Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Inge skrev:Putin och alla andra som eventuellt vill "följa upp någon" har i och för sig redan genom Transportsyrelsens försorg fått en komplett information genom kombinationen Körkortsregister med foto -> bilregister -> biltullskameraregister.
BSB101 skrev:Inge skrev:Putin och alla andra som eventuellt vill "följa upp någon" har i och för sig redan genom Transportsyrelsens försorg fått en komplett information genom kombinationen Körkortsregister med foto -> bilregister -> biltullskameraregister.
Vem som eventuellt fått komplett information vet verken du, jag eller någon annan än den som eventuellt tagit del av informationen.
BSB101 skrev:Inge skrev:Putin och alla andra som eventuellt vill "följa upp någon" har i och för sig redan genom Transportsyrelsens försorg fått en komplett information genom kombinationen Körkortsregister med foto -> bilregister -> biltullskameraregister.
Vem som eventuellt fått komplett information vet verken du, jag eller någon annan än den som eventuellt tagit del av informationen.
Inge skrev:TKO skrev:Det vet väl alla att IBM (som är det företag som Transportstyrelsen anlitade för serverdrift) helt är i händerna på Putin? Eller har jag missuppfattat det här?
/TKO
IBM i Slovakien har jag för mig, om man skall vara mer precis.
Sedan handlar det inte om serverdrift. Det var Billström som påbörjade affären (Annika alltså, inte den moderate namnen). Den har sitt ursprung ur biltullshärvan, men har expanderat även till andra register under åren.
Inge skrev:Att beskriva det som "serverdrift" är förstås en rökridå. Ett försök att förminska problemets omfång. Det handlar om allt från bildidentifieringsprogram till databashantering.
Ursprunget är Billströms upphandling av biltullssystemet från IBM. Denna gjordes av Stockholms stad inför "försöket". I samband med omröstningen påstod sedan falskt att dessa pengar skulle gå förlorade om tullarna inte fortsatte. Det var falskt eftersom staten ändå inte kunde ta över systemet som kontraktet var. Redan Billström lade alltså ut systemet till Slovakien. Dock endast biltullsdelen förstås. När sedan systemet skulle bli statligt togs det inhouse. Då fick man betala det igen genom licenser...
Naturligtvis kan man spekulera i vad som gjorde att "staten inte kunde ta över stadens kontrakt". På den tiden fanns det enstaka riksdagsledamöter som faktiskt värnas integriteten. Främst från FP, partitillhörighten antagligen av en slump.
Men tiden gick och så småningom kom man på att man ville lägga ut det igen. Nu tillsammans med ytterligare ett antal system.
I det skedet klev Löfvén och göteborgarens dotter in och skulle därmed göra det praktiskt.... Det blev som väntat...
Inge skrev:Lars_L skrev:Fast vänta lite nu. Förvisso ingår även trängselavgifter i driften av IT-system, men det är ju inte bara de uppgifter som finns där. Att outsourca IT-driften är ju inte någon direkt följd av trängselskatteregistret och den delen är nog inte den mest känsliga. Transportstyrelsen har ju direktaccess till brotts- och misstankeregister som är kopplat till körkortsregister som är kopplade till att göra säkerhetsgranskningar av personer inom transportväsendet etc. Jag vet inte ens om trängselskattekamerorna är det största bekymret, utan det är ju de system som de är kopplade till. Men där finns ju redan uppgifterna i andra register som används i olika sammanhang.
Sedan är det ju inte så att IBM:s drift finns i utlandet, men däremot har personer där haft access som inte har säkerhetsgranskats på ett korrekt sätt. Utan att på något sätt förminska allvaret gör de säkert skyldiga till en del andra brott om de nu skulle använda sig av uppgifterna de har access till. Tack och lov loggas ju allt i datavärlden. Men det är ju för den skull inte acceptabelt på något sätt.
Det är nog ingen som påstår att biltullskamerorna är det största problemet. Det största problemet känner antagligen få till. Det har man förmodigen inte identifierat...
Men biltullskamerorna är i sig ett mycket stort problem. Mycket större än de problem man vill kännas vid, "serverdrift" pyttsan ! -Det är också biltullssystemet med dess kameror, identifieringssystem och register som är grunden till hela affären. Se tidigare inlägg och länk.
LÅ1 skrev:Skall jag tolka trådens vändning som om Nobinas spioneri på människor på Södertörn är tydligen helt ointressant, och helt i sin ordning?
daniel_s skrev:BSB101 skrev:Inge skrev:Putin och alla andra som eventuellt vill "följa upp någon" har i och för sig redan genom Transportsyrelsens försorg fått en komplett information genom kombinationen Körkortsregister med foto -> bilregister -> biltullskameraregister.
Med andra ord är allt i sin ordning. Precis som det alltid är enligt dina meningslösa inlägg.
BSB101 skrev:daniel_s skrev:BSB101 skrev:Vem som eventuellt fått komplett information vet verken du, jag eller någon annan än den som eventuellt tagit del av informationen.
Med andra ord är allt i sin ordning. Precis som det alltid är enligt dina meningslösa inlägg.
Tydligen inte tillräckligt meningslösa för att du ska läsa och till och med svara på. Men om du vill hålla på med meningslösa saker (vilket det borde vara att läsa ett inlägg man anser meningslöst) är upp till dig. Sedan får du nog öva upp din läsförståelse samt avstå från att tolka in saker som inte står i inlägget.
roggek skrev:Men för att återgå till spionerierna, ni kan inte ana vad livsmedelshandeln får reda på om Er, så fort ni drar ert Coop/ICA/Willys/EPA-kort i kassan.![]()
DÄR har vi verkligen ett problem...
roggek skrev:Men för att återgå till spionerierna, ni kan inte ana vad livsmedelshandeln får reda på om Er, så fort ni drar ert Coop/ICA/Willys/EPA-kort i kassan.![]()
DÄR har vi verkligen ett problem...
Då är Nobinas spionerier bara sketen småpotatis...
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster