Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
ADDE skrev:Kanske för att det tar plats i bostadsbebyggelsernas tider?
Kanske för att det finns människor som är höjdrädda och inte tycker om att åka linbana?
Kanske för att en bana på markytan skapar buller?
ADDE skrev:Troligtvis vill man inte göra ett nytt misstag som man gjorde med bergbanan i Skärholmen, som ska rivas pga. ett plågande konstruktionsfel! (Där blir det en konventionell hiss igen)
haba skrev:ADDE skrev:Troligtvis vill man inte göra ett nytt misstag som man gjorde med bergbanan i Skärholmen, som ska rivas pga. ett plågande konstruktionsfel! (Där blir det en konventionell hiss igen)
Är det verkligen ett konstruktonsfel så är det ju frågan vem som konstruerade. Om man köper av ett företag som mest gör bergbanor så får man väl hoppas att de gör konstruktinen och att man kan skriva ett lämpligt kontakt med dem när man köper anläggingen.
daniel_s skrev:Att Nybohovshissen kallas för "hissbanan" och inte t ex "snedhissen" är ju inte så mycket för att den skulle vara något tekniskt unikum, utan snarare är det väl en lite humoristisk benämning som man hittade på på den tiden. Någon som har 1064 års tunnelbanebok i svensk version kan väl kolla vad den kallas i avsnittet om Liljeholmens station, jag har den bara på engelska och där kallas den helt enkelt "lift" (s. 106).
Sen har ju hissbanans entréer och korg en säregen utformning som väl ändå gör den lite speciell. Har inte tänkt på hur den ser ut nuförtiden, men den gamla C4-liknande inredningen var ju klart diggabel, och övre "biljetthallen" är ju också klart kul utformad (om de nu inte har byggt sönder den som de gör med allt annat på T-bana 2), en liten miniatyr-biljetthall liksom!
Vad står det på ersättningsbussen nuförtiden? Förut stod det iaf "Ersätter hissbana", det är ju väldigt tydligt och praktiskt i kombination med att den konsekvent kallas så.
roggek skrev:haba skrev:ADDE skrev:Troligtvis vill man inte göra ett nytt misstag som man gjorde med bergbanan i Skärholmen, som ska rivas pga. ett plågande konstruktionsfel! (Där blir det en konventionell hiss igen)
Är det verkligen ett konstruktonsfel så är det ju frågan vem som konstruerade. Om man köper av ett företag som mest gör bergbanor så får man väl hoppas att de gör konstruktinen och att man kan skriva ett lämpligt kontakt med dem när man köper anläggingen.
Om inte jag missminner mig, så var väl vandalisering den största orsaken till att bergbanan i Skärholmen stod still...
LÅ1 skrev:Nybohovshissen är som sagts diggabel och kanske teknikhistoriskt värdefullt.
Här finns lite fakta och bilder Bruse´s Funiculars.net och Wikipedia
Lyfthöjden är tydligen 37 meter. Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter. Enligt Wikipedia.
Detta får mig att tro att det skulle gå att ersätta hissen med rulltrappor. Kanske med ett mellanplan. Om det är möjligt att placerar rulltrappsschaktet i annat läge 'än där hissen går nu vet jag inte.
Jonas1968 skrev:LÅ1 skrev:Nybohovshissen är som sagts diggabel och kanske teknikhistoriskt värdefullt.
Här finns lite fakta och bilder Bruse´s Funiculars.net och Wikipedia
Lyfthöjden är tydligen 37 meter. Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter. Enligt Wikipedia.
Detta får mig att tro att det skulle gå att ersätta hissen med rulltrappor. Kanske med ett mellanplan. Om det är möjligt att placerar rulltrappsschaktet i annat läge 'än där hissen går nu vet jag inte.
Problemet med rulltrappor i stället för hiss blir väl tillgängligheten. Nuvarande hissbana funkar ju även för den som t ex åker rullstol vilket inte går i en rulltrappa så har man rulltrappa så måste man ju ändå ha hiss för dom som inte kan åka rulltrappa.
LÅ1 skrev:Jonas1968 skrev:LÅ1 skrev:Nybohovshissen är som sagts diggabel och kanske teknikhistoriskt värdefullt.
Här finns lite fakta och bilder Bruse´s Funiculars.net och Wikipedia
Lyfthöjden är tydligen 37 meter. Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter. Enligt Wikipedia.
Detta får mig att tro att det skulle gå att ersätta hissen med rulltrappor. Kanske med ett mellanplan. Om det är möjligt att placerar rulltrappsschaktet i annat läge 'än där hissen går nu vet jag inte.
Problemet med rulltrappor i stället för hiss blir väl tillgängligheten. Nuvarande hissbana funkar ju även för den som t ex åker rullstol vilket inte går i en rulltrappa så har man rulltrappa så måste man ju ändå ha hiss för dom som inte kan åka rulltrappa.
Sant! Och SL förbjuder ju nu även barnvagnar i rulltrapporna, även om många inte bryr sig.
Men med en mer normal hiss och rulltrappa skulle väl SL kunna spara in en vakt. Och för de som kan använda rulltrappa får man väl säga att servicen skulle bli bättre. Väntetiden försvinner ju.
ADDE skrev:Det finns snedbanehissar som går parallellt med rulltrapporna. De finns i de flesta tunnelbanestationer.
LÃ…1 skrev:...
Men med en mer normal hiss och rulltrappa skulle väl SL kunna spara in en vakt. Och för de som kan använda rulltrappa får man väl säga att servicen skulle bli bättre. Väntetiden försvinner ju.
Odd skrev:LÃ…1 skrev:...
Men med en mer normal hiss och rulltrappa skulle väl SL kunna spara in en vakt. Och för de som kan använda rulltrappa får man väl säga att servicen skulle bli bättre. Väntetiden försvinner ju.
Har hissens vinkel med om man måste ha en vakt i den eller ej?
daniel_s skrev:Odd skrev:LÃ…1 skrev:...
Men med en mer normal hiss och rulltrappa skulle väl SL kunna spara in en vakt. Och för de som kan använda rulltrappa får man väl säga att servicen skulle bli bättre. Väntetiden försvinner ju.
Har hissens vinkel med om man måste ha en vakt i den eller ej?
Nej, men däremot hissens inredning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster