Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » lör 18 jun, 2016 17:30

Lars_L skrev:
Inge skrev:Jag kommer faktiskt inte ihåg vilken tidsperiod jag räknade på. Men jag tror att det var oändlig tid. (Om du gjort någon sådan här kalkyl någongång vet du att oändlig tid fortfarande ger ett ändlig värde pga diskonteringen.)

Beträffande nyttan av kapacitetsökningen betraktar jag den som försumbar. Ingen vill ju utnyttja fyrspåret Barkarby-Kallhäll regelmässigt!


Nu vet jag inte hur stor idé det är att diskutera denna saken, men tycker nog allt att du för tillfället ser lite fyrkantigt på frågan. Det är möjligt att man sagt fel någon gång, men syftet har ju ändå aldrig varit att denna utbyggnad ska vara en isolerad företeelse. Förberedelserna för utbyggnaden av sträckan Spånga-Barkarby har ju redan påbörjats.

Men om inte citybanan ger några tidsvinster att tala om gör ju inte heller denna del det. Det är ju först när man har byggt ut etapp 2 av citybanan, byggt ut ett antal vändstationer, dubbelspår hela sträckan Kallhäll-Tomteboda som man egentligen kan öka trafiken så mycket att det är någon större vits med utbyggnaden för pendeltågstrafiken.

Men när det gäller 798 har ju inte SL som sagt sökt något tågläge och i T18 när SL har fått de beställa pendeltågen, så kommer det ju inte vara något problem att klämma in ett tåg till om man vill och väljer ett sådant upplägg.

Nej man har väl inte ens sökt. Det fanns helt enkelt inget behov av fyrspåret Barkarby-Kallhäll och naturligtvis är behovet av ytterligare utbyggnad ännu lägre. (Om möjligt..)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4214
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Christian Spår » ons 15 feb, 2017 15:56

Samrådsfilm järnvägsplan Huvudsta-Duvbo: https://youtu.be/vp6Y6EW8WSw

Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll för att förbättra för tågtrafiken. Vi arbetar nu med att ta fram en järnvägsplan för sträckan Huvudsta-Duvbo som går genom Solna, Sundbyberg och Stockholm. Filmen berättar varför vi bygger ut Mälarbanan, vad vi utreder och påverkar och hur bygget kan ske. Efter samrådet sammanställer vi alla synpunkter vi fått in och arbetar fram en järnvägsplan
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 10:46

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » tor 16 feb, 2017 7:40

Idag har DN en notis om (kanske har rapporterats om även på annan plats redan), att bygget av sista delen (tunneln under Sumpan) kommer bli 3 år försenat (alltså klart 2028) och kosta 2,5-miljarder mer. Kanske inte så förvånande, men ändå.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Majkey » tor 16 feb, 2017 14:27

Lars_L skrev:Idag har DN en notis om (kanske har rapporterats om även på annan plats redan), att bygget av sista delen (tunneln under Sumpan) kommer bli 3 år försenat (alltså klart 2028) och kosta 2,5-miljarder mer. Kanske inte så förvånande, men ändå.

Inte hört detta innan. Skrivs det varför förseningen har uppstått?
Majkey
 
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 14:34

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Lars_L » tor 16 feb, 2017 19:20

Majkey skrev:
Lars_L skrev:Idag har DN en notis om (kanske har rapporterats om även på annan plats redan), att bygget av sista delen (tunneln under Sumpan) kommer bli 3 år försenat (alltså klart 2028) och kosta 2,5-miljarder mer. Kanske inte så förvånande, men ändå.

Inte hört detta innan. Skrivs det varför förseningen har uppstått?


Det är väldigt lite konkret om orsakerna. Man skyller en del dock på komplexiteten och att det är många ledningar som måste flyttas....
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » sön 13 aug, 2017 15:51

Tog idag en promenad mellan Barkarby och Spånga och kunde konstatera att Trafikverket byggt ett antal chikaner längs järnvägen. Är detta någon form av hastighetsdämpande åtgärder? Grannarna borde i varje fall vara nöjda med att slippa allt för snabbt framrusande tåg. :mrgreen:

Något fyrspår syntes inte till.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4214
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Odd » sön 13 aug, 2017 16:14

Det är nog rent byggnadstekniska åtgärder för att man skall kunna bygga fyrspåret utan att störa trafiken. Det är förmodligen ett antal åtgärder som behöver göras på vissa platser, som pålning, markstabilisering och andra grejer, för att inte tala om att förbifarten väl skall ha en bro eller tunnel där någonstans, som inte kunde hinnas med under några få månaders avstängning. Då drar man väl helt enkelt spåret där det är tillräckligt bra mark.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » tis 15 aug, 2017 12:22

Under det senaste året har det i samband med beslutet att genomföra Kistagrenen höjts ett antal röster för en pendeltågsstation vid Solvalla. Än har väl inte järnvägsplanen för sträckan mellan Spånga och Duvbo antagits? I så fall skulle man ha en möjlighet att spara lite pengar genom att förverkliga dessa tre projekt samtidigt. Detta förutsätter att man skruvar upp takten i bostadsbyggandet, men det skulle bara vara naturligt i ett sådant kollektivtrafiknära läge.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » ons 16 aug, 2017 17:02

Chocken: Pendeln stängs av varje sommar – i tio år

Och så några goda nyheter:

– Redan när vi byggt förbi Spånga, runt 2020, är det möjligt att öka kapaciteten med fler tåg, säger Maria Taylor, kommunikationsansvarig på Trafikverket.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 17:11

Enceladus skrev:Chocken: Pendeln stängs av varje sommar – i tio år

Och så några goda nyheter:

– Redan när vi byggt förbi Spånga, runt 2020, är det möjligt att öka kapaciteten med fler tåg, säger Maria Taylor, kommunikationsansvarig på Trafikverket.


Här måste uppmaningen vara:

Håbo/Upplands Bro/Järfällabor - sätt igång och gnäll!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5990
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » ons 16 aug, 2017 17:46

Enceladus skrev:Chocken: Pendeln stängs av varje sommar – i tio år

Och så några goda nyheter:

– Redan när vi byggt förbi Spånga, runt 2020, är det möjligt att öka kapaciteten med fler tåg, säger Maria Taylor, kommunikationsansvarig på Trafikverket.


Knappast nyhet. Däremot falskt. Den ökning som kommer att kunna göras kan redan göras. Dessutom har Trafikverket redan lovat att utbyggnaden Barkarby-Kallhäll skulle ge en kapacitetsökning långt större än vad som behövs under överskådlig framtid. Har hon glömt bort det?

Märkligt nog har det hittills inte tidabellagts en enda förbigång på fyrspåret därstädes.....

Det är självklart så att de tidsförluster som görs på grund av avstängningarna är långt större än eventuella framtida vinster. Dessutom kostar Trafikverkets sandlåda mångmiljardbelopp.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4214
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav kildor » ons 16 aug, 2017 19:02

Inge skrev:Dessutom har Trafikverket redan lovat att utbyggnaden Barkarby-Kallhäll skulle ge en kapacitetsökning långt större än vad som behövs under överskådlig framtid.

Vilken kapacitet utlovades?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav bda157 » ons 16 aug, 2017 22:31

Inge skrev:
Enceladus skrev:Chocken: Pendeln stängs av varje sommar – i tio år

Och så några goda nyheter:

– Redan när vi byggt förbi Spånga, runt 2020, är det möjligt att öka kapaciteten med fler tåg, säger Maria Taylor, kommunikationsansvarig på Trafikverket.


Knappast nyhet. Däremot falskt. Den ökning som kommer att kunna göras kan redan göras. Dessutom har Trafikverket redan lovat att utbyggnaden Barkarby-Kallhäll skulle ge en kapacitetsökning långt större än vad som behövs under överskådlig framtid. Har hon glömt bort det?

Märkligt nog har det hittills inte tidabellagts en enda förbigång på fyrspåret därstädes.....

Det är självklart så att de tidsförluster som görs på grund av avstängningarna är långt större än eventuella framtida vinster. Dessutom kostar Trafikverkets sandlåda mångmiljardbelopp.


Jag bor i Jakobsberg med utsikt över fyrspåret. Trots att jag förstås inte sitter och tittar ut genom fönstret hela dagarna så ser jag ändå förbigångar flera gånger dagligen. Jag ser också att pendeltågen i rusningstid flyter betydligt bättre än tidigare när vissa pendlar skulle vända i Jakobsberg. 4-spåret innebär redan nu en stor förbättring.
bda157
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 13 jan, 2009 20:08

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » ons 16 aug, 2017 23:13

bda157 skrev:Jag bor i Jakobsberg med utsikt över fyrspåret. Trots att jag förstås inte sitter och tittar ut genom fönstret hela dagarna så ser jag ändå förbigångar flera gånger dagligen. Jag ser också att pendeltågen i rusningstid flyter betydligt bättre än tidigare när vissa pendlar skulle vända i Jakobsberg. 4-spåret innebär redan nu en stor förbättring.

Trevlig utsikt. Men jag är inte helt övertygad om dina observationers korrekthet. Det finns som sagt inte en enda förbigång tidtabellagd. Förvisso går tågen som just tåg och inte någon klocka. Men att du skulle råka se försenade tåg som utövar förbigång flera gånger per dag, då du lite slumpmässigt kikar ut genom fönstret, låter inte helt trovärdigt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4214
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav bda157 » tor 17 aug, 2017 9:39

Inge skrev:
bda157 skrev:Jag bor i Jakobsberg med utsikt över fyrspåret. Trots att jag förstås inte sitter och tittar ut genom fönstret hela dagarna så ser jag ändå förbigångar flera gånger dagligen. Jag ser också att pendeltågen i rusningstid flyter betydligt bättre än tidigare när vissa pendlar skulle vända i Jakobsberg. 4-spåret innebär redan nu en stor förbättring.

Trevlig utsikt. Men jag är inte helt övertygad om dina observationers korrekthet. Det finns som sagt inte en enda förbigång tidtabellagd. Förvisso går tågen som just tåg och inte någon klocka. Men att du skulle råka se försenade tåg som utövar förbigång flera gånger per dag, då du lite slumpmässigt kikar ut genom fönstret, låter inte helt trovärdigt.


Jag bor fyra trappor upp, det finns bara en smal väg mellan huset och banvallen. En orsak till att jag ser mycket av vad som händer är att vi har perfekt utsikt över spåren från bordet där vi äter frukost, lunch och middag. Men jag skulle kanske ha skrivit "..dagligen, ofta flera gånger dagligen."
Senast redigerad av bda157 tor 17 aug, 2017 9:54, redigerad totalt 1 gång.
bda157
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 13 jan, 2009 20:08

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav TKO » tor 17 aug, 2017 9:54

Inge skrev:
bda157 skrev:Jag bor i Jakobsberg med utsikt över fyrspåret. Trots att jag förstås inte sitter och tittar ut genom fönstret hela dagarna så ser jag ändå förbigångar flera gånger dagligen. Jag ser också att pendeltågen i rusningstid flyter betydligt bättre än tidigare när vissa pendlar skulle vända i Jakobsberg. 4-spåret innebär redan nu en stor förbättring.

Trevlig utsikt. Men jag är inte helt övertygad om dina observationers korrekthet. Det finns som sagt inte en enda förbigång tidtabellagd. Förvisso går tågen som just tåg och inte någon klocka. Men att du skulle råka se försenade tåg som utövar förbigång flera gånger per dag, då du lite slumpmässigt kikar ut genom fönstret, låter inte helt trovärdigt.


Till signaturen "Inge":s redan tidigare bevisade förträffligheter får vi nu lägga till "fjärrskådare" - eller som min farmor skulle sagt "synsk"...

tar av mej mössan och bockar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5990
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Ute och åker » tor 17 aug, 2017 23:49

Jag tog en omväg över Barkarby idag för att beskåda platsen där fyrspåret för närvarande börjar. Jag hade tur med vad jag fick se. Den som tycker det efterföljande resonemanget inte är sådär jätteintressant kan ju nöja sig med att titta på bilderna. :)

För med utgångspunkt från verkligheten fick jag en möjlighet att åskådliggöra vad man kan vinna med förbigångsspår Barkarby-Kallhäll (som nyss ibruktaget), och tidsmässigt marginellt mer men kapacitetsmässigt mer märkbart, med fyrspår hela vägen från Stockholm C till Kallhäll. :)

När jag kommit upp med rulltrappan från plattformen och klev ut från biljetthallen, såg jag till min besvikelse att det var omöjligt att ta en bra bild snett uppifrån på växelpartiet söder om Barkarby där fyrspåret övergår i dubbelspår, utan att kliva över en avspärrning och stå mitt i vägbanan. Precis då kom ett regionaltåg på väg mot Hallsberg. Jag hann få fram mobilen och ta en ”snapshot” precis innan det kommer fram till övergångsväxeln från pendeltågsspåret till fjärrtågsspåret.

Det högraste spåret slutar alltså i en stoppbock lite längre bort, medan regionaltåget nu ska ta den tvära vänsterväxeln (sett från lokförarens sida) och ut på det yttersta uppspåret. Mellan de båda innersta pendeltågsspåren finns också övergångsväxlar med ett tydligt spårkors som syns. Det vänstraste nedspåret slutar också i en stoppbock, så även där får fjärrtågen köra genom en övergångsväxel som skymtar till vänster.

Bild

Så passerade regionaltåget under bron jag stod på, och när det kom fram igen så hade det passerat genom övergångsväxeln och befann sig nu på det yttre uppspåret. :)

Bild

Här ytterligare en bild när det hunnit lite längre.

Bild

Det gick fort. Även genom övergångsväxeln. Vad är nu den stora poängen med den här lilla händelsen? Jo, klockslaget då tåget passerade var 19:46 ikväll, och alla tre bilderna togs då! :)

Det pendeltåg som jag kom med till Barkarby station hade tidtabellstid Stockholm City 19:28 och tidtabellstid Barkarby 19:44. Regionaltåg 760 över Västerås mot Hallsberg hade avgångstid Stockholm C 19:25 och ca passertid Barkarby 19:38 (skrivet kursivt nedan då det är passertid). Det verkar ganska logiskt att regionaltåget som kör fortare avgår 3 minuter före pendeltåget.
Så här ser tidtabellstiderna ut om man lägger dem i två påföljande rader, först regionaltåget, sedan pendeltåget (jag skriver tiderna med timmar och minuter ihop):
Tåg R: Stockholm C 1925, Sundbyberg 1932, Barkarby 1938, Bålsta 1952 (och vidare mot Hallsberg 2136)
Tåg P: Stockholm C 1928, Sundbyberg 1936, Barkarby 1944, Bålsta 2006 (slutstation)


Ändå hann jag med att kliva av pendeltåget och fotografera det här regionaltåget. Hur kom det sig?

Jo, regionaltåget måste av en eller annan anledning blivit försenat från Stockholm C, så pendeltåget fick gå först. Då blev de verkliga tiderna så här, nu med pendeltåget först (jag följde regionaltåget i realtid genom att successivt söka avgångstider via min mobil):
Tåg P: Stockholm C 1928, Sundbyberg 1936, Barkarby 1944, Bålsta 2006 (slutstation)
Tåg R: Stockholm C 1932, Sundbyberg 1938, Barkarby 1946, Bålsta 1958 (och vidare mot Hallsberg över Västerås)

Vi förstår av detta att regionaltåget gjorde en förbigång av pendeltåget ungefär vid Jakobsberg.

Om det nu INTE hade funnits förbigångsspår sträckan Barkarby-Kallhäll, och regionaltåget hela tiden tvingats ligga bakom pendeltåget så hade det inte ankommit Bålsta förrän strax efter pendeltåget, vilket bör ha varit omkring kl 20:08. Eftersom förbigången var möjlig och ankomsttiden till Bålsta var 19:58 så tjänade regionaltåget 10 minuter på förbigången.

Det borde vara uppenbart att redan det nuvarande fyrspåret Barkarby-Kallhäll ger märkbara restidsvinster då förbigång är önskvärd.

Låt oss hypotetiskt tänka oss att regionaltåget var försenat, men inte mer försenat än att det kunde avgå samtidigt med pendeltåget från Stockholm C OCH att hela fyrspåret Stockholm C-Kallhäll var klart.

Då hade tiderna blivit följande:
Tåg R: Stockholm C 1928, Sundbyberg 1935, Barkarby 1941, Bålsta 1955 (och vidare mot Hallberg över Västerås)
Tåg P: Stockholm C 1928, Sundbyberg 1936, Barkarby 1944, Bålsta 2006 (slutstation)

Observera att det bara hade ankommit Bålsta 3 minuter tidigare än vad det gjorde idag med bara förbigångsspår Barkarby-Kallhäll.

Förbigångsspåret ger alltså 10 minuters tidvinst jämfört med när det inte fanns, medan den dyra nedgrävningen genom Sundbyberg bara ger ytterligare 3 minuters tidvinst (totalt 13 minuters tidsvinst alltså). Man får alltså mycket mindre tidsvinst för pengarna genom nedgrävningen vid Sundbyberg jämfört med förbigångsspåret.

MEN, man får möjlighet att öka kapaciteten med fyrspår hela vägen!. Det kan ju utgå regionaltåg från Stockholm C både typ 1925, 1928 och 1932 när de inte någon gång har konflikt med pendeltåget (det visade ju tiderna i exemplen). Eller man ska nog ha ytterligare några minuter mellan regionaltågen, men jag tror nog principen framgår. ;)

My two cents. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Odd » fre 18 aug, 2017 8:32

Har man aldrig funderat på att i stället för att bygga fyrspår mellan Tomteboda och Barkarby, bygga ett dubbelspår mellan Solna Station och Barkarby eller kanske Ulriksdal-Barkarby?? Den skulle ju att kunna gräva ner, i varje fall delvis, och gå en sträcka som kanske skulle vara rätt enkel med cut and cover?

Men vad vet jag...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Marcus L » fre 18 aug, 2017 9:10

Odd skrev:Har man aldrig funderat på att i stället för att bygga fyrspår mellan Tomteboda och Barkarby, bygga ett dubbelspår mellan Solna Station och Barkarby eller kanske Ulriksdal-Barkarby?? Den skulle ju att kunna gräva ner, i varje fall delvis, och gå en sträcka som kanske skulle vara rätt enkel med cut and cover?

Men vad vet jag...


Det jag funderade på (men det är ju inte aktuellt nu) var om det skulle ha varit en poäng i att ha dragit en förgrening från Odenplan i en fortsatt bergtunnel mot Sundbyberg, med en undergjordisk station där, för att sedan ”gå upp” någonstans innan Spånga och bli ett fyrspår. Frågan är hur mycket dyrare det skulle blivit jämfört med nuvarande planer på tråg i Sundbyberg (och eventuell överdäckning genom Huvudsta).
Marcus L
 
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 14 jul, 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Ute och åker » fre 18 aug, 2017 9:23

Odd skrev:Har man aldrig funderat på att i stället för att bygga fyrspår mellan Tomteboda och Barkarby, bygga ett dubbelspår mellan Solna Station och Barkarby eller kanske Ulriksdal-Barkarby?? Den skulle ju att kunna gräva ner, i varje fall delvis, och gå en sträcka som kanske skulle vara rätt enkel med cut and cover?

Jo, det är både funderat på och ordentligt utrett. Avfärdat av skäl som är historia nu. Däremot kan jag förstå skepsisen kring den dyra lösningen med nedgrävda spår genom Sundbyberg. Blir det inte så många fler regionaltåg så räcker det ju väl till med förbigångssträckan Spånga-Kallhäll, som medger två relativt störningsfria förbigångar (en vid Barkarby, en vid Jakobsberg). Man borde vara mer bekymrad över och kanske lägga pengarna på, att det inte går att köra fler pendeltåg och ha fler pendeltågsstationer söder om Uppsala förrän man får fyrspår där, för att ta ett ganska näraliggande exempel. Eller varför måste regionaltågsplattformarna vara exakt parallella med pendeltågsplattformarna vid Sundbyberg? Vad jag kan se finns det gott om utrymme lite längre söderut att anlägga regionaltågsplattformar i ytläge, om man nu vill ha sådana i Sundbyberg. Det skulle inte bli längre gångavstånd därifrån till övrig spårtrafik än vid de vindlande gångarna runt Stockholm C (kartlänk).
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron