Lars_L skrev:AdrianLangemar skrev:
Fast för pendeltågen kan man ju oftast lösa det lätt genom att man har korsande tågvägar vid stationen före istället, om det bara finns växlar där. Det var ju så man gjorde i Jordbro förut. I det här fallet borde man kunna köra högerspår varannan gång och vänsterspår varannan gång mellan hamnen och centrum.
Fast då blir det korsande tågväg i Södertälje Hamn istället - det är ju det som är det smarta med att köra högertrafik på spåret till/från Södertälje C. Just där tror jag alltså inte att det är någon lösning. Risken för korsande tågvägar där blir ju så pass mycket större med tanke på hur många tåg som ankommer/avgår därifrån per timme, särskilt om man också ska börja köra snabbtåg till/från Södertälje. Dessutom begränsar det lite vilka plattformsspår som kan användas i Södertälje hamn.
Det är som sagt en idiotisk spårplan efter ombyggnaden, inte bara i Södertälje centrum utan även i Södertälje hamn. Det går inte att komma till spår 4 om man kör vänsterspår från Södertälje centrum.
Om man inte hade snålat med växlarna hade man kunnat använda samma spår som nu vid Södertälje hamn. Då blir det precis lika många korsande tågvägar om man byter spår i Södertälje hamn som om man byter spår i Södertälje centrum. Den viktiga skillnaden är att det finns mycket större marginal vid Södertälje hamn. Om tåget från Stockholm skulle vara så försenat att det blir konflikt vid Södertälje hamn byter man spår i Södertälje centrum istället. Det hade fungerat konfliktfritt varje gång, till skillnad från nu när det räcker med en minuts försening för att det ska bli konflikt.