Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
roggek skrev:Och Postvagnen är först med bild på SS 170 vid Djurgården i vanlig ordning:
1 skrev:roggek skrev:Och Postvagnen är först med bild på SS 170 vid Djurgården i vanlig ordning:
Kan det möjligtvis bero på att som Du själv skrivit i en annan tråd; att besökare på SSS Forum består av "fåtöljrallande hobbyprofessorer..." under det att andra trafikrelaterade debattsidor befolkas av aktiva människor som reser sig ur "fåtöljen", greppar sin kamera och beger sig ut i "verkligheten" och dokumenterar....![]()
// Lena
P_G_E skrev:.
Det torde bli en hel del foton på söndag, i alla fall för min del. Och jag är övertygad om att jag inte är helt ensam om den tanken...![]()
För egen del behöver jag slutligen få bekräftat att jag fått till vissa detaljer korrekt på det alster i skala 1:87 som står här hemma i hyllan:
Intresset för att bygga ihop den modellen vaknade nämligen till liv först när det blivit allmänt känt att vagn 170 redan hade lämnat sin trygga men undanskymda tillvaro inne på muséet. Det var egentligen ganska dålig tajming, för då kunde jag ju inte besöka den längre! Så på söndag visar det sig om det blir "gör om och gör rätt" för min del, eller om jag till äventyrs har lyckats någorlunda hyggligt.![]()
På söndag kommer jag vidare att sammanstråla med en annan känd forumskribent (med betydligt större kontaktnät i modellbyggar-svängen) för vissa diskussioner och idéer om bygel, skyltar, dekaler, eventuell drivning, etc. Visar det sig framledes finnas någon form av "allmänintresse" för mitt alster, så KAN det nämligen bli fråga om produktion i viss begränsad omfattning för min del. Förutom den hastigt hopbyggda prototypen på bilden ovan, så har jag även mycket mer välputsade exemplar av både vagnskorg och tak färdiga, fullt dugliga som "masters" för en mindre gjutserie. Men jag har ännu inte bestämt mig, så det återstår att se. Mycket beror på resultatet av min jämförelse med originalet nu på söndag...
/P-G
gek skrev:Inga SoB-artiklar, men några dokument från Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i Riksarkivet:
Specifikation 1952
Konferens med Hägglunds 1953
Uppgifter för besiktning 1954
Dessutom finns ett besked från SS till VoV järnvägsinspektör den 9 februari 1954 om att texten "Nästa hållplats" på konduktörens signalknappar ersatts med "Stopp" "för att passagerare icke skola lockas att använda denna tryckknapp". Dessutom hade man lagt till nödbromshandtag i vardera kupén.
HSS F2 skrev:Ytterligare en fråga: Med tanke på att 342an varit på Tvärbanan tillsammans med 521, vore det teoretiskt möjligt att akterkoppla 170 och köra någon variant på temat vid något väl valt tillfälle? (Ett sådant tillfälle vore någon form av jubileum, t.ex 20 år med linje 22 och liknande.) Det frågades om något sådant innan i tråden (fast med 288an) och det vore intressant om det är tekniskt möjligt utan att någon av vagnarna överbelastas.
gek skrev:Inga SoB-artiklar, men några dokument från Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i Riksarkivet:
Specifikation 1952
Konferens med Hägglunds 1953
Uppgifter för besiktning 1954
Dessutom finns ett besked från SS till VoV järnvägsinspektör den 9 februari 1954 om att texten "Nästa hållplats" på konduktörens signalknappar ersatts med "Stopp" "för att passagerare icke skola lockas att använda denna tryckknapp". Dessutom hade man lagt till nödbromshandtag i vardera kupén.
daniel_s skrev:HSS F2 skrev:Ytterligare en fråga: Med tanke på att 342an varit på Tvärbanan tillsammans med 521, vore det teoretiskt möjligt att akterkoppla 170 och köra någon variant på temat vid något väl valt tillfälle? (Ett sådant tillfälle vore någon form av jubileum, t.ex 20 år med linje 22 och liknande.) Det frågades om något sådant innan i tråden (fast med 288an) och det vore intressant om det är tekniskt möjligt utan att någon av vagnarna överbelastas.
Antar att du menar som trevagnståg t ex 342+521+170. Sådan körning är inte möjlig med hänsyn till att sista vagnen då blir utan broms vilket inte är förenligt med bromsbestämmelserna och inte heller känns vettigt. Sen är det ju dessutom oautentiskt eftersom sådana tåg aldrig har förekommit.
P_G_E skrev:
C12C3C3C12 skrev:Hmm ser ut som Youtube håller på att censurera filmen, tydligen måste ansiktena vara maskade nu, får se vad som hänt när Youtube släpper filmen.
Väntar på bilder med A29 plus passande släp nu. Finns det släp både för A12 + A29? Vet att diskussionen varit uppe tidigare upp i tråden ang V3.
Återgå till Spårtrafik (bilder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst