Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Lars_L skrev:---klipp---
Men för att återgå till godstågen så är det ju väldigt spännande om det i framtiden blir fler godståg som ska köra till den nya godshamnen i Nynäshamn. Hur det kommer påverka punktligheten längs banan vågar jag inte tänka på...
daniel_s skrev:Jag har möjligen frågat ungefär det här förut, men vad är poängen med att mäta kundnöjdheten på pendeltågen? Utöver att den är rätt låg även när leveransen är så bra den någonsin kan bli, så kan man väl bedöma efter principen "tomma fat är beröm till kocken". Alltså, den bästa mätaren på kundnöjdheten är hur många som åker med pendeltågen.
TKO skrev:Lars_L skrev:---klipp---
Men för att återgå till godstågen så är det ju väldigt spännande om det i framtiden blir fler godståg som ska köra till den nya godshamnen i Nynäshamn. Hur det kommer påverka punktligheten längs banan vågar jag inte tänka på...
Min högst kvalificerade gissning är det kommer att gå väldigt lite gods på järnväg till och från den nya hamnen... vilka flöden skulle det handla om?
/TKO
TKO skrev:Lars_L skrev:---klipp---
Min högst kvalificerade gissning är det kommer att gå väldigt lite gods på järnväg till och från den nya hamnen... vilka flöden skulle det handla om?
/TKO
Lars_L skrev:Fast jag håller inte riktigt med om den tolkningen. Tycker man får väldigt bra betyg på kvalitén när man tittar på NKI. Det är ju ingen slump att spårvägs city kommer upp i 98 procent i senaste mätningen!
Lars_L skrev:Problemet är ju också att man måste kunna tolka siffrorna rätt och vad som är problemet. Det är ju vare sig SL eller operatörerna alltid så duktiga på. Något som lätt leder till att man lägger resurserna på fel saker, även om en del väl inte heller innebär någon större kostnad (som att bjuda på saftglögg exempelvis)
daniel_s skrev:Lars_L skrev:Fast jag håller inte riktigt med om den tolkningen. Tycker man får väldigt bra betyg på kvalitén när man tittar på NKI. Det är ju ingen slump att spårvägs city kommer upp i 98 procent i senaste mätningen!
Det tror inte jag heller, det är ju den bana där man är minst beroende av Trafikförvaltningen och dess olika tekniska system för att få allt att fungera...![]()
Lars_L skrev:Nja av spårsystemen. Men även där kan man ju påverka rätt mycket. Dock är man ju där relativt begränsad av den tillgång till fordon som finns. Men det finns ju många saker i många områden att göra för att kunna få rätt stor effekt på kundnöjdheten, utan att det kostar en förmögenhet. Även för Lidingöbanan är man nu uppe i 88 procent nöjda kunder. När Arriva körde den för några år sedan (våren 2013) låg kundnöjdheten där på 67 procent, må vara att man då körde med 40-talsvagnar och mer enkelspår men ändå! Med relativt enkla åtgärder och inte alltför kostsamma lösningar skulle man lätt även där kunna få upp kundnöjdheten till att stabilt ligga över 90 procent!
Och för att inte bara hacka på Arriva, så har ju den åtgärden att man började köra med dubbla vagnar på vardagar gett rätt bra effekt på kundnöjdheten!
TKO skrev:En intressant fråga - tycker i varje fall jag - är om det finns ett samband mellan hur mycket SL/TF betalar för trafiken och kundnöjdheten. En personkilometer kostar kanske mycket mer på Spårväg City än vad den gör på pendeln?
funderar
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:En intressant fråga - tycker i varje fall jag - är om det finns ett samband mellan hur mycket SL/TF betalar för trafiken och kundnöjdheten. En personkilometer kostar kanske mycket mer på Spårväg City än vad den gör på pendeln?
funderar
Thomas K Ohlsson
Lennart Petersen skrev:TKO skrev:En intressant fråga - tycker i varje fall jag - är om det finns ett samband mellan hur mycket SL/TF betalar för trafiken och kundnöjdheten. En personkilometer kostar kanske mycket mer på Spårväg City än vad den gör på pendeln?
funderar
Thomas K Ohlsson
Ja det går ju att räkna fram från årsredovisningar , senast jag hittar är 2013, där både personkilometer och produktionskostnader per trafikslag räknas.
Jag får det till att lokalbanorna inklusive spårväg är dubbelt så dyra per personkm än pendeln.
Men då måste man ju beakta att det är päron och äpplen. Pendel med stora resandevolymer ,långa avstånd och höga hastigheter blir väl rimligtvis kostnadseffektivt räknat per personkm.
Lennart Petersen skrev:TKO skrev:En intressant fråga - tycker i varje fall jag - är om det finns ett samband mellan hur mycket SL/TF betalar för trafiken och kundnöjdheten. En personkilometer kostar kanske mycket mer på Spårväg City än vad den gör på pendeln?
funderar
Thomas K Ohlsson
Ja det går ju att räkna fram från årsredovisningar , senast jag hittar är 2013, där både personkilometer och produktionskostnader per trafikslag räknas.
Jag får det till att lokalbanorna inklusive spårväg är dubbelt så dyra per personkm än pendeln.
Men då måste man ju beakta att det är päron och äpplen. Pendel med stora resandevolymer ,långa avstånd och höga hastigheter blir väl rimligtvis kostnadseffektivt räknat per personkm.
Lars_L skrev:Nä, något direkt orsakssamband mellan kostnad och kundnöjdhet skulle jag nog inte sägas finns. Det är mer komplext än så. Men diskussionen om exempelvis konduktörer är ju intressant, då Arriva nu på Tvärbanan/Nockebybanan har återvänt till sina tidigare höga nivåer på kundnöjdhet efter att ha dalat lite efter att man dragit in konduktörerna. Man har fortfarande förstås lägre värde när det gäller att svara på frågor och personalens bemötande, men det påverkar inte helhetsbetyget. Detta är ju exempel på s.k. "mjuka värden" som inte får något resultat i det allmänna betyget på linjen.
---klipp---
TKO skrev:Lars_L skrev:Nä, något direkt orsakssamband mellan kostnad och kundnöjdhet skulle jag nog inte sägas finns. Det är mer komplext än så. Men diskussionen om exempelvis konduktörer är ju intressant, då Arriva nu på Tvärbanan/Nockebybanan har återvänt till sina tidigare höga nivåer på kundnöjdhet efter att ha dalat lite efter att man dragit in konduktörerna. Man har fortfarande förstås lägre värde när det gäller att svara på frågor och personalens bemötande, men det påverkar inte helhetsbetyget. Detta är ju exempel på s.k. "mjuka värden" som inte får något resultat i det allmänna betyget på linjen.
---klipp---
Om detta stämmer - vilket jag inte har någon anledning att betvivla - är det ju ytterst intressant. För då faller enligt min mening det bärande argumentet för konduktörer:
- Att trafikanterna tycker det är så himla trevligt!
Alltså bör bemanningen enbart - eller i varje främst - grunda sej på företagsekonomiska aspekter:
- Ökar intäkterna mer än vad personalkostnaden ökar?
Och där har väl SL gjort en kalkyl när det gäller t ex Tvärbanan...
/TKO
TKO skrev:Lars_L skrev:Nä, något direkt orsakssamband mellan kostnad och kundnöjdhet skulle jag nog inte sägas finns. Det är mer komplext än så. Men diskussionen om exempelvis konduktörer är ju intressant, då Arriva nu på Tvärbanan/Nockebybanan har återvänt till sina tidigare höga nivåer på kundnöjdhet efter att ha dalat lite efter att man dragit in konduktörerna. Man har fortfarande förstås lägre värde när det gäller att svara på frågor och personalens bemötande, men det påverkar inte helhetsbetyget. Detta är ju exempel på s.k. "mjuka värden" som inte får något resultat i det allmänna betyget på linjen.
---klipp---
Om detta stämmer - vilket jag inte har någon anledning att betvivla - är det ju ytterst intressant. För då faller enligt min mening det bärande argumentet för konduktörer:
- Att trafikanterna tycker det är så himla trevligt!
Alltså bör bemanningen enbart - eller i varje främst - grunda sej på företagsekonomiska aspekter:
- Ökar intäkterna mer än vad personalkostnaden ökar?
Och där har väl SL gjort en kalkyl när det gäller t ex Tvärbanan...
/TKO
TKO skrev:Är inte mätningen av kundnöjdhet just ett "mjukt värde"???
"Hårda värden" anser jag är storheter som ekonomiskt utfall och resandeantal.
/TKO
TKO skrev:Lennart Petersen skrev:TKO skrev:En intressant fråga - tycker i varje fall jag - är om det finns ett samband mellan hur mycket SL/TF betalar för trafiken och kundnöjdheten. En personkilometer kostar kanske mycket mer på Spårväg City än vad den gör på pendeln?
funderar
Thomas K Ohlsson
Fast att klumpa ihop så disparata trafiksystem som Spårväg City och t ex Saltsjöbanan under begreppet "Lokalbanor" är väl att blanda just äpplen med päron - eller åtminstone plommon med krusbär?
/TKO
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster