Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » lör 15 jul, 2017 13:17

LÅ1 skrev:Jag antar att lillpendeln hade haft bättre förutsättningar om man haft samma signalsystem som man nu har på Gröna linjen. Och förmodligen med det kommande på Röda linjen.
För på Gröna linjen klarar väl signalsystemet att hantera tåg som går i "fel" riktning på ett annat sätt?


Nja, lillpendeln hade inte varit hjälpt utan snarare gått långsammare totalt sett om man hade haft Siemenssystemet implementerat på samma sätt som på T-bana 1 (d v s vändning endast tillåten på platser som är utrustade för det med huvudsignaler och kabelslingor). Men möjligen kunde man ha sluppit köra lillpendel och i stället vänt alla tåg vid Slussen norrspår, men då hade man nog fått nöja sig med 15-minuterstrafik på de södra linjegrenarna.

Med T-bana 2:s kommande system vet jag inte riktigt hur positionsbestämningen sker för ett utgångståg, alltså när ett tåg från en plats börjar röra sig i en ny riktning, med ny ledarvagn. Kanske kan man i det systemet direkt påbörja körning med full hastighet från vilken plats som helst, bara systemet vet att sträckan är fri i den nya körriktningen, men sen är ju nästa fråga hur lång tid det tar att aktivera utrustningen och etablera datakontakt och erhålla tekniskt körtillstånd varje gång man vänder.
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav gek » lör 15 jul, 2017 21:02

daniel_s skrev:Nja ett spår i denna etapp.

Aha - två spår (röda linjens) är avstängda men det är bara ett som flyttas. Det var förstås ingen idé att köra skytteltåg Slussen - Centralen på det av röda linjens spår som inte flyttas nu, det hade antagligen mest blivit förvirrande. På "gröna linjen" har man aviserat en liknande avstängning i höst, men uppenbarligen blir det sedan ytterligare två sådana långa avstängningar för de andra två spåren på bron? Måste man kanske dessutom stänga några gånger för att baxa tillbaka spåren i ursprungliga lägen?
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 842
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » sön 16 jul, 2017 0:21

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Jag antar att lillpendeln hade haft bättre förutsättningar om man haft samma signalsystem som man nu har på Gröna linjen. Och förmodligen med det kommande på Röda linjen.
För på Gröna linjen klarar väl signalsystemet att hantera tåg som går i "fel" riktning på ett annat sätt?


Nja, lillpendeln hade inte varit hjälpt utan snarare gått långsammare totalt sett om man hade haft Siemenssystemet implementerat på samma sätt som på T-bana 1 (d v s vändning endast tillåten på platser som är utrustade för det med huvudsignaler och kabelslingor). Men möjligen kunde man ha sluppit köra lillpendel och i stället vänt alla tåg vid Slussen norrspår, men då hade man nog fått nöja sig med 15-minuterstrafik på de södra linjegrenarna.

Med T-bana 2:s kommande system vet jag inte riktigt hur positionsbestämningen sker för ett utgångståg, alltså när ett tåg från en plats börjar röra sig i en ny riktning, med ny ledarvagn. Kanske kan man i det systemet direkt påbörja körning med full hastighet från vilken plats som helst, bara systemet vet att sträckan är fri i den nya körriktningen, men sen är ju nästa fråga hur lång tid det tar att aktivera utrustningen och etablera datakontakt och erhålla tekniskt körtillstånd varje gång man vänder.

Märkte i dag att tågen gick snabbare på motspår än de normalt gör vid motspårskörning. Åtminstone tyckte jag det var så.
Sen inser jag nu att även om nyare signalsystem klarar trafik i båda riktningarna så finns det problem med att vända tågen vid valfri plats.

Tack daniel_s för tålmodiga svar på alla frågor. Jag hoppas att det är fler nyfikna än jag som också har haft glädje av dina svar! :)

gek skrev:
daniel_s skrev:Nja ett spår i denna etapp.

Aha - två spår (röda linjens) är avstängda men det är bara ett som flyttas. Det var förstås ingen idé att köra skytteltåg Slussen - Centralen på det av röda linjens spår som inte flyttas nu, det hade antagligen mest blivit förvirrande. På "gröna linjen" har man aviserat en liknande avstängning i höst, men uppenbarligen blir det sedan ytterligare två sådana långa avstängningar för de andra två spåren på bron? Måste man kanske dessutom stänga några gånger för att baxa tillbaka spåren i ursprungliga lägen?


Jag skall visa min gissning av hur alla arbeten och omläggningar kommer att genomföras.

Om vi illustrerar Söderströmsbron 5 spår på följande sätt:

Gn - Rn - X - Rs - Gs

G står för Gröna linjen och R för Röda. n står för norrgående spår och s för södergående. X är extraspåret i mitten. Allt sett från söder. Detta gäller före arbetet. Balkarna under X har redan förstärkts, tror jag.

Nu låter vi X i stället symbolisera det spår där arbete sker. Då kommer, av allt att döma, det att se ut så här när avstängningsperioden är över:
Gn - Rn - Rs - X - Gs

Efter nästa avstängning gissar jag att det blir så här:
Gn - Rn - Rs - Gs - X

Sedan, efter två (eller tre?) täta avstängningar så borde det bli så här:
Gn - X - Rn - Rs - Gs
(Kan och vågar man kapa båda spåren på Röda linjen samtidigt?)

Efter ytterligare en avstängning:
X - Gn - Rn - Rs - Gs

Därpå några avstängningar för att flytta tillbaka spåren till utgångsläget. Allt klart!

Såg redan i dag att man kapat spåret för Röda linjen södergående alldeles efter Gamla stans perrong.

Om detta var begripligt vet jag inte. Hoppas det! :) Och så vill jag åter säga att detta bara är min gissning!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 16 jul, 2017 1:23

gek skrev:
daniel_s skrev:Nja ett spår i denna etapp.

Aha - två spår (röda linjens) är avstängda men det är bara ett som flyttas. Det var förstås ingen idé att köra skytteltåg Slussen - Centralen på det av röda linjens spår som inte flyttas nu, det hade antagligen mest blivit förvirrande.


De som arbetar med spåren uppskattar säkert att det är trafik på så få spår i närheten som möjligt, så det kan ju vara ytterligare en anledning.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 348
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Lars_L » sön 16 jul, 2017 11:09

På gröna är det väl också enklare att köra enkelspår som man gjort under de år man renoverat Skanstullsbron. Då har man ju kört 20-minuterstrafik genom stan. Rådmansgatan-Medborgarplatsen tar väl ca 8-minuter - vilket väl skulle göra att det går bra att köra 2-linjer på det sättet i kolonnkörning.

På gröna linjen har man dock växel i båda riktningarna mellan Medborgarplatsen och Slussen, så där behöver man å andra sidan inte ha någon skyttel mellan Medborgarplatsen och Slussen - vilket inte heller skulle fylla någon funktion - då det inte fungerar något bra att vända Södergående tåg vid Medborgarplatsen om man ska få bra turtäthet.

Norr om stan är det ju däremot sämre, då växlarna ligger mellan Hötorget och Rådmansgatan. Där skulle man alltså i sådana fall behöva ha en skyttel som går mellan T-centralen och Hötorget. Å andra sidan är ju den sträckan ganska kort, vilket kanske ändå kan skapa en rimlig turtäthet på skytteln.

Men som sagt, eftersom pendeln går från Odenplan och blåa linjen från Fridhemsplan, ger det nästan bättre trafik att vända tågen vid Hötorget, istället för att ha en skyttel. Då skulle man ju kunna klara att köra stomtrafiken västerut utan inskränkningar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav AdrianLangemar » sön 16 jul, 2017 13:01

Lars_L skrev:Norr om stan är det ju däremot sämre, då växlarna ligger mellan Hötorget och Rådmansgatan. Där skulle man alltså i sådana fall behöva ha en skyttel som går mellan T-centralen och Hötorget. Å andra sidan är ju den sträckan ganska kort, vilket kanske ändå kan skapa en rimlig turtäthet på skytteln.

Men som sagt, eftersom pendeln går från Odenplan och blåa linjen från Fridhemsplan, ger det nästan bättre trafik att vända tågen vid Hötorget, istället för att ha en skyttel. Då skulle man ju kunna klara att köra stomtrafiken västerut utan inskränkningar.


Att vända vid Hötorget kommer verkligen inte att bli populärt bland resenärerna. Det är mycket bättre att vända vid T-Centralen, det tar bara 2 minuter längre tid. Eftersom det är två spår blir det alltså endast en minuts längre mellanrum mellan tågen jämfört med vändningar vid Hötorget. Ett alternativ är att låta varannat tåg i högtrafik vända vid Hötorget, så att ett tåg vänder på norrspåret där samtidigt som ett tåg vänder vid T-Centralen på norrspåret, och samma sak på söderspåret. Då blir det visserligen något färre tåg som kan vända vid T-Centralen, men fler tåg totalt, kanske rentav fler än om alla tåg vänder vid Hötorget. Det är då väldigt viktigt att tågen som vänder vid Hötorget går till/från Hässelby i rusningsriktningen så att det blir jämn belastning.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav AdrianLangemar » sön 16 jul, 2017 13:26

Inge skrev:Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag antar at du med två minuter längre tid, menar 1+1 minuter, dvs 1 minut per åt varje håll. Okej, även om det är i knappaste laget. Men sedan om det tar två minuter längre tid att vända ett tåg, då är det väl just två minuter längre tid det tar oavsett vilket spår man använder. Den tiden kan aldrig halveras. Dvs turtätheten blir minst två minuter sämre.

Man ska ju förstås vända på båda spåren oavsett om man vänder vid T-Centralen eller Hötorget.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » sön 16 jul, 2017 13:50

Blir spännande att se hur proffsen löser det på Gröna linjen. Den som lever får se.
Sen kan det förstås ha ett underhållningsvärde att hitta på egna lösningar, och läsa andras idéer. :)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Lars_L » sön 16 jul, 2017 18:57

AdrianLangemar skrev:
Lars_L skrev:Norr om stan är det ju däremot sämre, då växlarna ligger mellan Hötorget och Rådmansgatan. Där skulle man alltså i sådana fall behöva ha en skyttel som går mellan T-centralen och Hötorget. Å andra sidan är ju den sträckan ganska kort, vilket kanske ändå kan skapa en rimlig turtäthet på skytteln.

Men som sagt, eftersom pendeln går från Odenplan och blåa linjen från Fridhemsplan, ger det nästan bättre trafik att vända tågen vid Hötorget, istället för att ha en skyttel. Då skulle man ju kunna klara att köra stomtrafiken västerut utan inskränkningar.


Att vända vid Hötorget kommer verkligen inte att bli populärt bland resenärerna. Det är mycket bättre att vända vid T-Centralen, det tar bara 2 minuter längre tid. Eftersom det är två spår blir det alltså endast en minuts längre mellanrum mellan tågen jämfört med vändningar vid Hötorget. Ett alternativ är att låta varannat tåg i högtrafik vända vid Hötorget, så att ett tåg vänder på norrspåret där samtidigt som ett tåg vänder vid T-Centralen på norrspåret, och samma sak på söderspåret. Då blir det visserligen något färre tåg som kan vända vid T-Centralen, men fler tåg totalt, kanske rentav fler än om alla tåg vänder vid Hötorget. Det är då väldigt viktigt att tågen som vänder vid Hötorget går till/från Hässelby i rusningsriktningen så att det blir jämn belastning.


Tror det blir svårt dock att uppnå 18-tåg i timmen. Ska det fungera bra får man nog använda både då södergående och norrgående spår vid T-centralen (som ju är på olika plan), och som jag räknar kan man då bara köra tåg var 4:e minut (vilket nog förvisso räcker under högsommaren). Bästa då att man bara har två linjevarianter med 8-minuterstrafik till Hässelby strand respektive Åkeshov, men problemet är ju att förmå folk att gå till rätt plattform...
I annat fall får man nog använda ett spår vid T-centralen och det andra vid Hötorget för att vända och då klarar man ändå nog inte mer än tåg var 4:e minut.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav AdrianLangemar » sön 16 jul, 2017 19:16

Lars_L skrev:Tror det blir svårt dock att uppnå 18-tåg i timmen. Ska det fungera bra får man nog använda både då södergående och norrgående spår vid T-centralen (som ju är på olika plan), och som jag räknar kan man då bara köra tåg var 4:e minut (vilket nog förvisso räcker under högsommaren). Bästa då att man bara har två linjevarianter med 8-minuterstrafik till Hässelby strand respektive Åkeshov, men problemet är ju att förmå folk att gå till rätt plattform...

Det är ju bara bra om det är svårt att förmå folk att gå till rätt plattform, då kan det bli jämn belastning om Hässelbytågen går från det plan som resenärerna har svårt att hitta till...
Lars_L skrev:I annat fall får man nog använda ett spår vid T-centralen och det andra vid Hötorget för att vända och då klarar man ändå nog inte mer än tåg var 4:e minut.

Men om man kör två tåg i rad till samma spår och låter det andra av de tågen vända vid Hötorget bör man väl kunna köra var 3:e minut totalt? Om man kör Hässelby strand-Hötorget var 6:e minut kan man få jämn belastning.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » mån 17 jul, 2017 18:01

Det tycks ha fungerat hyfsat med trafikförändringarna i morse. Även om en person jag talade med i tyckte det var besvärligt. Jag gav tips på andra resvägar som omfattar omstigningen vid Mariatorget, och sedan buss från Slussen. Vid Mariatorget fungerar ju bytet bra, även om det kan bli väntetid. Trängseln på lillpendeln i rusningstid har jag ingen aning om, eftersom jag undvek den tiden.

Stockholm direkt: "Röda linjen avstängd – så här ser det ut på Centralen".

Mitt i har en artikel med en liten annan vinkel: "SL-strul får resenärer att hoppa ur sätet". Jag har inte märkt något, mer än knycken i sidled. Samma som man känner två gånger mellan Östermalmstorg och Tekniska högskolan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ålstensgård » tis 18 jul, 2017 5:20

Jag åkte Ropsten-T-centralen på måndagsförmiddagen.

Infartssignalen till växeln söder om Östermalmstorg står på rött, vilket gör infarten till perrongen långsam. Rödgult eller varför inte grönt hade väl varit bättre? Annars är det väl det omoderna signalsystemet som gör att det inte går att ha två gröna sken. Med gröna linjens signalsystem hade nog den andra gröna lampan varit på plats.

Vid infarten till växeln står ett trafikbefäl som checkar av att tågmötet strax norr om Östermalmstorg har ägt rum. Tågen byter linjenummer vid T-centralen så att 13 möter 13 och 14 möter 14 norr om Östermalmstorg, på så sätt kompenserar man för att Mörbylinjen är längre än Ropstenslinjen, och ett omlopp kan sparas i 20-minuterstrafiken.

Motspårsåkningen Östermalmstorg-T-centralen var förstås en höjdpunkt. Jag upplevde att det skrek mer än vanligt i rälsen. Och vid ankomsten till T-centralen stod en ensam medelålders gubbe i shorts vid dörrarna på vänstersidan medan alla andra flockades på högersidan:-)

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » tis 18 jul, 2017 18:24

Alla tåg vänder på norrspåret vid T-Centralen. Fram till för ett par år sedan fanns ju dubbelriktade växelförbindelser mellan Tce och Ömt men för ett antal år sedan avlägsnades de växlar som var medväxlar i normal körriktning. Som ett minne av var de låg någonstans är det dock fortfarande M-signal på en sträcka, mycket störande i uppförsbacken...
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ålstensgård » tis 18 jul, 2017 18:53

Hm Odd, det blev nog ett litet missförstånd ändå. Som Daniel skriver så är det bara norrspåret som trafikeras i denna tid.

En intressant sak är att vi med linjenummerbytet vid T-centralen i praktiken har en direktlinje Ropsten-Mörby via T-centralen just nu. Man tjänar inget på att gå av och vänta vid Östermalmstorg.

Iden att köra de två grenarna på helt separata spår mellan Ömt och T-Centralen är ändå intressant. Den gren som utnyttjar norrspåret kan gå som nu, den andra får gå i enkelspårstrafik från övergångsväxlarna mellan Gärdet/Karlaplan resp. KTH/Stadion. Kanske ett attraktivt alternativ om avstängningen varar länge så att folk lär sig.

