Sverigeförhandlingens handslag med Malmö stad

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Sverigeförhandlingens handslag med Malmö stad

Inläggav Ulrik Berggren » sön 04 jun, 2017 15:03

http://sverigeforhandlingen.se/overenskommelse-malmo/

Inte mycket spårväg inte. Intressant att man kan spendera 4 miljarder på bussystem (fordon nämns inte i faktamaterialet så jag antar att det bara handlar om vägåtgärder?). Ryktet gör gällande att man inte bestämt sig för om det blir trådbuss eller snabbladdad batteribuss. Linje tre väntas få övernattladdning. Slutsatserna av den förstudie som Malmö stad genomförde i fjol var i a f att det krävdes trådbuss på de tunga linjerna 2 och 4 om man inte väljer samma bussmodell som idag kör på linje 5 (och som jag misstänker att man tänker sig även för linje 8 ). För linje 6 och den nya linje 10 är problemet att de är för långa för att klara sig på snabbladdning.

Som jämförelse kostade gatuåtgärderna för Malmöexpressen 1 (L5) som blev klara 2014 totalt 66 Mkr.

F ö anser jag att IKEA borde stå för nya L11 i sin helhet!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2736
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Sverigeförhandlingens handslag med Malmö stad

Inläggav twr » ons 27 dec, 2017 15:36

Ulrik Berggren skrev:http://sverigeforhandlingen.se/overenskommelse-malmo/

Inte mycket spårväg inte. Intressant att man kan spendera 4 miljarder på bussystem (fordon nämns inte i faktamaterialet så jag antar att det bara handlar om vägåtgärder?). Ryktet gör gällande att man inte bestämt sig för om det blir trådbuss eller snabbladdad batteribuss. Linje tre väntas få övernattladdning. Slutsatserna av den förstudie som Malmö stad genomförde i fjol var i a f att det krävdes trådbuss på de tunga linjerna 2 och 4 om man inte väljer samma bussmodell som idag kör på linje 5 (och som jag misstänker att man tänker sig även för linje 8 ). För linje 6 och den nya linje 10 är problemet att de är för långa för att klara sig på snabbladdning.

Som jämförelse kostade gatuåtgärderna för Malmöexpressen 1 (L5) som blev klara 2014 totalt 66 Mkr.

F ö anser jag att IKEA borde stå för nya L11 i sin helhet!

Intressant.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5569
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sverigeförhandlingens handslag med Malmö stad

Inläggav Enceladus » ons 27 dec, 2017 15:52

twr skrev:
Ulrik Berggren skrev:http://sverigeforhandlingen.se/overenskommelse-malmo/

Inte mycket spårväg inte. Intressant att man kan spendera 4 miljarder på bussystem (fordon nämns inte i faktamaterialet så jag antar att det bara handlar om vägåtgärder?). Ryktet gör gällande att man inte bestämt sig för om det blir trådbuss eller snabbladdad batteribuss. Linje tre väntas få övernattladdning. Slutsatserna av den förstudie som Malmö stad genomförde i fjol var i a f att det krävdes trådbuss på de tunga linjerna 2 och 4 om man inte väljer samma bussmodell som idag kör på linje 5 (och som jag misstänker att man tänker sig även för linje 8 ). För linje 6 och den nya linje 10 är problemet att de är för långa för att klara sig på snabbladdning.

Som jämförelse kostade gatuåtgärderna för Malmöexpressen 1 (L5) som blev klara 2014 totalt 66 Mkr.

F ö anser jag att IKEA borde stå för nya L11 i sin helhet!

Intressant.


Snarare tragiskt. Majoriteten i Malmö kommun ville ju ha spårväg, men fick inte det för landstinget. "Spårvagnar förstör centrum." :lol:
Enceladus
 
Inlägg: 852
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sverigeförhandlingens handslag med Malmö stad

Inläggav TKO » ons 27 dec, 2017 16:04

Enceladus skrev:Snarare tragiskt. Majoriteten i Malmö kommun ville ju ha spårväg, men fick inte det för landstinget. "Spårvagnar förstör centrum." :lol:


Detta måste vara s.k. "fake-news", eftersom alla vet att sverigemoderaterna är de sanna spårvägsvännerna!

utbrister en förskräckt
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingens handslag med Malmö stad

Inläggav Ulrik Berggren » lör 30 dec, 2017 17:02

NU verkar det som att man är på G med "MEX 2", alltså omgörningen av L8. Trafiken sägs kunna komma igång lagom till T20 (december 2019). Inga synliga arbeten igång än dock.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2736
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Sverigeförhandlingens handslag med Malmö stad

Inläggav LÅ1 » lör 30 dec, 2017 23:35

TKO skrev:
Enceladus skrev:Snarare tragiskt. Majoriteten i Malmö kommun ville ju ha spårväg, men fick inte det för landstinget. "Spårvagnar förstör centrum." :lol:


Detta måste vara s.k. "fake-news", eftersom alla vet att sverigemoderaterna är de sanna spårvägsvännerna!

utbrister en förskräckt
Thomas K Ohlsson

Kan signaturen TKO vara vänlig och förklara vad som avses med "sverigemoderaterna". Är det ett öknamn på ett svenskt poliskt parti? Och i så fall vilket?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11843
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster