Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav roggek » lör 01 jul, 2017 0:04

Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.

När man övergår till nattbusstrafik efter att pendeltågen slutat gå, övergår man också till ett helt annat system. Där nattbussen täcker in fler områden och har mycket tätare stopp än pendeltåget dagtid.


Sedan upplevs det tryggare bland resenärer (NKI) med nattbuss från stan, än med pendeltåg på natten, eftersom många kommer närmare bostaden med en nattbuss än med pendeltåg och byte vid en kanske inte i alla lägen, så upplyst och buskröjd bussterminal.
Föredrar själv nattbuss framför tunnelbanan och pendeln nattetid...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2280
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lennart Petersen » lör 01 jul, 2017 2:03

roggek skrev:
Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.

När man övergår till nattbusstrafik efter att pendeltågen slutat gå, övergår man också till ett helt annat system. Där nattbussen täcker in fler områden och har mycket tätare stopp än pendeltåget dagtid.


Sedan upplevs det tryggare bland resenärer (NKI) med nattbuss från stan, än med pendeltåg på natten, eftersom många kommer närmare bostaden med en nattbuss än med pendeltåg och byte vid en kanske inte i alla lägen, så upplyst och buskröjd bussterminal.
Föredrar själv nattbuss framför tunnelbanan och pendeln nattetid...


Men man återgick till nattrafik i T-banan på fredag och lördag natt just eftersom man konstaterade att det blev mycket mer stök och ordningsproblem med busstrafik .
För pendeln gäller ju att det egentligen inte funnits nattrafik mer än några förbindelser efter midnatt.
Det tycks alltså vara enklare att övervaka och hålla ordning i T-banan och min uppfattning som då och då resenär på natten är att det råder normalt god ordning på tågen även om det väl är något annorlunda karaktär på resenärerna mot på dagtid :D
Men har man lång gångväg från närmsta T-station så förstår jag fullt ut att det kan kännas mer otryggt än om man har en busshållplats runt knuten och just för sista sträckan till hemmet tillhandahåller ju SL ingen trygghet men det finns väl något där tjejer kan få kontakt med varandra över mobilen och slå sällskap .
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » lör 01 jul, 2017 6:48

kildor skrev:1:27-avgången är precis en sådan avgång. Den går både till Märsta och Uppsala.


Ah, det var därför jag inte fick ihop det och rörde till det när tåget både såg ut att gå till Märsta och Uppsala. Ja, det gäller att inte slarva med att läsa graferna och gå för mycket på tåglistan. Tar sådan tid bara att detaljgranska graferna (iaf på de centrala stråken). Fast det blir ju å andra sidan då ytterligare en variant att förklara för resenärerna att alla pendeltåg till Uppsala inte går via Arlanda...
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » lör 01 jul, 2017 6:52

roggek skrev:
Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.

När man övergår till nattbusstrafik efter att pendeltågen slutat gå, övergår man också till ett helt annat system. Där nattbussen täcker in fler områden och har mycket tätare stopp än pendeltåget dagtid.


Sedan upplevs det tryggare bland resenärer (NKI) med nattbuss från stan, än med pendeltåg på natten, eftersom många kommer närmare bostaden med en nattbuss än med pendeltåg och byte vid en kanske inte i alla lägen, så upplyst och buskröjd bussterminal.
Föredrar själv nattbuss framför tunnelbanan och pendeln nattetid...


Men för många blir ju å andra sidan restiden väldigt lång. Om jag minns rätt var du lokaliserad till närheten av Brandbergen och dit tar ju resan lika lång tid. Men bor man längre bort i exempelvis Bro, så tar ju nattbussen halva natten.

Min tanke är ju dock att eftersom många linjer redan har nattrafik till 2-tiden, så kan man ju förlänga de som passerar tyngre stråk. Linje 807 skulle i sådana fall gå dygnet runt på helgnätter, vilket väl då förvisso innebär ett byte vid Gullmarsplan.

Funkar det för resenärerna idag att stiga på en nattbuss vid 2-tiden på natten vid pendeltågsstationerna - så kan man väl klara det klockan 3 också.

Det blir helt enkelt så rörigt när man har ytterligare en trafiklösning för relativt kort tid, när resandeunderlaget ändå förväntas bli relativt stort och när de ekonomiska kostnaderna för utökningen troligen är relativt små. Det är verkligen peanuts om man ser till kollektivtrafikens kostnader totalt i länet.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav kildor » lör 01 jul, 2017 10:50

Lars_L skrev:
kildor skrev:1:27-avgången är precis en sådan avgång. Den går både till Märsta och Uppsala.


Ah, det var därför jag inte fick ihop det och rörde till det när tåget både såg ut att gå till Märsta och Uppsala. Ja, det gäller att inte slarva med att läsa graferna och gå för mycket på tåglistan. Tar sådan tid bara att detaljgranska graferna (iaf på de centrala stråken). Fast det blir ju å andra sidan då ytterligare en variant att förklara för resenärerna att alla pendeltåg till Uppsala inte går via Arlanda...

Men det är ju i alla fall inte krångligare än dagens lösning, där sista förbindelsen är med byte till Upptåget i Upplands Vösby.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav TKO » mån 03 jul, 2017 12:30

Nu har "Utkast T18" publicerats:

http://www.trafikverket.se/for-dig-i-br ... plan-2018/

Vad jag kan se inga större förändringar som berör pendeltågstrafiken. Men jag har inte läst särskilt noga - det medges.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » mån 03 jul, 2017 13:23

Det näst sista pendeltåget mot Västerhaninge som avgår kl. 0:01 från City saknas på vardagar i sammanställningen. Det verkar alltså vara kvartstrafik mellan City och Västerhaninge under hela trafikdygnet 4:46-0:16 på vardagar. Bra för resenärer att trafiken är så pass regelbunden. Däremot är det lite konstigt att det inte går ett tåg kl. 0:31 på vardagar med tanke på att dagens sista vardagståg går kl. 0:34.

Tillägg: Ett vardagståg mot Södertälje som avgår kl. 23:35 från City saknas också.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » mån 03 jul, 2017 20:01

Enceladus skrev:Det näst sista pendeltåget mot Västerhaninge som avgår kl. 0:01 från City saknas på vardagar i sammanställningen. Det verkar alltså vara kvartstrafik mellan City och Västerhaninge under hela trafikdygnet 4:46-0:16 på vardagar. Bra för resenärer att trafiken är så pass regelbunden. Däremot är det lite konstigt att det inte går ett tåg kl. 0:31 på vardagar med tanke på att dagens sista vardagståg går kl. 0:34.

Tillägg: Ett vardagståg mot Södertälje som avgår kl. 23:35 från City saknas också.


Nu tror jag har korrigerat det mesta (och också från nya grafen). Det här med att korrekturläsa tidtabeller är trots allt inte så lätt. Men visst är det märkligt att man låter tågen sluta gå så tidigt på vardagar. För några år sedan gick sista pendeltåget mot Kungsängen 0.52 på vardagsnätter och nu blir det 0.16. Tycker det vore rimligt att pendeltågen hade samma trafikeringstider som tunnelbanan på vardagar - ankomst Stockholm City före 5.30 och sista avgång tidigast 0.44, men inte senare än 1.00 per gren. I antal passagerare kommer ju pendeltågsnätet tangera 400 000 passagerare per dag ganska snart. Det var ju inte länge sedan röda linjen hade ungefär det resandetalet. Därtill att befolkningsstrukturen har gjort det så att ganska många med låga inkomster (och med obekväma arbetstider) nuförtiden bor längs pendeltågsgrenarna...

Här är den korrigerade versionen (fick ladda upp på ett annat sätt, så den ursprungliga direktlänken kan vara bruten).
http://www.kollektivresor.se/wp-content ... ll_pendeltåg.pdf
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » mån 03 jul, 2017 22:37

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Det näst sista pendeltåget mot Västerhaninge som avgår kl. 0:01 från City saknas på vardagar i sammanställningen. Det verkar alltså vara kvartstrafik mellan City och Västerhaninge under hela trafikdygnet 4:46-0:16 på vardagar. Bra för resenärer att trafiken är så pass regelbunden. Däremot är det lite konstigt att det inte går ett tåg kl. 0:31 på vardagar med tanke på att dagens sista vardagståg går kl. 0:34.

