Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
218 skrev:På fredag är sista dagen för planenlig användning av X10:orna. Däefter så kommer de att användas som reserver.
218
C12C3C3C12 skrev:218 skrev:På fredag är sista dagen för planenlig användning av X10:orna. Däefter så kommer de att användas som reserver.
218
Känns konstigt att läsa det, när jag började som tågvakt/kondis/whatever på pendeln hösten 1984 så fanns bara X1 som var dåligt underhållna av SJ, nu är X1 historia, snart passerar sista X10 den yttersta växeln.
Här uppe norr om Dalälven kan jag åka X-Trafiktågen i 200 knyck.
Inge skrev:På ett annat forum kan läsas om den usla vagn tillgången i Göteborg. Uppenbarligen har man inga problem med att försöka skifta runt med olika vagn per för att hjälpligt få ihop det.
Inge skrev:Tänk, jag har aldrig varit "livrädd" när jag åkt X10. Är det något som är krångligt om man av en eller annan anledning har nedsatt rörelseförmåga är det väl trappor och elände inne i tågen? Tex Regina.
roggek skrev:Ibland undrar man om man läser på "Svenska Hamstringssällskapet" eller "Svenska Nostalgiforumet"...
Så fort något skall skrotas så ylas det högljutt...
Ni får väl sitta och gråta en skvätt i X1-halvan på Spårvägsmuseet tillsammans med provdockorna med tidstypiska 70-talskläder...
Än finns det tid kvar innan muséet stänger...
Odd skrev:Lyckades att åka med en efter dödslinjen, var väl ersättning för X60. Har noterat att det de senaste dagarna har gått påfallande många turer med enkelvagnar då det borde ha gått dubbelvagnar, kan det helt enkelt vara så att man inte ens använder de gamla vagnarna som reserv nu?
Odd skrev:Ang gammal vagnmateriel så är det i sig ingen anledning för att slopa dem. Egentligen är det samma sak med bussar, men de brukar ju så att säga skrota sig själva innan någon aktningsvärd ålder uppnås.
ADDE skrev:I stort sett vill TÅGAB bygga om SLs kvarvarande X10:or till X11 med bistro för fjärrtågstrafik! På sätt och vis så är motorvagnarna yngre än Tågabs nuvarande vagnpark för trafiken, men kommer de att hålla?
Varför vågar ingen länstrafikbolag genom Transition (t.ex. Krösatågen eller Västtrafik) byggaom dessa vagnar för egen trafik?
Användare som besöker denna kategori: Baidu [Spider] och 2 gäster