DN: Byggbolagen bromsar byggande för att hålla uppe priserna

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

DN: Byggbolagen bromsar byggande för att hålla uppe priserna

Inläggav twr » mån 01 aug, 2016 12:46

http://www.dn.se/ekonomi/bromsat-byggan ... -priserna/
http://www.dn.se/ekonomi/darfor-tar-det ... agenheter/

Detta intressanta ämne omnämns ibland här på forum. Jag har trott att det var ogrundade konspirationsteorier, men när jag läser detta tror jag att det kanske stämmer. Vad tror ni? Finns det några lösningar på problemet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: DN: Byggbolagen bromsar byggande för att hålla uppe pris

Inläggav TKO » mån 01 aug, 2016 14:38

Faktiskt en mycket bra beskrivning av sakernas tillstånd. Jag kanske ska börja läsa DN ändå...

Jag kanske återkommer i frågan - med risk att återigen bli kallad "populistisk mobb" av forumets egen expert på allt!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » mån 01 aug, 2016 15:46

Men sitter inte offerkoftan lite trångt Tomas? Köp ett större nummer och hänvisa till mänskliga rättigheter!

Jo DNs verklighetsbeskrivning verkar vara ok. Och det är ju viktigt. Nästa viktiga steg är att identifiera problemen. Här kommer man halvvägs när man konstaterar att överklagandena, som alla skyller på, i själva verket är ett litet problem.

Men sedan kommer man inte så mycket längre. Att skylla på att utbyggnaden sker i etapper är barnsligt. Det är självklart att det blir så. Möjligen skulle man kunna dämpa effekten genom att dela upp områdena på fler byggherrar. Men i grund och botten är det naturligt och en förutsättning att områden byggs i etapper.

De som borde ställas mot väggen är förstås de politiker som gör att det finns för få områden att bygga i. Deras oskäliga redovisning, där man låtsas som om ett helt område skulle kunna byggas direkt bara det finns en detaljplan borde också granskas.

Det rimliga är förstås att redovisa framtida planlagt byggande som fördelat under planens genomförandetid. Då framgår det tydligt hur stor bristen är på planlagd mark.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 01 aug, 2016 15:53

Jag kan efter en snabb genomläsning av din text konstatera att du inte har en aning om vad du snackar om. Men det har jag - det är en skillnaden!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav hgsldf » mån 01 aug, 2016 16:55

Artikeln var inte så DN-vinklad som i bland förekommer, den beskrev i huvudsak den nuvarande situationen. Rubriken var däremot missvisande.

Under 20-30-40-talen byggdes det i begränsad omfattning många goda bostadsområden i nordvästra Europa med många tänkvärda finansieringsformer. Under perioden 1955 till 1975 byggdes det mängder av bostäder från Uralbergen till Atlanten, i princip alla med någon form av finansiering från berörda statsmakter även om det på sina håll skedde genom kommunala byggbolag. i Dag bygger inga stater bostäder, möjligen infrastruktur och pallats. Vi kan naturligtvis vrida klockan tillbaka, men det kräver politiska beslut.

I dag byggs i princip inga flerbostadshus någonstans i världen, annat än av privata bolag och de börjar naturligtvis inte bygga förrän man tror sig få ut mera än det har kostat och då närmar vi oss pudeln kärna. Om vi då återgår till Sverige kan man fråga sig, om vi nu har avskaffat rotar, härader och socknar, varför kan vi inte avskaffa primärkommunerna och av bara farten PBL och alt vad den har åstadkommit sedan den tillkom, i stället för att ifrågasätta landstingen?

Det finns naturligtvis flera andra saker som påverkar t ex kostnadsläget för byggande i Sverige, men det ovanstående är mycket mera påverkande, om det tar 5-10 år att komma i gång med ett projekt har företagen redan grävt ner massor av kapital, oftast riskkapital och det är en hämsko.
/Göran
hgsldf

Inläggav Inge » tis 02 aug, 2016 9:09

Är det någon som kan förklara vart artikel 3 i artikelserien tagit vägen? I går angavs att den skulle leda till en artikel om kommunernas kostnader för skolor i de nybyggda områdena. Men gick inte att få fram. Idag är artikelnumreringen helt omgjord.

Har journalisten plockat bort den, då den antagligen går emot hans huvudtes? Etappvis utbyggnad av ett område minskar ju trycket på att hastigt bygga upp och sedan tvingas riva skolor.

Nej, problemet är inte alls att områden bebyggs för långsamt. Problemet är att det finns för få områden där det är tillåtet att bygga.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » tis 02 aug, 2016 10:17

Inge skrev:Är det någon som kan förklara vart artikel 3 i artikelserien tagit vägen? I går angavs att den skulle leda till en artikel om kommunernas kostnader för skolor i de nybyggda områdena. Men gick inte att få fram. Idag är artikelnumreringen helt omgjord.

Har journalisten plockat bort den, då den antagligen går emot hans huvudtes? Etappvis utbyggnad av ett område minskar ju trycket på att hastigt bygga upp och sedan tvingas riva skolor.

Nej, problemet är inte alls att områden bebyggs för långsamt. Problemet är att det finns för få områden där det är tillåtet att bygga.

Tror du att journalisterna säger åt webredaktörerna vad de ska göra för att de driver en "tes"? Du har så sorgligt låga tankar om människor.

Tillägg: I allmänhet är den enkla förklaringen den riktiga. Den enkla förklaringen i det här fallet visar sig vara att artikeln om skolor publiceras imorgon onsdag. En enklare förklaring än en konspiration bland illvilliga DN-journalister.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » tis 02 aug, 2016 11:02

Jag trodde faktiskt att det var journalisten som komponerade artikelserien. Men det är kanske, men bara kanske, fel.

Att journalisten sovrar fakta utifrån den uppfattning han har ser jag som självklart. Så funkar alla människor. Frågan är bara hur mycket. Journalistyrket brukar korrelera med mycket.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » tis 02 aug, 2016 14:26

Nån brist på byggbara områden finns det inte. Bara i tex Sollentuna finna det klara planer för ett par tusen bostäder där det bara är att sätta spaden i jorden. Häggviks handelsplats är ett exempel där det först i år fastighetsägarna vaknat trots att planer funnits klara i flera år.

Det är dock inget konstigt att vinstdrivande företag vill hålla efterfrågan uppe. Bostadsbristen kommer inte byggas bort av vinstdrivande företag.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Inge » tis 02 aug, 2016 14:39

Planer för ett par tusen lägenheter är förstås helt odugligt. Med rimlig byggtakt utifrån tillgången på planerad mark blir det ett par hundra bostäder om året.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » tis 02 aug, 2016 22:47

Det är bankernas fel! Som alltid! :D
"Byggföretagen: Vi har inte råd att bygga snabbare".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » ons 03 aug, 2016 8:08

Fast det skylde de på redan i DN

Apropå diskussionen i andra trådar. Här kan man tydligt studera hur en PK-mobb fungerar.

1. Biskopen och den store ledaren, Peter Eriksson, blir stäld mot faktat att det inte är överklagandena som tar tid. Han sveper ihop en urdålig bortförklaring om att de planerade områdena inte blir byggda så snabbt som biskopen skulle önska. Att områden byggs i etapper.

Den som tänker lite längre än till nästippen inser förstås att detta, att områden byggs i etapper, att vissa områden beroende på markpriser, konjunkturer och efterfrågan inte kan bebyggas just när den store ledaren påstår sig önska. Att detta är självklara förutsättningar som funnits i alla tider.

2. Men "journalisten" som förstås är mån om att vara god, väljer självklart att inte ifrågasätta den store ledarens usla bortförklaring.

3. I stället publicerar han dagen innan han publicerar den store ledarens utlande en artikel, under skenet att vara en nyhet, som rationaliserar den store ledarens bortförklaring.

4. När det framkommer att det är den store ledaren som sagt detta hänger resten av mobben på.

Jag tro inte att de goda själva förstår vad de håller på med. De är så upptagna med att se till att de tillhör de goda, men självreflektion finns trots det inte med på kartan.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » ons 03 aug, 2016 9:17

Inge skrev:Fast det skylde de på redan i DN

Apropå diskussionen i andra trådar. Här kan man tydligt studera hur en PK-mobb fungerar.

1. Biskopen och den store ledaren, Peter Eriksson, blir stäld mot faktat att det inte är överklagandena som tar tid. Han sveper ihop en urdålig bortförklaring om att de planerade områdena inte blir byggda så snabbt som biskopen skulle önska. Att områden byggs i etapper.

Den som tänker lite längre än till nästippen inser förstås att detta, att områden byggs i etapper, att vissa områden beroende på markpriser, konjunkturer och efterfrågan inte kan bebyggas just när den store ledaren påstår sig önska. Att detta är självklara förutsättningar som funnits i alla tider.

2. Men "journalisten" som förstås är mån om att vara god, väljer självklart att inte ifrågasätta den store ledarens usla bortförklaring.

3. I stället publicerar han dagen innan han publicerar den store ledarens utlande en artikel, under skenet att vara en nyhet, som rationaliserar den store ledarens bortförklaring.

4. När det framkommer att det är den store ledaren som sagt detta hänger resten av mobben på.

Jag tro inte att de goda själva förstår vad de håller på med. De är så upptagna med att se till att de tillhör de goda, men självreflektion finns trots det inte med på kartan.

Inge, du lever verkligen i en fantasivärld. Ytterst få människor är så beräknande och manipulativa som du tror.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » ons 03 aug, 2016 9:40

Jag vet att du är ytterst beräknande och manupulativ, vilket väl också är bakgrunden till ditt senaste inlägg här? Vad du hittat på att jag skulle tro är väl inte särskilt relevant? Inte heller har det så mycket med det mobbetende att göra som diskuterades ovan.

Mobben är inte beräknande, den är ängslig.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » ons 03 aug, 2016 9:46

Inge skrev:Jag vet att du är ytterst beräknande och manupulativ, vilket väl också är bakgrunden till ditt senaste inlägg här? Vad du hittat på att jag skulle tro är väl inte särskilt relevant? Inte heller har det så mycket med det mobbetende att göra som diskuterades ovan.

Mobben är inte beräknande, den är ängslig.

Du har som vanligt inga belägg för dina förolämpningar mot mig. Vad du tror framgår tydligt av vad du skriver. Det närmaste en mobb som finns här är du. Nu kanske du kan vara vänlig att sluta skriva i denna tråd im du tänker återgå till att förolämpa dina medskribenter. Försök ta efter den vänliga ton som jag och många andra har.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » ons 03 aug, 2016 9:53

Jag upplever det nog som att det är du och ytterligare en skribent som förolämpar sina medskribenter och eventuellt övriga läsare. Både i vissa fall direkt och i andra genom att örringa deras intellekt.

Vad gäller mobbens beräknande var det kanske fel av mig att säga att mobben inte är beräknande. Det är den ju, men på en mycket lägre nivå.

Man tänker ungefär, "hur kan jag stödja den store ledaren och försöka få hans nonsensord att framstå som rimliga?"

Jag tror att man själva upplever det som att man "förklarar".
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » ons 03 aug, 2016 10:48

Inge skrev:Jag upplever det nog som att det är du och ytterligare en skribent som förolämpar sina medskribenter och eventuellt övriga läsare. Både i vissa fall direkt och i andra genom att örringa deras intellekt.

Vad gäller mobbens beräknande var det kanske fel av mig att säga att mobben inte är beräknande. Det är den ju, men på en mycket lägre nivå.

Man tänker ungefär, "hur kan jag stödja den store ledaren och försöka få hans nonsensord att framstå som rimliga?"

Jag tror att man själva upplever det som att man "förklarar".

Jag har ingen aning om vilken annan skribent du syftar på. Men jag tror du är väldigt ensam om den tolkningen. Hur som helst kan du väl försöka undvika att förolämpa mig, det kan inte vara så svårt?

Och i övrigt kan vi ju diskutera trådens ämne hellre än hur du tror att media fungerar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » ons 03 aug, 2016 10:58

Det finns knappast något som jag skrivit som rimligen kan anses vara någon förolämpning mot dig. Men dina återkommande påståenden om just den saken är givetvis både beräknande och manipulativt syftande. Inte minst vill du förstås förringa de förolämpningar du sprider kring dig.

Trådens ämne är en artikel i DN. Det finns då två saker att analysera och kritisera. Dels artikels framställning och syfte/agenda. Dels eventuellt sakinnehåll.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » ons 03 aug, 2016 11:04

Ordet "manipulativ" tar jag självklart som en förolämpning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » ons 03 aug, 2016 11:08

twr skrev:Ordet "manipulativ" tar jag självklart som en förolämpning.

Och jag ser det som manupulativit att du väljer att skriva ut din påstådda upplevelse.

Hur du egentligen upplever det har jag ingen uppfattning om.
Användarvisningsbild
Inge

Nästa

Återgå till Ordet är fritt