Inge skrev:Claes Thure Moberg skrev:Jag är gammal nog att minnas när spårvägen lades ned i Stockholm. Även då stod två sidor mot varandra. Den ena sidan hävdade att man skulle spara stora pengar på att lägga ned spårvägen, som en biprodukt blev man av med de klumpiga spårvagnarna som var i vägen hela tiden. Den andra sidan hävdade att spårvägsdrift var billigare, nätet fanns ju redan. Den var också mer effektiv samt mer attraktiv för de resande.
Problemet är bara att bägge sidor hade rätt. De som förordade "bussifiering" räknade på 5-10 års sikt medan de som föredrog spårvagn räknade på 30-40 år. Så var det den ideologiska motsättningen rörande bil kontra kollektivtrafik. Och nu har det gått 50 år så någon sifferkunnig person kanske kunde ställa upp ett räknestycke där man jämför de rena driftkostnaderna men också terminaler och sådant. Själv undrar jag om inte spårvagnen skulle komma ganska bra ur den jämförelsen.
Idag har man mer eller mindre medvetet valt att söka omskapa innerstan, dvs hela stenstaden och inte bara gamla stan till något slags museum a la Skansen. Den möjligheten fanns inte riktigt innan Ryan Air och kryssningsfartygen. Framförallt Ryan Air vräker ju in turister under en stor del av året.
Utifrån det kan man eventuellt strunta i att kontoren flyr. Personligen delar jag inte uppfattningen, bland annat blir ju resultatet att den redan uppbyggda kollektivtrafiken kommer att kunna utnyttjas dåligt, vilket både kommer att minska kollektivtrafikandelen och tvinga fram fler nya tunnelbaneutbyggnader likt den senaste Solnagrenen till höga kostnader.
På grund av kostnaderna för den framtvingade tunnelbaneutbyggnaden blir det också svårt att få fram pengar till återuppbyggd innerstadsspårväg som förvisso hade fungerat väl i den museifirade miljön.
För 50 år sedan hade man emellertid inte detta alternativ, oavsett vad man tycker om det. För att rädda innerstaden krävdes att den gjordes tillgänglig för alla. Dvs även de som behövde bil för att på rimligt sätt ta sig från sina villaområden. Annars skulle kontoren flytta, vilket var på gång redan då, och utan turister hade innerstan i det läget dött. I samanhanget var spårvagnarna ett hinder.
Jaha, för Zürich, Köln, Bremen, Lyon, Oslo, Helsingfors m fl är ju välkända fall av döda (avkontoriserade) innerstäder...