Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Lars_L skrev:Tycker nog man har rätt kort avstängning med tanke på allt som ska göras. Är ju inte helt okomplicerat och ska ju helst fungera nästa måndag också!
Jo, det här med utropen har ju diskuterats tidigare. Men man tänker väl så (med tanke på att det verkar ta sin tid att programmera om sådant), att det är bättre att uppge Stockholm Odenplan nu, än Karlberg när man inte trafikerar den. Fast det var ju bra märkligt om man fortfarande sa Stockholm central i samma tåg.
.
Lennart Petersen skrev:Lars_L skrev:Tycker nog man har rätt kort avstängning med tanke på allt som ska göras. Är ju inte helt okomplicerat och ska ju helst fungera nästa måndag också!
Jo, det här med utropen har ju diskuterats tidigare. Men man tänker väl så (med tanke på att det verkar ta sin tid att programmera om sådant), att det är bättre att uppge Stockholm Odenplan nu, än Karlberg när man inte trafikerar den. Fast det var ju bra märkligt om man fortfarande sa Stockholm central i samma tåg.
.
Kan det inte vara så helt enkelt att man haft utropen inställda på det nya för Citybanan och så upptäckte man att det var fel när Odenplan ropades ut och skiftade man helt enkelt. Det händer i alla fall i T-banan att man har fel inställning på utropen men rättar till det efter en station eller så. Inklusive då ett manuellt utrop som förklarar.
LÅ1 skrev:Att ta Citybanan i drift tycks inte gå på en natt. En dryg veckas stopp på pendeltrafiken mellan Centralen och Älvsjö behövs tydligen. Eller om man skall vara noga, trafiken på den sträckan stängs en dryg vecka före Citybanans öppnande. [...]
Hans Wibacke skrev:LÅ1 skrev:Att ta Citybanan i drift tycks inte gå på en natt. En dryg veckas stopp på pendeltrafiken mellan Centralen och Älvsjö behövs tydligen. Eller om man skall vara noga, trafiken på den sträckan stängs en dryg vecka före Citybanans öppnande. [...]
Pendeltågstrafiken är inte helt inställd mellan Stockholm C och Älvsjö under denna vecka. Tisdag-fredag (4-7 juli) kommer sträckan att trafikeras men på enkelspår och i begränsad omfattning. Och inga tåg stannar i Årstaberg.
LÅ1 skrev:Det har blivit fler T-banetåg med destination Telefonplan. (Har det vänts tåg där regelmässigt de senaste åren?)
Inge skrev:Har varit på platsbesök idag. Ganska mycket jobb kvar, även rent fysiskt (spåren).
För övrigt anmärkningsvärt att man gör ett så gediget arbete med att spårsanera bort det gamla fjärrtågsspåret. Varför kan inte det få ligga kvar som extra pendeltågsspåren?
En av de enklaste åtgärderna för att i framtiden trimma citybanan torde vara att ha parallella spår norrut mellan Älvsjö och Årstaberg, samt en ny plattform vid Årstaberg. Dvs just den sträcka man nu sanerar bort. Kan dessutom var svårt att få återbygga då husen delvis står för nära enligt moderna nybyggnadsnormer.
LÅ1 skrev:Hur är det med övrig tågtrafik? (SJ m.fl.) Är deras nya vägar sådana som redan har fungerat och som inte berörs av allt arbete som sker för pendeltågen nu? Är det, kort sagt, bara att lägga om några växlar för att få över dem på rätt spår? För där är det väl inga trafikinskränkningar?
Lars_L skrev:LÅ1 skrev:Hur är det med övrig tågtrafik? (SJ m.fl.) Är deras nya vägar sådana som redan har fungerat och som inte berörs av allt arbete som sker för pendeltågen nu? Är det, kort sagt, bara att lägga om några växlar för att få över dem på rätt spår? För där är det väl inga trafikinskränkningar?
Nja, nog är Sj-tågen inställda allt. Det är ju några saker som påverkar all tågtrafik eftersom man ju bygger om så att fjärr- och regionaltågen använder gamla Årstabron och pendeltågen den nya. Detta leder ju till rätt många omledningar och också att årstabågen tas i trafik som ju norrgående fjärr- och regionaltåg kommer använda för att komma in på gamla Årstabron utan att korsa pendeltågens spår, medan nya Årstabrons spår kommer leda direkt ner i Citybanan efter södra station. Rätt stor operation med andra ord...
LÃ…1 skrev:
Men vad är det för arbeten som sker nu? Jag antar att växlar och spår är inlagda vid tidigare avstängningar. Skulle det varit omöjligt att vid tidigare avstängningar ha förberett allt så att det bara var att lägga andra tågvägar nu? Tänker på de avstängningar som brukar ske under påsken, och kanske andra tillfällen.
Jag kanske har en naiv syn på det hela. Jag inser förstås att det är mycket som måste göras. Undrar bara om det är absolut nödvändigt att göra det precis i samband med trafikomläggningen. Det borde medföra viss risk för försenad trafikstart, eller?
Det här är ingen kverulans, jag är bara nyfiken!
Inge skrev:Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?
Inge skrev:Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?
Harald skrev:Inge skrev:Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?
Kungen är väl mer intresserad av bilar än av tåg.
LÅ1 skrev:Harald skrev:Inge skrev:Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?
Men Kronprinsessan är väl mer miljömedveten, så då borde Citybanan vara mer angelägen än Norra länken.
Mer allvarligt så behövs det en inbjudan också. Vet man om man försökt få dit representanter från Kungafamiljen?
Jag kollade på kungahusets webbplats och enligt den så verkar Kungen och Kronprinsessan ha semester. Inga engagemang för någondera före 14 juni.
Men nog vore Viktoria en betydligt trevligare upplevelse än Stefan Lövén, om jag nu skulle varit bjuden på invigningen.
Harald skrev:Inge skrev:Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster