Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 04 jul, 2017 10:59

Det blir intressant att följa vilka effekter Citybanan får på regionaltågsresandet. Det är främst tre aspekter som förändras: pris, turtäthet och restid. Det är ännu inte helt klart hur alla detaljer kommer att se ut, men det verkar bli billigare att kombinera regionaltåg med länstrafik. Det kommer också att gå fler tåg mellan Stockholm och Uppsala. Däremot blir bytet mellan regional- och pendeltåg sämre. Jag har en bekant som pendlar från Katrineholm till Kista. För honom blir det en försämring. Mina anekdotiska erfarenheter tyder på att det är många som inte har Norrmalm som målpunkt. De största arbetsplatserna ligger i Solna, Kista och Sundbyberg. Alla områden har inte heller bra förbindelser med Centralen. Det går t.ex. snabbare att komma till Karolinska från Solna än från centralstationen. Genomgående tåg skulle vara en förbättring, men det hjälper knappast när det inte finns några stopp mellan Centralen och Väsby.

Det finns två anledningar att lägga till fler uppehåll: dels för att minska restiden till målpunkten (till viss del på bekostnad av restiden mellan ändstationerna), dels för att öka antalet resande och på så sätt öka turtätheten. Man får göra en noga avvägning mellan fördelarna hos pendeltåg (lågt pris och hög turtäthet) respektive fjärrtåg (kort restid mellan ändstationer). Som det ser ut idag är det nästan ingen skillnad mellan regional- och fjärrtåg på sträckan mellan Stockholm och Uppsala. På denna sträcka borde det finnas tre alternativ: pendeltåg som stannar på alla mellanliggande stationer utan undantag, regionaltåg som stannar på de viktigaste stationerna och fjärrtåg som går direkt. Kraven för en regionaltågsstation minskar med avståndet till Centralen. Här är några exempel på hur trafikeringen skulle kunna se ut (valet av stationer är oväsentligt i detta sammanhang):

Uppsala–Knivsta–Märsta–Upplands VäsbyHelenelundSolna–Stockholm C–Älvsjö–Flemingsberg–Södertälje Syd–Vagnhärad–Nyköping–Kolmården–Norrköping
Västerås C–Enköping–Bålsta–Barkarby–Sundbyberg–Stockholm C–Älvsjö–Flemingsberg–Södertälje Syd–Gnesta–Flen–Katrineholm–Vingåker–Hallsberg

Det totala resandet på dessa linjer (både lokalt och regionalt) skulle möjliggöra en hög turtäthet under större delen av dygnet. För områden som Nyköping och Katrineholm hade det varit en stor förbättring. Dessutom skulle det generellt bli kortare restid - alla har inte Norrmalm som målpunkt! Om detta upplägg inte passar kan resenären välja pendel- eller fjärrtåg.

Valet av stationer kan och bör diskuteras. I det här sammanhanget handlar det främst om att få rätt antal. Generella riktlinjer är att det inte ska vara för långt till en regionaltågsstation, att regionaltågsstationen är en stor målpunkt och har bra tvärförbindelser samt att den inte heller ligger för nära en annan regionaltågsstation. I vissa fall kan valet vara svårt (Helenelund eller Sollentuna; Älvsjö, Årstaberg eller Södra station). Det viktiga är dock att välja en station och sedan anpassa stadsplaneringen efter det. Med det här upplägget blir snabbpendeltåg överflödiga förutom på Nynäsbanan (där det är orimligt att köra regionaltåg - därför är det också viktigt att ha bra byten mellan regional- och pendeltåg). Det är lite olyckligt att det inte går att köra regionaltåg till Södertälje C, men som tur är ligger de största stationerna på den linjen nära Flemingsberg och Södertälje Syd. Den mest prioriterade järnvägsutbyggnaden i regionen borde vara fyrspår till Uppsala (och möjligtvis mer dubbelspår på Nynäsbanan om man vill satsa på godståg till Norvik).
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » tis 04 jul, 2017 11:30

Ett alternativ till att låta Västeråstågen göra fler uppehåll är förstås att låta några pendeltåg fortsätta till Enköping med uppehåll i Grillby och gärna även Ekolsund. Frågan är om inte det gör mer nytta?

Men självklart konkurrerar ett sådant upplägg med Västeråstågen om utrymmet på spåren.

