Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Lars_L skrev:Det som förvånar mig är nog det långa avståndet som verkar vara mellan plattformsdörrarna och pendeltågsdörrarna. Detta innebär att man inte kan använda dessa effektivt - utan detta blir ju mer som "Lisebergslösningen". Detta gör att stationsuppehållen nog tyvärr kommer bli kritiska här.
Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
daniel_s skrev:Lars_L skrev:Det som förvånar mig är nog det långa avståndet som verkar vara mellan plattformsdörrarna och pendeltågsdörrarna. Detta innebär att man inte kan använda dessa effektivt - utan detta blir ju mer som "Lisebergslösningen". Detta gör att stationsuppehållen nog tyvärr kommer bli kritiska här.
Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
Hur menar du nu? Mycket mindre än så här kan man nog inte göra avståndet utan att äventyra fria rummet.
(Jag vet att bilden är upp och ned! Hinner inte fixa till den nu, fattar inte hur man gör för jag HAR försökt vända den rätt med roteringsknapparna i olika vyer!)
LÅ1 skrev:Det är ju en stor "klump" längs ner på plattformsdörrarna som tar upp hela golvytan mellan tåg och plattformsdörrarna. De är dessutom utformade så man inte kan stå på dem. Så dörrarna går inte igen om någon står mellan plattformsdörrarna och tåget. Även om det är ett barn.
Lars_L skrev:Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
kildor skrev:Lars_L skrev:Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
Plattformsdörrarna kommer i normalläget styras automatiskt efter tågdörrarnas läge. Så när en tågdörr öppnas så öppnas även motsvarande plattformsdörr. Och på samma sätt vid stängning. Plattformsdörrarna följer helt enkelt bara med i tågdörrarnas rörelser. Så plattformsdörrarna kommer vara stängda någon sekund efter att tågdörrarna är stängda. Dessutom finns sensorer som varnar om någon fastnat mellan tåget och plattformsväggen.
hgsldf skrev:Nu är det väl så att C20 har en liknande profil och det gäller förmodligen även för C30. Man får hoppas att det som nu är byggt på Odenplan hinner utvärderas innan det blir aktuellt att montera glasväggar i T-banan!
/Göran
Lars_L skrev:Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.
kildor skrev:Lars_L skrev:Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.
Nu tror jag det har blivit något missförstånd. Sensorerna till plattformsdörrarna i Citybanan blockerar inte själva stängningsmanövern, utan kommer bara användas för att indikera till tågpersonalen om någon fastnat innanför plattformsdörrarna.
hgsldf skrev:Och när jag skrev om C20 och C30 syftade jag på tunneltågen i Stockholm och dom ser även dom ut som "falukorvar".
/Göran
Lars_L skrev:kildor skrev:Lars_L skrev:Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.
Nu tror jag det har blivit något missförstånd. Sensorerna till plattformsdörrarna i Citybanan blockerar inte själva stängningsmanövern, utan kommer bara användas för att indikera till tågpersonalen om någon fastnat innanför plattformsdörrarna.
Visst, men problemet är att med ett sådant utrymme måste man ändå ha en känslighet i sensorerna som gör att man inte får den kraft som plattformsdörrar behöver ha för att det ska fungera. Det ska så att säga inte gå att obstruera med plattformsdörrarna. Har man den kraften i stängningen av ett sådant utrymme så kommer skadorna som en del får av viseringsspärrarna att framstå som obetydliga; annars riskerar man ändå att folk kommer att hålla framme fötter och annat för att obstruera.
Återgå till Spårtrafik (bilder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster