Dickie Dick Dickens

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Dickie Dick Dickens

Inläggav Stefan Isaksson » mån 08 aug, 2016 20:36

Jag har just hittat radioavsnitten av Dickie Dick Dickens på nätet, alltså de som gjordes för Sveriges Radio omkring 1965, och sitter och lyssnar igenom dem.

I ett av avsnitten stjäl DDD ett större antal bilar från festande gangsters. Dessa tar sedan i radioinläsningen bussen till bilhälaren.
Nu har DDD även getts ut som böcker, och jag sitter och läser emot. Det är en hel del skillnader, varav några känns mera klåfingriga än något annat. Så i detta fallet: i boken åker gangsterna inte buss utan spårvagn (vilket för övrigt vore mer historiskt troligt eftersom scenen ska utspelas i Chicago 1924).

Jag vet inte om man bör dra några större växlar på ändringen, men nog låter det som en tanke att SR bytte ut spårvagnen mot buss just under de år som spårvagnen i Sverige verkade sjunga sin svanesång. :o

Det kan tillfogas att DDD ursprungligen är en tysk radioserie, och där har ju spårvagnarna som bekant klarat sig lite bättre.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Återgå till Allmänt om lokaltrafik