopp/

Jag kan delvis hålla med. På något sätt så känns det långsammare nu än tidigare. Antal korta tåg har ökat rejält, framför allt pga att man har slopat X10-tågen i förtid pga att de inte passade i de nya plattformsdörrarna. Det hade kanske varit bättre att vänta några år med plattformsdörrarna och i stället låtit X10-tågen gå lite längre medan man köper in nya tåg så att det inte blir vagnsbrist.

Sen är det ju det där med förseningar och vagnfel, för trots en nästan komplett separation mellan fjärrtågen och lokaltågen så är det fortfarande förseningar och stopp. Bara denna vecka så har det varit försenat två av sju gånger jag åkt med pendeltåg.

Det är för tidigt att tala om en flopp, men kanske hade ett "fyrspår i ytläge" genom stan varit bättre rent prestandamässigt, på kort sikt.

Nå, vad tycker ni?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Inte alla som är nöjda med Citybanan

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 23:44

Odd skrev:I DN kan man idag läsa en åsikt om Citybanan, att det inte blivit bättre.

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/nya-citybanan-ar-en-enormt-kostsam-flopp/

Jag kan delvis hålla med. På något sätt så känns det långsammare nu än tidigare. Antal korta tåg har ökat rejält, framför allt pga att man har slopat X10-tågen i förtid pga att de inte passade i de nya plattformsdörrarna. Det hade kanske varit bättre att vänta några år med plattformsdörrarna och i stället låtit X10-tågen gå lite längre medan man köper in nya tåg så att det inte blir vagnsbrist.

Sen är det ju det där med förseningar och vagnfel, för trots en nästan komplett separation mellan fjärrtågen och lokaltågen så är det fortfarande förseningar och stopp. Bara denna vecka så har det varit försenat två av sju gånger jag åkt med pendeltåg.

Det är för tidigt att tala om en flopp, men kanske hade ett "fyrspår i ytläge" genom stan varit bättre rent prestandamässigt, på kort sikt.

Nå, vad tycker ni?


De gamla tågen kan inte köras eftersom de har för dåliga bromsar för den branta lutningen i tunneln. Varför är det här forumet så negativt inställt till plattformsdörrar?
Enceladus
 
Inlägg: 436
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inte alla som är nöjda med Citybanan

Inläggav Hans Wibacke » fre 08 sep, 2017 0:55

Odd skrev:I DN kan man idag läsa en åsikt om Citybanan, att det inte blivit bättre.

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/nya-citybanan-ar-en-enormt-kostsam-flopp/

Jag kan delvis hålla med. På något sätt så känns det långsammare nu än tidigare. Antal korta tåg har ökat rejält, framför allt pga att man har slopat X10-tågen i förtid pga att de inte passade i de nya plattformsdörrarna. Det hade kanske varit bättre att vänta några år med plattformsdörrarna och i stället låtit X10-tågen gå lite längre medan man köper in nya tåg så att det inte blir vagnsbrist

Av 46 beställda X60B är 43 redan levererade och 30 planeras för daglig trafik (övriga ej redo för det). Men 30 st X60B är ju ändå fler "tågmeter" än alla slopade X10. Så på pappret borde det vara frid och fröjd och inga korta tåg i rusningen. Fler tåg behöver inte köpas in. Men det hade förstås varit mycket bättre om de tåg man redan köpt in fungerade...hela dagen...varje dag. :(

Personligen pendlar jag mellan flopp och förtvivlan. Eller åtminstone känns Citybanan med dess nya stationer lite som ett antiklimax. En del saker går förstås att förbättra och jag hoppas/förutsätter att saker kommer att förbättras. Men just nu känns det mesta långt ifrån bra.

Jag ogillar korta tåg oavsett när och var de körs, men korta tåg passar särskilt illa vid just Citybanans nya stationer, tycker jag.

Nåväl, snart är det december och ny tågplan. Då blir det verkligen dåligt. :D
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 372
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 19:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Hechtwagen » fre 08 sep, 2017 3:23

Fast nu är ju successen att det har blivit mycket bättre för trafiken söderut på Stockholm C och att kapaciteten genom [code][/code]Stockholm ökat totalt sett!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Inge » fre 08 sep, 2017 3:42

Hechtwagen skrev:Fast nu är ju successen att det har blivit mycket bättre för trafiken söderut på Stockholm C och att kapaciteten genom [code][/code]Stockholm ökat totalt sett!

Det är knappast värt 20 miljarder. I princip skulle man kunna låta de fåtaliga fjärrtågspassagerarna gå på sina tåg vid Flemingsberg eller Södertälje. Så gör man ju för flygresenärerna, som är fler.

Att låta dem åka med pendeltågen ut är heller inget större problem, då se som sagt inte är så många och dessutom åker motriktat i morgonrusningen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4234
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tobba, X12 och 9 gäster