Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Att köpa Arlanda Express kostar enligt min bedömning 2–3 miljarder.
Inge skrev:Det är inte en ineffektiv offentlig organisation som tilldelats exklusivitet för att kompensera egen intern inkompetens och minska behovet av direkta offentliga bidrag, såsom fallen varit med landstingen och SJ.
Stefan Isaksson skrev:Jag tycker att man inte ska glömma att stationsavgiften väl tas ut direkt av passagerarna, antingen i färdbiljetten eller som en extra spärravgift. Den är ganska hög vad jag vet: 75:- per passage
Odd skrev:Enl debattör så går det inte att göra det man vill:
http://www.svd.se/for-sent-att-kopa-arlanda-express/om/naringsliv:debatt
Finns det något som hindrar att man i stället bygger en ny, 9 km lång, järnvägslinje mellan Brista och Arlanda? Det kanske skulle bli billigare än ett hypotetiskt köp. Den nuvarande Arlandabanan kommer ju fortfarande ha den snabbaste förbindelsen...
Inge skrev:TKO skrev:Odd skrev:Enl debattör så går det inte att göra det man vill:
http://www.svd.se/for-sent-att-kopa-arlanda-express/om/naringsliv:debatt
---klipp---/quote]
Ovanligt vettigt (och faktamässigt korrekt) inlägg för att komma från det hållet!
En liten detalj har dock Teres (eller snarare hennes spökskrivare) glömt:
Regeringsbeslutet att teckna kontraktet med A-train togs efter valförlusten 1994 av expeditionsministären Bildt. Praxis är att inga stora beslut tas under sådana förhållanden, och är man av tidsskäl tvungen konsulteras företrädare för den tillträdande regeringen. Så det hela var inte bara olyckligt, det var också omoraliskt.
Sen kan man väl säga att det är aldrig försent. betalar man tillräckligt mycket säljer säkert A-train, även om tidpunkten för förtida inlösen har passerats!
/TKO
Det var naturligtvis det moraliskt riktiga att se till att det avtal man redan kommit överens om också blev underskrivet.
twr skrev:Vad är egentligen vinsten med att köpa ut Arlanda Express? Kan inte staten lika gärna subventionera SL mfl direkt, så får de ge pengarna vidare till ägarna. Om syftet är att resenärerna inte ska behöva betala extra för att använda banan.
Inge skrev:Att låta Swedavia betala för lantisarnas (och utlänningarnas) tågresor från Arlanda (det är i första hand de som åker tåg från Arlanda till Stockholm) och lägga kostnaden på alla flygresenärer (för det är det som skulle bli följden) tycker jag låter som sämsta tänkbara förslag.
Inge skrev:TKO skrev:Inge skrev:Att låta Swedavia betala för lantisarnas (och utlänningarnas) tågresor från Arlanda (det är i första hand de som åker tåg från Arlanda till Stockholm) och lägga kostnaden på alla flygresenärer (för det är det som skulle bli följden) tycker jag låter som sämsta tänkbara förslag.
Det är ju den lösning som finns i många andra länder.
Och efter detta inlägg är jag än mer övertygad om att det är utmärkt förslag!
/TKO
Jo, dels för att du är allmänt obstinat dels för att du tror att det skulle få fler Stockholmare att välja tåget antar jag?
Men så funkar det inte. Skall man med ett morgonflyg har man normalt inte tid, varken till att åka tåg eller via centralen.
thorwald skrev:Är verklgen Arlanda Expressen det enda alternativet och varför skall Landstinget satsa på detta ? Vi har här samma problem med VR (=Statens järnvägar) i förhållande till Helsingfors regionens trafik (HRT). (Vi har ej ännu ett Landsting, men det är på kommande)
Servicen som ges via järnväg är relativt rutten och dyr. Tåg tidtabellerna är ej byggda för att när som hellst komma snabbt ut till flygfältet. Som svepskäl anges att antalet passagerare måste vara tillräckligt stort för att fylla tåget, stämmer detta verkligen![]()
I Almedalen denna sommar presenterades alternativet
https://www.youtube.com/watch?v=yqxdoC1eZro
(Här som youtube video för er)
Speciellt påpekar jag att här ges ett alternativ till både Arlanda Expressen och I/P Tåget till Helsingfors-Vanda.
Om Landstinget skall satsa och om HRT skall satsa, så varför på 1800-tals teknik ?
Inge skrev:Det är charterflygen som går först. Dels för att det finns lediga slottar då, dels för att de skall hinna två vändor, dels för att dess resenärer inte har råd att betala merkostnaden för en bekvämare avgångstid. Dessa har dessutom mycket längre incheckningstider än reguljärflygen. Dvs man måste vara på Arlanda extremt tidigt. Tåg är aldrig ett alternativ.
Jag tror mig veta att så gott som alla charterflygresenärer betalar ur egen ficka.
Till skillnad från vissa andra har jag viss kunskap om den verksamhet som bedrivs på Arlanda.
Återgå till Övrig kollektivtrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster