Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Inge skrev:Nu börjar det bli tillräckligt många C60B i trafik. Banan är i princip färdig. Vad väntar man egentligen på?
Inge skrev:Men allting, förutom den märkliga inkopplingen på södra sidan, kommer att vara klart före tidtabellsskiftet i december. Varför då vänta med inkopplingen?
Inge skrev:Men allting, förutom den märkliga inkopplingen på södra sidan, kommer att vara klart före tidtabellsskiftet i december. Varför då vänta med inkopplingen?
Sio skrev:Inge skrev:Men allting, förutom den märkliga inkopplingen på södra sidan, kommer att vara klart före tidtabellsskiftet i december. Varför då vänta med inkopplingen?
Den näst sista signalinkopplingen på södra sidan, den som kommer att möjliggöra användandet av Citybanan, sidan var ursprungligen panerad att utföras kring årsskiftet 2016/17. Men man beslöt dock klokt nog att skjuta den till sommaren 2017 för att man kom på att det är olämpligt med en omfattande inkoppling mitt i vintern. Om det råkar vara kallt och snö i vinter blir det usel arbetsmiljö och knepigt att utföra spårarbeten på ett bra sätt. Densista signalinkopplingen som enligt ursprunglig plan skulle gjorts på försommaren '17 är skjuten till hösten '17 i stället.
Inge skrev:Det går ju tydligen att köra redan i den näst sista fasen. Men egentligen är alltihop tämligen korkat. Hade man inte spårsannerat så mycket kunde man kopplat in allt ihop redan nu och sedan bara bytt körvägar i vinter.
På norra sidan skall man inte alls sanera lika mycket och där är allt redan helt inkopplat.
Inge skrev:Jo, men det förklarar inte varför man inte behåller möjligheten att kunna välja trafikering. Det hade inte krävt någon ytterligare utbyggnad.
Inge skrev:Som diskuterats ovan. Om man låter bli att ta bort gamla spår och växlar så kunde man kört anläggningen både på gamla och nya viset.
Se filmen som är länkad.
kildor skrev:Det är inte bara en signalinkoppling, det omfattar även spåromläggning, nya växelförbindelser, inkoppling av Älvsjöbågen etc. Inkopplingen innebär dessutom ca 1 vecka av stora trafikinskränkningar/totalavstängning vilket är lämpligare att göra sommartid när färre reser. Plus att det inte finns tillräckligt många X60B i trafik för att ersätta X10:orna. Man får också komma ihåg att projektet, även med inkoppling i juli 2017, är ca ett halvår före tidplanen.
Hechtwagen skrev:kildor skrev:Det är inte bara en signalinkoppling, det omfattar även spåromläggning, nya växelförbindelser, inkoppling av Älvsjöbågen etc. Inkopplingen innebär dessutom ca 1 vecka av stora trafikinskränkningar/totalavstängning vilket är lämpligare att göra sommartid när färre reser. Plus att det inte finns tillräckligt många X60B i trafik för att ersätta X10:orna. Man får också komma ihåg att projektet, även med inkoppling i juli 2017, är ca ett halvår före tidplanen.
Men stängde man inte av spår 1 på Sst lite väl tidigt? Hade väl kunnat vara öppet åtminstone ett år till? Avstängningen ger förhållandevis stora problem med tågtrafiken jämfört med innan spåret ständes av!
twr skrev:Kommer det bli reglertid på City som det nu är på T-Centralen? Någon som vet hur lång reglertiden är?
Enceladus skrev:Varför är klockan alltid 12 på pendeln?
TKO skrev:"det GPS-nät som skickar den aktuella tiden till pendeltågen."
Nu inser jag att jag börjar bli gammal... skickar man tiden över ett GPS-nät???
(Jag brukar chocka/skrämma/förvåna yngre personer att jag har skrivit dataprogram med hålkort en gång i tiden. Fast numera vet dom inte ens vad ett hålkort är!)
/TKO
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 51 gäster