Tillägg: Ett vardagståg mot Södertälje som avgår kl. 23:35 från City saknas också.


Nu tror jag har korrigerat det mesta (och också från nya grafen). Det här med att korrekturläsa tidtabeller är trots allt inte så lätt. Men visst är det märkligt att man låter tågen sluta gå så tidigt på vardagar. För några år sedan gick sista pendeltåget mot Kungsängen 0.52 på vardagsnätter och nu blir det 0.16. Tycker det vore rimligt att pendeltågen hade samma trafikeringstider som tunnelbanan på vardagar - ankomst Stockholm City före 5.30 och sista avgång tidigast 0.44, men inte senare än 1.00 per gren. I antal passagerare kommer ju pendeltågsnätet tangera 400 000 passagerare per dag ganska snart. Det var ju inte länge sedan röda linjen hade ungefär det resandetalet. Därtill att befolkningsstrukturen har gjort det så att ganska många med låga inkomster (och med obekväma arbetstider) nuförtiden bor längs pendeltågsgrenarna...

Här är den korrigerade versionen (fick ladda upp på ett annat sätt, så den ursprungliga direktlänken kan vara bruten).
http://www.kollektivresor.se/wp-content ... ll_pendeltåg.pdf


Du har gjort ett imponerande jobb med tidtabellerna. Det är inte lätt att framställa ett så komplicerat upplägg. Det blir intressant att se hur SL väljer att presentera det.

Jag anser (också?) att pendeltågets utbud har varit undermåligt relativt dess efterfrågan. Pendeltåget har idag nästan dubbelt så många resande som blå linjen och belastningen är betydligt större under rusningen. I det läget borde utbudet inte vara sämre än blå linjens. Med det nya upplägget blir utbudet likvärdigt. Båda kommer att ha 16 tåg/h i högtrafik, 12 tåg/h i mellantrafik och 8 tåg/h i lågtrafik. Den enda skillnaden som återstår är nattrafik. Dess avsaknad bör inte underskattas - det finns en anledning varför de flesta halvcentrala pendeltågsområden skriker efter tunnelbana. Och vi vill väl undvika att bygga parallella linjer?

Det är olyckligt att vissa låginkomstområden verkar få mindre nytta av det nya upplägget. Märsta får något snabbare tåg till stan, men annars inget ökat utbud. Här skulle fyrspår till Uppsala kunna möjliggöra bättre turtäthet och nya resmöjligheter - kvartstrafik till Uppsala är inte alls orimligt, och då skulle vartannat tåg kunna gå via Märsta (detta är ännu relevantare om SJ vill gå över till att bara köra direkttåg mellan Stockholm och Uppsala). På Nynäsbanan hoppar snabbtågen över de två mest utsatta områdena (Skogås och Jordbro). Möjligtvis skulle man kunna öka grundutbudet till Västerhaninge under hög- och mellantrafik, men då måste man kanske investera i fler vändspår. Det borde dock finnas en mellantrafiklinje mellan Tumba och Kallhäll (båda klassiska arbetarområden). Dessa grenar har tillräckligt många resande för att motivera fler än 4 tåg/h i mellantrafik. Denna linje skulle möjliggöra fler resmöjligheter och vara lätt att trafikera i båda ändarna.
Senast redigerad av Enceladus mån 03 jul, 2017 23:48, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav kildor » mån 03 jul, 2017 22:38

Den automatiska länkningen fungerar inte med å, ä och ö. Ett tips är att använda [url]-taggarna för korrekt länkning:
http://www.kollektivresor.se/wp-content/uploads/tidtabell_pendelt%C3%A5g.pdf
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » mån 03 jul, 2017 22:42

Spånga, Norrviken, Helenelund och Stuvsta får också taskigt utbud i mellantrafiktid....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » mån 03 jul, 2017 22:47

Inge skrev:Spånga, Norrviken, Helenelund och Stuvsta får också taskigt utbud i mellantrafiktid....


Inte Helenelund. Men är det inte rimligt att stora lägenhetsområden har tätare trafik än små villaområden?
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Inge » mån 03 jul, 2017 22:57

Enceladus skrev:
Inge skrev:Spånga, Norrviken, Helenelund och Stuvsta får också taskigt utbud i mellantrafiktid....


Inte Helenelund. Men är det inte rimligt att stora lägenhetsområden har tätare trafik än små villaområden?


Det är inte små villaområden, utan tvärt om stora. Spånga har fler resenärer än samtliga exempel du gav. De övriga är ungefär jämnstora.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav kildor » mån 03 jul, 2017 23:07

Lars_L skrev:Men visst är det märkligt att man låter tågen sluta gå så tidigt på vardagar. För några år sedan gick sista pendeltåget mot Kungsängen 0.52 på vardagsnätter och nu blir det 0.16.

Nja, de senaste 5 åren har sista tåget mot Kungsängen/Bålsta gått 00:28. Innan dess var det iof 00:40 eller 00:43, men senare än så har det nog inte varit de senaste 15 åren. Det är generellt svårt med sena tider på vardagkvällarna med tanke på underhållsarbeten. Trafikverkets nya giv med s.k. servicefönster gör det ännu svårare. Och på Mälarbanan bygger man som bekant ut till fyrspår, så jag tror inte man ska räkna med senare vardagståg där inom någon nära framtid. Och ärligt talat så är det nog bra att det ges tid för underhåll av infrastrukturen.

Även jag är imponerad över din fina sammanställning av den nya pendeltågstrafiken, i samma stil som för Köpenhamns S-tåg :o
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Sio » mån 03 jul, 2017 23:08

Enceladus skrev:
Inge skrev:Spånga, Norrviken, Helenelund och Stuvsta får också taskigt utbud i mellantrafiktid....


Inte Helenelund. Men är det inte rimligt att stora lägenhetsområden har tätare trafik än små villaområden?


Kanske det hade varit om de låg så att de inte kunde trafikeras med samma linje, men varför ska folk behöva stå och titta på när vart annat tåg kör förbi?

Dessutom kommer hälften av tågen som stannar i Norrviken och Helenelund att vara välfyllda tåg till/från Uppsala. Det hade känts vettigare att låta de lite mer långväga Uppsala-tågen vara snabbtåg om man absolut måste ha sådana.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » mån 03 jul, 2017 23:37

Sio skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Spånga, Norrviken, Helenelund och Stuvsta får också taskigt utbud i mellantrafiktid....


Inte Helenelund. Men är det inte rimligt att stora lägenhetsområden har tätare trafik än små villaområden?


Kanske det hade varit om de låg så att de inte kunde trafikeras med samma linje, men varför ska folk behöva stå och titta på när vart annat tåg kör förbi?

Dessutom kommer hälften av tågen som stannar i Norrviken och Helenelund att vara välfyllda tåg till/från Uppsala. Det hade känts vettigare att låta de lite mer långväga Uppsala-tågen vara snabbtåg om man absolut måste ha sådana.


Alla tåg kommer att stanna i Helenelund. Låt oss inte diskutera ett felaktigt antagande. Orsaken till snabbtåg är att förkorta restiden till och från de stora stationerna längre bort från storstadens centrum. Nästan alla städer av Stockholms storlek har sådana tåg, men där brukar de kallas regionaltåg. I Stockholm har det av olika anledningar blivit så att regionaltåg trafikeras som fjärrtåg, och då måste vissa pendeltåg trafikeras som regionaltåg. Jag håller med om att Uppsala-linjen borde vara det som går snabbare, men SL får kanske inte köra snabbtåg till Arlanda (konkurrenslagstiftningen är oklar). Det går dock att erhålla snabbtåg till Uppsala under nuvarande politiska förutsättningar genom att förlänga vissa Märsta-avgångar, men detta skulle kräva fyrspår mellan Myrbacken och Uppsala (förutsatt att linjen mellan Arlanda och Uppsala är kvar, vilket Uppsala antagligen skulle kräva).
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » mån 03 jul, 2017 23:50

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Spånga, Norrviken, Helenelund och Stuvsta får också taskigt utbud i mellantrafiktid....


Inte Helenelund. Men är det inte rimligt att stora lägenhetsområden har tätare trafik än små villaområden?


Det är inte små villaområden, utan tvärt om stora. Spånga har fler resenärer än samtliga exempel du gav. De övriga är ungefär jämnstora.


Visst är det så att Skogås och Jordbro är mindre stationer. Det är därför dessa stationer måste hoppas över om det ska finnas snabba tåg till Nynäshamn. Det är dock olyckligt att de områden som hoppas över råkar vara de mest utsatta. Kvartstrafik räcker för Norrviken och Stuvsta. Helenelund får 7,5-minuterstrafik. Jag föreslog en mellantrafiklinje mellan Tumba och Kallhäll som skulle ge Spånga den turtäthet som stationen förtjänar. Observera också att Bålsta-grenen har regionaltåg som stannar på större och mer avlägsna pendeltågsstationer. Något liknande finns inte riktigt på de andra grenarna (t.ex. att regionaltåget från Märsta även skulle stanna i Helenelund och Solna).
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Sio » tis 04 jul, 2017 0:15

Enceladus skrev:Alla tåg kommer att stanna i Helenelund.

Jag tänkte på Häggvik men klippte in Helenelund från meddelandet jag svarade på. Rotebro ska väl också köras förbi? Varken Rotebro, Häggvik eller Norrviken är för övrigt uteslutande villaområden. Det fins inslag av flerbostadshus i alla tre. Ytterligare flerbostadshus byggs just nu i Norrviken och mellan Norrviken och Häggvik. Till Rotebro går också bussarna från Södra delen av Uppland Väsby.

Dessutom kan man ju fråga sig hur man ska få de som bor i villabebyggelsen att åka kollektivt, trots att de har tillgång till bil, om man belönar dem med att låta vart annat tåg köra förbi. Den åtgärden uttalar ju inte direkt att man är angelägen om att de ska lägga om sina resvanor.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 04 jul, 2017 0:41

Sio skrev:
Enceladus skrev:Alla tåg kommer att stanna i Helenelund.

Jag tänkte på Häggvik men klippte in Helenelund från meddelandet jag svarade på. Rotebro ska väl också köras förbi? Varken Rotebro, Häggvik eller Norrviken är för övrigt uteslutande villaområden. Det fins inslag av flerbostadshus i alla tre. Ytterligare flerbostadshus byggs just nu i Norrviken och mellan Norrviken och Häggvik. Till Rotebro går också bussarna från Södra delen av Uppland Väsby.


Egentligen tycker jag att snabba pendeltåg är onödigt i en stad av Stockholms storlek. Staden är tillräckligt stor för tre slags tåg, men inte fyra. Och det är många miljoner kvar innan snabbpendeltåg kommer att behövas. Problemet är dock att vi idag har pendeltåg, fjärrtåg som kallas fjärrtåg och fjärrtåg som kallas regionaltåg. Den optimala lösningen, som jag ser det, hade varit riktiga regionaltåg - ett mellanting mellan pendeltåg och fjärrtåg med fler uppehåll än dagens regionaltåg men också högre turtäthet och samma taxa som lokala pendeltåg. De vanliga pendeltågen skulle kunna få samma utbud som blå linjen och stanna överallt (dessa tåg skulle säkert ändå få fler resande än blå linjen). Regionaltågen som även går till närliggande städer skulle kunna gå varje kvart (eller ännu oftare) i högtrafik och en gång i halvtimmen i lågtrafik - en turtäthet som hade varit omöjlig att få utan fler uppehåll. En klar förbättring för perifera områden i länet som får snabbare resor. En kompromiss för områden i andra län som å ena sidan får högre turtäthet men å andra sidan något längre restider. Alla ska ändå kanske inte till centralstationen? Sundbyberg verkar användas av ganska många. Men det finns två hakar: det kostar att bygga regionaltågsstationer och det är svårt att upphandla tåg med samma taxa som lokala tåg i flera län. Därför är detta tyvärr orealistiskt och snabbpendeltåg blir då det bästa kvarvarande alternativet.
Enceladus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tis 04 jul, 2017 7:08

Att det inte blir någon optimal lösning initialt med Citybanan kan ju alla konstatera. Problemet är väl som sagt att det inte kommer vara någon helt separat struktur mellan pendeltåg och regional-fjärrtåg.

Problemet är dock att pendeltågen i Stockholm är lite av en mellanprodukt. De flesta pendeltågssystem i andra länder har ju betydligt lägre maxhastighet och byggda för snabba stationsuppehåll. Det är ju det som gör restiderna så väldigt långa i Stockholm. Här ska tågen både kunna klara av att gå på sträckor där det är relativt långt mellan stationerna och där man kan komma upp i en ganska hög hastighet, samt sträckor där väldigt mycket tid går bort till acceleration-retardation och stationsuppehållen. Ofta är ju körtiden mellan stationerna (från start till stopp), i regel 1 minut kortare, eller ännu kortare, än avgångstiderna mellan stationerna,

Bara det att man nu måste lägga till 2-minuter vid Södertälje hamn för att klara av att byta förarhytt på X60B visar ju lite på problemet. Och där försvinner egentligen tidsvinsten med att man hoppar över Stuvsta och Tullinge. Att man räknar med att det behövs 10-minuter för att vända ett X60-tåg, är ju ungefär den maxtid som pendeltåg i andra länder brukar ha på ändstation. Detta begränsar också möjligheterna att köra fler tåg, eftersom infrastrukturen inte klarar av så täta vändningar (Trafikverket brukar väl ha 30-minuter per spår som regel (att alltså inte planera för tätare vändningar).

Att ha så korta körmarginaler som man tänker sig nu tror jag blir svårt. Man skryter om att körtiden förkortas genom Citybanan, men i själva verket tar man ju bara bort en extraminut som funnits till centralstationen. Den har faktiskt varit ganska bra att den har funnits.

Men det blir väl tydligare regionaltågsmönster nu när Mälartafiken börjar köra med egna tåg om några år. Där skulle ju då behöva byggas plattformar för att kunna ha lämpliga uppehåll i regionen. De bör dock knappast blandas med pendeltågen. Framförallt är det väl Upplands Väsby som skulle behöva ett uppehåll. Men vi kan ju också notera att trots att SJ-tågen stannar i Märsta, är det nästan ingen som åker dem, då det saknas en samordnad taxa. Det hade ju varit en mycket effektivare lösning att låta SL-kortet gälla där för Märstaborna än att ha snabbtåg vissa tider.

Jag har skrivit det tidigare, men jag tror det hade varit bättre med tiominuterstrafik som grund. På Märsta-grenen skulle det väl ändå gå att ha några snabbtåg om man accepterar lite längre mellan vissa avgångar på mindre stationer och liksom till Nynäshamn, om man accepterar 20-minuterslucka mellan vissa avgångar (men fortfarande 4-tåg i timmen).

Samtidigt lägger man ju väldigt krut på att minska körtiderna från/till Nynäshamn. Förvisso motiverat då det idag nästan går fortare att åka direktbussen dit. Men ett ganska litet trafikunderlag - får då ändå stor påverkan på hela trafiksystemet. Att bangren som nästan inga åker på får därmed 6-tåg i timmen under större delen av dygnet, medan Mälarbanan i princip bara har kvartstrafik. Samma sak till Tumba. Med tanke på hur många som jobbar och studerar i Flemingsberg, är det ju märkligt att man har kvartstrafik dit dagtid. Men där gäller ju också lite av samma problematik som i Märsta. Om man bara hade ett fungerande regionaltågsystem där SL-kortet gällde, så skulle ju detta vara ett mindre problem. Jag tror rädslan att pendlare skulle ockupera tågen är något överdriven också. Det blir ganska bra fördelning ändå om även pendeltågen går ofta. Det är rätt många som ändå inte har målpunkten vid Stockholms central. Särskilt nu när Odenplan öppnar.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster