(inlägget är i stort sett enbart klistrat från Postvagnen)
Efter att ha checkat in på Hotel Praha och käkat lunch tog vi oss ner till Fügnerova för att åka lite spårvagn innan mörkret kom.
Till vår stora förvåning kom en T2a! Trodde dessa var sedan länge borta.. Detta exemplar har dock ett ursprung från Ostrava och kom till Liberec 1996.
Vid ändhållplatsen Vratislavice n.N. výhybna. Miljön är en aning förändrad sen man rustade upp delar av sträckan till Jablonec för några år sedan.
Det ser kanske ut som om det är vänstertrafik som råder, men det är enbart ett mötesspår som blev en aning förlängt vid upprustningen. Vi hoppar på spårvagnen och tar en tur till Jablonec.
Efter att ha åkt till Jablonec åkte vi tillbaka några stationer och hoppade av vid Nový Svět och gick därifrån, längs banan, till Proseč nad Nisou Škola. Självklart med en del stopp längs vägen, spårvagnarna gick ju var 15e minut och var tämligen fullsatta

Det är en rätt kul sträcka att gå längs, då spårvagnarna slingrar sig runt varje husknut.
En Tatra utan lågt golv. I tidtabellen (som fanns på varje hållplatsstolpe) står det om det är en med lågt golv, eller en utan.
En med lågt golv. Går de i multipel har den bakre inget lågt insteg.
Märkligt folk i skogen..
Mot kvällen kopplas bakre vagnen av och föraren börjar efter klockan 20(?) kolla biljetterna vid påstigning.
Vid spårvagnshållplatsen Proseč nad Nisou Pošta fanns även en järnvägsstation med förvånansvärt många uppehåll. Har för mig att när jag var här förra året handlade de om några enstaka på morgonen och kvällen.
Mörkret kom snabbt och vi började inse att det inte skulle bli nån bild från bron en bit bort.

Ibland kan man ha tur, och ibland har man verkligen stor jäkla otur

Men vi tog spårvagnen tillbaka till Liberec...
Och tog en titt förbi vagnhallen. Glasrutor utåt är väldigt bra för oss diggare! Där inne fanns bla. denna T2. Den är ursprungligen från Ostrava och har enbart gått som arbetsvagn i Liberec innan den 2012 blev museivagn.
//Jocke