Inge skrev:15.35 vid Östermalmstorgs station. Blippar kortet, normal signal, spärren går upp, men rött kryss!
Ingen från andra hållet och pengar kvar på kortet.
Uppenbarligen finns programeringsfel i spärren då detta inte skall kunna hända. Förvisso inte exakt samma fel som andra rapporterat, men uppenbarligen fel.
Jag hade ju ändå trott att man verifierat systemet såpass att felen var väldigt ovanliga och sannolikheten för att man själv, som enskild individ, skulle drabbas var mycket låg. -Men uppenbarligen inte !
Eftersom jag en gång blev hårt klämd av en spärr som var öppen efter föregående trafikant men plötsligt stängdes då jag själv hade blippat (och fått grönt) så tar jag det lugnt.

Känner igen det det beskrivna problemet. Vad jag då gjorde själv när det hände? Jag höll kortet en gång till mot avlösaren och då ändrades det från rött till grönt. Klart!

För tydlighets skull ska sägas att spärren var kvar i öppet läge och jag kunde passera utan problem.
Jag har skummat lite som svarats, men inte trängt in i alla detaljer. Det som jag själv märkt efter otaliga blippanden på bussar, i spärrar och av konduktörer är att om man blippar lite för fort så hinner inte alla moment utföras i "programmet" och då är det något som fallerar. Jag har nog tänkt tanken att då alla olika moment ska exekveras i tur och ordning så behöver avläsaren hela tiden vara i kontakt med det giltiga access-kortet, annars avbryts sekvensen. Det är lite som i fångarna på fortet i slutmomentet där de står och väntar på besked om de gissat rätt. Har de för bråttom händer hemska saker.
Eller kortare uttryckt: Tålamod vid blippandet tycker jag alltid har funkat. Har det skett så vid trubblet? Först när man hört att det tutat, sett att spärrar rört sig och märkt att det är rätt färg (ej rött) så tar man bort kortet. Man tar alltså inte bort det direkt vid blippet utan när man ser att allt annat utförts korrekt. Funkar det ändå inte kan man ta ett steg bakåt så man står lite längre ifrån. Blir det ändå problem kan man (lugnt) blippa en gång till. Har det provats och utförts de små saker som jag beskrev och ändå strulat? Just om det utförts med tålamod, och visat sig igen vid repetition, skulle vara intressant att få veta och höra i så fall.