Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
ADDE skrev:I Bättre stadsdels artikel så utreder man om att bygga en andra Nybohovshiss för att öka kapaciteten.
Jag undrar gott och kort: Går det inte att bygga på annat sätt? kan man inte bygga en ramp likt Ropsten-Hjorthagen, eller en gångtunnel följt av 3st. rulltrappor och 1-2 hissar likt Alby, Hallunda & Norsborg?
LÅ1 skrev:Nybohovshissen är som sagts diggabel och kanske teknikhistoriskt värdefullt.
Här finns lite fakta och bilder Bruse´s Funiculars.net och Wikipedia
Lyfthöjden är tydligen 37 meter. Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter. Enligt Wikipedia.
Detta får mig att tro att det skulle gå att ersätta hissen med rulltrappor. Kanske med ett mellanplan. Om det är möjligt att placerar rulltrappsschaktet i annat läge 'än där hissen går nu vet jag inte.
Stefan Widén skrev:Denna "hiss" är ju väldigt speciell. Korg som går på gummihjul och med kontaktledning för belysning mm. De gånger jag åkt den de senaste tio åren har har vakten om bord inte gjort mer än att trycka på knapparna för upp och nedfärd.
Misstänker att när hissen var ny hade personalen även hand och dörröppning osv.
Banan är ju ett industri och teknikhistoriskt värdefullt och sanslöst diggabel och borde bevaras i nuvarande utförande just av den orsaken.
De finns säkerligen de som kan tänka sig att blåsa ut allt och bygga upp en modern snedhiss och med lite lätt ombyggnad i ändarna kan man säkerligen fördubbla kapaciteten. Att skjuta tunneln är ju det som kostar mest.
Men! Det är fortfarande bara en hiss.
Att bygga en till gör att man får den redundans som idag får ske med bussar. Och då kan nuvarande bevaras och nyttjas som idag.
Alla nöjda.
Stefan
Lars Ödlund skrev:LÅ1 skrev:Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter.
Längsta rulltrappan är väl den i Västra Skogen, 66 meter lång.
Lars Ödlund skrev:Längsta rulltrappan är väl den i Västra Skogen, 66 meter lång.
Lars Ödlund skrev:Så långa trappor får dock inte installeras numera så ska man ersätta Nybohovsbanan med rulltrappor lär det bli ett flertal då banan idag är 240 meter lång.
Stefan Widén skrev:De finns säkerligen de som kan tänka sig att blåsa ut allt och bygga upp en modern snedhiss och med lite lätt ombyggnad i ändarna kan man säkerligen fördubbla kapaciteten.
Stefan
Anders Hanquist skrev:När hissbanan öppnades (1964) var den bemannad med en konduktör, som sålde biljetter. En resa Nybohov-Liljeholmen kostade typ 20 eller 25 öre, men man sålde också biljetter för fortsatt färd med tunnelbanan. I det fallet ingick bergbaneresan. Den räknades så att säga som "anslutningslinje". Linjenumret var 200. (Det var innan Lidingö integrerats i SL:s linjenummersystem.) Några år senare tog man bort avgiften för resan och slopade också konduktören. På grund av ordningsproblem och vandalisering återinförde man bemanning, först (tror jag) med SL-personal och senare med väktare.
C12C3C3C12 skrev:Anders Hanquist skrev:När hissbanan öppnades (1964) var den bemannad med en konduktör, som sålde biljetter. En resa Nybohov-Liljeholmen kostade typ 20 eller 25 öre, men man sålde också biljetter för fortsatt färd med tunnelbanan. I det fallet ingick bergbaneresan. Den räknades så att säga som "anslutningslinje". Linjenumret var 200. (Det var innan Lidingö integrerats i SL:s linjenummersystem.) Några år senare tog man bort avgiften för resan och slopade också konduktören. På grund av ordningsproblem och vandalisering återinförde man bemanning, först (tror jag) med SL-personal och senare med väktare.
Det stämmer, när jag började som spärrvakt på bana 2 Liljeholmen DK så fick man ibland tjänst på hissbanan, den var automatisk, det var bara när den började för dagen samt slutade man behövde göra något bortsett från biljettförsäljning 20 öre om trafikanten inte hade någon biljett, tillägg för fortsatt resa togs på bussen eller spärren Liljeholmen. Bemanningen efter att kondisen togs bort var väktare från Securitas.
< Med reservation för eventuella minnesluckor, det var ju för nästan 50 år sedan>
218 skrev:Tja mitt minne är ju förstås också 50 år gammalt så...Men var det inte så att man löste direkt blockbiljett i hissen för vidare resa med buss eller tunnelbana? Undrar hur många mil den där hissen har gått under sin livstid (eller vilket annat mått som kan vara lämpligt)?
LÅ1 skrev:Banan är 230 meter och hissen lär gå t.o.r. 10 gånger i timman. Minst 20 timmar per dygn. Det ger 2 * 230 * 10 * 20 alltså 92 km per dag.
"körsträckan" närmar sig nog 2.000.000 km nu.
daniel_s skrev:Det är väl helt enkelt bergets geometri som föranleder dagens lösning! Man kan inte bygga en ramp för den blir för brant, och man kan inte bygga vertikalhissar för då hamnar man utanför berget upptill alternativt för långt in i berget nertill.
Användare som besöker denna kategori: HemuleN och 26 gäster