SL-kort på Waxholmsbåtarna

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL-kort på Waxholmsbåtarna

Inläggav TKO » ons 14 jun, 2017 9:54

Igår beslutade landstingsfullmäktige att SL:s periodkort skall gälla ombord på Waxholmsbolagets båtar vår, höst och vinter. Dock ej under sommartidtabellens giltighetstid, som i år är 19 juni till 20 augusti.

SVT:s Stockholmsnyheter innehöll igår ett inslag med en upprörd mellanchef från Strömma som hotade med att "sälja alla Cinderellabåtar"!

Personligen tycker jag inte det vore någon förlust, båtarna är tråkiga och jag ogillar rederier som inte upprätthåller åretrunt-trafik utan enbart suger ut det gottaste. Men jag har svårt att se det affärsmässiga i resonemanget, intäkterna före 19:e juni och efter 20:e augusti torde vara närmast försumbara för cinderellatrafiken. Eller har jag fel i min förmodan?

Och att skärgårdstrafiken på detta sätt tar ett steg mot en fullständig integration med SL-trafiken tycker jag är bra. Jag minns när man för en billig penning kunde köpa tilläggskort till SL:s månadskort... det var tider det.

funderar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: SL-kort på Waxholmsbåtarna

Inläggav Inge » ons 14 jun, 2017 10:13

Om vi förutsätter att Cinderellabåtarna kommer att tvingas ligga upplagda från mitten av augusti till slutet av juni, vilket är en möjlig följd av landstingets ensidiga subvention av det egna bolaget, så blir det kanske svårt att hitta personal också.

Det är väl inte så många som bara vill jobba 19 juni till 20 augusti? Just under den perioden torde också finnas gott om alternativ.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » ons 14 jun, 2017 10:52

Det är nog en förutsättning för skärgårdens framtid att även kollektivtrafiken på vattnet är en integrerad del i regionens kollektivtrafik, som det är på många andra ställen. Men varför inte låta SL-kortet innefatta båtarna året om?

Skärgården brottas idag med en åldrande befolkning och det beror nog mycket på att barnfamiljer i praktiken helt enkelt inte kan leva ett vettigt liv i skärgården med bristande kommunikationer och icke-fungerande samhällsfunktioner. Ett integrerat tänkande, tillsammans med en lättnad av byggregler i skärgården (låt säga att man tillåter exploatering av 2-3% av skärgårdens öar) så skulle man kanske kunna skapa en fantastisk skärgårdsstad.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » ons 14 jun, 2017 11:12

Inge skrev:Om vi förutsätter att Cinderellabåtarna kommer att tvingas ligga upplagda från mitten av augusti till slutet av juni, vilket är en möjlig följd av landstingets ensidiga subvention av det egna bolaget, så blir det kanske svårt att hitta personal också.

Det är väl inte så många som bara vill jobba 19 juni till 20 augusti? Just under den perioden torde också finnas gott om alternativ.

Dom är nog lite för stora för att läggas upp!

Och hur mycket linjetrafik kör Strömma under perioden september-maj?

/TKO
TKO

Inläggav Inge » ons 14 jun, 2017 11:29

TKO skrev:
Inge skrev:Om vi förutsätter att Cinderellabåtarna kommer att tvingas ligga upplagda från mitten av augusti till slutet av juni, vilket är en möjlig följd av landstingets ensidiga subvention av det egna bolaget, så blir det kanske svårt att hitta personal också.

Dom är nog lite för stora för att läggas upp!

Och hur mycket linjetrafik kör Strömma under perioden september-maj?

/TKO

Man kör i varje fall. Jag har inte någon egentlig insikt i det, men det borde i varje fall bli totalt fler turer under vintern än under den korta sommaren.

Dessa är förstås inte lönsamma. Men möjligen kan man i stort dra in pengar till personalens löner under vintern och på så vis upprätthålla en personalförsörjning. Det är vad jag tror i varje fall. Hur som helst försämras givetvis lönsamheten om vintersäsongen undermineras.

Vad som talar för att de ändå blir kvar är att båtarna är gamla och alternativintäkten vid en försäljning antagligen inte är särskilt stor.

Men jag tror hur som helst att man kan utgå ifrån att deras säsong blir kortare.

PS Man kan lägga upp fartyg vid kaj.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » ons 14 jun, 2017 11:36

Jag tackar för lektionen i marintermer - det är säkert rätt!

Jag tror inte att Cinderellabåtarna kör någon linjetrafik under höst/vinter/förvår, däremot eventtrafik. Och där är ju knappast Waxholmsbolagets (sparsamma) linjetrafik en konkurrent...

/TKO
TKO

Inläggav Inge » ons 14 jun, 2017 11:52

TKO skrev:Jag tackar för lektionen i marintermer - det är säkert rätt!

Jag tror inte att Cinderellabåtarna kör någon linjetrafik under höst/vinter/förvår, däremot eventtrafik. Och där är ju knappast Waxholmsbolagets (sparsamma) linjetrafik en konkurrent...

/TKO

De kör linjetrafik under större delen av året. Men jag har inte koll på exakt hur långt vintetuppehåll man brukar ha.

