Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockholm

Inläggav Ute och åker » tor 30 mar, 2017 10:11

Överenskommelsen inom ramen för Sverigeförhandlingen om ny spårtrafik i Stockholm har presenterats. Några länkar:
http://sverigeforhandlingen.se/omfattande-kollektivtrafiksatsning-och-mer-100-000-nya-bostader-stockholmsregionen-resultatet-av-forhandling-klart-idag/
http://sverigeforhandlingen.se/pressmaterial-storstadsforhandling-stockholm-30-mars-2017/ (med länkar till fler dokument)

Objekten är (som tidigare skissats):
Tunnelbana Älvsjö – Fridhemsplan
Spårväg syd
Roslagsbanans förlängning till city
Tunnelbanestation Hagalund

Det har ju i flera trådar här diskuterats en genomgående västlig spårförbindelse som sträcker sig långt norrut och söderut från Kungsholmen. I den webbsända presskonferensen (kommer säkert snart upp på Sverigeförhandlingens webbplats) ställdes den intressanta frågan varför man bygger Roslagsbanan in mot City istället för tunnelbana och det lika intressanta svaret var för att få projekten kopplade till så många nya bostäder som möjligt. 100000 nya bostäder genom den här överenskommelsen.

Övriga storstadsåtgärder sades skulle presenteras senare. :)
Ute och åker

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Inge » tor 30 mar, 2017 10:26

Det är verkligen riktigt dåliga projekt. Det viktiga verkar vara skattehöjningarna.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 30 mar, 2017 13:53

Det är kanske att överskatta forumets skribenter, men för den som inte lever i sin egen lilla värld är det självklart att huvudsyftet med "Sverigeförhandlingarna" är att bygga tillräckligt många bostäder för att rymma Sveriges växande befolkning. Alla dessa kollektivtrafikinvesteringa är blott medel, ej mål. Själv har jag inga illusioner om att detta förhållningssätt kommer att skapa tillräckligt många bostäder - men det är en annan diskussion...

Den som i all bedrövelse vill finna något positivt i denna sörja av aparta idéer kan dock se att det finns ett uns av den gamla svenska stadsplaneringsmodellen ("bygg kollektivtrafiken samtidigt som bostäderna") i denna ansats.

Thomas K Ohlsson
"all I want for Chistmas is planekonomi"
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tor 30 mar, 2017 14:16

Varför skapa sig en illusion om att det överhuvudtaget kommer att bli några nya bostäder på grund av dessa föreslagna projekt? Sambandet är obefintligt. Om inte negativt. Att slänga resurser i sjön är inte gratis.

Och när den illusionen släppt, varför inte släppa den om det förmenta syftet också?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Verspieder » tor 30 mar, 2017 16:13

"Stockholms stad åtar sig att bygga 48 500 bostäder.
Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.
Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.
Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder
Vallentuna kommun åtar sig att bygga 5 650 bostäder.
Österåker kommun åtar sig att bygga 7 020 bostäder"

Sammanställning från:
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/b ... lp0dwU8UQ/
Verspieder

Inläggav Odd » tor 30 mar, 2017 17:27

Hur många av dessa skulle ändå ha byggts?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Mr G » tor 30 mar, 2017 18:01

Hur den föreslagna t-banelinjen Fridhemsplan - Älvsjö öppnar upp för nya bostäder är svårt att förstå. Endast en ny station utan tidigare spårtrafik, Östberga, och där är det redan välbebyggt. Ev också Årstafältet om man öppnar upp för en exploatering av själva fältet, men frågan är väl då om inte stationerna Östberga och Årstafältet kommer väl nära varandra. Eller kan det finnas fler stationer än de som presenteras i Aftonbladet.

Odenplan - Arenastaden är också konstig, men det har väl avhandlats tidigare.
Mr G

Inläggav Inge » tor 30 mar, 2017 18:33

Själv tycker jag att det är intressant att de av förhandlarna utpekade exploateringsområdena i tex Nockeby och Solvalla påverkas så positivt av en tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö !

-Nästan lite Vallentuna över den beräkningen...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav ADDE » tor 30 mar, 2017 18:57

Kristoffer Tamsons skrev:Hårt arbete ger resultat. Vi landar nu efter nära två års förhandlingar en historisk utbyggnad av tunnelbanan, en historisk utveckling av Roslagsbanan och en historisk satsning på Spårväg Syd. Detta hand i hand med ett historiskt bostadslöfte.
I dag levererar politiken när den är som bäst. Vi presenterar resultatet av Stockholmsregionens Sverigeförhandling för utbyggd kollektivtrafik och nya bostäder.
Den överenskommelse vi nu träffar innebär att vi kommer att satsa ytterligare 30,2 miljarder kronor på en utbyggnad av kollektivtrafiken kommande år. Hand i hand med detta ska byggas inte mindre än 100.370 nya bostäder.
Överenskommelsen innebär:
Att ny tunnelbana med sex stationer byggs mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Den nya tunnelbanan kommer få sex nya stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Tunnelbanan kommer att kopplas samman med röda linjen vid Liljeholmen för trafikering mot Skärholmen.
Att Spårväg Syd mellan Flemingsberg och Älvsjö, med 16 hållplatser, blir verklighet. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen.
Att Roslagsbanan förlängs via tunnel via Odenplan till T-centralen.
Därtill bekräftas bygget av den nya tunnelbanestationen längs med den planerade gula linjen i Hagalund.
Vi bygger nu vidare på den framgångsmodell som tog form i och med Stockholmsöverenskommelsen för utbyggd tunnelbana, som innebär att landstinget, staten och berörda kommuner gemensamt åtar sig att finansiera framtidssatsningarna. Hand i hand med en utbyggnad av kollektivtrafiken ska också byggas bostäder i de kommuner som ingår i överenskommelsen.
En bra dag för ett enkelt trafiklandstingsråd kort sagt. Irene och jag berättar mer om framtidspaketet i en livesändning strax efter 13:00 i dag på http://www.facebook.com/irenesvenonius1/
Tack till alla inblandade! Vi har i dag gjort verklig skillnad för människor, tillväxt och utveckling i Stockholmsregionen.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Jag jublar när jag får höra att Roslagsbanan byggs in mot city. En satsning som Nordost verkligen behöver!
Samma sak för Spårväg Syd. en bra satsning som gör att Huddinge bygger stad av sina villaområden!

Linjen Älvsjö-Fridhemsplan, kan behövas men måste den verkligen gå via Östberga? Tamsons hade för en stund sedan presenterat en spårförbindelse Älvsjö-Gullmarsplan. Räcker inte det? Men nästa steg är att knyta ihop banan med gula linjen vid Hagastaden, och göra hela den linjen gul! men vad hände med Tunnelbanan Älvsjö-Hagsätra? och vad menar dem med att kopplas samman med röda linjen mot Skärholmen?
Var detta allt?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Inge » tor 30 mar, 2017 19:08

Jag gissar att han menar att vartannat tåg från Skärholmen (Norsborg) skall gå mot Fridhemsplan och vartannat mot T-centralen. Ungefär som man i ett av förslagen tänkte sig en samnanflätning vid Mörby, så att vartannat tåg från Täby skulle gått mot Odenplan och vartannat mot Östermalmstorg (T-centralen).

Men om det är det han menar, är det förstås fria fantasier. Det finns naturligtvis inget underlag idag för att avgöra om det är möjligt och till vilken kostnad.

Spontant känns det som ytterligare en åtgärd som skulle risketa att minska kapaciteten mellan T-centralen och Östermalmstorg, vilket inte precis är vad tunnelbanan behöver. Lika lite som en Roslagsbana till T-Centralen..

Men det beror ju på hur effektiv "tågsorteringsanläggning" man kan få till vid Liljeholmen. Om man på något vis kunde ansluta mittspåren till en grenen mot Fridhemsplan behöver sorteringen kanske inte äta så mycket kapacitet.

Jag tänker mig då att tåg som kommit från Fridhemsplan och skall mot Skärholmen i så fall får stå där och vänta in luckor mellan tågen som kommer från T-centralen. Men det är ju väldigt spekulativt.

Vad gäller Huddinge så kommer man garanterat inte att bygga om sina villastäder till någon annan typ av stad. Det skulle ju kräva friare detaljplaner, för vilket politiker har ett rött skynke.

Vad det handlar om är nya förorter i Glömstadalen av "miljonprogramstyp". Jo jag vet att miljonprogrammet också innebar bidrag till villor och inte minst radhus, men begreppet står för flerfamiljshusgettona byggda i någon skogsdunge eller på en åker långt utanför stan. Så också i detta fall.

Om dessa nya getton egentligen försörjs bäst med tunnelbana eller spårväg är dåligt utrett. En tunnelbana hade inte behövt bli dyrare. Det hade ju räckt med en gren från Masmo, medan spårvägen behöver byggas hela vägen till Älvsjö och eventuellt Gullmarsplan för att klara samma uppgift. Med tunnelbana hade man ju dessutom kunnat åka direkt från Glömsta till Fridhemsplan (Oemotståndligt för landstingspolitiker) om jag förstått Tamsons rätt ovan.

För övrigt förstår jag inte varför inte Irene föreslog att Roslagsbanan skulle dras om till Rådhuset när hon ändå var i farten? Poängen måste väl vara att just hon skall få så få byten som möjligt? -De flesta, som jobbar på Östermalm, får ju ändå försämring till följd av omdragningen.

En fördel med rådhuset vore ju också att den negativa systemeffekten för tunnelbanan som uppstår om Roslagsbanan dras om till T-centralen uteblir.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 31 mar, 2017 8:58

Mr G skrev:Hur den föreslagna t-banelinjen Fridhemsplan - Älvsjö öppnar upp för nya bostäder är svårt att förstå. Endast en ny station utan tidigare spårtrafik, Östberga, och där är det redan välbebyggt. Ev också Årstafältet om man öppnar upp för en exploatering av själva fältet, men frågan är väl då om inte stationerna Östberga och Årstafältet kommer väl nära varandra. Eller kan det finnas fler stationer än de som presenteras i Aftonbladet.

Odenplan - Arenastaden är också konstig, men det har väl avhandlats tidigare.

Det händer inte ofta, men nu måste jag instämma i "Mr G":s invändningar!
Detta är ju helt enkelt nonsens...
(Och eftersom jag ändå överraskar såväl mej själv som läsekretsen idag så måste jag erkänna att det förmodligen vore bättre med spårväg än med tunnelbana i denna förbindelse!)
Årstafältets exploatering trodde jag redan var spikad, och där har man ju tidigare ansett att resandeströmmarna inte ens motiverar en spårvägslinje... är tanken att planerna skall ändras för att medge en betydligt tätare bebyggelse på fältet?

Fridhemsplan-Älvsjö2.jpg
Fridhemsplan-Älvsjö2.jpg (96.26 KiB) Visad 2400 gånger

Och inte blir jag klokare av denna karta - som redan påpekats är det svårt att se att tunnelbanelinjen Fridhemsplan-Älvsjö på något avgörande sätt påverkar bostadsbyggandet i hela det område som markerats.

Gör om - gör rätt!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Verspieder » fre 31 mar, 2017 10:47

Inge skrev:För övrigt förstår jag inte varför inte Irene föreslog att Roslagsbanan skulle dras om till Rådhuset när hon ändå var i farten? Poängen måste väl vara att just hon skall få så få byten som möjligt? -De flesta, som jobbar på Östermalm, får ju ändå försämring till följd av omdragningen.

Stämmer det verkligen att Östermalm, och då i synnerhet området omkring Östra station, är arbetsplats för majoriteten av kommuninvånarna i hela Österåker, Vallentuna och Täby? Och blir det verkligen en så stor försämring för de som framöver kommer tvingas gå hela 1100 meter från Odenplan till Tekniska högskolan? Om de nu inte vill byta från Roslagsbanan till Röda linjen vid t.ex Universitetet på mornarna förstås.
Verspieder

Inläggav Inge » fre 31 mar, 2017 10:59

Verspieder skrev:
Inge skrev:För övrigt förstår jag inte varför inte Irene föreslog att Roslagsbanan skulle dras om till Rådhuset när hon ändå var i farten? Poängen måste väl vara att just hon skall få så få byten som möjligt? -De flesta, som jobbar på Östermalm, får ju ändå försämring till följd av omdragningen.

Stämmer det verkligen att Östermalm, och då i synnerhet området omkring Östra station, är arbetsplats för majoriteten av kommuninvånarna i hela Österåker, Vallentuna och Täby? Och blir det verkligen en så stor försämring för de som framöver kommer tvingas gå hela 1100 meter från Odenplan till Tekniska högskolan? Om de nu inte vill byta från Roslagsbanan till Röda linjen vid t.ex Universitetet på mornarna förstås.

Nu talar vi om de flesta av de som åker med Roslagsbanan. De flesta av kommuninvånarna i Täby, Österåker och Vallentuna tillbringar naturligtvis hela dagarna i sina respektive hemkommuner.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » fre 31 mar, 2017 16:51

TKO skrev:(Och eftersom jag ändå överraskar såväl mej själv som läsekretsen idag så måste jag erkänna att det förmodligen vore bättre med spårväg än med tunnelbana i denna förbindelse!)

Jag tror att det är en tillfällig, primal, känsla för när SAP-hjärtat tar över igen så inser du att en sådan spårvägssträckning skulle kunna öppna Pandoras ask och få spridningseffekter eftersom linje 4 skulle få nästan 3km spårväg utan kostnad...
Synergieffekter är inte 68ans starka sida.

(föressten, om man säger SAP på Sveavägen så kan det ju egentligen innebära 44an också...)
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Tub4 » fre 31 mar, 2017 17:35

Trevligt... Skall bli intressant hur den nya T-banan blir. "Gula Linjen" behöver ju inte längre nödvändigtvis bindas samman med den nya linjen då den "Gula" blir grön.. men det kanske hade vart smart att dra från Arenastaden till Fridhemsplan via St Eriksplan istället?
Tub4

Inläggav BSB101 » fre 31 mar, 2017 23:47

Alltid intressant med att kommuner lovar att bygga z bostäder bara man får y. Om man kollar på mängden är det få om ens någon kommun som ens har möjlighet att själva bygga. Visst, det finns privata företag men hur mycket dessa kommer bygga kan inte kommunerna påverka. Än mer intressant blir det när kommuner som inte ens har ett eget bostadsbolag eller i praktiken egen mark att bygga på lovar att bygga tusentals lägenheter.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Sio » lör 01 apr, 2017 8:29

BSB101 skrev:Alltid intressant med att kommuner lovar att bygga z bostäder bara man får y. Om man kollar på mängden är det få om ens någon kommun som ens har möjlighet att själva bygga. Visst, det finns privata företag men hur mycket dessa kommer bygga kan inte kommunerna påverka. Än mer intressant blir det när kommuner som inte ens har ett eget bostadsbolag eller i praktiken egen mark att bygga på lovar att bygga tusentals lägenheter.

Vad man egentligen lovar är ju att skapa detaljplaner som medger det antalet bostäder. Om de sedan byggs är ju, som du påpekar, en fråga för "marknaden" där också eventuella kommunala bostadsbolag numera verkar. En annan ordning med offentlig finansiering av bostäder, framför allt hyresrätter med överkomliga hyror, är förstås nödvändig för att lösa problemen med bostadsförsörjningen men det verkar sitta väldigt långt inne.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav LÅ1 » lör 01 apr, 2017 9:04

Sio skrev: ...
En annan ordning med offentlig finansiering av bostäder, framför allt hyresrätter med överkomliga hyror, är förstås nödvändig för att lösa problemen med bostadsförsörjningen men det verkar sitta väldigt långt inne.

För att det inte skall likna ett kommunistiskt system allt för mycket så kör vi ju i stället med bidrag och skattelättnader av olika slag i Sverige.

Ett problem är tillgången på byggnadsarbetare. Husen bygger sig ju inte själva.
Denna DI-artikel kan jag bara se rubrik och ingress på, men det räcker i princip: "Brist på byggare bromsar boomen".
(Men det kanske är löst nu, för regeringen har tillsatt en samordnare. :wink: )
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Ute och åker » lör 01 apr, 2017 10:06

Jag försökte se på Sverigeförhandlingens och några berörda kommuners webbplatser om det fanns några underskrivna dokument publicerade, men än så länge såg jag bara den allmänna sammanfattande informationen. Förhandlingen kan väl sägas ha startat 1 februari 2016 då Sverigeförhandlingen överlämnade "bud" till kommunerna om olika möjliga satsningar, och från ett sådant "typbud" saxar jag formuleringen om hur bostäderna skulle komma till. Så får väl det ge en indikation om ungefär hur det kan tänkas formuleras. Man kan ju notera att det inte specificeras att de nytillkomna bostäderna måste uppföras exakt intill de nyblivna stationerna. Flera politiska partier och Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholm stad, har uttryckligen formulerat att det effektivaste och mest klimatsmarta sättet att bygga nya bostäder är att förtäta i befintliga områden där stora delar av infrastrukturen finns på plats. Däremot ska de nya bostadsområdena förstås dra nytta av de nya linjerna och de åkplatser som tillkommer på andra linjer då folk söker sig nya resvägar. ;)

"KOMMUNENS NAMN åtar sig att själv eller genom annan markägare/exploatör att utanför Projektmedel och på egen bekostnad (i förhållande till övriga Parter) till senast 2035 uppföra [Antalet bestäms senare, underlaget är i nuläget ofullständigt] bostäder. Antalet gäller färdigställda bostäder (vars detaljplaner antas från och med år 2015)."

Vill man, så kan man ju formulera det som att i ett läge då marknadskrafterna inte räcker till för att i tillräcklig takt producera behövligt antal bostäder, så får man tillgripa lite planekonomi. :lol:

Något som däremot publicerats är den webbsända presskonferensen, som nu kan ses i efterhand, för den som vill ge sig tid till det. Länk: https://vimeo.com/210754636.

Den är drygt 20 minuter lång. Det mest intressanta avsnittet tycker jag är frågestunden andra halvan då de närvarande journalisterna ställer samma frågor som vi själva ställer oss. För den som inte vill traggla sig igenom hela presskonferensen klipper jag ut några citat från vad HG Wessberg svarade på några frågor. Jag anger också tidpunkten: :)

13:25 Då brukar jag få frågan men alla de här bostäderna skulle ha byggts i alla fall...
13:35 ...Men vad jag är fullständigt övertygad om är att realiserbarheten ökar när man börjar med en infrastrukturinvestering och det går fortare att få bostäderna på plats.

15:10 Man ska komma ihåg Sverigeförhandlingen är en bostadsförhandling mer än någonting annat...
15:30 ...Det är det som avgör vad vi bygger. Sen finns det andra skäl att bygga kollektivtrafik och annan infrastruktur också, ren transportnytta, men vi styrs av bostäder.

Slutligen tycker jag väl att kartan från Sverigeförhandlingen över projekten förtjänar att återges. Här har man alltså lyckats åstadkomma både Light Rail, Heavy Rail och Narrow Rail nästan som i en kedja, utan att de är kompatibla med varandra. Men som framkommer på presskonferensen och i citaten ovan så är man inga transportoptimerare utan bostadsoptimerare. På sätt och vis går det kanske att förstå det. Det är ju inte brist på kommunikationer som är det största problemet i regionen utan just bristen på bostäder. ;)

Bild
Ute och åker

Inläggav Hans W » lör 01 apr, 2017 23:23

Jag förstår inte heller tunnelbanan Årstaberg - Östberga - Älvsjö. Förefaller vettigare att bygga Spårväg Syd vidare den vägen och knyta ihop med Tvärbanan för att kunna optimera vagnutnyttjande och vagnhalls-/verkstadsresurser.
Hans W

Nästa

Återgå till Spårtrafik