Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Lars_L skrev:Ja, visst, är väl bra att den länkas härifrån också. Tänkte att Postvagnen brukar vara mer fixerad vid grafer och tågplaner än läsarna av detta forum vanligen är.
Inge skrev:Lite korrektur. Det fattas fyra tåg per timme i högtrafik.
TKO skrev:Nu har jag tittat lite på tidtabellen, och har två frågor angående Nynäshamnstrafiken:
1) Är det inte "fel" tåg som fortsätter mot Nynäshamn i mellantrafiken på linje 39S?
2) Om jag fattat rätt - det är ju inte alls säkert - så får viktiga orter som Krigslida och Segersäng 4 t/h stora delar av trafikdygnet, om än med hoppande (12/18 min) intervall. Hur kan man motivera detta????
funderar
Thomas K Ohlsson
Lars_L skrev:2) Nej, då har du förstått fel. Du får titta på färgen och vad den står för. Tungelsta får dock 4 tåg i timmen största delen av dygnet. Orsaken är att snabbtågen hopar över Krigslida. Orsaken till detta är väl egentligen att det blir lite för trångt att vända för många tåg vid Västerhaninge, så de får vända i Tungelsta istället
Enceladus skrev:Bra initiativ att göra en sammanställning! Förresten, saknas inte sista helgtåget mot Märsta som avgår kl. 1:57 från "City"?
Enceladus skrev:Lars_L skrev:2) Nej, då har du förstått fel. Du får titta på färgen och vad den står för. Tungelsta får dock 4 tåg i timmen största delen av dygnet. Orsaken är att snabbtågen hopar över Krigslida. Orsaken till detta är väl egentligen att det blir lite för trångt att vända för många tåg vid Västerhaninge, så de får vända i Tungelsta istället
Du har antagligen rätt om den egentliga orsaken (bristande vändkapacitet), men en trevlig bonus är att snabbtågen till Nynäshamn nu kan bli ännu snabbare.
Bra initiativ att göra en sammanställning! Förresten, saknas inte sista helgtåget mot Märsta som avgår kl. 1:57 från "City"?
Lars_L skrev:Enceladus skrev:Lars_L skrev:2) Nej, då har du förstått fel. Du får titta på färgen och vad den står för. Tungelsta får dock 4 tåg i timmen största delen av dygnet. Orsaken är att snabbtågen hopar över Krigslida. Orsaken till detta är väl egentligen att det blir lite för trångt att vända för många tåg vid Västerhaninge, så de får vända i Tungelsta istället
Du har antagligen rätt om den egentliga orsaken (bristande vändkapacitet), men en trevlig bonus är att snabbtågen till Nynäshamn nu kan bli ännu snabbare.
Bra initiativ att göra en sammanställning! Förresten, saknas inte sista helgtåget mot Märsta som avgår kl. 1:57 från "City"?
Ojdå, den missade jag, har uppdaterat nu. Tack! Som en följd av det missade jag också några av nattavgångarna från Södertälje C. Var väl för ologiskt att det först skulle vara timmestrafik till Märsta för att sedan åter blir 30-minuterstrafik. Men ingenting är tydligen omöjligt. Man har ju inte precis gjort något enkelt system. Jag undrar just hur man ska lära alla dessa varianter till resenärerna, men den dagen den sorgen...Fast kanske är det lättare idag när alla har mobil med sig och aldrig lär sig några tider utantill...
Enceladus skrev:
Jag tror att du har råkat förväxla två avgångar (se mitt tidigare inlägg). Det verkar bara vara en timmes lucka mellan de två sista avgångarna till Märsta. Detta kanske innebär att Märsta bara kan hoppas på timmestrafik om/när pendeltågen börjar gå hela dygnet. Avgången kl. 0:24 från Uppsala saknas också i sammanställningen.
Inge skrev:Nattrafik för pendeltågen är inte riktigt samma sak som nattrafik i tunnelbanan bland annat eftersom de nattbussar som ersätter pendeltågen också ersätter en hel del av matarbusstrafiken. Jag tror inte att det blir någon nattrafik med pendeltåg och jag tycker inte riktigt att fördelarna uppväger nackdelarna heller.
Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.
När man övergår till nattbusstrafik efter att pendeltågen slutat gå, övergår man också till ett helt annat system. Där nattbussen täcker in fler områden och har mycket tätare stopp än pendeltåget dagtid.
Lars_L skrev:Enceladus skrev:
Jag tror att du har råkat förväxla två avgångar (se mitt tidigare inlägg). Det verkar bara vara en timmes lucka mellan de två sista avgångarna till Märsta. Detta kanske innebär att Märsta bara kan hoppas på timmestrafik om/när pendeltågen börjar gå hela dygnet. Avgången kl. 0:24 från Uppsala saknas också i sammanställningen.
Nja, både 1.27 och 1.57 från Sci ska gå till Märsta, medan 0.57 - med ankomst 1.51 går till Uppsala. 0.24 måste väl dock ha försvunnit i någon ändringsomgång. Ständigt något att korrigera (såg ytterligare ett fel här som smugit sig in när man ändrat)...
Ja, det får man väl ser hur man gör om det blir nattrafik. Kanske bara blir timmestrafik till Uppsala och inget alls till Märsta..
Enceladus skrev:Lars_L skrev:Enceladus skrev:
Nja, både 1.27 och 1.57 från Sci ska gå till Märsta, medan 0.57 - med ankomst 1.51 går till Uppsala. 0.24 måste väl dock ha försvunnit i någon ändringsomgång. Ständigt något att korrigera (såg ytterligare ett fel här som smugit sig in när man ändrat)...
Ja, det får man väl ser hur man gör om det blir nattrafik. Kanske bara blir timmestrafik till Uppsala och inget alls till Märsta..
Jag har nu dubbelkollat med Trafikverkets tåggrafer att det näst sista tåget till Upplands Väsby går mot Uppsala med ankomst 2:21. Det borde vara detta tåg som avgår från City kl. 1:27.
Ett sätt att ordna nattrafik till Arlanda, Uppsala och Märsta utan att ha för många avgångar är att köra tåg till Uppsala via Märsta och sedan ha anslutningsbussar från Märsta till Arlanda. Egentligen hade det varit bättre att köra tåg via Arlanda och ha anslutningsbussar därifrån till både Märsta och Valsta, men det skulle nog vara politiskt självmord att tvinga boende i Märsta att betala passageavgifter. Mest sannolikt, enligt min mening, är att det blir timmestrafik till både Uppsala och Märsta. Nu talar vi alltså bara om helgnätter.
Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.
När man övergår till nattbusstrafik efter att pendeltågen slutat gå, övergår man också till ett helt annat system. Där nattbussen täcker in fler områden och har mycket tätare stopp än pendeltåget dagtid.
roggek skrev:Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.
Sedan upplevs det tryggare bland resenärer (NKI) med nattbuss från stan, än med pendeltåg på natten, eftersom många kommer närmare bostaden med en nattbuss än med pendeltåg och byte vid en kanske inte i alla lägen, så upplyst och buskröjd bussterminal.
Föredrar själv nattbuss framför tunnelbanan och pendeln nattetid...
kildor skrev:1:27-avgången är precis en sådan avgång. Den går både till Märsta och Uppsala.
roggek skrev:Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.
Sedan upplevs det tryggare bland resenärer (NKI) med nattbuss från stan, än med pendeltåg på natten, eftersom många kommer närmare bostaden med en nattbuss än med pendeltåg och byte vid en kanske inte i alla lägen, så upplyst och buskröjd bussterminal.
Föredrar själv nattbuss framför tunnelbanan och pendeln nattetid...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster