Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
ålstensgård skrev:Hm Odd, det blev nog ett litet missförstånd ändå. Som Daniel skriver så är det bara norrspåret som trafikeras i denna tid.
En intressant sak är att vi med linjenummerbytet vid T-centralen i praktiken har en direktlinje Ropsten-Mörby via T-centralen just nu. Man tjänar inget på att gå av och vänta vid Östermalmstorg.
Iden att köra de två grenarna på helt separata spår mellan Ömt och T-Centralen är ändå intressant. Den gren som utnyttjar norrspåret kan gå som nu, den andra får gå i enkelspårstrafik från övergångsväxlarna mellan Gärdet/Karlaplan resp. KTH/Stadion. Kanske ett attraktivt alternativ om avstängningen varar länge så att folk lär sig.
Den rivna "med-övergångsväxeln" som Daniel nämner tycker jag förtjänar litet historik. Den måste ha varit nödvändig i början från 1964 då 13,14 och 24 officiellt vände vid T-centralen, men i realiteten måste ha kört vidare mot den ännu ofärdiga stationen Ömt. Hur funkade det? 1965 öppnades stationen, och sedan har vi historiken kring det hemliga vändspåret upp mot Stadion (som numera får tågväg med "tre gröna" i utfarten från Ömt). Det var säkert i drift efter Dagen H men när började det användas?
//henrik
C12C3C3C12 skrev:Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.
daniel_s skrev:C12C3C3C12 skrev:Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.
Inte var det väl obruten korsning i växlarna på Söderströmsbron heller? De där växlarna måste vara Stockholms mest fotograferade växlar och jag har då aldrig lagt märke till någon sådan på bild och på de bilder jag kan hitta nu ser jag bara helt normala korsningar och moträler. Dessutom har det ju i evinnerlig tid varit 20 km/h över de där växlarna genom en särskild regel i Säo/Tri, medan växlar med obruten korsning hade 15 km/h.
Till sist måste jag förstås tvångsmässigt påpeka att uttrycket "klätterväxlar" är felaktigt, detta gäller såklart även retroaktivt så även ni som sade så på 70-talet får tvätta munnen retroaktivt med tvål och varmt vatten
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 51 gäster