Vad gäller Kista så torde frågan om Västeråstågens framtida väg, längs de nuvarande spåren eller via Kista, varit den viktigaste som skulle avgjorts i den obligatoriska tillåtlighetsprövning som Trafikverket struntade i... -Dvs det var egentligen en fråga för den dåvarande regeringen. Men den lyftes aldrig !

I efterhand har senare regering trots det godkännt den felaktigt tillkomna järnvägsplanen. Soppan är ännu inte utredd.

Om pendeltågen förlängs till Enköping kunde Västeråstågen gå,

Västerås-Enköping-Barkarby-Sundbyberg-Stockholm (eller Västerås-Enköping-Jakobsberg-Kista-Stockholm)


Uppehåll vid Bålsta behövs knappast om det finns pendeltåg till Enköping. Inte heller behövs Barkarby om tågen går via Kista. Bättre att göra uppehåll vid Jakobsberg i så fall.

För övrigt är den överlägset störsts pendlingsdestinationen efter Norrmalm, Östermalm.

viewtopic.php?f=14&t=39669

PS Beklagar misstaget med Helenelund nedan. Skrev faktiskt Häggvik först, men ändrade exemplet till Helenelund. Detta eftersom Häggvik inte riktigt passade, då syftet var att påvisa att påståendet att glesa trafiken drabbade "arbetare" skapades genom urval och inte var representativt. Tyvärr kontrollerade jag inte ordentligt när jag ändrade. Men det finns ju många fler villasamhällen som drabbas på detta vis; Trångsund, Tullinge, Rönninge osv. förutom de förra exemplen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » ons 05 jul, 2017 1:41

Det är förstås viktigt att tänka strategiskt, både när det gäller regionaltåg och snabbtåg på pendeltågen. Så har man ju också gjort till viss del. Man har ju här utgått från RUFS:en och de planerade områden som där anges att man ska satsa på. Men resultatet blir ändå märkligt, eftersom kommunernas influensområde utifrån detta blir större. Man kan ju också undra var gränsen går. Om nu Vällingby ingår i ett sådant område och Spånga ligger närmast, så bör ju tågen stanna i Spånga etc, eftersom man då kan se ett ökat tvärresande.

Men då (nu talar jag om det ursprungliga förslaget där Spånga skulle köras förbi med snabbtågen) reflekterar man inte heller över andra funktionen med trafiksystemet, nämligen att lasta passagerare från de stora befolkningskoncentrationerna. Exempelvis att Spånga i högtrafik har lika många påstigande som Jakobsberg och väl är den fjärde största stationen utanför den gemensamma sträckan.

Ser man på regionalpendeltåg får man ju lite olika resultat utifrån vad man har som mål. Ett är ju att bara se stationerna inom "huvudstadsområdet" som en service åt regionalpendlarna. Men en tanke med ett sådant koncept kan ju också vara att kombinera två idéer - det vill säga att de även kan stanna vid stationer som har stort resande inom storstaden och därmed kan behöva få snabbare restider. Sollentuna kan ju som den större stationen då vara intressantare än kanske Upplands Väsby. Men det ger ju inte någon restidsvinst att tala om för resenärerna in till stan om regiontåget stannar där. Sollentuna har ju inte heller så stor betydelse som arbetsplatsområde. Snarare är nog arbetsplatsområdena ganska jämt fördelat mellan de olika pendeltågsstationerna från Rotebro till Sollentuna, där snarare Helenelund är den stora stationen.

Sollentuna har ju den stora funktionen av att vara ett lokalt centrum för boende i kommunen. Men det gör ju också att många av resenärerna stiger på och åker lokalt mellan Rotebro, Norrviken, Häggvik och Sollentuna. Det är ju faktiskt lite samma sak med Huddinge. Stationen har ju relativt stort resandeutrymme, men det torde vara ganska få som reser från Södertälje, och heller Salem till Huddinge. Däremot många som åker mer lokalt mellan Huddinge och de närliggande stationerna, framförallt Stuvsta, Flemingsberg och Tullinge.


Rönninge drabbas ju dock inte längre, för att kommentera Inges påstående, då alla tåg nu kommer att stanna där, eftersom man bara får plats med sex tåg i timmen som max till Södertälje.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 7:00

Men Rönninge drabbas väl då rimligen av färre tåg.

Nåväl, för att kommentera det övriga, regionaltågen servar också arbetsplatser respektive studieplatser i andra änden. Uppsala har givetvis många studenter. Därför är det bra om det finns tåg till Uppsala som stannar vid bostadsområdena. Västerås har fortfarande ganska många arbetsplatser. Förr hade ju ASEA till och med egen vagn.

En ort som Knivsta bygger väl nästan på att det finns par/familjer där parterna jobbar på olika håll. Uppsala respektive Stockholm eller för den delen Arlanda. Så nog finns det en poäng med att regionaltågen stannar även vid stora bostadsområden.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 8:49

Sio skrev:Dessutom kommer hälften av tågen som stannar i Norrviken och Helenelund att vara välfyllda tåg till/från Uppsala. Det hade känts vettigare att låta de lite mer långväga Uppsala-tågen vara snabbtåg om man absolut måste ha sådana.


Det var ett ganska sent beslut, eventuellt politiskt, att kasta om, så att det blev Märstatåget som blev snabbtåg.

Bra för SJ förstås, men det kan kanske ha sin poäng att det är tåget med flera målpunkter utöver Stockholm, dvs Arlanda och Uppsala, som stannar vid alla bostadsområden.

Om det blir trångt på Uppsalatågen är det ju bara att öka turtätheten genom att förlänga de tåg som vänds i Väsby.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav kildor » ons 05 jul, 2017 17:56

Inge skrev:Det var ett ganska sent beslut, eventuellt politiskt, att kasta om, så att det blev Märstatåget som blev snabbtåg.

Vad är "ganska sent" för dig?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5021
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 19:30

kildor skrev:
Inge skrev:Det var ett ganska sent beslut, eventuellt politiskt, att kasta om, så att det blev Märstatåget som blev snabbtåg.

Vad är "ganska sent" för dig?

I det här fallet; under de senaste två åren.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » ons 05 jul, 2017 21:46

Inge skrev:
kildor skrev:
Inge skrev:Det var ett ganska sent beslut, eventuellt politiskt, att kasta om, så att det blev Märstatåget som blev snabbtåg.

Vad är "ganska sent" för dig?

I det här fallet; under de senaste två åren.


Nja, så länge som SL:s pendeltåg varit aktuella att gå till Uppsala har man tänkt sig att det ska stanna vid alla stationer - om än man alltid sagt att någon enstaka station skulle kunna hoppas över av tidtabellstekniska skäl.

Däremot är det ju sant att KTH och Trafikverket, när man utredde frågan, mer tänkte sig att pendeltågen skulle kompletteras av snabbpendeltåg till Uppsala och Västerås. Men det spåret (om uttrycket tillåts) har ju egentligen aldrig Trafikförvaltningen i Stockholm varit inne på.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tor 13 jul, 2017 10:56

En intressant observation är att det sista Upptåget mot Tierp avgår från Uppsala kl. 02:26. Det är alltså inte bara Skåne och Göteborg som har bättre nattrafik än Stockholm. Det finns vissa som påstår att avsaknaden av nattrafik i Stockholm beror Trafikverket snarare än SL, men kan det verkligen stämma när så många andra platser i Sverige har nattrafik?
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav daniel_s » tor 13 jul, 2017 11:34

Fast som helhet är ju nattrafiken i Stockholm mycket bättre än de övriga du nämner inklusive Tierp. Sen är vi inte så pigga på att låta nattrafiken utgöras av spårtrafik här, av diverse olika skäl.
daniel_s
 
Inlägg: 11037
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tor 13 jul, 2017 17:21

Enceladus skrev:En intressant observation är att det sista Upptåget mot Tierp avgår från Uppsala kl. 02:26. Det är alltså inte bara Skåne och Göteborg som har bättre nattrafik än Stockholm. Det finns vissa som påstår att avsaknaden av nattrafik i Stockholm beror Trafikverket snarare än SL, men kan det verkligen stämma när så många andra platser i Sverige har nattrafik?


Jo, det har väl till viss del varit Trafikverket som varit skyldig. Detta då man haft ett underhållsfönster vid getingmidjan på just lördag- och söndagsnätter. Men det problemet upphör ju i och med Citybanan. Men man skulle förstås kunna kört redan innan på vardagsnätter - men det kan till och med undertecknad tycka är lite slöseri...

