Inge skrev:Så här på julafton passar det väl bättre med röda bussar? De skulle nog bli bättre i storlek också för en helt ny linje mellan Vällingby och Sundbyberg, via Beckis och Annedal.
Vem vet underlaget för en sådan busslinje kanske finns, men så där väldigt stort torde det inte vara och gatorna däremellan är ganska knixiga. Så varför en stombuss kopplad till innerstan?
Problemet är väl att SL inte styr över de röda bussarna, utan bara de blå. Det är ju annars upp till Arriva om man vill starta linjen, eftersom det är ett VBP-avtal.
Dessutom behövs ju en bussgata skapas till Bromma sjukhus.
Men däremot är det knappast någon kostnad för linjen om man bara skulle ha den som högtrafikslinje, eftersom man idag har 7,5-minuterstrafik på 113 mellan Blackebergs sjukhus och Islandstorget. Skulle man börja med kvartstrafik mellan Vällingby och Sundbyberg, skulle det alltså inte krävas några fler fordon än vad som krävs idag. Kanske kan man också göra någon besparing på 115 - fast det är nog mer tveksamt, eftersom den då troligen måste bli dubbelriktad. Det dyra med en ny linje - även om det inte krävs fler vagnar totalt, är ju dock att ha trafik på linjen under hela trafikdygnet. I ett produktionsavtal skulle ju Arriva antagligen tycka det var en jättebra idé, då fordonsutnyttjandet skulle bli högre, men med VBP-avtal är det ju tyvärr inte meningen att resenärer ska göra restidsvinster, utan snarast att det ska köras så lite trafik som möjligt. Med stombussar gäller ju dock den motsatta principen, att de helst ska vara så långa som möjligt, eftersom det ger större upplevd restidsvinst.
Hela fokuseringen på blåbussar blir ju därför lite fånigt. Det riskerar att göra väldigt dyra lösningar på ett fåtal linjer, medan trafiken i allmänhet kanske inte blir så bra. Även tveksamt om det är värt marknadsföringsinsatsen att måla om bussar. Idag när alla använder reseplanerare borde det ju också vara lättare för resenärerna att "hitta" nya stomlinjer.
Ett problem är väl också att det inte finns plats för några fler bussar i Vällingbys bussterminal - inte ens en hållplats till går väl att ordna för en ny linje. Enda möjligheten är nästan att synka tiderna så att man kan samutnyttja hållplatsläget för 118. Men även bristerna på uppställningsplatser är ganska påfallande.