daniel_s skrev:LÅ1 skrev:Jag antar att lillpendeln hade haft bättre förutsättningar om man haft samma signalsystem som man nu har på Gröna linjen. Och förmodligen med det kommande på Röda linjen.
För på Gröna linjen klarar väl signalsystemet att hantera tåg som går i "fel" riktning på ett annat sätt?
Nja, lillpendeln hade inte varit hjälpt utan snarare gått långsammare totalt sett om man hade haft Siemenssystemet implementerat på samma sätt som på T-bana 1 (d v s vändning endast tillåten på platser som är utrustade för det med huvudsignaler och kabelslingor). Men möjligen kunde man ha sluppit köra lillpendel och i stället vänt alla tåg vid Slussen norrspår, men då hade man nog fått nöja sig med 15-minuterstrafik på de södra linjegrenarna.
Med T-bana 2:s kommande system vet jag inte riktigt hur positionsbestämningen sker för ett utgångståg, alltså när ett tåg från en plats börjar röra sig i en ny riktning, med ny ledarvagn. Kanske kan man i det systemet direkt påbörja körning med full hastighet från vilken plats som helst, bara systemet vet att sträckan är fri i den nya körriktningen, men sen är ju nästa fråga hur lång tid det tar att aktivera utrustningen och etablera datakontakt och erhålla tekniskt körtillstånd varje gång man vänder.
Märkte i dag att tågen gick snabbare på motspår än de normalt gör vid motspårskörning. Åtminstone tyckte jag det var så.
Sen inser jag nu att även om nyare signalsystem klarar trafik i båda riktningarna så finns det problem med att vända tågen vid valfri plats.
Tack daniel_s för tålmodiga svar på alla frågor. Jag hoppas att det är fler nyfikna än jag som också har haft glädje av dina svar!
gek skrev:daniel_s skrev:Nja ett spår i denna etapp.
Aha - två spår (röda linjens) är avstängda men det är bara ett som flyttas. Det var förstås ingen idé att köra skytteltåg Slussen - Centralen på det av röda linjens spår som inte flyttas nu, det hade antagligen mest blivit förvirrande. På "gröna linjen" har man aviserat en liknande avstängning i höst, men uppenbarligen blir det sedan ytterligare två sådana långa avstängningar för de andra två spåren på bron? Måste man kanske dessutom stänga några gånger för att baxa tillbaka spåren i ursprungliga lägen?
Jag skall visa min
gissning av hur alla arbeten och omläggningar kommer att genomföras.
Om vi illustrerar Söderströmsbron 5 spår på följande sätt:
Gn - Rn - X - Rs - Gs
G står för Gröna linjen och R för Röda. n står för norrgående spår och s för södergående. X är extraspåret i mitten. Allt sett från söder. Detta gäller före arbetet. Balkarna under X har redan förstärkts, tror jag.
Nu låter vi X i stället symbolisera det spår där arbete sker. Då kommer, av allt att döma, det att se ut så här när avstängningsperioden är över:
Gn - Rn - Rs - X - Gs
Efter nästa avstängning gissar jag att det blir så här:
Gn - Rn - Rs - Gs - X
Sedan, efter två (eller tre?) täta avstängningar så borde det bli så här:
Gn - X - Rn - Rs - Gs
(Kan och vågar man kapa båda spåren på Röda linjen samtidigt?)
Efter ytterligare en avstängning:
X - Gn - Rn - Rs - Gs
Därpå några avstängningar för att flytta tillbaka spåren till utgångsläget. Allt klart!
Såg redan i dag att man kapat spåret för Röda linjen södergående alldeles efter Gamla stans perrong.
Om detta var begripligt vet jag inte. Hoppas det!

Och så vill jag åter säga att detta bara är min
gissning!