TKO skrev:
Till viss del så består "specialanpassningen" i att tillverkaren plockar ihop olika delar som finns på lager - eller åtminstone i ritningsarkivet. Boggier för 891 mm spårvidd finns sällan där...
Vi kan också fråga oss varför vissa fordon - spårvagnar, tunneltågsvagnar etc - måste skilja sej åt så mycket mellan olika städer och bansystem. Detta gäller ju inte för bussar, och faktiskt inte heller för tyngre järnvägsfordon. Som pendeltåg eller motsvarande har ju X10-, X50- och X60-familjerna använts över hela landet, medan våra tre spårvägsstäder prompt måste ha alldeles egna vagntyper. Kan det vara för att det blir billigare?
Om man tittar på de nordiska normalspåriga spårvägarna och interoperabiliteten så förhåller sig väl det såhär. Rätta/komplettera gärna där jag har missuppfattat något
Göteborg 2,65m bredd, M25-svep, göteborgssystemet för växelstyrning, enriktningsvagnar, 30m plattformslängd-förlängningsbart till 45m, 22mm hjulflänsdjup
Norrköping2,40m bredd, M06-svep, göteborgsystemet för växelstyrning, enriktningsvagnar, 30m plattformslängd, 22mm hjulflänsdjup
Tvärbanan, Sickla2,65m bredd, A32-svep, Bombardier ATC, tvåriktningsvagnar, 60m plattformslängd, 25mm hjulflänsdjup
Nockebybanan2,65m bredd, A32-svep, ingen ATC, tvåriktningsvagnar 30m plattformslängd, 25mm hjulflänsdjup
Tvärbana Solna2,65m bredd, A32-svep, GE-ATC, tvåriktningsvagnar, 60m plattformslängd, 25mm hjulflänsdjup
Lidingöbanan2,65m bred, A32-svep, Siemens-ATC, tvåriktningsvagnar, 60m plattformslängd förutom Ropsten, 25mm hjulflänsdjup
Spårväg City2,65m bred, A36-svep, Göteborgsystemet för växelstyrning, tvåriktningsvagnar, 40m plattformslängd - förlängningsbart till 60m, 22mm hjulflänsdjup
Oslo2,65m bred, M25-svep, Göteborgsystemet för växelstyrning?, tvåriktningsvagnar/enriktningsvagnar, 30m plattformslängd, 22mm hjulflänsdjup
Bergen2,65m bred, variotram-svep, BBR för växelstyrning och ATC?, tvåriktningsvagnar, 40m plattformslängd, 22mm hjulflänsdjup.
Det intressanta är ju att Stockholm har bristande interoperabilitet mellan sina 5 spårvagnslinjer. Trots att det är samma förvaltning av dem. I övrigt sett så har de nordiska normalspåriga spårvägarna relativt gemensam standard.
Det som verkligen är udda och specialbyggen utan standardisering är just tunnelbanor.