Det är en viss skillnad på att köra säg tex åtta månader jämfört med bara två.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » ons 14 jun, 2017 12:06

Jag har försökt kolla men eftersom dom inte verkar ha någon samlad tidtabell - jag hittar ingen - är det svårt. Det är därför ganska tydligt att man inte främst ägnar sej åt linjetrafik - utan åt 'utflykter och upplevelser'.
Jag tittade på Sandhamnstrafiken - jag kan inte se att dom kör under vinterhalvåret. Och i maj är det endast helgtrafik.
Så 'sysselsättningsargumentet' förefaller svagt. Det är väl aldrig så att signaturen 'Inge' liksom den gapige mellanchefen mer grundar sin agumentation på dumliberalism än fakta?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Kantorn » ons 14 jun, 2017 12:23

Jag kollade det som fanns i tidtabellsväg...

https://www.stromma.se/stockholm/cinderellabatarna/

Här finns turer från 14 juni till 20 augusti. Den första veckan kanske kan anses vara konkurrerande, men i övrigt inte. Det tycks mig som om de lagt "betalmånaderna" på ett sätt så det så lite som möjligt ska skada Strömma.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Kantorn » ons 14 jun, 2017 12:24

Kantorn skrev:Jag kollade det som fanns i tidtabellsväg...

Här finns turer från 14 juni till 20 augusti. Den första veckan kanske kan anses vara konkurrerande, men i övrigt inte. Det tycks mig som om de lagt "betalmånaderna" på ett sätt så det så lite som möjligt ska skada Strömma.

Nu hittade jag en till sida... Detta verkar "värre"...
https://www.stromma.se/stockholm/cinder ... dtabeller/
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » ons 14 jun, 2017 13:07

Kantorn skrev:
Kantorn skrev:Jag kollade det som fanns i tidtabellsväg...

Nu hittade jag en till sida... Detta verkar "värre"...
https://www.stromma.se/stockholm/cinder ... dtabeller/

Jo man kör dagligen från 12/5, så där tappar man en månad. Det är kanske avgörande för lönsamheten?
Jag tycker att landstinget kan köpa in Cinderellabåtarna, det var väl så man gjorde när busstrafiken blev en del av den landstingsfinansierade kollektivtrafiken. Och om Strömma inte vill sälja tyder det ju på att det inte är en så dålig affär trots allt!

Dessutom:
Eftersom Waxholmsbolaget periodkort redan gäller på Cinderellabåtarna är det kanske rimligt att anta att detsamma kan komma att gälla för SL-korten under lågsäsong? Jag utgår från att Strömma får en ersättnig för detta, det är väl bara att omförhandla den summan så kanske den där mellanchefen kan lugna ner sej?

tipsar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav NerdBoy » sön 18 jun, 2017 20:32

Odd skrev:Det är nog en förutsättning för skärgårdens framtid att även kollektivtrafiken på vattnet är en integrerad del i regionens kollektivtrafik, som det är på många andra ställen. Men varför inte låta SL-kortet innefatta båtarna året om?

"Sommartid går båtarna redan fulla och då kanske vi hamnar i en situation där människor inte får plats. Det är inte enkelt att bygga ut trafiken." - Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd.

Det finns helt enkelt inga pengar till att möta efterfrågan och det finns inga pengar att tjäna på att göra det.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav TKO » sön 18 jun, 2017 20:48

På tal om något helt annat...
Någon som vill lägga ett bud på Cinderella II idag?

/TKO
TKO

Inläggav roggek » sön 18 jun, 2017 21:31

TKO skrev:På tal om något helt annat...

/TKO

För en liten skada i stäven?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav NerdBoy » fre 30 jun, 2017 18:25

Strömma har dragit igång en kampanj för att Rädda Cinderellabåtarna nu!
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » fre 30 jun, 2017 18:27

Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Odd » fre 30 jun, 2017 18:49

Det är lika lite monopol på skärgårdsbåtarna som det är monopol på busstrafik i Stockholm.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lars_L » lör 01 jul, 2017 6:44

Frågan skulle väl också ganska lätt kunna lösas genom att man köper platser på Cinderella båtarna där även SL-kortet gäller under denna period.

Men det är klart, förutsättningarna för kommersiell trafik bör vara tydlig och finnas en klar strategi kring. Man måste ändå inse att det får konsekvenser för andra bolag och deras förmåga att bedriva trafik. Trafikförvaltningen är ju i grunden nog rätt nöjda med att Cinderella finns, då man annars troligen måste köpa in egna fartyg att köra samma trafik med.
Lars_L

Inläggav TKO » lör 01 jul, 2017 9:47

När jag läser det gnället från Strömma och några moderata landstingspolitiker (som visst själva varit med om att fatta beslutet) stärks min uppfattning att det här är en bra reform!

Trots detta kan jag inte låta bli att ge ett tips till Strömma och de andra gnällspikarna:

- Kräv att den landstingsfinansierade trafiken (dvs Waxholmsbolaget) genast upphör med all form av servering på båtarna, sånt finns ju inte inom annan skattefinansierad kollektivtrafik i Storstockholm! Detta skulle radikalt minska turistresandet på Waxholmsbåtarna, till fromma för "Skärgårdens näringsliv"... för visst har Strömma sitt huvudkontor i Sandhamn? Eller var det Långvik?

/TKO
TKO

Inläggav NerdBoy » lör 09 sep, 2017 8:13

TKO skrev:På tal om något helt annat...

/TKO

Det får vi kanske se snart, nu är hon till salu: https://www.instagram.com/p/BYyD52uhuN0 ... salesweden
Användarvisningsbild
NerdBoy

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik