Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav gek » tor 27 jul, 2017 21:28

När det gäller skyltning av stoppunkt för korta tåg noterade jag i dag att det finns hyfsat tydliga skyltar som jag inte tidigare observerat. Kanske har skyltarna kommit upp först nu, eller så har jag varit ouppmärksam.

Bild
Bilden ovan visar hur det ser ut vid spåret för sydgående tåg, ungefär mitt på plattformen. Bilden är tagen i riktning från Vanadisvägen.

Bild
Denna skylt hänger vid norrgående spåret, alldeles efter nedgången från Vanadisvägen. Helst borde det finnas en motsvarande skylt vid plattformens mitt - det är betydligt fler passagerare som kommer från Karlbergsvägen och tunnelbanan än från Vanadisvägen. Någon sådan skylt kunde jag dock inte upptäcka.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 801
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav kildor » tor 27 jul, 2017 21:30

Lars_L skrev:Nu är ju tidtabellerna för T18 publicerade (även om det kan ske minutjusteringar). En av sakerna kommer man ju åt där under mellantrafiken genom att dra in två minuter (totalt 3) mot dagens trafik på sträckan Odenplan-Stockholms södra för snabbtågen, som ju också bara får en minuts hålltid vid Stockholm City (ungefär som det är på många andra pendeltågsstationer även om det inte syns i tidtabellen). Jag har tidigare sagt att personligen tror jag det blir lite för tajt - särskilt som man inte har någon hålltid heller vid Västerhaninge - så risken är stor att det blir förseningar på banan.

I grafen till utkastet ser man att dagens 8 minuter Odenplan-Södra fortfarande är 8 minuter i T18, förutom för snabbtågen i mellantrafiken som har 7. Reglertiden i Västerhaninge i dagens tidtabell är en utmärkt buffert för förseningar i lågtrafik när man inte delar/kopplar tågen. Men när tågen inte längre ska delas/kopplas och med dubbelspåret utbyggt till Hemfosa så tappar ju den reglertiden sitt huvudsakliga syfte.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5021
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Lars_L » fre 28 jul, 2017 16:32

kildor skrev:
Lars_L skrev:Nu är ju tidtabellerna för T18 publicerade (även om det kan ske minutjusteringar). En av sakerna kommer man ju åt där under mellantrafiken genom att dra in två minuter (totalt 3) mot dagens trafik på sträckan Odenplan-Stockholms södra för snabbtågen, som ju också bara får en minuts hålltid vid Stockholm City (ungefär som det är på många andra pendeltågsstationer även om det inte syns i tidtabellen). Jag har tidigare sagt att personligen tror jag det blir lite för tajt - särskilt som man inte har någon hålltid heller vid Västerhaninge - så risken är stor att det blir förseningar på banan.

I grafen till utkastet ser man att dagens 8 minuter Odenplan-Södra fortfarande är 8 minuter i T18, förutom för snabbtågen i mellantrafiken som har 7. Reglertiden i Västerhaninge i dagens tidtabell är en utmärkt buffert för förseningar i lågtrafik när man inte delar/kopplar tågen. Men när tågen inte längre ska delas/kopplas och med dubbelspåret utbyggt till Hemfosa så tappar ju den reglertiden sitt huvudsakliga syfte.


Okej, men man drar ju in en minut också mellan Ulriksdal och Solna för snabbtågen i högtrafik, mot dagens fem minuter. Så i ena riktningen blir det 3-minuter mot hur det såg ut före citybanan invigdes. Åt andra hållet har man ju valt att förskjuta avgångstiden från Stockholms södra istället nu mot Stockholm city, och den minuten tar man bort. Så även om det på pappret fortfarande blir 8-minuter, så minskar man med en minut i ena riktningen. Sedan om vi ska vara petiga så är ju den faktiska körtiden (bortsett från precisionen med plattformsdörrarna), omkring 30-sekunder kortare till Odenplan än vad en var till Karlberg.

Man behöver förstås inte 24 minuters vändtid i Västerhaninge. Men däremot hade 9-minuter varit för knappt med tid. Jag tycker det är klokt att man satt en planeringsgräns på 10-minuter - särskilt som man kommer att köra snabbtåg och fler tåg totalt. Här har det väl också varit en följd av att man vill att tåget som vänder i Västerhaninge ska kunna använda spår 2 och slippa använda uppställningsspåren som skulle behövt om man skulle vända i kvartstrafik vid Västerhaninge. Det har ju varit rätt knepigt vid förseningar i Västerhaninge redan idag, när man kört fler än 2-tåg i timmen som utgår/ankommer till Västerhaninge under högtrafik.

Samtidigt tycker jag nog det är ganska bra att man vid kvartstrafik har ett extra omlopp för vändning i Märsta idag exempelvis. Det gör att man ändå kan fortsätta köra rätt många tåg dit - utan att behöva vända dem i Upplands Väsby för att komma i kapp tidtabellen vid förseningar. Där blir väl också risken med den nya tidtabellen att tågen rätt ofta kommer behöver ankomma 4-minuter sent till Märsta - då det nog är rätt ofta som man kommer missa att angöra Märsta innan tågen därifrån ska avgå. Vid korsande tågväg får man väl då räkna med att tågen ankommer 4-minuter sent.

Problemet med ett snabbtågsupplägg är ju dock att det är väldigt svårt att vända tåg tidigare. Då får man nog en väldigt låg kundnöjdhet. Med den ökning av antalet tåg som man genomför med skulle inte dagens lösning med 8-minuters vändning i Kungsängen fungera exempelvis, vilket den ju inte gör så där jättebra idag heller.

Sedan är väl ett grundproblem att man naturligtvis kan tillåta sig minskade hålltider under lågtrafik. Man skulle egentligen behöva två olika tidtabeller. Idag är det som sagt på väldigt många stationer som det är en halvminut extra - även om man tar bort några med T18 - dock med påföljden att det nog kan bli problem i högtrafik.

Pendeltågen har ju också det dilemmat att så pass många är beroende av passning till matarbussar som i bästa fall går varje kvart (med några få undantag), men oftast i halvtimmestrafik eller timmestrafik. Så länge folk inte kan räkna med att hinna med sin buss när man åker, kommer nog kundnöjdheten förbli relativt låg för pendeltågen.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Lars_L » fre 28 jul, 2017 16:42

Enceladus skrev:
Jag tror att det hade varit en bättre lösning. Ett stort problem med snabbtågsupplägget är att nästan alla överhoppade stationer finns i Sollentuna - en kommun som inte har alternativa resvägar och dessutom tar sitt ansvar i bostadsbyggandet. Poängen med de senaste förhandlingarna har varit att belöna bostadsbyggande med bättre kollektivtrafik, och här gör man tvärtom. En regionpendeltågslösning hade antagligen inte inneburit färre pendeltågsavgångar i Sollentuna.


Nja, man hoppar väl över även i Haninge som bygger hela Vegaområdet som ska få pendeltågsstation men inga snabbtåg som stannar. Norrviken och Häggvik har ju idag väldigt få resenärer. Stuvsta har ju då betydligt fler och även Tullinge. Må vara att dessa kommer få sex tåg i timmen i vilket fall. Däremot drabbas ju även Jordbro som har betydligt fler resenärer än Norrviken (dit det dessutom finns direktbuss till/från stan). Även Skogås har ju ungefär dubbelt så många resenärer som Norrviken.

Det är väl mer anmärkningsvärt (eller lika anmärkningsvärt) då att man hoppar över Ulriksdal - där har ju byggts otroligt mycket och byggs fortfarande.

Problemet är väl att man nästan har tänkt lite för strategiskt kring detta och inte mer verksamhetsnära som jag tycker kanske mer borde ha varit perspektivet. Jag tror ju att Uppsalatågen kommer få så hög belastning att det kommer leda till en hel del klagomål. Folk accepterar ju detta om man tycker att man får bra med plats på tågen. Men får man vänta en kvart och man dessutom får ståplats, så är man nog inte lika positiv.

Fast själv har jag väl förvisso sagt att 10-minuterstrafik bör vara en förutsättning för att ha snabbtåg - med den nackdelen då att utrymmet blir ungefär 4-minuters inkörd tid. Här hade man ju sagt som mål att det skulle vara 5-minuter minst för att det skulle vara någon idé att införa det. Kan ju vara så kanske, ändå finns det ju många system där man har snabbtåg med bara några minuters inkörd tid som reultat.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav BSB101 » fre 11 aug, 2017 12:42

Både i Häggvik och Rotebro finns det långt gångna planer på byggande och i det förstnämnda har man redan börjat bygga. I Häggvik kommer även matartrafik från Väsjöområdet att ansluta. visst kan man argumentera att dessa bostäder ännu inte är byggda men då tänker man inte på vilka signaler det skickar till invånarna. Både Häggvik och Rotebro har även många påstigande idag som får en klar försämring. Lägg ihop försämrad kollektivtrafik med förtätning och du lägger en bra grovgrund för missnöje bland en stor grupp.

Förespråkare för spårbunden trafik brukar även alltid hävda att den är så mycket bättre än kollektivtrafik på gummihjul då den är långsiktig och förutsägbar. En busslinje kan läggas om snabbt medan lagt spår ligger brukar det heta. Uppenbarligen är det lika enkelt att lägga om linjer även om det är stålhjul, så var det med den långsiktigheten och förutsägbarheten.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Hechtwagen » lör 12 aug, 2017 11:36

Är väl snarare så att småstationerna får en utebliven förbättring än en försämring? Man vet inte hur man ska bedömma sin godispåses storlek förrän man sett de andras....
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Enceladus » lör 12 aug, 2017 12:04

Hechtwagen skrev:Är väl snarare så att småstationerna får en utebliven förbättring än en försämring? Man vet inte hur man ska bedömma sin godispåses storlek förrän man sett de andras....


Det blir en ganska ordentlig försämring för Sollentunas stationer. I högtrafik blir det 4 tåg/h istället för 8 tåg/h. I mellantrafik blir det 4 tåg/h istället för 6 tåg/h. I lågtrafik blir det en viss förbättring då tågen får bättre spridning, men turtätheten blir fortfarande 4 tåg/h.
Enceladus
 
Inlägg: 664
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Lars_L » mån 14 aug, 2017 0:56

Enceladus skrev:
Hechtwagen skrev:Är väl snarare så att småstationerna får en utebliven förbättring än en försämring? Man vet inte hur man ska bedömma sin godispåses storlek förrän man sett de andras....


Det blir en ganska ordentlig försämring för Sollentunas stationer. I högtrafik blir det 4 tåg/h istället för 8 tåg/h. I mellantrafik blir det 4 tåg/h istället för 6 tåg/h. I lågtrafik blir det en viss förbättring då tågen får bättre spridning, men turtätheten blir fortfarande 4 tåg/h.


Eller mer korrekt har det ju bara varit från Upplands Väsby i maxtimmen på morgonen och tre avgångar till Upplands Väsby i eftermiddagsrusningen. På lördagar och söndagar blir det ju också en liten förbättring tidigt på morgonen och sent på kvällen, då det nu bara varit timmestrafik på linje 38. Men däremot kommer det nog bli ett problem med avgångarna på framförallt linje 38 (de som går till/från Uppsala - vad man nu ska kalla de som sedan vänder vid Upplands Väsby får vi väl se). 6.54 och 7.24 avgångarna lär nog bli ganska fullsatta. Lokalresandet på morgonen ska man heller inte förakta. Det lär knappast bli så populärt när tågen vare sig kommer vara så punktliga eller innehålla lediga sittplatser på morgonavgångarna...

Risken är ju också att anslutningsbussar till tågen i Upplands Väsby är lite småförsenade så att resenärerna missar snabbtåget...Om 38;an är några minuter sent i Upplands Väsby får ju det också fort ganska stora konsekvenser.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Enceladus » mån 14 aug, 2017 10:08

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Hechtwagen skrev:Är väl snarare så att småstationerna får en utebliven förbättring än en försämring? Man vet inte hur man ska bedömma sin godispåses storlek förrän man sett de andras....


Det blir en ganska ordentlig försämring för Sollentunas stationer. I högtrafik blir det 4 tåg/h istället för 8 tåg/h. I mellantrafik blir det 4 tåg/h istället för 6 tåg/h. I lågtrafik blir det en viss förbättring då tågen får bättre spridning, men turtätheten blir fortfarande 4 tåg/h.


Eller mer korrekt har det ju bara varit från Upplands Väsby i maxtimmen på morgonen och tre avgångar till Upplands Väsby i eftermiddagsrusningen. På lördagar och söndagar blir det ju också en liten förbättring tidigt på morgonen och sent på kvällen, då det nu bara varit timmestrafik på linje 38. Men däremot kommer det nog bli ett problem med avgångarna på framförallt linje 38 (de som går till/från Uppsala - vad man nu ska kalla de som sedan vänder vid Upplands Väsby får vi väl se). 6.54 och 7.24 avgångarna lär nog bli ganska fullsatta. Lokalresandet på morgonen ska man heller inte förakta. Det lär knappast bli så populärt när tågen vare sig kommer vara så punktliga eller innehålla lediga sittplatser på morgonavgångarna...

Risken är ju också att anslutningsbussar till tågen i Upplands Väsby är lite småförsenade så att resenärerna missar snabbtåget...Om 38;an är några minuter sent i Upplands Väsby får ju det också fort ganska stora konsekvenser.


Jo, det stämmer att det blir en viss turtäthetsförbättring på sena kvällar (en extra avgång) och tidiga helgmorgnar (tre extra avgångar). Men totalt sett minskar ändå antalet avgångar mot City från 117 till 80 på vardagar, vilket är en ganska stor försämring.

På sikt finns det planer på att låta pendeltågen trafikförsörja relationen Märsta–Knivsta–Uppsala, vilket skulle avlasta dagens linje 38. Under T18 kommer ett pendeltåg för första gången att trafikera sträckan Märsta–Knivsta–Uppsala, men då handlar det enbart om nattrafik.
Enceladus
 
Inlägg: 664
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Hans Wibacke » mån 14 aug, 2017 21:04

Hans Wibacke skrev:Sedan tycker jag som förare att fem minuter känns orimligt hursomhelst. Men sex minuter är en annan femma...eller åtminstone något jag är villig att pröva i en snar tidtabellsframtid.

Jag måste medge att det där med sex minuter var lite väl optimistiskt från min sida. :roll:

Jag har tagit tid några gånger och under förutsättning att det ska vara hela minuter i tidtabellen så är allt mindre än sju minuter från avgång Stockholms södra till avgång Stockholm Odenplan orealistiskt. Den som vill göra resan något snabbare får hoppas på ett något försenat tåg...utan tågkänning...i lågtrafik, typ.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 380
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Hans Wibacke » mån 14 aug, 2017 21:24

gek skrev:När det gäller skyltning av stoppunkt för korta tåg noterade jag i dag att det finns hyfsat tydliga skyltar som jag inte tidigare observerat. Kanske har skyltarna kommit upp först nu, eller så har jag varit ouppmärksam.

Bild
Bilden ovan visar hur det ser ut vid spåret för sydgående tåg, ungefär mitt på plattformen. Bilden är tagen i riktning från Vanadisvägen.

Bild
Denna skylt hänger vid norrgående spåret, alldeles efter nedgången från Vanadisvägen. Helst borde det finnas en motsvarande skylt vid plattformens mitt - det är betydligt fler passagerare som kommer från Karlbergsvägen och tunnelbanan än från Vanadisvägen. Någon sådan skylt kunde jag dock inte upptäcka.

Nu har de där skyltarna tagits ned (på Odenplan - den enda som funnits på Stockholm city hängde kvar i morse åtminstone) . På de dörrar där inga korta tåg stannar (på såväl Odenplan som Stockholm city) sitter i stället små skyltar uppklistrade. Texten lyder:

Korta tåg
Ingen påstigning vid dessa dörrar

Short trains
Cannot be boarded at this point


Det är bra att dessa små klistermärken kommit upp även om de kanske är lite väl diskreta. Fast det finns fortfarande mer att göra för att uppmärksamma resenärerna på var korta tåg stannar. Jag förutsätter att det tillkommer fler skyltar vad det lider.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 380
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Markus F » mån 14 aug, 2017 21:49

I morse lade jag märke till två informatörer bärandes på två tämligen hemmagjorda skyltar med pilar och texten "tunnelbana" på. Jag kan inte låta bli att tycka det är lite gulligt.
Markus F
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 01 maj, 2017 20:33

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Magnus Ahltorp » mån 14 aug, 2017 22:32

En ytterligare aspekt på hålltider på Stockholm City är att det ökar benägenheten att stiga av ett norrgående tåg vid Stockholm City, när det egentligen hade varit rimligare att fortsätta till Odenplan. Här har jag tyvärr bara mina egna erfarenheter att utgå ifrån, men jag har flera gånger stigit av vid Stockholm City av skälet att det "inte händer något". Jag har inte mätt vilken resväg som faktiskt är snabbast så jag vet inte om det är irrationellt eller inte, men det är inte särskilt relevant i sammanhanget eftersom vi sällan fattar dessa typer av beslut rationellt. Eller "rationellt" förresten, det är väl snarare "utan hänsyn till känslor", eftersom att minska sin egen stress borde anses vara rationellt.

Mängden stress som orsakas av att tåget står stilla en stund är ju väldigt liten, men jag gissar att det ändå påverkar resvägen för vissa, vilket kan vara relevant.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Hans Wibacke » mån 14 aug, 2017 23:33

gek skrev:Bild

På bilden ovan ser man två runda, vita lampor ovanför varje dörr i plattformsväggen. Dessa lampor tänds strax innan tåget anländer, men endast vid de dörrar som (förväntas) öppnas. Är det ett kort tåg som kommer så tänds med andra ord bara lamporna utmed halva plattformen. Dessutom ökar takbelysningen i ljusstyrka också. När dörrarna stängts slocknar de runda lamporna och takbelysningen återgår till normal ljusstyrka. Detta är i alla fall tanken, och jag har noterat att man nu lyckats få denna finess att fungera även i praktiken. Fast om det kommer fungera klanderfritt vågar jag inte lova.

Plattformsväggen känner förstås inte till vilka eventuella tågdörrar som är avstängda. Så att de runda lamporna lyser är ingen garanti för att dörrarna verkligen kommer att öppnas, men lite tjusigt är det, tycker jag.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 380
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav daniel_s » tis 15 aug, 2017 7:49

Varifrån kommer informationen om kort tåg? Antar att det är planenlig info som är inlagd, men hur duktig är man på att uppdatera den om ett tåg är oplanenligt avkortat?
daniel_s
 
Inlägg: 11043
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Hans Wibacke » tis 15 aug, 2017 17:32

daniel_s skrev:Varifrån kommer informationen om kort tåg? Antar att det är planenlig info som är inlagd, men hur duktig är man på att uppdatera den om ett tåg är oplanenligt avkortat?

Om ett tåg oplaneligt går kort vill det till att någon på MTR ringer Trafikverket och upplyser om detta. Vi har särskilda telefonnummer till Trafikverket för alla ärenden som rör realtidsinformation, utrop med mera. Hur duktig man är på att göra detta kan jag inte bedöma. Men sist jag hämtade ut ett oplanenligt kort tåg från Älvsjödepån och upptäckte att tåget ej annonserades som kort tåg, bad jag tågvärden ringa Trafikverket. Från och med nästkommande station annonserades sedan tåget som "kort tåg". Så det borde inte vara några problem bara åkandepersonalen är observant. Med reservation för alla tekniska fel som ibland uppstår...och eventuella svårigheter att komma fram till Trafikverket. Sedan kan jag även tänka mig att kopplingen mellan systemet för plattformsskyltarna och ljussättning på Citybanans stationer kan fallera. Det visar sig.

Upplysning till alla som inte redan känner till detta: Sedan 14 december 2014 är det Trafikverket som ansvarar för trafikinformationen via högtalare och digitala skyltar på pendeltågens stationer.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 380
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Inge » tis 15 aug, 2017 17:39

Men dörrarna, vilka som skall öppnas, styrs väl inte av trafikinformationssystemet? -Då behöver väl inte heller lamporna göra det? Min gissning är att man har någon automatik som känner av hur långt tåget faktiskt är.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4492
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Hans Wibacke » tis 15 aug, 2017 17:58

Inge skrev:Men dörrarna, vilka som skall öppnas, styrs väl inte av trafikinformationssystemet? -Då behöver väl inte heller lamporna göra det? Min gissning är att man har någon automatik som känner av hur långt tåget faktiskt är.

Vilka dörrar som ska öppnas styrs av "någon automatik" när tåget väl står inne vid plattformen. Men lamporna tänds innan tåget ens kommit fram till plattformen. Om ett kort tåg inte är annonserat som kort kommer samtliga lampor längs plattformen vara tända i förväg. Sedan öppnas bara de dörrar i plattformsväggen där "systemet" registrerar att en tågdörr öppnas. Om det då finns någon funktion i systemet som släcker de lampor som borde vara släckta vet jag inte, men jag gissar att så inte är fallet.

EDIT: Jag har egentligen ingen aning om vad som styr lamporna. Det förefaller vara rimligt att den information som ligger till grund för skyltning och utrop också utnyttjas för att styra lamporna. Att konstruera något slags automatik som ska känna av längden på annalkande tåg verkar onödigt eftersom en sådan automatik mig veterligen inte fyller någon annan funktion. Så till dess jag är motbevisad väljer jag att tro mig själv.
Senast redigerad av Hans Wibacke tis 15 aug, 2017 21:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 380
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav gek » tis 15 aug, 2017 21:02

Vad är syftet med att tända delar av plattformsbelysningen först när ett tåg kommer in på stationen? Energibesparing eller att om möjligt undvika att väntande passagerare ställer sig framför plattformsdörrarna och hindrar avstigande trafikanter?

När det gäller skyltning "kort tåg" tycker jag detta oftast fungerar även för de tåg som dessvärre är korta även under högtrafiktid.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 801
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Hans Wibacke » tis 15 aug, 2017 21:23

gek skrev:Vad är syftet med att tända delar av plattformsbelysningen först när ett tåg kommer in på stationen? Energibesparing eller att om möjligt undvika att väntande passagerare ställer sig framför plattformsdörrarna och hindrar avstigande trafikanter?

När det gäller skyltning "kort tåg" tycker jag detta oftast fungerar även för de tåg som dessvärre är korta även under högtrafiktid.

Syftet är väl att förtydliga att ett tåg är på ingång och att visa vilka dörrar som kommer att öppnas. Om detta fyller någon funktion i praktiken, låter jag vara osagt. Det känns mer som en subtil tjusighet, typ.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 380
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 3 gäster

cron