Inge skrev:BÃ¥tsman skrev:Inge skrev:
Men det där är ju egentligen ett ganska obehagligt fel. Om det är mer folk vet man inte om spärren har gjort en dubbelblipp eller om det är någon från andra hållet som påverkat den. Signalen hör man kanske inte.
Om det är en dubbelblipp bör man fortsätta in. Annars kommer man inte att kunna komma in på ett tag. Men om det då visar sig vara att någon påverkat spärren från andra hållet och ingen blippning registrerats, kommer SL att försöka driva in kontrollavgift vid en eventuell kontroll
Men... Hejda dej nu.
Signalen ovanpå spärren visar väl bara ifall kortläsaren godkände kortet eller inte. Om någon går in i spärren från andra hållet så är det inte den som blir röd, utan då är det den gröna pilen på framsidan av spärren som blir röd.
Är det så?
Ja, så är det, de två indikeringsfönstren helt skilda funktioner. Det stora som är framtill på spärren visar grönt om det är "klart för att gå in i spärren" och rött om det inte är det (för att det kommer någon från andra hållet, eller för att spärren är enkelriktad mot dig).
Det lilla fönstret som är ovanpå spärren är kopplat till kortläsaren och visar grönt, gult eller rött för det aktuella kortet på samma sätt som kortmaskinen i en buss skulle göra. Något vårdslöst kan man säga att spärren "räknar" hur många som passerar, så om man blippar två kort i tät följd varav det första är godkänt och det andra icke godkänt så kan den första personen ändå ta god tid på sig att passera, spärren slår igen först när denne har passerat. Detsamma inträffar alltså om du blippar ditt eget kort två gånger i tät följd, då släpps du igenom eftersom den första blippen blev godkänd.
Jag har aldrig provat att vänta ut spärren för att se hur länge den står öppen om man blippar kortet utan att gå in, men jag har några gånger rest med mycket att bära i båda händerna som jag då ställt ifrån mig, tagit upp kortet och blippat det, stoppat tillbaka det i fickan och sedan lyft upp alla grejer och gått igenom. Det fungerar alltid.