TKO skrev:De gånger jag åkt till Södertälje Centrum (vilket inte är så ofta) har det alltid varit 'korsande tågvägar' med åtföljande minutförsening. Det känns som om det är (för) små maginaler i tidtabellen...
/TKO
Ja, en minut mellan ankommande och avgående tåg är för litet för att det ska bli stabilt. Problemet med pendeltågstidtabellerna är ju att det nästan är omöjligt att undvika att det blir så på något ställe i systemet (är ju svårt även i t-banan - inte minst röda linjen har ju det problemet på linje 13 i högtrafik). Men för pendeltågen, anpassade för så mycket högre hastigheter och längre fordon (multipelkopplade), så innebär ju det att man får en 3-minuters merförsening ifall det blir korsande tågväg, eller om man ska använda samma plattformsspår som det avgående tågets.
Helst ska man ju inte på något ställe i pendeltågssystemet planera så att det är mindre än 3-minuter mellan avgående och ankommande tåg från en ändstation. Samtidigt får ju inte vändtiderna bli för korta, då de helst bör vara på minst 10-minuter för att få till en stabil trafik och än längre om en brygga/uppställningsspår ska användas.