Att det inte genomförs nu beror nog mycket på att det är relativt komplext att utreda nattbussnätet och Trafikförvaltningen har ju inte riktigt de resurserna längre - eftersom man delegerat sådant till entreprenörerna. Dock är det inte så komplext som det låter då det torde vara ganska känt vilka områden längs pendeltågsnätet som skulle behöva ha fortsatt nattrafik även efter införande av nattrafik på pendeltågen.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » tor 13 jul, 2017 17:52

Trafikförvaltningen har 650, sexhundrsfemtio, SEXHUNDRA-FEMTIO! ! anställda och uppgifter som borde klaras av max 10...
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tor 13 jul, 2017 20:50

Inge skrev:Trafikförvaltningen har 650, sexhundrsfemtio, SEXHUNDRA-FEMTIO! ! anställda och uppgifter som borde klaras av max 10...


Nja det beror väl på hur många konsulter man ska ha. Man har ju också en hel del spårsystem och utbyggnadsprojekt som kräver folk - även på underhållssidan.

Dock får man ju säga att det är väldigt många på trafikförvaltningen som håller på med annat än att planera trafik. Samtidigt är nog SL på ett plan den mest professionella organisationen i Norden - och faktiskt ganska få konkurrenter internationellt. Jämför bara med vad man i exempelvis Helsingfors lägger på kommunikation....

Sedan är väl problemet med Trafikförvaltningen att det ändå är så få som kan verksamheten. Sedan mr buss väl gått i pension är det nog inte någon där som längre kan hela länets busslinjenät i huvudet....Vilket väl ändå majoriteten av alla infödda stockholmare kan. :)
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tor 13 jul, 2017 21:56

och så här skulle kompletteringen av nattbusslinjer som går hela natten behöva se ut (de nattbusslinjer som inte trafikerar Stockholms centrala delar utan redan idag kompletterar utbudet oberäknat, såsom 515 (som även har en annan funktion) och 199)

Norr om stan:
580 (1 omlopp i timmestrafik)
583 (1 omlopp i timmestrafik)
536 (1 omlopp i timmestrafik)
568 (1 omlopp i timmestrafik)
553 (1 omlopp i timmestrafik)
559 (1 omlopp i timmestrafik)
Söder om stan
807 (3 omlopp i halvtimmestrafik)
834 (1 omlopp i timmestrafik)
837 (Handelns närsjukhus-Jordbro), 1 omlopp
144 (hela sträckan - idag bara enkelriktad Fruängen-Älvsjö), 3 omlopp halvtimmestafik
704 (Flemingsberg-Björnkulla) - 1 omlopp

Totalt ca 15 omlopp. Besparingen ligger på omkring 35 omlopp. Här finns förstås några som är tveksamma åt båda håll och i något fall kanske det är bättre att bara ha trafik i ena riktningen och då kunna erbjuda halvtimmestrafik till samma kostnad - alternativt att man gör en nattvariant som "ringlinje"
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » tor 13 jul, 2017 22:32

Enköpingsvägen då? Det är ju mängder av människor som kliver av längs den, tex till Järva och Ursvik. Idag är det 15 minuterstrafik.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » fre 14 jul, 2017 16:49

Inge skrev:Enköpingsvägen då? Det är ju mängder av människor som kliver av längs den, tex till Järva och Ursvik. Idag är det 15 minuterstrafik.


Sant förstås. Där har ju byggts rätt mycket nu. Men låt oss då förlänga 199 till Ulriksdal. Det är ju precis så nu också att 199 inte riktigt klarar av omloppet på en timme, så möjligen skulle det inte ens kräva en ytterligare tjänst. Dessutom ligger ju ett bussgarage där med många tidiga ut-tjänster, så det kan väl motivera en linjedragning dit.

Finns ju andra områden som väl också skulle kunna vara aktuella, såsom Barkarby handelsplats som väl snart borde få nattbusstrafik hela dygnet (som exempel).

I övrigt bedömer jag nog resterande sträckor utan nattbusstrafik i förslaget ovan mer som transportsträckor med väldigt litet resandeutbyte.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » fre 14 jul, 2017 18:35

Lars_L skrev:
Inge skrev:Enköpingsvägen då? Det är ju mängder av människor som kliver av längs den, tex till Järva och Ursvik. Idag är det 15 minuterstrafik.


Sant förstås. Där har ju byggts rätt mycket nu. Men låt oss då förlänga 199 till Ulriksdal. Det är ju precis så nu också att 199 inte riktigt klarar av omloppet på en timme, så möjligen skulle det inte ens kräva en ytterligare tjänst. Dessutom ligger ju ett bussgarage där med många tidiga ut-tjänster, så det kan väl motivera en linjedragning dit.

Finns ju andra områden som väl också skulle kunna vara aktuella, såsom Barkarby handelsplats som väl snart borde få nattbusstrafik hela dygnet (som exempel).

I övrigt bedömer jag nog resterande sträckor utan nattbusstrafik i förslaget ovan mer som transportsträckor med väldigt litet resandeutbyte.


199 går idag bara på helger och bara en gång timmen. Det krävs naturligtvis mycket mer än bara en förlängning. Jag förutsätter för övrigt att den är kopplad med annan linje i Vällingby, så det blir en hel del ytterligare tjänster. Minst två omlopp vardagar och minst lika många fler helger.

Men det är en god idé att förlänga 199 som ersättning för 591. När linjen blir kortare kunde den också hinna gå inom bostadsområdena, förslagsvis som 504+505 istället för ute på Enköpingsvägen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » fre 14 jul, 2017 19:12

Inge skrev:
199 går idag bara på helger och bara en gång timmen. Det krävs naturligtvis mycket mer än bara en förlängning. Jag förutsätter för övrigt att den är kopplad med annan linje i Vällingby, så det blir en hel del ytterligare tjänster. Minst två omlopp vardagar och minst lika många fler helger.

Men det är en god idé att förlänga 199 som ersättning för 591. När linjen blir kortare kunde den också hinna gå inom bostadsområdena, förslagsvis som 504+505 istället för ute på Enköpingsvägen.


Jo, men nu har jag väl bara tänkt nattrafik på helgnätter för pendeln, såsom för tunnelbanan. En tanke är väl kanske att man låter 199 gå till Rissne och där via Ursvik fram till Enköpingsvägen och vidare som 540 till Ulriksdal. Några andra nattlinjer som det går att på det sättet i Vällingby att kombinera med finns inte, så även om de nattomloppen på 117 och 119 är så tighta att man väl måste skifta omlopp/förare för att kunna få 2,5-timmarspausen etc så påverkas inte det av denna förändring, möjligen att man nu kan utnyttja tiden för någon obetald rast på ett bättre sätt och förstås kan avsluta/starta tjänster med ankomsten/avgången till/från Vällingby

Men finns behov kan man ju förstås låta den gå en gång i halvtimmen mellan Ulriksdal och Rissne. Vi får väl dock inte glömma att det faktum att pendeltågen går till Ulriksdal, nog minskar antalet resenärer. För även om vägen från framförallt Rissne och Hallonbergen inte kanske är så rolig att gå, är ju inte avståndet så långt egentligen ner till Enköpingsvägen.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 16 jul, 2017 21:03

Lars_L skrev:Problemet är dock att pendeltågen i Stockholm är lite av en mellanprodukt. De flesta pendeltågssystem i andra länder har ju betydligt lägre maxhastighet och byggda för snabba stationsuppehåll.


Men det beror på ju på att det som kallas pendeltåg i Stockholm är mer likt ett regionaltåg än det är likt t.ex. en typisk S-bahn. Och tunnelbana är mera likt S-bahn än det är likt en typisk U-bahn.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Odd » sön 16 jul, 2017 22:16

Vad är det som specificerar ett typiskt S-tåg?

Om jag skall försöka mig på en distinktion så är S-tåg sådant som inte betecknas som tunnelbana eller innerstadsspårväg och som inte har platsreservation. Eller lokaltåg som det populärt kallas för i Sverige. Utbredningen är av ringa betydelse. Klart att det finns undantag, men typ. Om det är strömskena, kontaktledning, likström, växelström eller diesel verkar inte heller ha någon betydelse.

Just i Stockholm skulle man kunna se att både Tvärbanan och Lidingöbanan skulle vara ett smärre undantag från ovan lösa definition, då de mycket väl skulle kunna ingå i ett S-linjesystem.

Tillbaka till ursprungsrubriken, så tycker jag att ett Mälardalens S-tågssystem borde sträcka sig från Örebro i väster, Tierp i norr och Linköping i söder med gemensamma S-tågsträckor med de andra trafikhuvudmännens motsvarande system. Obokningsbara tvåvåningståg med enklare sittning som går i relativt tät trafik under det mesta av trafikdygnet till konkurrenskraftigt pris.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3854
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster

cron