Hållplatsskylt med inbyggd realtidsvisning

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Hållplatsskylt med inbyggd realtidsvisning

Inläggav Harald » fre 03 mar, 2017 16:37

Det var väl någon som visade bild på en skylt med inbyggd realtidsvisning för ett tag sedan. Idag hittade jag en sådan i Göteborg också.

Bild
Harald

Re: Hållplatsskylt med inbyggd realtidsvisning

Inläggav leifd » lör 04 mar, 2017 17:15

Jodå, de gjorde jag...
Finns här Hållplatskyltar
Tycker nog Västtrafiks ser lite mer arbetat ut.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav kildor » lör 04 mar, 2017 18:01

Jag gillar Västtrafiks tydliga hållplatslägen (A, B, osv). Och det blir snyggt med realtidsskylten integrerad på det här sättet. Det enda märkliga är att man skriver destinationen med versaler. Normalt är läsbarheten bättre om man skriver med gemener. Och det känns lite onödigt med "Mot" före destinationen.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav darthjpp » sön 05 mar, 2017 23:17

kildor skrev:Jag gillar Västtrafiks tydliga hållplatslägen (A, B, osv). Och det blir snyggt med realtidsskylten integrerad på det här sättet. Det enda märkliga är att man skriver destinationen med versaler. Normalt är läsbarheten bättre om man skriver med gemener. Och det känns lite onödigt med "Mot" före destinationen.

Om jag minns rätt så versalerna en del i Västtrafiks designprogram. Destinationen är oftast en stadsdel eller stadsdelsområde och ofta heter ändhållplatsen något annat. I just detta fall verkar det som om hållplatsen August Kobbs gatan fått ett namnbyte till Masthugget.
darthjpp

Inläggav Harald » mån 06 mar, 2017 10:31

Det är väl bara på de monokroma LCD-skyltarna man använder versaler. På alla andra skyltar, på fordonen och i tidtabellerna används gemener.

Som destination har väl "Masthugget" alltid använts för den linje som har ändhållplats på August Kobbsgatan, ända sedan det var linje F, fast den egentligen ligger på gränsen mellan stadsdelarna Olivedal och Slottsskogen.
Harald

Inläggav darthjpp » mån 06 mar, 2017 15:35

Ja, bussen upp till August Kobbsgatan alltid haft destinationen "Masthugget"- Vad gäller versaler för destinationen så mindes jag fel, det är som sagt bara på LCD-skyltar som versaler används. Jag hade för mig att versaler användes på framsidan på de tryckta tidtabellerna, men så är det inte enligt nuvarande grafiska profil.
darthjpp

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)