Den rivna "med-övergångsväxeln" som Daniel nämner tycker jag förtjänar litet historik. Den måste ha varit nödvändig i början från 1964 då 13,14 och 24 officiellt vände vid T-centralen, men i realiteten måste ha kört vidare mot den ännu ofärdiga stationen Ömt. Hur funkade det? 1965 öppnades stationen, och sedan har vi historiken kring det hemliga vändspåret upp mot Stadion (som numera får tågväg med "tre gröna" i utfarten från Ömt). Det var säkert i drift efter Dagen H men när började det användas?

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » tis 18 jul, 2017 19:37

Nja det är inte "någon princip" som hindrar vändning på söderspåret utan det går ju helt enkelt inte i praktiken eftersom det då blir för lång motspårskörning.
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Leif Steen » tor 27 jul, 2017 15:08

Öööööööhhh....Tunnelbanebron byggdes efter 1955 då stambanan flyttade till nuvarande läge, därefter revs järnvägsbron och tunnelbanebron byggdes delvis på de gamla pelarna och fundamenten. Nuvarande tunnelbanebro har inte ett smack med järnvägsbron från 1871 att göra. Tunnelbanebron renoverades någon gång på 80-talet med stålarbeten och målning.

Har jag missuppfattat debatten får jag be om ursäkt.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 385
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » fre 28 jul, 2017 9:20

Jag får säga att för mig har det fungerat över förväntan under avstängningsperioden. Men då har jag undvikt att rest i den värsta morgonrusningen.
Och när jag kollat hur det sett ut på bron så inser jag att man gjort ganska stort arbete under dessa dagar. Man har rätat ut spåret nära stationerna, så det inte skall upplevas som om man byter spår med en tvär kurva. Förmodligen hade det inte gått med bibehållen turtäthet till hösten.

Är borta från stan sedan i onsdags, så jag har inte haft tillfälle att passera bron på det nya spåret ännu. Antar att det gått som planerat med att få igång trafiken den nya vägen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav C12C3C3C12 » fre 28 jul, 2017 15:57

ålstensgård skrev:Hm Odd, det blev nog ett litet missförstånd ändå. Som Daniel skriver så är det bara norrspåret som trafikeras i denna tid.

En intressant sak är att vi med linjenummerbytet vid T-centralen i praktiken har en direktlinje Ropsten-Mörby via T-centralen just nu. Man tjänar inget på att gå av och vänta vid Östermalmstorg.

Iden att köra de två grenarna på helt separata spår mellan Ömt och T-Centralen är ändå intressant. Den gren som utnyttjar norrspåret kan gå som nu, den andra får gå i enkelspårstrafik från övergångsväxlarna mellan Gärdet/Karlaplan resp. KTH/Stadion. Kanske ett attraktivt alternativ om avstängningen varar länge så att folk lär sig.

Den rivna "med-övergångsväxeln" som Daniel nämner tycker jag förtjänar litet historik. Den måste ha varit nödvändig i början från 1964 då 13,14 och 24 officiellt vände vid T-centralen, men i realiteten måste ha kört vidare mot den ännu ofärdiga stationen Ömt. Hur funkade det? 1965 öppnades stationen, och sedan har vi historiken kring det hemliga vändspåret upp mot Stadion (som numera får tågväg med "tre gröna" i utfarten från Ömt). Det var säkert i drift efter Dagen H men när började det användas?

//henrik


Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » fre 28 jul, 2017 22:12

C12C3C3C12 skrev:Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.


Inte var det väl obruten korsning i växlarna på Söderströmsbron heller? De där växlarna måste vara Stockholms mest fotograferade växlar och jag har då aldrig lagt märke till någon sådan på bild och på de bilder jag kan hitta nu ser jag bara helt normala korsningar och moträler. Dessutom har det ju i evinnerlig tid varit 20 km/h över de där växlarna genom en särskild regel i Säo/Tri, medan växlar med obruten korsning hade 15 km/h.

Till sist måste jag förstås tvångsmässigt påpeka att uttrycket "klätterväxlar" är felaktigt, detta gäller såklart även retroaktivt så även ni som sade så på 70-talet får tvätta munnen retroaktivt med tvål och varmt vatten ;-)
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 22:39

Patentlås på dej Daniel!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: IngvarH och 4 gäster